تولید محتوا با هوش مصنوعی

تاثیر هوش مصنوعی بر وب‌سایت‌ها؛ مفید یا مخرب؟

ابزارهای جدید هوش مصنوعی، پیوسته در حال افزایش و گسترش هستند. این ابزارها به ما کمک می‌کنند تا برای شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌هایمان‌ محتوا تولید کنیم، به هر سوالی پاسخ دهیم و یا حتی یک تصویر کاملا جدید بسازیم.

طبیعتا اگر زمان و اطلاعات کافی برای تولید محتوا نداشته باشیم، این ابزارها وسوسه‌کننده به نظر می‌رسند. این در حالی است که ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی، با یک شبهه بزرگ همراه هستند: آیا این ابزارها واقعا مفید هستند و به ما کمک می‌کنند؟

در این پست از وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم و ببینیم که هوش مصنوعی برای تولید محتوای متنی وب‌سایت‌ها مفید است یا خیر.

مطالب مرتبط:

مقاله‌نویسی با ChatGPT؛ غیراخلاقی یا غیرقانونی؟

تولید محتوا با هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال افزایش است

AI یا همان هوش مصنوعی، به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که کارهایی که به هوش انسانی نیاز دارند را انجام می‌دهند. به عنوان مثال این سیستم‌ها، از عهده مسائلی مثل ادراک، یادگیری، استدلال، حل مسئله و تصمیم‌گیری برمی‌آیند و در حال حاضر انفجاری از تولید ابزارهای هوش مصنوعی در اشکال و اندازه‌های مختلف، در حال وقوع است.

ناگفته پیداست که با وجود این ابزارها، تولید محتوا از همیشه آسان‌تر شده و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. هر کسی می‌تواند تنها با چند کلیک، مقاله موردنظر خود را تولید کند و سپس لحن آن را با لحن موردنظر خود مطابقت دهد.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

احتمالا شما هم نخستین باری که اسم «تولید محتوا با هوش مصنوعی» را شنیدید، از این که می‌توانید در کمترین زمان ممکن محتوای زیادی تولید کنید، هیجان‌زده شدید! با این حال، تولید محتوا با هوش مصنوعی تبعاتی دارد که نباید نادیده گرفته شود.

نخستین مسئله، تولید محتوای تکراری است. تعجبی هم ندارد اگر محتوایی که با هوش مصنوعی تولید می‌کنید، شبیه محتوای وب‌سایت‌های دیگر باشد. این نخستین ضربه‌ای است که به سئو سایت شما وارد می‌شود.

اما ماجرا به همین جا محدود نمی‌شود. چنین محتواهایی اصلا متنوع و فراگیر نیستند. چراکه ابزارهای هوش مصنوعی، به صورت مغرضانه طراحی شده‌اند و توانایی تولید محتواهایی که برای همه افراد مفید باشند را ندارند. با وجود همه این‌ها، می‌توان گفت که:

ابزارهای هوش مصنوعی اینترنت را به یک اتاق اکو تبدیل می‌کند

نداشتن اصالت و اعتبار، یکی از نگرانی‌های اصلی محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی است. چراکه ابزارهای موجود، بر اساس سبک و لحن محتواهای موجود تولید محتوا می‌کنند و نمی‌توانند خلاقیت و اصلالت نویسندگان واقعی را داشته باشند. متعاقبا محتواهای ساختگی که هیچ عمق و اصالتی ندارند و غالبا کلیشه‌ هستند، شهرت و اعتبار برند را زیر سوال می‌برند.

حال تصور کنید که همه وب‌سایت‌ها، با هوش مصنوعی تولید محتوا کنند. این یعنی در واقع دیگر هیچ کسی محتوای جدید تولید نمی‌کند، هیچ ایده و فکر جدیدی وارد اینترنت نمی‌شود و آن را به چیزی شبیه اتاق اکو تبدیل می‌کند.

هوش مصنوعی متعصب و مغرضانه است

ابزارهای هوش مصنوعی، بر اساس مدل‌‌های زبانی کار می‌کنند. این مدل‌ها با توجه به متن داده‌شده، فضاهای خالی بین کلمات را پیش‌بینی و پر می‌کنند. به عنوان مثال، این جمله را در نظر بگیرید: «مادرم دستپخت خوبی دارد. من هم سعی می‌کنم از او …. یاد بگیرم.» یک مدل خوب تشخیص می‌دهد که جای خالی باید با «آشپزی» پر شود. حال این مدل‌ها، بر اساس محتوای موجود در اینترنت طراحی شده است.

