زبان‌های رسمی سازمان ملل

با زبان‌های رسمی سازمان ملل آشنا شوید

سازمان ملل متحد با ۱۹۳ کشور که عضو آن هستند، یکی از شناخته‌شده‌ترین و تاثیرگذارترین سازمان‌های جهان است. تلاش‌های این سازمان در جهت رفاه و پیشرفت بشریت است.

سازمان ملل متحد کشورها را گرد هم می‌آورد تا روی مشکلات و مسائل جهانی فکر کنند و دنبال راه‌حلی برای آن باشند. حال ممکن است تعجب کنید که ملیت‌های مختلف با وجود زبان‌های متفاوت، چگونه ارتباط برقرار می‌کنند؟ پاسخ ساده است: توسط مترجم همزمان.

سازمان ملل متحد دارای شش زبان رسمی است. این زبان‌ها شامل اسپانیایی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، روسی و عربی است. ترجمه دقیق در این شش زبان چه به صورت شفاهی یا کتبی برای کار سازمان بسیار واجب است. زیرا این اطمینان را می‌دهد که مسائل به صورت واضح و شفاف بیان می‌شود. در ادامه نگاهی به این شش زبان می‌اندازیم. در ادامه همراه ترجمیک باشید.

مطالب مرتبط:

زبان‌های رایج در ایالات متحده آمریکا

اسپانیایی

اسپانیایی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل است. این زبان ابزاری قدرتمند برای ارتباطات جهانی است و برای این سازمان موقعیتی عالی فراهم می‌کند.

بیش‌ از ۵۰۰ میلیون نفر در جهان به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. زبان اسپانیایی، زبان رسمی ۲۰ کشور در جهان است و یکی از تاثیرگذار‌ترین زبان‌های دنیا به شمار می‌رود. به ویژه وقتی صحبت از تجارت به میان می‌آید.

صحبت کردن به زبان اسپانیایی به طور پیوسته در سراسر جهان در حال گسترش است. همچنین اهمیت آن در زمینه‌هایی مانند ارتباطات، فناوری و … بسیار بالا است.

زبان‌های رسمی سازمان ملل
بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در جهان اسپانیایی صحبت می‌کنند.

سازمان ملل، به هدف یادآوری تنوع فرهنگی و ترویج آن در دنیا برای هر یک از زبان‌ها، یک روز در نظر گرفته است. به همین دلیل ۲۳ آپریل، در سازمان ملل متحد به عنوان روز زبان اسپانیایی نامگذاری شده است.

چینی

دومین زبان رسمی در سازمان ملل در این فهرست زبان چینی است. تقریبا ۱٫۳ میلیارد نفر در دنیا به این زبان صحبت می‌کنند. به طور خاص، چینی ماندارین پرگویش‌ترین زبان با ۹۰۹ میلیون گویشور در ۱۳ کشور است.

زبان کانتونی نیز در هنگ کنگ، گوانگژو، ماکائو و آمریکای شمالی صحبت می شود. همچنین گویش هوکین در فوجیان، اندونزی، تایلند، تایوان، مالزی و سنگاپور صحبت می‌شود. علاوه بر این، هر یک از این گویش‌ها دارای گویش‌های فرعی نیز هستند.

ممکن است بپرسید که با وجود تفاوت‌هایی که در گفتار و نمادهای نوشتاری این زبان‌ها وجود دارد، چگونه در سازمان ملل استفاده می‌شوند؟ مترجمان و مترجمان همزمان، از حروف چینی ساده شده استفاده می‌کنند.

روز رسمی زبان چینی هر ساله در ۲۰ آپریل برای ادای احترام به کانگ جی جشن گرفته می‌شود.

مطالب مرتبط:

به مناسبت ۲۰ آوریل روز جهانی زبان چینی | چند نکته جالب که شاید درباره این زبان نمی‌دانستید

انگلیسی

انگلیسی به عنوان یک زبان مهم برای برقراری ارتباط در سراسر جهان شناخته می‌شود. از زمان تاسیس سازمان ملل، این زبان از زبان‌های رسمی این سازمان است.

حدود ۱٫۵ میلیارد نفر در دنیا انگلیسی صحبت می‌کنند. انگلیسی زبان رسمی ۵۹ ایالت مستقل و ۲۷ نهاد غیر حکومتی است. این زبان به همراه زبان فرانسوی یکی از زبان‌های رسمی کمیته بین‌المللی المپیک نیز می‌باشد.

