استفاده از کلمات کلیدی در مقالات آکادمیک

چگونه در مقالات علمی از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

اگر اهل مطالعه مقالات علمی باشید حتما می‌دانید که بعد از چکیده مقاله، نوبت به معرفی کلمات کلیدی آن می‌رسد. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اهمیت این کلمات کلیدی در چیست؟ استفاده از این کلمات، چه کمکی به پژوهشگران و دیده شدن مقالات می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال، باید گریزی به اهمیت کلمات کلیدی در سئو بزنیم.

استفاده از کلمات کلیدی، یکی از بهترین راه‌های سئو کردن مقالات وب‌سایتی و وبلاگی است و این مقالات را در معرض دید و دسترسی مخاطبان هدف قرار می‌دهد.

کلمات کلیدی در مقالات علمی نیز دقیقا چنین کاربردی دارند. به عبارت دیگر اگر در مقالات علمی به‌درستی از کلمات کلیدی استفاده کنیم، به نمایه‌سازی یا ایندکس شدن بهتر آن‌ها کمک می‌کنیم. به این ترتیب، مقاله ما از بسیاری از مقالات موجود در اینترنت پیشی می‌گیرد و به خوانندگان هدف خود می‌رسد.

اما چگونه برای مقالات علمی کلمه کلیدی پیدا کنیم و چطور از این کلمات استفاده کنیم؟ در این مطلب از سایت ترجمه مقاله ترجمیک به این سوال پاسخ می‌دهیم. همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

۱۰ نرم‌افزار برتر و مهم تحلیل آماری پایان‌نامه

چگونه برای مقالات علمی کلمات کلیدی پیدا کنیم؟

به عنوان یک پژوهشگر، بخشی از موفقیت شما با میزان ارجاعات مقالات‌تان سنجیده می‌‌شود. بنابراین باید برای جذب هرچه بیشتر خوانندگان تلاش کنید. پس در نظر داشته باشید که استفاده صحیح و به‌جا از کلمات کلیدی، یکی از بهترین راهکارهایی است که به تحقق این هدف کمک می‌کند. در این بخش با چند روش ساده برای استخراج کلمات کلیدی آشنا می‌شویم.

موضوع اصلی تحقیق را درک کنید

پیش از هر کاری باید موضوع اصلی مقاله تحقیقاتی خود را بشناسید و با توجه به آن مرتبط‌ترین کلیدواژگان را پیدا کنید. این کلمات کلیدی، باید منعکس‌کننده مطالعه و تحقیق شما باشد. پس به این فکر کنید که مقاله شما دقیقا به چیزی پرداخته است؟ چه چالش‌هایی را زیر ذره‌بین گذاشته و برای آن‌ها چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دهد؟

دستورالعمل‌های مجله را بررسی کنید

تقریبا همه مجلات معتبر بین‌المللی، دستورالعمل مشخصی درباره تعداد و طول کلمات کلیدی ارائه می‌کنند. جالب است بدانید که برخی مجلات تعدادی کلمه کلیدی از پیش ‌تعیین‌شده دارند و نویسندگان باید کلمات کلیدی مقاله را از بین همین‌ها انتخاب کنند. بنابراین برای جلوگیری از اتلاف وقت، حتما این دستورالعمل‌ها را بررسی کنید.

آموزش مقاله‌نویسی

کلمات کلیدی مترادف و طولانی را از قلم نیندازید

وقتی نوبت به انتخاب کلمات کلیدی می‌رسد، باید خودمان را جای مخاطب بگذاریم و ببینیم که برای جست‌وجوی مقالات از چه کلمات یا عباراتی استفاده می‌کنند. تجربه نشان می‌دهد که کلمات طولانی، میزان سرچ بالایی دارند. این کلمات جزئیات بیشتری را دربرمی‌گیرند مثل «تاثیر استفاده از ویتامین d در دوران بارداری». پس اگر مقاله شما درباره فواید ویتامین d برای زنان باردار است، حتما از این کلمه استفاده کنید. حال تصور کنید که در چنین مقاله‌ای به اشتباه «فواید ویتامین d» را به عنوان کلیدواژه در نظر گرفته‌اید.