این در حالی است که استفاده از محتواهای موجود در اینترنت، برای آموزش هوش مصنوعی، ایده خوبی به نظر نمی‌رسد. چراکه بسیاری از این محتواها مغرضانه هستند و جهت‌گیری خاصی دارند. برای روشن شدن موضوع؛ به مثال زیر توجه کنید:

شخصی قصد دارد تصویر زوجی رمانتیک که دست در دست هم هستند را با هوش مصنوعی طراحی کند. شک نکنید که خروجی اکثر ابزارهای هوش مصنوعی، تصویری زوجی سفیدپوست خواهد بود. البته اگر واژه «فقیر» را به اطلاعات ورودی اضافه کنیم، امکان دارد که تصویر یک زوج رنگین‌پوست را تحویل بگیریم! این تنها مثال کوچک از مغرضانه بودن محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی است.

تولید محتوا با هوش مصنوعی

البته باید در نظر داشته باشید که محتواهای نژادپرستانه و مغرضانه، تنها زاده هوش مصنوعی نیستند. همه ما ناخودگاه سوگیری‌هایی داریم که ممکن است ناخواسته محتواهایمان را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین،

در صورت ویرایش انسانی، تولید محتوا با هوش مصنوعی قابل قبول است؟

تا حدودی می‌توان گفت که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، به عنوان ایجاد یک پیش‌نویس از محتوای موردنظر قابل قبول است. اما این موضوع زمانی صدق می‌کند که محتوا توسط یک شخص کاربلد، ویرایش شود. در غیر این صورت، خروجی کار چیزی جز محتوایی نژادپرستانه، غیرمشمول و ضعیف نخواهد بود.

البته قطعا ویرایش این محتواها، به اندازه تولید محتوا طول می‌کشد! بنابراین منطقی‌ترین کار این است که از همان اول سراغ هوش مصنوعی نروید.

مطالب مرتبط:

چرا تولید محتوا با هوش مصنوعی در ترجمیک ممنوع است؟

رسالت شما تولید مطالبی مفید برای آیندگان است

جلساتی را تصور کنید که همیشه یک نفر در آن‌ها، حرف بقیه را تکرار می‌کند و هیچ ایده جدیدی ندارد. قطعا هیچ یک از افراد حاضر در جلسه، روی چنین فردی حساب نمی‌کنند. اگر شما هم برای تولید محتوا روی هوش مصنوعی تکیه کنید، فرقی با این افراد نخواهید داشت! علاوه بر این شما به عنوان یک نویسنده حرفه‌ای محتوا وظیفه دارید که کیفیت مطالب موجود در اینترنت را ارتقا دهید؛ نه این که فقط حرف بقیه را تکرار کنید.

بنابراین می‌توانید امیدوار باشید که با کنار گذاشتن هوش مصنوعی و تولید محتواهایی فراگیرتر، اینترنت را به جایی قابل اعتمادتری تبدیل خواهید کرد.

سخن پایانی

چکیده این مطلب را می‌توان به این صورت خلاصه کرد که «استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای وب‌سایت‌ها نه تنها از دید سئو قابل قبول نیست (محتوای تکراری)، بلکه تجربه کاربری را نیز به صورت نامطلوبی تحت تاثیر قرار می‌دهد. (تولید محتوای غیرمتنوع و کلیشه).»

با این حال می‌توان ابزارهای هوش مصنوعی را به بخشی از فرایند تولید محتوا اضافه کرد؛ به‌شرطی که محتوا پیش از انتشار، به طور اساسی ویرایش شود. البته فرایند ویرایش نیز اگر به‌درستی انجام شود، زمان‌بر و دشوار خواهد بود. طوری که عدم استفاده از هوش مصنوعی، تصمیم منطقی‌تری به نظر می‌رسد.

کلیه خدمات سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک بدون استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای ترجمه ماشینی انجام می‌شود. برای استفاده از این خدمات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.