نگارش مقالات با هوش مصنوعی

چالش‌های نگارش مقالات علمی با هوش مصنوعی

در حال حاضر محبوبیت ابزارهای نوشتاری بر پایۀ هوش مصنوعی در میان پژوهش‌گران به طرز فزاینده‌ای در حال افزایش است. هوش مصنوعی (AI) می‌تواند جنبه‌های مهم نگارشی متون رو از جمله گرامر و املا را بهبود ببخشد.

بنابراین، هوش مصنوعی می‌تواند زمینه‌ای را برای رقابت مقالات دانشگاهی فراهم کند. در سال‌های اخیر استفاده از هوش مصنوعی در نگارش و ترجمۀ مقاله علمی افزایش یافته است. با این حال، استفاده از این امکان، چالش‌هایی را نیز به دنبال دارد.

اگر به دنبال آشنایی با چالش‌های نگارش مقالۀ علمی با هوش مصنوعی هستید؛ این مطلب برای شماست، با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

اگر مقاله‌مان به دلیل مشکل زبانی رد شد، چه کار کنیم؟

منابع غیرمعتبر

پژوهشگران باید از اصالت داده‌ها و منابعی که توسط هوش مصنوعی معرفی می‌شود، اطمینان حاصل کنند. عدم بررسی دقیق منابع هوش مصنوعی می‌تواند اعتبار علمی شما را مختل کند و هم‌چنین موجب نشر اطلاعات نادرستی نیز شود.

چرا نظارت نیروی انسانی به خروجی هوش مصنوعی لازم است؟

خروجی هوش مصنوعی اغلب عمومی است و قابلیت تطابق در زمینه‌های گوناگون علمی را ندارد. در ادامه به بررسی و مقایسۀ خروجی یک کلید واژه توسط نیروی انسانی و هوش مصنوعی می‌پردازیم:

خروجی هوش مصنوعی:

The malaria parasite Plasmodium falciparum has an organelle,the  apicoplast, which contains its own genome.

This organelle is significant in the Plasmodium’s lifecycle, but we are yet to thoroughly understand the regulation of apicoplast gene expression

خروجی نیروی انسانی:

The malaria parasite Plasmodium falciparum has an organelle that is significant in its lifecycle called an apicoplast, which contains its own genome—but the regulation of apicoplast gene expression is poorly understood.

در خروجی داده‌های هوش مصنوعی مرجع ضمایر مشخص است که در متن علمی یک عیب تلقی می‌شود. هم‌چنین ساختار جملات در خروجی نیروی انسانی، منسجم‌تر است و واژگان مناسب‌تری به کار گرفته شده است. با تکیه بر این موضوعات، حضور نیروی انسانی برای بررسی موارد فوق، ضروری به نظر می‌رسد.

هوش مصنوعی

درز اطلاعات

هوش مصنوعی برای پردازش کامل اطلاعات وروردی نیاز به دسترسی به داده‌ها و قدرت محاسباتی دارد. یکی از این مواردی که این موضوع را فراهم می‌کند دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی بزرگ و تقسیم وظایف میان چندین ابر رایانه و اتصال به اینترنت است. بنابراین محققانی که محتوای مقالات را در هوش مصنوعی (ChatGPT) قرار می‌دهند بیشتر در معرض درز اطلاعات و نقض حریم خصوصی هستند.

دولت‌های جهان در حال اجرای سیاست‌هایی برای مبارزه با این موضوع هستند. به عنوان مثال ایتالیا در سال۲۰۲۳ استفاده از ChatGPT را ممنوع کرد. اما مجددا استفاده از این برنامه را با یک خط‌مشی جدید راه‌اندازی کرد. ایالات متحدۀ آمریکا و اتحادیۀ اروپا نیز به ایجاد استانداردهایی امنیتی جدید برای استفاده از هوش مصنوعی تاکید کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

۷ اشتباه رایج مقالات آکادمیک که باید از آن‌ها دوری کنید

محدودیت‌های قانونی و اخلاقی در کاربرد هوش مصنوعی

بیشتر نشریات معتبر علمی جهان مانند الزویر، استفاده از هوش مصنوعی را تا جایی مجاز می‌دانند که تنها برخی اشتباهات را اصلاح کند. به لحاظ اخلاقی این نشریات از نویسندگان می‌خواهند تا میزان و نحوۀ استفاده از هوش مصنوعی را به نشریه اعلام کنند.

در پایان این نکته را فراموش نکنید که هوش مصنوعی، مسئولیتی در قبال محتوای داده‌های خود نمی‌پذیرد. این در حالی است که تمامی نویسندگان در قبال نوشته‌های خود مسئول هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم از خطرات و محدودیت‌های استفاده از هوش مصنوعی آگاه باشید و با اطلاعات کافی از نرم‌افزارهای جدید و تکنولوژی استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا چالش‌ها و خطرات استفاده از هوش مصنوعی در نگارش مقالات علمی را ذکر کنیم. مهم‌ترین نکته در استفاده از هوش مصنوعی این است که بدانید هوش مصنوعی هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین نیروی انسانی شود.

اگر به دنبال ترجمه کتاب برای تقویت رزومۀ علمی خود هستید، خدمات ترجمه کتاب ترجمیک را فراموش نکنید!

یک دیدگاه در «چالش‌های نگارش مقالات علمی با هوش مصنوعی»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.