آزمون آیلتس برای افراد نابینا و کم‌بینا چگونه برگزار می‌شود؟

شیوه برگزاری آزمون آیلتس برای افراد کم‌بینا و نابینا

اگر مشکلات بینایی همانند کم بینایی و نابینایی کامل را تجربه می‌کنید و مایل به تحصیل، کار یا مهاجرت به خارج از کشور هستید، جای نگرانی وجود ندارد. آزمون آیلتس تمهیداتی برای این شرایط اندیشیده است تا شما به راحتی و بدون نگرانی در این آزمون شرکت کنید.

آیلتس آزمونی دقیق و منصفانه است که نتایج آن مورد قبول سازمان‌ها و دانشگاه‌های بسیاری در سراسر جهان همانند انگلستان، کانادا، استرالیا و … است. به همین علت سالانه، هزاران نفر آموزش آیلتس را شروع می‌کنند تا نمره‌ای مناسب در این آزمون کسب کنند. هم‌چنین با توجه به این اهمیت، این آزمون راهکارهای مختلفی را برای انواع مشکلات در نظر گرفته است.

بنابراین اگر دچار ضعف بینایی، کم‌بینایی یا نابینایی هستید، باید جزئیات کامل بیماری خود را به مرکز برگزارکننده آزمون اطلاع و گواهی پزشک را ارائه دهید. البته با توجه به این‌که مراحل هماهنگی و تایید ممکن است که طول بکشد، حداقل از ۶ هفته قبل از برگزاری آزمون خود، درخواست خود را به مرکز برگزارکننده آزمون خود اطلاع دهید.

اگر درباره تمهیدات آیلتس برای افراد کم‌بینا و نابینا دنبال اطلاعات بیشتری می‌گردید، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

خرید مدرک آیلتس؛ واقعیت یا کلاه‌برداری؟

مراکز برگزارکننده آزمون آیلتس برای افراد کم‌بینا و نابینا چه امکاناتی را فراهم می‌کنند؟

برای استفاده از امکانات ویژه، ابتدا شما باید درخواست خود را به همراه مدارک لازم به مرکز برگزارکننده آزمون آیلتس خود ارائه دهید. معمولا حدود ۶ هفته یا کمتر، برای تایید درخواست شما و فراهم آوردن امکانات، زمان نیاز است. اگر مرکز شما تجهیزات یا فضای مورد نیاز شما را ندارد (مثلاً یک اتاق مجزا)، آنها تمام تلاش خود را برای یافتن مرکزی که این امکانات را دارد، انجام خواهند داد.

بسته به نوع مشکل شما، امکانات متفاوتی مانند دریافت زمان بیشتر، بزرگ‌نمایی فونت سوالات، چاپ سوالات با خط بریل و … وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بسته به نوع و شدت مشکل بینایی شما، برای شرکت در آزمون آیلتس، امکانات متفاوتی مانند دریافت زمان بیشتر، بزرگ‌نمایی فونت سوالات، چاپ سوالات با خط بریل و ... وجود دارد.
بسته به نوع و شدت مشکل بینایی شما، برای شرکت در آزمون آیلتس، امکانات متفاوتی مانند دریافت زمان بیشتر، بزرگ‌نمایی فونت سوالات، چاپ سوالات با خط بریل و … وجود دارد.

دریافت زمان اضافی با توجه به میزان مشکل بینایی شما

اگر مشکلات بینایی دارید، احتمالا برای پاسخ به سوالات به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. در این مواقع، شما می‌توانید برای دریافت ۲۵درصد زمان بیشتر درخواست دهید. برای اطلاع از حداکثر زمان اضافه‌ای که به شما تعلق می‌گیرد، با مرکز برگزارکننده آزمون آیلتس خود تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

سوالات رایج و مهم آزمون آیلتس

استفاده از وسایل کمکی برای مشاهده سوالات

اگر نابینا یا کم‌بینا هستید، احتمالا به شما اجازه داده می‌شود تا از تجهیزات کمکی برای مطالعه سوالات استفاده کنید. به خواندن استفاده کنید. از جمله ابزارهایی که برای دریافت آن‌ها می‌توانید درخواست دهید، این وسایل هستند:

  • ذره‌بین‌های دستی
  • نرم افزار بزرگنمایی صفحه نمایش
  • نرم افزار صفحه‌خوان (screen reader software)
  • نمایشگرهای بریل (refreshable Braille displays)

هم‌چنین این امکان وجود دارد که برگه سوالاتی را که با خط بریل نوشته شده‌اند، دریافت کنید. لطفا برای اطلاعات بیشتر با مرکز آزمون خود تماس بگیرید.

