شرط معدل برای اخذ بورسیه

شرط معدل برای اخذ بورسیه تحصیلی در سال ۲۰۲۴

هزینه‌های بالای تحصیل در خارج کشور، بیشتر دانشجویان مستعد را از اپلای منصرف می‌کند. اگر امکانی وجود داشته باشد تا تمام این دغدغه‌ها حل شود چطور؟ تنها راهی که به دانشجویان کمک می‌کند تا در خارج کشور رایگان به تحصیل بپردازند، اخذ بورسیه تحصیلی است. به هر حال، در این میان یک سوال اصلی ایجاد می‌‌شود: «شرط معدل برای اخذ بورسیه چقدر است»؟

بیشتر بورسیه‌های تحصیلی بر اساس شرط معدل و رزومه تحصیلی فرد داده می‌شوند. البته برخی دیگر از کمک هزینه‌ها با توجه به نیاز مالی دانشجو هستند که به آن «گرنت یا grant» می‌گویند. اگر کمک هزینه تحصیلی صرفا بر اساس استعدادهای فرد باشد، به نام بورسیه یا «اسکالرشیپ» شناخته می‌شود.

برای اخذ بورسیه تحصیلی باید واجد شرایط خاصی باشید. نه تنها نمرات طول تحصیل، بلکه تجربیات آکادمیک نظیر پژوهش‌های مختلف،‌ مقالات و غیره، در شانس اخذ بورسیه تاثیرگذار هستند. با این وجود، مهم‌ترین شرط برای بیشتر بورسیه‌های تحصیلی معدل و نمرات بالا در طول تحصیلات پیشین است.

پس از اینکه در دانشگاه‌های مختلف برای اخذ بورسیه درخواست دادید و پذیرش گرفتید، نوبت به ترجمه رسمی مدارک تحصیلی می‌رسد. برای اخذ ویزای تحصیلی باید مدارک خود را ترجمه کرده و آن را به سفارت کشور مقصد تحویل دهید. پس از آن با خیال راحت برای آینده‌ای روشن قدم بردارید!

مطالب مرتبط:

چگونه مدارک تحصیلی خود را برای ترجمه رسمی آزاد کنیم؟

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه (scholarship)، کمک هزینه تحصیلی است که موسسات آموزشی به افراد واجد شرایط می‌دهند. این کمک هزینه می‌تواند تا کل هزینه یا بخشی از هزینه تحصیل را پوشش دهد. اینکه کدام نوع بورسیه به افراد تعلق بگیرد به شرایط آن‌ها بستگی دارد.

در برخی مواقع، این موسسات بورسیه را تنها یک مرتبه و به صورت چک به افراد می‌دهند. بیشتر اوقات بورسیه یک کمک هزینه کامل است که در طول ترم‌های مختلف تحصیلی هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. (این یعنی قابل تمدید است).

به طور کلی بورسیه‌ها بر دو نوع، رایج هستند: بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی (merit-based) یا مبتنی بر نیاز مالی (need-based). بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی رایج‌ترین نوع بورسیه در جهان به شمار می‌روند.

به چه کسانی بورسیه تحصیلی تعلق می‌گیرد؟

همانطور که تا حدودی دانستیم، برای بورسیه شدن باید شرایط خاصی داشته باشید. اما این شرایط چیست و به چه کسانی بورسیه تعلق می‌گیرد؟ معدل بالا اولین شرط برای اخذ بورسیه است. هر چه معدل و ریزنمرات مدارج قبلی بالاتر باشد، شانس دریافت بورسیه نیز بیشتر است. در هر صورت این همه ماجرا نیست! معدل خوب تنها بخشی از شرایط لازم برای دریافت بورسیه را به خود اختصاص می‌دهد. در ادامه به بررسی شرایط لازم برای اخذ بورسیه خواهیم پرداخت.

به چه کسانی بورسیه می‌دهند؟
معدل بالا اولین شرط برای اخذ بورسیه است.

موفقیت تحصیلی

یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های متقاضیان بورسیه، داشتن یک سابقه خوب تحصیلی است. بورسیه تحصیلی به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که نمرات مناسب، جوایز علمی، پروژه‌های تحقیقاتی و آثار چاپ‌شده دارند.

داشتن اشتیاق و هدف

طراحی گزینه‌ای به نام «بورسیه»، بیشتر برای جذب دانشجویانی است که برای درس خواندن انگیزه قوی دارند. برای اینکه شانس متقاضیان بورسیه افزایش یابد،‌ باید انگیزه خود را برای ادامه تحصیل توضیح دهند. در این اصل نوشتن یک انگیزه‌نامه خوب و باکیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است.

توانایی رهبری و مشارکت در برنامه‌های مختلف

شرکت در برنامه‌های مختلف نشان‌دهنده رعایت تعادل بین زندگی شخصی و درسی است. به همین دلیل، معمولا متقاضیانی که در امور مختلف سابقه رهبری و در فعالیت‌های مختلف شرکت کرده‌اند، شانس بالاتری برای اخذ بورسیه دارند.

