مه مغزی چیست؟

مه مغزی و نکات طلایی برای مقابله با آن

برای انجام کارهای مهم تمرکز ندارید؟ فراموشکار هستید و حتی وظایف روزمره را نیز از یاد می‌برید؟ چند دقیقه بعد از شروع کاری، به این فکر می‌کنید که دارید چه می‌کنید؟ از نظر ذهنی خسته هستید و نیاز به یک استراحت طولانی دارید؟ همه این‌ها می‌توانند نشانه‌هایی از مه مغزی یا brain fog باشند.

اگر این نشانگان را دارید و برای بهبود عملکرد خود سعی در مقابله با آن‌ها دارید، در این مطلب همراه سایت ترجمه ترجمیک باشید. در ادامه با همه چیز درباره مه مغزی و راهکارهای درمان آن آشنا می‌شویم.

مطالب مرتبط:

با تکنیک فلوتایم زمان‌تان را به بهترین شکل مدیریت کنید

مه مغزی چیست؟

به گفته بسیاری از کارشناسان به گروهی از علائم که به فقدان توانایی ذهنی و کاهش تمرکز منجر می‌شوند، مه مغزی می‌گویند. آمار مشخصی درباره میزان ابتلا به مه مغزی وجود ندارد. با این وجود، بسیاری از افراد در سراسر جهان مه مغزی را تجربه می‌کنند. برای درک چگونگی اثرگذاری مه مغزی بر عملکرد افراد، ابتدا باید یک واقعیت علمی را یادآوری کنیم: مغز ما برای عملکرد صحیح از الگوها استفاده می‌کند و آن‌ها را پردازش می‌کند. در واقع ما انجام صحیح فعالیت‌های روزمره را مدیون هم قابلیت مغزمان هستیم.

زمانی که مه مغزی رخ می‌دهد، این قابلیت مختل می‌شود و به همین دلیل برای تمرکز و به خاطرسپاری مسائل به مشکل برمی‌خورد. در این حالت فرد از نظر ذهنی دچار خستگی بیش از حد شده و انرژی زیادی برای انجام کارهای روزمره صرف می‌کند.

علت ایجاد مه مغزی چیست؟

دلایل مختلفی برای ایجاد مه مغزی وجود دارد. با این حال از رایج‌ترین علل ایجاد این پدیده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اضطراب یا افسردگی
  • استرس مزمن
  • خواب ناکافی
  • تغییرات هورمونی
  • تغییرات رژیم غذای
  • مصرف دارو
  • زوال عقل/آلزایمر
مه مغزی چیست

مه مغزی چه علائمی دارد؟

  • ابری شدن هوشیاری
  • خستگی
  • تحریک‌پذیری
  • گیجی
  • عدم تمرکز
  • فراموش‌کاری

مه مغزی چه تاثیری به میزان بهره‌وری افراد دارد؟

به طور کلی، مه مغزی روی همه جنبه‌های زندگی افراد تاثیر منفی می‌گذارد اما تاثیر آن در زندگی کاری بیشتر به چشم می‌آید. چراکه بسیاری از مشاغل به تمرکز، مهارت‌ ذهنی، توانایی ارائه راه حل و از بین بردن مشکلات وابسته است. بنابراین قطعا کسی که از مه مغزی رنج می‌برد، فاقد این معیارها خواهد بود و در محل کار عملکرد خوبی نخواهد داشت.

علاوه بر این، مه مغزی با خستگی بیش از حدی که به همراه می‌آورد می‌تواند انگیزه و خلاقیت افراد را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. برای درک این موضوع خودتان را جای فرد مبتلا به مه مغزی بگذارید. تصور کنید که دائما در حال تلاش برای تمرکز و به یاد آوردن مسائل ساده هستید. آیا در این حالت جایی برای خلاقیت و نوآوری باقی می‌ماند؟ حتی ممکن است از انجام صحیح کارهای ساده نیز عاجز شوید. چه برسد به وظایف جدی و مهمی که در محل کار بر عهده می‌گیرید.

حال جمع‌بندی کنید و نتیجه همه این موارد را متصور شوید: فرد مبتلا به مه مغزی پیشرفتی نخواهد داشت یا در بهترین حالت به‌کندی پیشرفت می‌کند. در نتیجه به طور ناخواسته پیشرفت سازمانی که در آن مشغول به کار است را نیز مختل می‌کند و حتی ممکن است با اشتباهات مکرر خود دردسرساز نیز شود. اگر شما کارفرما بودید و متوجه این مشکل در یکی از کارمندان خود می‌شدید چه کار می‌کردید؟

اگر با شنیدن این سوال به واژه «اخراج» فکر کردید، حتما حالا کمی احساس ناامنی می‌کنید. پس در ادامه با ما باشید تا با راهکارهای مقابله با مه مغزی آشنا شویم.

راهکارهایی برای بهبود تمرکز و عملکرد ذهنی در محل کار

مه مغزی با تمام بدی‌‌هایی که دارد، یک خوبی بزرگ دارد: با برخی تمرین‌ها علائم آن با بهبود می‌یابد. برخی از این تمرین‌ها در ادامه آمده‌اند.

وضعیت خواب و تغذیه خود را بهبود ببخشید و ورزش کنید

سبک زندگی ناسالم (کمبود خواب و رژیم غذایی ناسالم) یکی از دلایل خستگی شناختی (خستگی مرتبط با کار ذهنی) است. بنابراین اگر علائم مه مغزی را تجربه می‌کنید، پیش از هر چیز برای تغییر سبک زندگی تلاش کنید.