کمک برای نوشتن پاسخ‌ها

اگر نمی‌بینید یا نیمه بینا هستید، ممکن است که به شما اجازه داده شود که از تجهیزات کمکی همانند مواردی که در ادامه ذکر شده است، استفاده کنید:

  • صفحه کلید مکانیکی بریل
  • صفحه کلید الکترونیکی بریل، متصل به یک چاپگر
  • کامپیوتر یا واژه پرداز (اگرچه شما مجاز به استفاده از غلط‌گیر املایی، ابزارهای بررسی دستور زبان یا ابزارهای مشابه نخواهید بود).
  • دستگاه Braille note taker
  • نوشتن پاسخ‌های شما توسط فردی دیگر (به این مورد در ادامه بیشتر پرداخته می‌شود).
ابزارهای کمکی نوشتن پاسخ سوالات در آزمون آیلتس برای افراد نابینا و کم‌بینا
ابزارهای کمکی نوشتن پاسخ سوالات در آزمون آیلتس برای افراد نابینا و کم‌بینا

دریافت برگه سوالات با فونت بزرگ‌تر

یکی از امکاناتی که آیلتس برای افرادی که مشکلات بینایی دارند، فراهم کرده است، دریافت سوالات آیلتس با فونت بزرگ‌تر است.

مطالب مرتبط:

مدرک آیلتس تا چه مدت زمانی اعتبار دارد؟

راه‌کار برای پاسخ به سوالات بخش شنیداری آیلتس

بسیاری از سوالات در آزمون Listening از شما می‌خواهند که در حین گوش دادن به یک محتوای صوتی یادداشت‌برداری کنید. اگر نابینا یا نیمه بینا هستید، ممکن است که نتوانید این کار را انجام دهید. به همین خاطر موسسه برگزارکننده آزمون آیلتس این امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • قبل از هر قسمت از آزمون محتوای صوتی را متوقف می‌کنند تا زمان کافی برای خواندن سوالات به شما داده شود.
  • صدای ضبط‌شده را در زمان‌های خاصی در طول هر قسمت متوقف می‌کند تا زمان کافی برای نوشتن یک یا چند پاسخ به شما داده شود.
  • صدا بعد از هر قسمت متوقف می‌شود تا زمان کافی برای بررسی پاسخ‌هایتان به شما داده شود.

راه‌کار برای پاسخ به سوالات مکالمه آیلتس

اگر مشکلات بصری دارید، این امکان وجود دارد که زمان بیشتری برای پاسخ‌گویی به سوالات در اختیار شما قرار داده شود. هم‌چنین کارت‌های سوالات با فونت بزرگ‌تر یا خط بریل نیز وجود دارند.

فردی برای خواندن سوالات یا نوشتن پاسخ‌ها به شما کمک کند.

یکی از امکانات آزمون آیلتس برای افراد نابینا یا نیمه‌بینا، در اخیار قراردادن یک خواننده است. خواننده شخصی است که سوالات را برای شما می‌خواند. با این حال، توجه داشته باشید که آنها سؤالات را برای شما توضیح نمی‌دهند و راهنمایی یا توصیه‌ای به شما نخواهند کرد.

آنها همچنین می‌توانند پاسخ‌هایتان را برای شما بخوانند. همچنین می‌توانید از نرم‌افزارهای متن‌خوانی برای بازخوانی پاسخ‌هایتان استفاده کنید. با این حال، شما نباید از دیکشنری، نرم‌افزارهای بررسی دستور زبان یا تصحیح املا استفاده کنید. برای اطلاع از شرایط کمک گرفتن از یک فرد دیگر برای خواندن سوالات و نوشتن پاسخ‌ها، با مرکز آزمون خود تماس بگیرید.

سخن پایانی

موسسات برگزارکننده آزمون آیلتس، تمهیدات مختلفی را برای افراد نابینا فراهم کرده‌اند تا بتوانند در آزمون آیلتس شرکت کنند و با مشکلات کمتری مواجه شوند. برای استفاده از این تمهیدات، از حدود دو ماه قبل با مرکز برگزارکننده آزمون آیلتس خود هماهنگ کنید.

یکی از خدمات ترجمیک، تعیین سطح آیلتس به صورت تلفنی یا آنلاین است. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو، به صفحه تعیین سطح آیلتس مراجعه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.