آموزش سابمیت مقاله

۶ اقدام ضروی پیش از سابمیت مقالات علمی

قطعا انتشار نخستین مقاله، برای محققان تازه‌کار قدری پیچیده به نظر می‌رسد و دلهره‌آور است. به‌ویژه این که هیچ آموزش رسمی و واضحی برای نگارش و چاپ مقاله وجود ندارد. این در حالی است که آینده تحصیلی و کاری محققان در گرو چاپ مقاله در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی قرار دارد. با این تفاصیل، نگرانی و اضطراب شما کاملا قابل‌درک و به‌جا است!

با این حال در این مطلب مهم‌ترین نکات سابمیت مقالات علمی را گردآوری کردیم و مورد بحث قرار داده‌ایم. بنابراین اگر پروژه تحقیقاتی و ترجمه فارسی به انگلیسی مقاله را پشت سر گذاشته‌اید، این مطلب برای شما نوشته شده است. با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

سرقت ادبی از خود (Self-plagiarism) و راهکارهای جلوگیری از آن

نسخه اولیه مقاله را ساختاربندی کنید

ساختاربندی دقیق، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که مطالعه مقاله شما را برای مخاطبان ساده‌تر می‌کند و ایده‌های اصلی آن را به‌خوبی انتقال می‌دهد. ساختار موردنظر و موردتایید بسیاری از مجلات علمی به صورت زیر است:

  • مقدمه
  • مواد و روش‌ها
  • نتایج
  • بحث

یعنی اغلب اوقات، باید اطلاعات مقاله را به ترتیب بالا مرتب کنید. با این حال، برای تنظیم فرمت مقاله حتما نکات زیر را نیز در نظر بگیرید.

یک عنوان جذاب بنویسید و فهرست کوتاهی از کلمات کلیدی مرتبط ایجاد کنید

یک عنوان خوب، توجه خوانندگان را به خود جلب می‌کند و در ترغیب آن‌ها به خواندن مقاله، نقش موثری دارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که عنوانی مختصر، جذاب و جامع انتخاب کرده‌اید؛ عنوانی که با عبارات و اصطلاحات توصیفی، اطلاعات دقیقی درباره محتوای مقاله ارائه می‌کند.

کلمات کلیدی نیز به ایندکس شدن مقاله در موتورهای جست و جو و پایگاه‌های اطلاعاتی مثل اسکوپوس، گوگل اسکولار و پاپ مد، کمک می‌کند. بدین ترتیب، دسترسی سایر محققان به مقاله شما سهل‌تر خواهد بود.

راهنمای سابمیت مقاله

مطالب مرتبط:

۴ نکته مهم برای انتخاب عنوان مقالات علمی

ادیتور و داوران را با چکیده‌ای موثر تحت تاثیر قرار دهید

چکیده مقاله، حکم تریلر فیلم‌های سینمایی را دارد. حتما برای شما هم پیش آمده که فیلمی را از روی تریلر آن قضاوت کرده باشید. ویراستاران و داوران مقاله نیز با مطالعه چکیده مقالات، به یک دید و اجماع کلی می‌رسند. بنابراین، نوشتن چکیده‌ای مختصر و موثر بسیار ضروری و حیاتی است.

سعی کنید در مقدمه مقاله توضیح دهید که چرا چنین تحقیقی انجام داده‌اید، اهداف‌تان چه بوده، چگونه به این اهداف دست پیدا کرده‌اید و یافته‌های اصلی مقاله را نیز شرح دهید.

اهمیت و ضرورت پژوهش خود را در بخش مقدمه برجسته کنید

در مقدمه مقاله، حتما به مطالبی مثل پیشینه تحقیق و ضرورت انجام آن اشاره کنید. به عنوان مثال اگر تحقیق شما درباره سلول‌های خورشیدی جدید است، به تحقیقاتی که قبلا در این زمینه انجام شده اشاره کنید و اهمیت ساخت سلول‌های خورشیدی جدید را برجسته کنید. بدین ترتیب، داور مقاله به‌خوبی درک می‌کند که پژوهش شما نوآورانه است و باری به جامعه علمی جهانی اضافه می‌کند.

