چرایی و چگونگی اهمیت انکرتکست‌ها یا کلمات پیوند برای بهبود سئو سایت

انکرتکست (anchor text) چیست و چرا در تولید محتوا مهم است؟

هر مقاله‌ای را که در سایت‌های مختلف می‌بینید، حداقل یک انکرتکست دارد. هر کلمه‌ای که بر روی آن به مقاله یا سایتی دیگر لینک شده باشد، انکرتکست نام دارد. انکرتکست (anchor text) یکی از موارد مهم در سئو سایت‌ها است. در واقع جدای از نقش انکرتکست‌ها در دعوت مخاطبان به خرید یا هر اقدام دیگری، انکرتکست‌ها در تثبیت کلمات کلیدی و لینک‌دهی نیز نقش مهمی دارند.

اما چگونه انکرتکست‌ها بر سئو سایت شما تاثیر می‌گذارند؟ آیا هر کلمه‌ای می‌‌تواند انکرتکست باشد؟ لزوما برای انکرتکست‌ها باید از کلمات کلیدی استفاده کرد؟ این‌ها سوالات رایجی است که کسب و کارهایی که از خدمات تولید محتوا استفاده می‌کنند، برایشان مطرح می‌شود.

اگر شما هم به اطلاعاتی درباره ماهیت و چگونگی استفاده از انکرتکست‌ها برای بهبود رتبه گوگل وب‌سایتتان نیاز دارید، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۰ وبلاگ مهم برای آموزش سئو و تولید محتوا

انکرتکست (anchor text) چیست ؟

انکرتکست (anchor text)، کلمه یا عبارتی است که کاربر با کلیک بر آن، به صفحه دیگری هدایت می‌شود. در واقع انکرتکست‌ها باید بازدیدکنندگان را ترغیب کنند تا روی آن‌ها، کلیک کنند. به جملات زیر توجه کنید:

«یکی از خدمات سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک، تهیه استراتژی تولید محتوا است. اگر به مشاوره در زمینه خدمات تولید محتوا نیاز دارید، کلیک کنید.»

در این جملات، عبارات «تهیه استراتژی تولید محتوا» و «کلیک»، هر دو انکرتکست هستند که کاربر را به صفحات متفاوتی می‌برند. در ادامه بیشتر به معیارهای انتخاب متن‌های پیوندها می‌پردازیم. اما اطلاع داشته باشید که در این متن، «تهیه استراتژی تولید محتوا»، انکرتکستی اصولی و مناسب و «کلیک»، انکرتکستی عمومی و نامناسب به شمار می‌آید.

انکرتکست کلمه یا عبارتی است که کاربر با کلیک بر آن، به صفحه دیگری هدایت می‌شود.
انکرتکست کلمه یا عبارتی است که کاربر با کلیک بر آن، به صفحه دیگری هدایت می‌شود.

در گذشته و قبل از الگوریتم پنگوئن، انکرتکست‌‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل برای تعیین رتبه سایت شما بوند. امروزه نیز انکرتکست‌ها از اهمیت بالایی برای سئو برخوردارند. ولی تفاوت این موضوع با گذشته در این است که استفاده از هر کلمه‌ای و در هر جایگاهی به عنوان انکرتکست، تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما نخواهد داشت.

برای مثال بسیاری به اشتباه فکر می‌‌کنند که اگر از انکرتکست‌های مهم در متن خود بارها استفاده کنند، نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. این تفکر اشتباه است. هم مخاطبان و هم الگوریتم‌های گوگل، چنین کاری را نمی‌پسندند. بنابراین استفاده چند باره از یک متن پیوند مشخص در طول متن، توصیه نمی‌شود.

چرا انکرتکست‌‌ها برای سئو و رتبه سایت مهم هستند؟

لینک‌ها (چه لینک‌دهی داخلی و چه خارجی) در سئو اهمیت بسیاری دارند. با استفاده از لینک‌ها مطالب مرتبط خود را به کاربران و موتورهای جست و جو معرفی می‌کنید. با توجه به این موضوع، انکرتکست‌ها یا متن‌ پیوندها به موتورهای جست و جو کمک می‌کند تا پیوندهای (داخلی) شما را درک کنند. بنابراین انکرتکست‌ها یک عامل رتبه‌بندی مهم برای ارزیابی سایت‌ها توسط الگوریتم‌های گوگل هستند.

مطالب مرتبط:

لینک‌های داخلی چه تاثیری بر سئو دارند؟

علاوه بر اهمیت انکرتکست‌ها برای موتورهای جست و جو، متن پیوند‌ها برای کاربران شما نیز مهم است. متن پیوندها به مخاطب می‌گوید که چرا باید بر این لینک کلیک کند و با کلیک بر لینک، به کجا خواهد رفت.

به همین دلیل است که لینک دادن بر عبارات عمومی مانند «کلیک کنید»، «این‌جا» و … توصیه نمی‌شود. زیرا این عبارات نه برای گوگل مفید هستند و نه بهره‌‌ای برای کاربران شما دارد.

