GPA چیست و چگونه معدل خود را به آن تبدیل کنیم؟

GPA چیست و چگونه معدل را به آن تبدیل کنیم؟

اگر در فرایند اپلای هستید، ممکن است که نام «GPA» به گوشتان خورده باشد. GPA یک نمره است، یک سیستم امتیازدهی و معیار سنجش. GPA بیشتر در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا به کار می‌رود ولی امروزه جنبه جهانی پیدا کرده است. آیا می‌توانیم که معدل خود را به GPA تبدیل کنیم؟ بله، برای اینکه بدانید کجای کار هستید و در سطح مقیاس جهانی چه نمره‌ای دارید، این مقاله برای شما است.

معدل تحصیلی یا GPA (Grade Point Average)، حاصل تقسیم مجموع نمرات ضرب در واحد آن‌ها بر کل واحدهای گذرانده شده است. این مقیاس عددی بین ۰ تا ۴ دارد. با وجود اینکه اعداد در این مقیاس متفاوت هستند، اما فرایند آن در تمام دانشگاه‌ها یکسان است.

هر معدل (از ۰ تا ۲۰) در ایران، معادل چند GPA است؟ چگونه GPA معدل خود را حساب کنیم؟ برای اپلای و بورسیه تحصیلی حداقل چه میزان GPA قابل قبول است؟ در ادامه با دارالترجمه رسمی ترجمیک همراه باشید تا به این سوالات مهم پاسخ دهیم.

مطالب مرتبط:

شرط معدل اخذ بورسیه تحصیلی در سال ۲۰۲۴

GPA چیست و چه کاربردی دارد؟

GPA یک سیستم امتیازدهی است که عملکرد شما در طول تحصیل را نشان می‌دهد. GPA برای پذیرش در یک دانشگاه یا بورسیه شدن بسیار مهم است. GPA نمره‌ای است که در هر ترم بالا و پایین می‌شود. با توجه به این موضوع، تنها معدل نهایی شما در فرایند اپلای یا اخذ بورسیه‌های تحصیلی کارامد خواهد بود.

برخی از کاربردهای مهم GPA به شرح زیر هستند:

  • اخذ بورسیه تحصیلی
  • پذیرش در دانشگاه‌های معتبر جهانی
  • استخدام در شرکت‌های مهم جهان
GPA چیست و چه کاربردی دارد؟
GPA یک سیستم امتیازدهی است که عملکرد شما در طول تحصیل را نشان می‌دهد.

چگونه GPA را محاسبه کنیم؟

سیستم GPA در هر کشور متفاوت است، هر چند که فرایند یکسانی دارد. برای مثال، در ایران، مقیاس از ۰ تا ۲۰ سنجیده می‌شود. علاوه بر آن، از نمره ۱۷ تا ۲۰ را معدل «الف»، ۱۴ تا ۱۶.۹۹ «ب» و ۱۴ به پایین را معمولا «ث» می‌نامیم.

باقی کشورها نیز اعداد و حروف مرتبط با خود را دارند. رتبه‌بندی این اعداد تا حدودی نزدیک به مقیاس جهانی GPA هستند. در ادامه نحوه محاسبه GPA و سیستم نمره‌دهی در کشورهای متفاوت را بررسی خواهیم کرد:

سیستم‌های درجه بندی و نمرات معدل جهانی

  • A-F: ایالات متحده، کانادا، تایلند، عربستان سعودی و غیره.
  • ۱-۱۰: هلند، کلمبیا، لتونی، اسرائیل و غیره.
  • ۱-۵: آلمان، اتریش، روسیه، اسلواکی، پاراگوئه و غیره.
  • درصد: کویت، بلژیک، مجارستان، لهستان و غیره.

دانشگاه‌ها روش‌های رایج دیگری نیز برای ارزیابی و رتبه‌بندی دانشجویان استفاده می‌کنند. با این حال، برای ترجمه رسمی این نمرات (که توسط دانشگاه‌های دیگر کشورها قابل درک باشد)، از یک سیستم نمره‌دهی ثابت استفاده می‌شود.