مواد و روش‌های به‌کاررفته را با جزئیات شرح دهید

همان‌طورکه شما مقالات سایر پژوهشگران را بررسی کردید و از آن‌ها الهام گرفته‌اید، ممکن است سایر پژوهشگران نیز روزی سراغ مقاله شما بیایند. پس حتما به جزئیاتی از قبیل مواد و مقدار دقیق آن‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات و روش دقیق انجام کار اشاره کنید. حتی می‌توانید در صورت لزوم، از تصاویر و نمودارها نیز استفاده کنید.

یافته‌ها و نتایج را در بخش نتایج و بحث توضیح دهید

در بخش نتایج، مشخص کنید که آیا موفق به حل مشکلی که در مقدمه بیان کردید، شدید؟ علاوه بر این داده‌های خود را به طور خلاصه ارائه دهید و مهم‌ترین یافته‌ها را برجسته کنید.

نکته: چنانچه ضمن انجام تحقیق با محدودیت‌ها و چالش‌هایی مواجه شدید، حتما آن‌ها را در این بخش قید کنید.

قدردانی را فراموش نکنید

در این بخش، از تمام افرادی که در طول انجام پژوهش و فرایند ترجمه مقاله از شما حمایت کردند، قدردانی کنید.

بخش قدردانی و تشکر مقالات علمی

جداول، اشکال و نمودارها

جداول، اشکال و نمودارها، عناصر بصری مقاله شما هستند و به شما کمک می‌کنند تا نتایج و یافته‌ها را با وضوح و اختصار بیشتری به نمایش بگذارید. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که این عناصر کامل و واضح باشند و به‌درستی لیبل‌گذاری شده باشند. افزون بر این، به زیبایی بصری این موارد نیز دقت کنید.

توجه: ممکن است برخی مجلات از شما بخواهند تا جداول و اشکال را با شماره‌های مجزا مشخص کنید و به صورت جداگانه ارسال کنید.

منابع

تمام منابعی که مورد استناد قرار داده‌اید را فهرست کنید و هنگام قالب‌بندی این بخش، حتما از دستورالعمل مجله پیروی کنید.

افزون بر آنچه گفته شد، فراموش نکنید که موارد زیر نیز شانس پذیرش مقاله شما را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد.

  • اجتناب از ایرادات گرامری و تایپی
  • رعایت انسجام بین ایده‌ها و پاراگراف‌ها
  • استفاده از اصطلاحات و واژگان تخصصی و مناسب
  • رعایت دستورالعمل‌های مجله درخصوص تعداد کلمات، فرمت‌بندی و…
چطور شانس پذیرش مقاله را افزایش دهیم؟

کاور لتر را فراموش نکنید

اغلب مجلات علمی، نویسندگان را ملزم می‌کنند که به همراه نسخه اصلی مقاله، یک کاور لتر نیز ارسال کنند. این در حالی است که تعداد کمی از نویسندگان، از تاثیر و اهمیت کاور لتر آگاهی دارند. اگر شما هم جزء این دسته از نویسندگان هستید، توجه شما را به پاراگراف بعدی جلب می‌کنیم.

