راهنمای جامع سئو پادکست برای بهبود رتبه گوگل

حتما بارها شنیده‌اید که هیچ چیز این زندگی قطعی نیست! برای خرید ماشین برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ شاید به هر دلیلی موفق نشوید. از رسیدن به فرد موردعلاقه‌تان ناامید هستید؟ شاید درست زمانی که فکرش را نمی‌کنید به آرزویتان برسید و هزاران شاید دیگر!

با وجود همه این‌ها، یک چیز قطعی است: علاوه بر تولید محتوای متنی روی انواع دیگر محتوا مثل پادکست تمرکز کنید، اصول سئو را روی این محتواهای صوتی پیاده کنید و شاهد رشد و بهبود جایگاه سایت‌تان باشید.

در این مطلب، ابتدا به چند سوال اساسی پیرامون سئو پادکست پاسخ می‌دهیم و سپس با راهکارهای سئو کردن پادکست آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

متا تگ‌ها چه تاثیری بر سئو دارند؟ راهنمای ساده برای افراد مبتدی

سئوی محتوای صوتی چیست؟

سئو محتوای صوتی، تکنیکی برای ارتقای رتبه محتواهای صوتی است. به عبارت دیگر، هدف این تکنیک این است که در صورت جست‌وجوی برخی کلمات کلیدی توسط کاربران، محتوای صوتی ما در صفحه اول نتایج موتورهای جست‌وجو ظاهر شود.

به عنوان مثال، تصور کنید که تیم تولید محتوای شما درباره «صلح درون» محتوای صوتی منتشر کرده است. قطعا دوست دارید که این محتواهای صوتی برای مخاطبان بالقوه شما به نمایش دربیایند. بنابراین، باید از تکنیک‌های سئو محتوای صوتی استفاده کنید.

سئو پادکست
سئو کردن پادکست‌ها در سئو موثر است.

آیا انتشار پادکست روی رتبه‌‌بندی گوگل موثر است؟

برای پاسخ به این سوال، باید خیلی صریح و قاطع بگوییم که تهیه و انتشار پادکست، یکی از عوامل موثر بر سئو است؛ البته به‌شرطی که کارتان را درست انجام دهید. دلیل این ادعا نیز روشن است:

تعداد علاقمندان و مخاطبان پادکست‌ها روز به روز در حال افزایش است. این بدان معناست که امروزه طیف گسترده‌ای از افراد، با علایق و سلایق مختلف، پادکست گوش می‌کنند. به همین دلیل، گوگل پلتفرم پادکست خود را نیز راه‌اندازی کرده است و برای رتبه‌بندی پادکست‌های مختلف، به اصول سئو تکیه می‌کند.

چگونه پادکست‌ها را سئو کنیم؟

بهینه‌سازی پادکست‌ها برای موتورهای جست‌وجو، راهی فوق‌العاده برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک بیشتر است. برای این کار، از روش‌ها و نکات زیر کمک بگیرید.

یک وب‌سایت یا صفحه مخصوص پادکست بسازید

حتما با پلتفرم‌های مختلف انتشار پادکست مثل کست باکس، پادکست پلیر و … آشنا هستید. با این حال، وقتی پای سئو محتوای صوتی به میان می‌آید، باید یکی از صفحات وب‌سایت‌تان را به انتشار پادکست اختصاص دهید یا یک وب‌سایت جدید بسازید. چراکه داشتن یک صفحه یا سایت مخصوص، فرصت‌های بیشتری برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو در اختیار شما قرار می‌دهد.

علاوه بر این، بازنشر پادکست در سایت، به بهبود تجربه کاربری نیز کمک می‌کند. چراکه کاربران شما می‌توانند انتخاب کنند که از طریق چه پلتفرمی به پادکست‌ها گوش کنند.