نحوه محاسبه GPA با نمرات دانشگاه‌های ایران

هر نمره (عددی، حروفی یا درصدی) با یک سیستم کیفی مطابقت دارد. این سیستم کیفی عددی بین ۰ تا ۴ (یا مضربی از ۴) است. با توجه به چیزهایی که خواندیم، یعنی بالاترین نمره (۲۰، ۱۰، ۵، A، ۱۰۰٪) برابر با ۴ می‌شود.

برای محاسبه GPA خود باید هر واحد یا کلاسی که می‌گذرانید، مراحل زیر را در پیش بگیید:

  1. نمره هر درس در واحد آن ضرب کنید.
  2. اعداد به دست آمده را با هم جمع کنید.
  3. حاصل جمع را تقسیم بر کل تعداد واحدهای گذرانده کنید.

این عدد از ۰ تا ۲۰ خواهد شد، حالا بر اساس مقیاس زیر GPA خود را محاسبه کنید:

  • ۱۶-۲۰: ۴
  • ۱۴-۱۵٫۹۹: ۳
  • ۱۲-۱۳٫۹۹: ۲
  • ۱۰-۱۱٫۹۹: ۱
  • ۱۰ به پایین: ۰
نحوه محاسبه GPA

CGPA با GPA چه تفاوتی دارد؟

یکی دیگر از سیستم امتیازدهی، CGPA (Cumulative Grade Point Average) نام دارد. در این نوع سیستم، همه نمرات دانشجو در تمام دوران تحصیل در ضریب یا واحد درس ضرب شده و بر کل ضرایب تقسیم می‌شود. با این سیستم معدل کل دوران تحصیل به دست می‌آید. تفاوت CGPA با GPA در این است که GPA برای دوره‌های کوتاه‌تر، مثل یک ترم، به کار می‌رود.

GPA خوب در دانشگاه چقدر است؟

GPA بالا در دانشگاه‌های معتبر جهان مزایای زیادی دارد: بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی، جوایز متعدد و … . در صورتی که GPA از یک حد پایین‌تر باشد (معمولا ۲ به پایین)، دانشجو مزیت‌های طول تحصیل خود را از دست می‌دهد. برای دانشجویان ایرانی که قصد اپلای دارند، GPA بالا نیز حائز اهمیت است.

حداقل GPA برای اپلای و بورسیه تحصیلی ایرانیان

برای اپلای در دانشگاه‌های معتبر یا فرصت اخذ بورسیه، افراد با جی‌پی‌ای ۴ شانس بیشتری خواهند داشت. در غیر این صورت، صرفا برای پذیرش در دانشگاه‌ها حداقل معدل ۱۴ (یا GPA ۳) الزامی است. جدا از این معدل، ریزنمرات (ترنسکریپت) نیز بررسی خواهد شد.

مطالب مرتبط:

آفیشیال ترنسکریپت (official transcript) چیست؟

سخن پایانی

همانطور که دانستیم، GPA یک سیستم امتیازدهی با عددی بین ۰ تا ۴ است. این سیستم بیشتر برای دانشگاه‌های آمریکا و کانادا استفاده می شود، هر چند که امروزه جنبه جهانی دارد. کشورهای متفاوت از سیستم‌های امتیازدهی متفاوتی استفاده می‌کنند اما در نهایت با GPA می‌توان آن را سنجید.

اگر قصد ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود را دارید، از ترجمیک کمک بخواهید. سایت ترجمیک منحصرا خدمات دانشجویی متفاوت مانند ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی و غیره را ارائه می‌دهد. برای ثبت سفارش ترجمه رسمی مدارک خود، به سایت ترجمه ترجمیک مراجعه کنید.

یک دیدگاه در «GPA چیست و چگونه معدل را به آن تبدیل کنیم؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.