کاورلتر، راهی عالی برای برقراری ارتباط با سردبیر مجله و جلب توجه آن‌ها به مقاله است. در واقع این نامه، چیزی فراتر از اطلاعات اولیه مثل عنوان مقاله و نام نویسندگان است و باید شامل موارد زیر باشد:

  • خلاصه‌ای از یافته‌های شما: به طور خلاصه مهم‌ترین یافته‌های مقاله خود را در کاور لتر قید کنید.
  • انگیزه سابمیت در ژورنال موردنظر: به اختصار توضیح دهید که چرا مقاله شما برای این مجله مناسب است و انگیزه شما برای انتخاب این مجله چیست. علاوه بر این، روی مطابقت مقاله با حوزه تخصصی مجله و همچنین دلایل جذابیت آن برای خوانندگان نیز مانور دهید.
  • اصالت و توافق نویسندگان: برای مجلات مهم است که مقاله شما برای مجله دیگری ارسال نشده است. چراکه سابمیت همزمان مقاله در چند مجله مختلف، کاری غیراخلاقی تلقی می‌شود. علاوه بر این، باید از طریق کاور لتر به سردبیر مجله اثبات کنید که همه نویسندگان مقاله با سابمیت کردن آن موافق بوده‌اند.
  • تعامل قبلی با هر یک از سردبیران مجله: ممکن است یکی از سردبیران مجله، قبلا به کار شما ابراز علاقه کرده باشد؛ مثلا در یک کنفرانس علمی یا از طریق رسانه‌های اجتماعی. چنین مواردی را حتما در کاورلتر قید کنید.
  • اطلاعات تکمیلی: افزون بر همه‌ی این اطلاعات ضروری، برخی مجلات به اطلاعات تکمیلی دیگری نیز نیاز دارند. این اطلاعات، بررسی مقاله را برای ویراستاران تسهیل می‌کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که در این خصوص دستورالعمل‌های مجله را به‌دقت بررسی کرده‌اید.

مطالب مرتبط:

چگونه یک کاورلتر موفق بنویسیم؟

در خصوص تضاد منافع یا Conflict of interest توضیح دهید

چاپ و انتشار مقالات آکادمیک، منافع مالی و غیرمالی مختلفی به همراه دارد. این بخشی از اخلاق و فرهنگ پژوهشی است که بین منافع مالی و غیرمالی نویسندگان، تضادی وجود نداشته باشد. بنابراین، باید بیانیه‌ای مبنی بر تضاد منافع نویسندگان ارائه کنید.

چگونگی دسترسی به داده‌های مقاله را مشخص کنید

نتایج و یافته‌های پژوهش و تجزیه و تحلیل آن‌ها بر اساس داده‌ها انجام می‌شود. حتما اطلاعاتی در خصوص چگونگی دسترسی به این داده‌ها ارائه کنید. علاوه بر این، دستورالعمل‌های مجله را در خصوص الگو یا سبک خاصی ارائه این اطلاعات، بررسی کنید.

راهنمای نخستین سابمیت

اطلاعات دقیق نویسندگان را قید کنید

ممکن است مقاله شما چند نویسنده مختلف داشته باشد. در این صورت، باید نام همه نویسندگان را به همراه اطلاعات دقیق تماس و وابستگی آن‌ها به هم، قید کنید. در این مورد نیز باید دستورالعمل مجله را به‌دقت مورد مطالعه قرار دهید.

جمع‌بندی

اکثر مجلات معتبر، روزانه با حجم عظیمی از سابمیت مقاله رو به رو می‌شوند. با این وجود، برای افزایش شانس پذیرش مقاله خود، باید تمام نکات فوق را مورد توجه قرار دهید و برای اطمینان از رعایت همه معیارهای موردنظر مجله، دستورالعمل آن را به‌دقت مطالعه کنید. با این وجود اگر نخستین تجربه سابمیت خود را تجربه می‌کنید، حتما راهنمای سابمیت مقاله (که در همه ژورنال‌ها وجود دارد) را مطالعه کنید.

اگر ضمن تکمیل پروژه تحقیقاتی خود به ترجمه متون تخصصی نیاز دارید، از خدمات پلتفرم ترجمیک استفاده کنید.

ترجمیک از میان مترجمان و ویراستان زبده سراسر کشور، اقدام به استخدام نیروی دورکار می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

2 دیدگاه در «۶ اقدام ضروی پیش از سابمیت مقالات علمی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.