تحقیقات در سراسر جهان نشان می‌دهد که ارتباطات تجاری بین‌المللی عمدتا به زبان انگلیسی انجام می‌شود. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی از کارکنان خود انتظار دارند به این زبان مسلط باشند.

فرانسوی

زبان فرانسه به همراه انگلیسی، در سازمان ملل به صورت روزانه استفاده می‌شود. این دو زبان نقش مهمی در انتشار پیام به جهان را دارند.

زبان‌های رسمی سازمان ملل
در سازمان ملل متحد، ۲۰ مارس روز زبان فرانسه است.

پس از ماندارین، انگلیسی، اسپانیایی و عربی، فرانسوی که دارای ۳۰۰ میلیون گویشور بومی است، پنجمین زبان رایج در جهان به حساب می‌آید. زبان فرانسه، زبانی حیاتی برای روابط بین‌المللی و دیپلماسی است.

زبان فرانسه نیز زبان رسمی سازمان های مهمی مانند یونسکو، دیوان بین المللی دادگستری، اتحادیه اروپا، ناتو و صلیب سرخ بین المللی است. سازمان ملل متحد در ۲۰ مارس روز زبان فرانسه را گرامی می‌دارد.

روسی

زبان روسی با قرار گرفتن در ردیف زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد، نقش فرهنگی و اقتصادی مهمی را ایفا می‌کند.

زبان روسی بیش از ۲۵۸ میلیون گویشور در سراسر جهان دارد. این زبان، در شش کشور اروپای شرقی و آسیای مرکزی از جمله بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان صحبت می‌شود.

در کنار انگلیسی، روسی نیز یکی از دو زبان اصلی‌ است که در ایستگاه فضایی بین المللی صحبت می‌شود. ۶ ژوئن مصادف با سالروز تولد پدر زبان مدرن روسی الکساندر پوشکین، روز زبان روسی در سازمان ملل متحد نامگذاری شده است.

مطالب مرتبط:

چند نفر در سراسر جهان روسی حرف می‌زنند؟

عربی

زبان عربی پنجمین زبان رایج در جهان است و در سال ۱۹۷۳ به عنوان زبان رسمی سازمان ملل متحد انتخاب شد. اکنون این زبان، نقش فرهنگی، معنوی و علمی بسیار زیادی در سراسر جهان ایفا می‌کند.

حدود ۴۲۲ میلیون نفر در بیش از ۲۵ کشور از جمله الجزایر، سومالی، سودان، سوریه، بحرین، مصر، اریتره، عراق، اردن، چاد، لیبی، موریتانی، مراکش، عمان، فلسطین و غیره به زبان عربی و لهجه‌های مختلف آن صحبت می‌کنند.

زبان عربی زبانی است که از حروف متفاوتی استفاده می‌کند و مانند زبان فارسی از راست نوشته می‌شود. روز زبان عربی در ۱۸ دسامبر، یعنی روزی که این زبان در سازمان ملل متحد رسمی شد، جشن گرفته می‌شود.

کلام آخر

همان طور که مطالعه کردید، ۶ زبان رسمی در سازمان ملل متحد وجود دارد که از زبان‌های پرکاربرد در جهان هستند. این زبان‌ها در سازمان ملل برای ارتباط بیشتر بین کشورهای مختلف است. شما با کدام یک از این زبان‌ها آشنایی دارید؟

موسسه خدمات زبانی ترجمیک، از بیش از ۳۰ جفت زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند. برای استفاده از خدمات این سایت ترجمه کلیک کنید.

2 دیدگاه در «با زبان‌های رسمی سازمان ملل آشنا شوید»

  1. من چند بار همین گزارش را خواندم،سالهای پیش در منابع مختلف.اما روسی نبود و تورکی،عربی،چینی،آلمانی،اسپانیایی،انگلیسی و فرانسوی جز زبانهای زنده بود.اما میبینم در کمال تعجب کل روسیه و قزاقستان و قرقیزستان را روسی زبان معرفی کردید.

    1. این مطلب در مورد شش زبان رسمی سازمان ملل است که در جلسات و تنظیم اسناد این سازمان استفاده می‌شود.
      در مورد زبان‌های زنده دنیا، فهرستی رسمی وجود ندارد. زبان‌های مختلفی از جمله آن‌هایی که شما گفتید گویشوران زیادی دارند و زبان زنده محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.