نیاز مالی

یکی از شروط برای اخذ بورسیه، نداشتن تمکن مالی است. وقتی برای پذیرش درخواست می‌دهید، سوابق مالی شما بررسی خواهد شد. بنابراین،‌ معمولا دانشجویانی که شرایط رفاهی بسیار خوبی دارند، شانس بورسیه کمتری دارند. البته این مورد در بورسیه خیلی کمتر از باقی موارد تاثیرگذار است.

سوابق پژوهشی و شغلی در زمینه مربوطه

اگر متقاضی تجربه کارآموزی، پژوهش یا کار کردن در زمینه مربوطه را داشته باشد،‌ شانس اخذ بورسیه او بالاتر می‌رود. کسب تجربه مشابه در زمینه علمی بسیار مهم است. این مسئله ثابت می‌کند که فرد توانسته است تا علوم خود را در زمینه عملی به کار بگیرد.

روابط اجتماعی بالا و مهارت زبانی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی متقاضیان دریافت بورسیه، داشتن روابط اجتماعی بالا است. این مسئله باعث می‌شود تا فرد به راحتی صحبت کند و از حق و حقوق خود آگاه باشد. ضمنا، زبان انگلیسی از جمله پایه‌ای‌ترین مهارت برای فردی است که قصد مهاجرت دارد. بنابراین، کسانی که در آزمون‌های مهم مانند آیلتس یا تافل نمره بالاتری کسب می‌کنند، شانس بیشتری در اخذ بورسیه خواهند داشت.

توسعه فردی

معمولا افرادی که فارغ از درس به توسعه فردی اهمیت می‌دهند، در سایر کارها نیز موفق‌تر هستند. شرکت‌ در کلاس‌های رشد و توسعه فردی، سمینارهای مختلف، کارگاه‌های خودشناسی و غیره، راه مناسبی برای بالا بردن این ویژگی است.

توصیه‌نامه قوی

توصیه‌نامه در حقیقت دیدگاه کسانی را بیان می‌کند که در امور آکادمیک همکار شما بوده‌اند. چه چیزی مهم‌تر از یک توصیه‌نامه وقتی توانایی‌های شما از زبان فرد دیگری بیان می‌شود؟ متقاضیان بورسیه باید تاثیر توصیه‌نامه را جدی بگیرند و از افراد واجد شرایط استفاده کنند.

شرط معدل برای بورسیه چقدر است؟

می‌رسیم به مهم‌ترین بخش این مقاله: شرط لازم و حداقل معدل برای بورسیه. پیش از اینکه به بررسی حداقل شرط برای اخذ بورسیه بپردازیم، بهتر است که با GPA آشنا باشید. با توجه به این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله «GPA چیست» را به دقت مطالعه کنید. در ادامه به بررسی شرایط و حداقل معدل لازم برای بورسیه می‌پردازیم:

  • شرط معدل برای بورسیه: جی‌پی‌ای ۴ و معدل نهایی حداقل ۱۶
  • نمره زبان بین‌المللی: حداقل ۷
  • نداشتن گپ تحصیلی (حداکثر فاصله زمانی از اخذ آخرین مدرک تحصیلی باید ۵ سال باشد)
  • داشتن نمرات بالا در دروس تخصصی (بالای ۷۵ باید در شرایط ایده‌آل باشد)
  • داشتن سوابق پژوهشی، چاپ مقاله یا کتاب، سوابق شغلی مرتبط
  • ارائه اطلاعات دقیق و اثبات‌شده
  • شرط سنی (در بورسیه حداکثر ۳۰ سال و در کارشناسی‌ارشد حداقل ۳۵ سال، شرط سنی برای دکتری فاقد اهمیت است)
  • وجود ترجمه رسمی مدارک (هویتی و تحصیلی)
شرط معدل برای بورسیه چقدر است؟

چگونه در فرایند مهاجرت تحصیلی از ترجمیک کمک بگیریم؟

دانستیم که شرط معدل در فرایند بورسیه امری حیاتی به شمار می‌آید. حالا اگر واجد شرایط بورسیه بوده و قصد اپلای داشته باشیم چطور؟ در این شرایط باید مدارک تحصیلی خود را ترجمه رسمی کرده و آن را برای اخذ ویزای تحصیلی ارائه دهید.

ترجمیک از انواع اسناد هویتی گرفته تا تحصیلی و‌ حتی توصیه‌نامه را نیز برای شما ترجمه رسمی می‌کند. برای استفاده از خدمات ترجمیک، به راحتی از طریق سایت ثبت سفارش کنید و به موقع مدارک را تحویل بگیرید. ترجمیک، همراه همیشگی شما در خدمات ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی و ترجمه رسمی.

4 دیدگاه در «شرط معدل برای اخذ بورسیه تحصیلی در سال ۲۰۲۴»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.