حال اگر در حال حاضر صاحب یک وب‌سایت هستید و تصمیم دارید پادکست‌هایتان را در همین سایت منتشر کنید، کافیست موارد زیر را به صفحه پادکست اضافه کنید:

  • عنوان پادکست
  • دیسکریپشن پادکست (توضیحات)
  • کاور
  • دکمه ثبت ایمیل برای اطلاع از انتشار پادکست‌ها
  • دکمه فالو کردن شبکه‌های اجتماعی

علاوه بر این می‌توانید پادکست‌ها را دسته‌بندی کنید و امکان دسترسی سریع به هر دسته را از طریق دکمه‌های مخصوص ایجاد کنید.

آموزش سئو محتوای صوتی

حالت دوم، ایجاد یک وب‌سایت جدید برای انتشار پادکست است. پیش از هر چیز بهتر است بدانید که سئو وب‌سایت‌هایی که صرفا به پادکست اختصاص دارند را خیلی دوست دارد. بنابراین می‌توانید امیدوار باشید که ترافیک ارگانیک زیادی خواهید داشت.

مزیت دیگر وب‌سایت‌های اختصاصی پادکست، امکان استفاده طبیعی و مناسب از کلمات کلیدی است. در واقع، مثل این است که یک اتاق خالی دارید و می‌توانید آن را با وسایل موردعلاقه‌تان پر کنید!

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته کاربردی برای بهبود سئو ویدیوها

دیسکریپشن پادکست را بهینه کنید

دیسکریپشن پادکست، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید برای موتورهای جست‌وجو بهینه شود. برای این کار، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید.
  • فهرستی از کلمات کلیدی که می‌خواهید با آن‌ها پیدا شوید، تهیه کنید.
  • وجه تمایز پادکست‌تان را از سایر پادکست‌های مشابه پیدا کنید.
  • مشخص کنید که هر چند وقت یک بار پادکست منتشر می‌کنید.

سپس در حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ کلمه، به شرح پادکست خود بپردازید و تا جایی که ممکن است و در عین حال معقول و طبیعی به نظر می‌رسد، از کلمات کلیدی نیز استفاده کنید.

به گوگل پادکستز (Google Podcasts) بپیوندید

اگر به‌تازگی وارد حوزه تولید محتوای متنی شده‌اید، احتمالا با پیوستن به گوگل پادکستز آشنا نیستید. خوشبختانه اضافه کردن پادکست به گوگل پادکستز کار سختی نیست و (به غیر از بار اول) به صورت خودکار انجام می‌شود. کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • حداقل یک اپیزود را در پلتفرم موردنظرتان (مثلا Sounder.fm) منتشر کنید.
  • URL فید RSS خود را در گوگل سابمیت کنید یا منتظر بمانید که گوگل فید RSS شما را بخزد.

توضیح: فید RSS ابزاری برای مبادله اینترنت بین پلتفرم‌های مختلف است. در واقع شما با اضافه کردن اطلاعات پادکست خود به فید RSS امکانی را فراهم می‌کنید تا پادکست‌های شما پس از انتشار در پلتفرم موردنظرتان، به گوگل پادکستز اضافه شود.

  • منتظر تایید باشید.

بدین ترتیب، پادکست‌های شما به‌آسانی توسط گوگل تشخیص داده می‌شوند. این یعنی سئو!

آموزش سئو

اپیزودهای پادکست را بر اساس کلمات کلیدی برنامه‌ریزی کنید

کلمات کلیدی برای سئو، حکم کفش‌های مناسب پیاده‌روی را دارند. این کفش‌ها کاری می‌کنند که پیاده‌روی خوبی داشته باشید و به هدف خود یعنی سلامتی برسید. کلمات کلیدی نیز موفقیت پروژه سئو شما را تضمین می‌کنند و دستیابی به آن را آسان‌تر می‌کنند. سئوی پادکست نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید حول کلمات کلیدی هدفمند انجام شود.

با این تفاصیل، پرسونای مخاطب خود را شناسایی کنید و اپیزودهای خود را بر این اساس طراحی کنید. سپس واژگان کلیدی که توسط مخاطبان جست‌وجو می‌شوند و در ایپزود شما نیز مورد بحث قرار گرفته‌اند را به عنوان اضافه کنید.

