موقعیت صفر سئو

همه چیز درباره موقعیت صفر گوگل و راه‌های دستیابی به آن

همه ما می‌دانیم که رفتن به صفحه اول گوگل، یکی از مهم‌ترین اهداف سئو است و ارزش زیادی دارد. حتی ممکن است مدت‌ها تمام تلاش و تمرکزمان را صرف رسیدن به این هدف کرده باشیم. اما جمله اول را یک بار دیگر بادقت بخوانید!

بله؛ این روزها رفتن به صفحه اول گوگل تنها به یکی از اهداف مهم سئو تبدیل شده و اکنون زمان آن رسیده که مدال مهم‌ترین هدف، به گردن موقعیت صفر یا zero position آویخته شود. موقعیت صفر، آخرین ترفند گوگل برای ارتقای تجربه کاربری و کمک به کاربران محسوب می‌شود. روشن است که سئوکاران نیز باید از این به بعد این موضوع را مبنای فعالیت‌های خود قرار دهند.

در این مطلب به طور کامل به موقعیت صفر گوگل، اهمیت آن و چگونگی دستیابی به آن آشنا خواهیم شد. در ادامه همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

آشنایی کامل با کدهای اسکیما و تاثیر آن‌ها بر سئو

موقعیت صفر گوگل چیست؟

برای بررسی چیستی موقعیت صفر، اجازه دهید سری به تجربیات خودمان بزنیم. حتما برای شما هم پیش آمده که سوالی را در گوگل جست‌وجو کنید و بدون این که وارد هیچ یک از نتایج صفحه اول شوید، به پاسخ رسیده باشید! شاید نمی‌دانستید ولی این موفقیت فوری را مرهون موقعیت صفر گوگل بوده‌اید.

در واقع موقعیت صفر، همان جواب کوتاه و مستقیمی است که به صورت کاملا برجسته و در بالایی‌ترین بخش صفحه نتایج موتور جست‌وجو به نمایش درمی‌آید. به عنوان مثال به تصویر زیر دقت کنید:

موقعیت صفر گوگل

موقعیت صفر می‌تواند به چندین حالت مختلف نمایش داده شود:

  • پاراگراف: رایج‌ترین شکل نمایش موقعیت صفر است و در ۴۰ الی ۶۰ کلمه، کاربر را به پاسخ می‌رساند.
  • فهرست: در مواردی که لازم است پاسخ کاربر به صورت مرحله‌ای یا لیست‌وار توضیح داده شود، این حالت به نمایش درمی‌آید.
  • جدول: این حالت نیز در مواردی خاص مثل نمایش فرمول تبدیل واحدها و… دیده می‌شود.

چرا موقعیت صفر گوگل مهم و ارزشمند است؟

موقعیت صفر در ابتدا با اعتراض بازاریابان دیجیتال مواجه شود. این متخصصان نگران بودند که این موقعیت، به ترافیک سایت‌ها آسیب بزند و آمار بازدید از آن‌ها را کاهش دهد. شاید در نگاه اول، این نگرانی به‌جا به نظر برسد، اما در واقع شواهد نشان می‌دهند که موقعیت صفر به میزان قابل توجهی نرخ بازدید، کلیک و تبدیل را بهبود می‌بخشد.

چراکه وقتی پای سئو به میان باشد، موقعیت صفر، همان رتبه اول است. در واقع موقعیت صفر از روی محتوای سایتِ رتبه اول برداشته می‌شود و در نتیجه اعتبار و ارزش این سایت را دوچندان می‌کند. به عبارت دیگر کاربران با مشاهده یک پاسخ روشن و مختصر از جانب سایت رتبه اول، به این سایت ایمان می‌آورند و تجربه کاربری بهتری خواهند داشت.

علاوه بر این، موقعیت صفر در جست‌وجوی صوتی نیز وجود دارد و با متداول‌تر شدن این نوع جست‌وجو، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

محتوای خوب همیشه در سئو برنده است!

اگر تا به این جا از تغییرات همیشگی گوگل ناامید و دلسرد شده‌اید، لازم است مجددا یادآوری کنیم که محتوای خوب همیشه برنده است! بنابراین اگر محتوای خوبی تولید می‌کنید، نگران وفق پیدا کردن با به‌روزرسانی‌های جدید نباشید. البته ممکن است به بازنگری کلی محتویات سایت‌تان نیاز داشته باشید اما این بازنگری نفس‌گیر نخواهد بود. چراکه همین حالا هم دست‌تان با گوگل در یک کاسه است و به کاربران خدمت می‌کنید!

چگونه به موقعیت صفر گوگل دست پیدا کنیم؟

تا اینجا دریافتیم که موقعیت صفر چیست و چرا مهم است. اما چطور می‌توان به این موقعیت طلایی دست پیدا کرد؟ برای شروع می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

موقعیت صفر در سئو

فرصت‌های موقعیت صفر را شناسایی کنید

اولین قدم برای اشغال کردن موقعیت صفر گوگل، شناسایی فرصت‌های مناسب است. چراکه پاسخ همه سوالاتی که در گوگل جست‌وجو می‌شوند در موقعیت‌های صفر پیدا نمی‌شود. از این رو، پیش از هر چیز باید به دنبال کلمات و عباراتی باشید که می‌توانند در موقعیت صفر توضیح داده شوند. به عنوان مثال یکی از خدمات سایت ترجمیک، تولید محتوای متنی است.