انواع مختلف انکرتکست‌ (متن‌های پیوند)

انکرتکست‌ هم برای پیوندهای داخلی و هم برای پیوندهای خارجی سایت شما مهم است. متن‌های پیوند با توجه به نوع لینکشان، انواع متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع مختلف انکرتکست
انواع مختلف انکرتکست

پیوندهای برند: پیوندی با نام تجاری شما به عنوان لنگر، مانند «ترجمیک»

لینک مستقیم بر خود URL: لینک دادن به آدرس سایت شما بدون این‌که از متن استفاده شود همانند https://tarjomic.com/. در بیشتر مواقع این نوع لینک دادن فایده خاصی مخصوصا برای رتبه سایت ندارد.

پیوند به نام سایت: اگر نام برند شما با نام سایتتان مشابه باشد، این نوع لینک دادن تفاوت خاصی با نوع اول ندارد. برای مثال برای سایت ترجمه ترجمیک، این نوع پیوند این‌گونه است: ترجمیک یا tarjomic.

پیوند به عنوان مقاله یا صفحه: در این حالت، شما دقیقا به عنوان مقاله یا صفحه خود لینک می‌دهید. برای مثال: چک‌لیست سئو داخل صفحه برای سال ۱۴۰۲.

پیوند به خود کلمات کلیدی: استفاده کلید واژه/عبارات کلیدی اصلی وب‌سایت شما به عنوان متن پیوند.

لینک‌دهی به کلمات کلیدی مرتبط: در این حالت شما از سایر کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان برای پیوند دادن استفاده می‌کنید. برای مثال یک کلمه کلیدی مرتبط با خدمات تولید محتوا، خدمات تولید محتوای سئوشده است.

انکرتکست‌های عمومی: این انکرتکست‌ها به موضوع خاصی اشاره ندارند و صرفا عبارتی مانند «کلیک کنید»، «این‌جا»، «این مقاله» و … را در بر می‌گیرند. همان‌گونه که اشاره کردیم، بهتر است که از این نوع انکرتکست‌ها استفاده نکنید.

چگونه انکرتکست‌های مقالات خود را بهبود بخشیم؟

صرف لینک دادن به یک کلمه یا عبارت باعث بهبود سئو سایت شما نمی‌شود. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که در نگارش متن‌های پیوند سایتتان به شما کمک می‌کند.

از متن‌های پیوند اضافی، بیش از حد و غیر طبیعی خودداری کنید!

مقاله شما باید جریانی طبیعی داشته باشد و این امر برای متن‌های پیوند نیز صادق است. هنگام افزودن لینک‌ها، مطمئن شوید که این موارد به خوبی با بقیه متن مطابقت داشته باشند. خودتان را جای مخاطبان بگذارید، با دیدن لینک‌هایی که ربط چندانی به موضوع مقاله ندارند، چه احساسی خواهید داشت؟

از متن‌های پیوند اضافی، بیش از حد و غیر طبیعی خودداری کنید!
اگر شما مخاطب یک مقاله باشید، با دیدن لینک‌هایی که ربط چندانی به موضوع مقاله ندارند، چه احساسی خواهید داشت؟

لینک‌ها برای سئو مهم هستند اما نباید مانعی برای خوانایی متن و رساندن پیام شما به مخاطبان باشند.

مطالب مرتبط:

هرس محتوا (content pruning) چیست؟

متن پیوند باید با محتوای صفحه هدف، تطابق داشته باشند.

هنگامی که خواننده متن پیوند شده را می‌بیند، باید بلافاصله متوجه شود که اگر روی آن کلیک کند، با چه چیزی مواجه خواهد شد. بنابراین اگر متن پیوند شما «راهنمای جامع سئو» باشد و به صفحه «خرید میز اداری» لینک شده باشد، کاربران حس فریب‌خوردگی خواهند داشت. هم‌چنین چنین متن پیوندی تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما نخواهد داشت.

به مخاطب نشان دهید که کلمه موردنظر قابل کلیک کردن است.

شما باید به خواننده نشان دهید که کلمه یا عبارت موردنظر، قابل کلیک کردن است و با کلیک به صفحه دیگری می‌رود. برای این‌کار شما می‌توانید کلمه را با رنگ دیگری مشخص کنید، زیر آن خط بکشید یا هر اقدام دیگری که موجب جداسازی کلمه موردنظر از سایر بخش‌های متن شود.

سخن پایانی

استفاده از انکرتکست‌ها، هم به کاربران و هم به موتورهای جست و جو کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا لینک موردنظر ارزش بازدید را دارد یا خیر. برخی افراد سعی می‌کنند که این سیستم را دور بزنند. با این حال این روزها، گوگل در تشخیص لینک‌هایی که غیرطبیعی و حتی مضر هستند، بسیار خوب عمل می‌کند.

بنابراین اگر به دنبال نتیجه‌ای پایدار و طولانی‌مدت برای بهبود رتبه سایت خود هستید، از انکرتکست‌هایی اصولی و در عین حال مرتبط و جذاب استفاده کنید.

سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک، انواع خدمات تولید محتوا همانند تهیه استراتژی تولید محتوا، نگارش مقالات آنلاین، تهیه کتابچه، تولید محتوای متنی برای شبکه‌های اجتماعی و … را ارائه می‌دهید. با خیالی مطمئن، تولید محتوا سایت خود را به سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.