اپیزودهای کوتاه بسازید

در حالت کلی، محدودیتی برای طول اپیزودهای پادکست وجود ندارد. شما می‌توانید ایپزودهای خود را هرچقدر که می‌خواهید طولانی کنید. بالاخره توجه برخی مخاطبان را جلب خواهید کرد. با این حال، زمانی که پای سئو در میان است و به هدف تقویت سئو پادکست می‌سازید، بهتر است اپیزودهای کوتاه‌تری تهیه کنید؛ مثلا چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه.

چراکه اغلب مخاطبان شما بی‌حوصله هستند و دوست دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به پاسخ برسند. حال اگر موضوع موردنظر شما گنجایش و کشش بیشتری دارد، می‌توانید آن را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید و هر یک از آن‌ها را در یک اپیزود جداگانه ضبط کنید. درست مثل زمانی که برای بهبود خوانایی متن، آن را به پاراگراف‌های مختلف تقسیم می‌کنید.

علاوه بر این، با بخش بخش کردن هر اپیزود، چندین محتوای مرتبط با هم خواهید داشت. این درست همان چیزی است که گوگل می‌پسندد!

عنوان اپیزودها را بهینه کنید

نام‌گذاری اپیزودها نیز درست مانند عنوان پادکست‌، حائز اهمیت است. در این راستا، از اسامی ساده و حاوی کلمه کلیدی اصلی اپیزودها استفاده کنید. بهتر است این کلمه کلیدی، در ابتدای عنوان بیاید. علاوه بر این، سعی کنید پادکست‌های رقبا را بررسی کنید و ببینید که آن‌ها از چه عناوینی استفاده کرده‌اند. روشن است که عنوان اپیزودهای پادکست شما باید متفاوت باشد.

آموزش سئو پادکست

برای تبلیغ پادکست از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

یک گام به جلو بردارید و محتوای پادکست خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید. در واقع لینک‌دهی به پادکست‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی، به میزان اعتبار و بازدید محتوای شما، یعنی دقیقا همان چیزهایی که برای گوگل مهم هستند، کمک می‌کند. به عنوان مثال می‌توانید از این موارد استفاده کنید:

  • پست لینکدین
  • توییت
  • رییلز اینستاگرام
  • پست اینستاگرام
  • ویدیوی اینستاگرام
  • ویدیوی فیسبوک

نکته مهم: هنگام تبلیغ از طریق شبکه‌های اجتماعی به ارزشی که دنبال‌کنندگان شما از پست دریافت می‌کنند، توجه کنید. پست شما نباید تبلیغاتی باشد بلکه باید کاملا مفید باشد و صرفا برای ارائه اطلاعات تکمیلی به پادکست لینک شده باشد.

مخاطبان را به اشتراک‌گذاری پادکست دعوت کنید

با توجه به نکاتی که تا اینجا مطرح کردیم، احتمالا متوجه شدید که هرچه پادکست شما بیشتر در معرض دید قرار داشته باشد، موفق‌تر است. یکی از ساده‌ترین راهکارها برای افزایش بازدید پادکست، دعوت به مخاطبان به اشتراک گذاشتن آن است. حال هرچه در کانال‌های بیشتری به پادکست خود لینک داده باشید، کار را برای مخاطبان ساده‌تر خواهید کرد.

بنابراین علاوه بر شبکه‌های اجتماعی در بسترهای دیگری مثل کانال‌های تلگرامی، پست‌های وبلاگی و… نیز به پادکست‌ها لینک بدهید.

سخن پایانی

در این مطلب دیدیم که سئو و ارتقای رتبه گوگل، تنها به تولید محتوای متنی محدود نمی‌شود و راهکارهای جذاب دیگری هم دارد. تولید و انتشار پادکست یکی از این راه‌هاست. شما چه تجربه‌ای از تولید محتوای صوتی و سئو کردن آن دارید؟ نظرات و تجربیات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

برای تولید محتوای متنی خود به کمک یک متخصص نیاز دارید؟ کارشناسان محتوای سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک در خدمات شما هستند.

اگر به فعالیت در حوزه تولید محتوا علاقه دارید، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.