انواع روش تحقیق

انواع روش تحقیق علمی کدام‌اند؟

تحقیق، یک رویکرد تحلیلی و روش‌‌مند، برای یافتن اطلاعات جدید در خصوص موضوعات گوناگون علمی است که به رشد و شکوفایی علم، کمک شایانی می‌کند. برای شروع امر پژوهش و تحقیق علمی، علاوه بر علاقه، آگاهی از روند و شیوۀ تحقیقات علمی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

با این حال انجام تحقیق و پژوهش علمی، کاری دلهره‌آور و زمان‌بر است. اگر قبل از شروع نوشتن و ترجمه مقاله خود، در خصوص نوع مقاله و پژوهشی که درصدد انجام آن هستید، اطلاعاتی داشته باشید، روند انجام آن برای شما ساده‌تر خواهد شد.

اگر در ابتدای راه مقاله‌نویسی و انجام پژوهش هستید، این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد؛ با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین وب‌سایت‌های دانلود رایگان مقاله

تحقیق نظری

تحقیق نظری یا بنیادی، بررسی علل اساسی و اصلی وقوع رویداد یا پدیده‌ای خاص است. این نوع از تحقیق ممکن است بر کاربرد فوری یافته‌ها و نتایج تمرکز نداشته باشد. مثال این نوع از تحقیق، پایان‌نامه‌ای در رشتۀ فلسفه است که تاکید بر استفادۀ فوری از نتایج تحقیق آن نیست و به ارائۀ مباحث نظری اکتفا می‌کند.

تحقیق کاربردی

تحقیق کاربردی، ماهیتی آزمایشی دارد و از نظریات مختلف برای رسیدن به پاسخ سوالات تحقیق خود استفاده می‌کند. هدف این نوع تحقیق، تولید دانش علمی با کاربرد بالا است. مطالعه‌ای در خصوص تقویت تکنیک‌های تشخیص ویروس برای بهبود کارآیی افراد، نمونه‌ای از این نوع پژوهش است.

تحقیق اکتشافی

این طرح تحقیقی، بررسی یک مفهوم جدید یا یک پدیدۀ کمتر کشف‌شده است. این نوع از تحقیق کمتر به ارائۀ نظریه و داده متکی است و ممکن است راه‌حلی را نیز برای حل مشکل ارائه نکند. بررسی تجزیه و تحلیل تاثیر تبلیغات بر فروش یک محصول، نمونه‌ای از تحقیق اکتشافی است.

روش تحقیق

تحقیق توصیفی

این تحقیق مبتنی بر توصیف یک رویداد و پدیده‌ای خاص بدون بررسی علل آن است. با این حال، پژوهشگر باید از عدم تغییر در یک پدیده در طول انجام پژوهش براثر عاملی خارجی اطمینان حاصل کند. بررسی میزان نژادپرستی در یک کشور نمونه‌ای از تحقیق توصیفی است.

تحقیق تبیینی

تحقیق تبیینی به بررسی رابطۀ علی و معلولی یک رویداد تحت تاثیر محیط، متمرکز است. مطالعه و بررسی تاثیر استرس بر سلامت جسمی از تحقیقات تبیینی به شمار می‌آید.

تحقیق هم‌بستگی

این تحقیق به بررسی رابطۀ بین دو یا چند رویداد می‌پردازد و به نوعی ارتباط متقابل میان این دو را مدنظر قرار می‌دهد. تحقیق هم‌بستگی، تاثیرگذاری یک متغیر بر متغیر دیگری را نیز مطالعه می‌کند. بررسی تاثیر ساعت کاری پایین در میزان کارآیی کارمندان نمونه‌ای از این تحقیق است.

مطالب مرتبط:

ضریب تاثیر و استناددهی چه تفاوتی دارند؟

تحقیق طولی

جمع‌آوری داده‌ها درخصوص تغییراتی که در یک پدیده در طول زمان رخ می‌دهد، در حوزۀ تحقیق طولی جای می‌گیرد. اغلب این تغییرات، تحت تاثیر عوامل خارجی هستند. بررسی و تجزیه و تحلیل یک جمعیت در طول ۲۰ سال، نمونه‌ای از تحقیقات طولی است.

تحقیق مقطعی

تحقیق مقطعی برای مشاهدۀ یک پدیده یا گونه در طول مدت زمانی مشخص و بدون درنظر گرفتن تاثیرات عوامل خارجی، کاربرد دارد. نظرسنجی در خصوص میزان پدیدۀ چاقی در ایالات متحدۀ آمریکا، مثالی از یک تحقیق مقطعی به شمار می‌آید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا انواع روش تحقیق علمی را معرفی کنیم. مهم‌ترین نکته در خصوص شروع راه مقاله‌نویسی و پژوهش، مطالعه و کسب اطلاعات کافی درخصوص گرایش و رشتۀ تخصصی‌تان است. بنابراین تلاش کنید تا با مطالعۀ مقالات به‌روز خود، طرح تحقیقی درستی را انتخاب کنید!

اگر به دنبال کلاس آیلتس برای مهاجرت تحصیلی هستید، کلاس آیلتس آنلاین ترجمیک را از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.