روشن است که برای اشغال جایگاه صفر، صرفا تمرکز روی عبارت «تولید محتوای متنی» کفایت نمی‌کند. به عبارت دیگر، این عبارت از عبارتی نیست که توضیح آن در جایگاه صفر، به مخاطب کمک خاصی کند. در نقطه مقابل، «کیورد استافینگ» از موضوعات مهم دنیای تولید محتوای متنی است و افراد زیادی با مفهوم آن آشنایی ندارند. بنابراین می‌توانیم این عبارت را هدف قرار دهیم و پیرامون آن تولید محتوا کنیم.

نکته: بهتر است برای شروع، روی کلماتی که در آن‌ها به جایگاه خوبی دست پیدا کرده‌اید، مانور دهید.

برای پیروزی محتوای خوب تولید کنید

احتمالا با شنیدن واژه «پیروزی» یاد مسابقه یا حتی جنگ افتاده باشید. واقعا هم همین است! سئو یک مسابقه است و هیچ میانبری برای پیروزی در آن وجود ندارد…. به جز محتوای باکیفیتی که واقعا برای کاربران مفید باشد. حال محتوای باکیفیت را می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

  • محتوای طولانی که حداقل ۲۰۰۰ کلمه داشته باشد.
  • محتوای همیشه سبز که تا مدت‌ها برای کاربران مفید و قابل استفاده باشد.
  • محتوای جامع و کامل، که واقعا چندین جنبه موضوع را زیر ذره‌بین قرار داده باشد و به بررسی اجمالی اکتفا نکرده باشد.
  • کیورد استافینگ ندارد یا به اصطلاح با کلمات کلیدی پر نشده است. به خاطر داشته باشید که گوگل مانند گذشته به دنبال کلمات کلیدی نیست. در عوض طبق مفهوم LSI به کلمات و عبارت مترداف کیوردها بها می‌دهد. به عنوان مثال تصور کنید کلمه کلیدی اصلی مقاله شما «ترجمه مقاله» باشد. در این صورت استفاده بی‌رویه از عبارت به هیچ وجه کار درستی نیست. در عوض بهتر است از عبارت مترادف مثل «ترجمه مقالات»، «ترجمه مقاله تخصصی»، «ترجمه مقاله انگلیسی» و مواردی از این قبیل استفاده شود.
  • یک بخش برجسته دارد. آموختیم که موقعیت صفر، جایگاه محتواهای برجسته است. پس تا جایی که می‌توانید چنین بخشی را در محتوای خود لحاظ کنید. به عنوان مثال در یکی از پاراگراف‌ها، فهرست‌ها یا جداول محتوا به طور مستقیم و با استفاده از کلمه کلیدی، به سوال اصلی محتوا پاسخ دهید.

مطالب مرتبط:

کلمات کلیدی LSI چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

به سئو داخلی سایت خود اهمیت بدهید

علاوه بر کیفیت محتوا، باید روی اصول سئو نیز تمرکز کنید و مطمئن شوید که صفحات شما بر اساس معیارهای موتورهای جست‌وجو بهینه‌سازی شده است. به عنوان مثال:

  • در عنوان صفحه و متادیسکریپشن، از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • از تگ‌های هدینگ استفاده کنید.
  • متن جایگزین تصاویر یا آلت تصاویر را فراموش نکنید.
  • به کمک لینک‌دهی داخلی، بخش‌های مختلف سایت‌تان را به هم مرتبط کنید.

مطالب مرتبط:

چک‌لیست سئو داخل صفحه برای سال ۱۴۰۲

سئو خارج صفحه را فراموش نکنید

لینک‌سازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، پایه و اساس سئو خارج صفحه است. در واقع باید کاری کنید تا سایر سایت‌ها به سایت شما لینک دهند و از این طریق اعتبار خود را به گوگل ثابت کنید. حال شاید ساده‌ترین راه این باشد که به روابط حرفه‌ای خود تکیه کنید و از دوستان و همکاران بخواهید تا به شما لینک دهند. این در حالی است که محتوای خوب همیشه معجزه می‌کند و خود به خود افراد را به لینک دادن به شما ترغیب می‌کند.

مطالب مرتبط:

آموزش کامل لینک‌های خارجی و راهکارهای بهینه‌سازی آن

سخن پایانی

در این مطلب، گفتیم که موقعیت صفر یکی از جدیدترین‌ها و البته بهترین‌های دنیای سئو است. این موقعیت، فرصت خوبی است تا فورا، حتی کوتاه‌تر از یک کلیک ساده، در معرض دید مخاطبان قرار بگیرید و خودی نشان دهید!

اگر فرصت کافی برای تولید محتوا و رسیدن به موقعیت صفر گوگل ندارید، به سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک اعتماد کنید!

یک دیدگاه در «همه چیز درباره موقعیت صفر گوگل و راه‌های دستیابی به آن»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.