غذاهای سالم و مقوی بخورید، ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید. به این ترتیب مغزتان را در وضعیت بهتری قرار می‌دهید و به مرور، عملکرد آن را بهبود می‌بخشید.

استرس کمتر و ذهن‌آگاهی بیشتری داشته باشید

بزرگ‌ترین دشمن تمرکز، استرس است و تلاش بی‌نتیجه برای تمرکز باعث سردرگمی و خستگی شما می‌شود. لذا برای کاهش استرس، ذهن‌آگاهی را تمرین کنید.

راهکارهای مقابله با مه مغزی

به تصمیم‌گیری آگاهانه برای تمرکز روی چیزهای مهم و کنار گذاشتن نگرانی‌ درباره سایر مسائل، ذهن‌آگاهی می‌گویند. ذهن‌آگاهی به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشید. چراکه هرچه زمان بیشتری صرف نگرانی کنید، عملکرد ضعیف‌تری خواهید داشت.

با تمرین‌های مغزی و کوچینگ دیجیتال عملکرد ذهنی و شناختی خود را تقویت کنید

به آموزش‌هایی که از طریق اینترنت در اختیار شما قرار می‌گیرند، کوچینگ دیجیتال می‌گویند. بهره‌گیری از این آموزش‌ها، یکی از بهترین راه‌های تقویت عملکرد ذهنی و تمرین ذهن‌آگاهی است.

راهکارهای طلایی برای مقابله با مه مغزی و بهبود عملکرد در محیط کاری

خوشبختانه راهکارهای زیادی برای غلبه بر مه مغزی وجود دارد. اما نکته مهم اینجاست که همه این راهکارها به تلاش و مداومت نیاز دارند. در این بخش چند راهکار کاربردی و قابل اجرا برای مقابله با مه مغزی و بهبود کیفیت زندگی را مرور می‌کنیم.

یک برنامه روتین داشته باشید و به آن پایبند باشید

وقتی از الگوهای ثابت پیروی می‌کنیم، مغز بهترین و بیشترین سطح از عملکرد خود را نشان می‌دهد. حتما برای شما هم پیش آمده که در مسیرهای آشنا بهتر و دقیق‌تر رانندگی کنید و در مسیرهای غریبه دست و پای خود را گم کنید. اگر خوب فکر کنید، مثال‌های مشابه دیگری را نیز پیدا خواهید کرد.

با توجه به این ویژگی مغز، سعی کنید طبق یک برنامه ثابت و ازپیش‌تعیین‌شده عمل کنید. این یک تمرین خوب برای تقویت عملکرد مغز و افزایش تمرکز است. اگر به طور مداوم این تمرین را انجام دهید، بعد از مدتی خواهید دید که به صورت ناخودآگاه و بدون هیچ تلاشی، روی کارها تمرکز می‌کنید.

اهداف دست‌یافتنی داشته باشید و کارها را اولویت‌بندی کنید

این را همیشه به خاطر داشته باشید: مجبور نیستید همین حالا همه کارها را انجام دهید. در عوض بهتر است که کارهای بزرگ را به چند کار کوچک تقسیم کنید و برای انجام کارهای کوچک هدف‌گذاری کنید. به این ترتیب با چند هدف ساده و قابل دستیابی روبه‌رو می‌شوید و هر بار که به یکی از آن‌ها دست پیدا می‌کنید، حس خوبی می‌گیرید!

نقطه مقابل این وضعیت زمانی است که اهداف دور و دراز دارید و می‌دانید که تا مدت‌ها خبری از رسیدن به قله نهایی نخواهد بود. در این حالت احتمال دلسردی و ناامیدی و انصراف از ادامه مسیر بیشتر می‌شود.

راهکارهای درمان مه مغزی

برای بهبود تمرکز و عملکرد ذهنی از کوچینگ دیجیتال کمک بگیرید

گاهی اوقات تنها به یک نیروی محرک بیرونی نیاز داریم تا به جلو هل‌مان بدهد. خوشبختانه امروزه با روی کار آمدن اینترنت و آموزش‌های مفیدی که در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، همه ما چنین نیروی محرکی داریم. کافیست کمی جست‌وجو کنیم به کمک این آموزش‌ها به بهترین نسخه خودمان تبدیل شویم.

سخن پایانی

مه مغزی پدیده‌ای است که اگر به‌موقع درمان نشود، بهره‌وری و عملکرد افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از میزان بازدهی در محیط کاری نیز به‌شدت می‌کاهد. با این اوصاف اگر با علائم مه مغزی مواجه شدید، حتما نکات و ترفندهایی که در این مطلب آموختید را در زندگی روزمره خود پیاده کنید.

آیا شما هم مه مغزی را تجربه کرده‌اید؟ چه راهکارهایی برای مقابله با این پدیده سراغ دارید؟ پاسخ خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ترجمه، تولید محتوا و ویراستاری یکی از بهترین مشاغلی است که می‌تواند به عنوان شغل دوم و به صورت دورکاری انجام شود. برای بررسی شرایط استخدام در ترجمیک وارد صفحه استخدام مترجم شوید.

قیمت‌گذاری منصفانه، یکی از بهترین ویژگی‌های ترجمیک است. برای بررسی هزینه ترجمه در ترجمیک کلیک کنید.

2 دیدگاه در «مه مغزی و نکات طلایی برای مقابله با آن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.