کاربرانی که با جست‌وجوی این کلید واژه‌ به مقاله شما می‌رسند، ممکن است دنبال اطلاعات مختلفی باشند. مثلا یکی به دنبال تاثیر ویتامین d بر رشد مو است و دیگری به دنبال خاصیت این ویتامین برای پوست! در نهایت نیز تعداد کمی از این کاربران که در حال تحقیق بر تاثیر ویتامین d بر زنان باردار هستند، مقاله شما را مطالعه می‌کنند و چه بسا که بسیاری از مخاطبان هدف، اصلا مقاله شما را پیدا نکنند. چراکه کلیدواژه درستی را انتخاب نکرده‌اید!

کلمات کلیدی مترداف نیز میزان سرچ بالایی دارند و مخاطبان هدف زیادی را به مقاله شما هدایت می‌کنند. این کلمات از نظر معنایی مشابه کلمه کلیدی اصلی هستند ولی با شکل متفاوتی نوشته می‌شوند. به عنوان مثال «فواید ویتامین دی» با «فواید ویتامین d» مرتبط است و ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

چگونه در مقالات علمی از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

بعد از شناسایی مرتبط‌ترین کلمات کلیدی، نوبت به استفاده از آن‌ها می‌رسد. خوشبختانه بهینه‌سازی مقالات آکادمیک با کلمات کلیدی کار ساده‌ای است. کافیست به برخی ریزه‌کاری‌ها توجه کنید و نکاتی را پیاده‌سازی کنید. در این بخش این نکات را مرور خواهیم کرد.

آموزش مقاله نویسی

کلمات کلیدی را در عنوان و چکیده مقاله بگنجانید

بسیاری از خوانندگان مقالات آکادمیک، پیش از هر چیز سراغ عنوان و چکیده مقالات می‌روند. در واقع با مطالعه این بخش‌ها موضوع کلی مقاله و میزان ارتباط آن با اطلاعات موردنیازشان را می‌سنجند. بنابراین وجود کلمات کلیدی در این بخش‌ها، هم از دید مخاطب و هم از دید موتور جست‌وجو می‌تواند سودمند باشد. به عبارت دیگر این کلمات به گوگل و مخاطب کمک می‌کند که به‌سرعت موضوع اصلی مقاله را شناسایی کنند.

در تمام بخش‌ها از کلمات کلیدی استفاده کنید

سعی کنید به طور استراتژیک، در تمام بخش‌های مقاله از جمله مقدمه، روش‌ تحقیق، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری از کلمات کلیدی استفاده کنید. البته زیاده‌روی در این کار، اصلا توصیه نمی‌شود چراکه استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، نه تنها به مخاطب کمک نمی‌کند، بلکه خوانایی مقاله را نیز زیر سوال می‌برد.

در عوض در نوشتن بخش‌هایی مثل هدینگ‌ها و تیترهای فرعی، سراغ کلیدواژگان بروید. این کار به خوانندگان اجازه می‌دهد تا به‌سرعت مقاله شما را اسکن کنند و از اطلاعات آن استفاده لازم را ببرند.

انواع کلمات کلیدی را در نظر داشته باشید

در بخش قبلی درباره کلمات کلیدی مترداف و طولانی صحبت کردیم و گفتیم که این کلمات قدرت بیشتری در جذب مخاطبان هدف دارند. بنابراین در کنار کلمات کلیدی اصلی، حتما از این کلمات نیز استفاده کنید.

آثار برجسته مشابه را بررسی کنید

بهترین مقالاتی که در حوزه تحقیقاتی شما منتشر شده‌اند را بررسی کنید و ببینید که نویسندگان این مقالات، چگونه از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند. با این کار ایده‌های خوبی درباره چگونگی استفاده از کلمات کلیدی می‌گیرید. همچنین می‌توانید لیست کلمات کلیدی خودتان را هم تغییر دهید و کلمات جدیدی را اضافه کنید.

از کلمات کلیدی نامرتبط پرهیز کنید

در نهایت دقت کنید که استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط، تنها به قیمت جذب خوانندگان بیشتر، اصلا توصیه نمی‌شود. این کار مقاله شما را عجیب و گیج‌کننده جلوه می‌دهد و موجب گمراهی خوانندگان می‌شود. علاوه بر این گوگل نیز متوجه چنین تقلبی می‌شود و مقاله شما را جریمه می‌کند.

سخن پایانی

شناسایی کلمات کلیدی و استفاده از آن‌ها در متن مقاله، باید به عنوان یکی از مراحل اصلی نگارش مقاله در نظر گرفته شود. این کلمات، دسترسی خوانندگان به مقاله شما را تسهیل می‌کند و می‌تواند در افزایش میزان ارجاعات آن موثر باشد.

شما می‌توانید ترجمه مقاله انگلیسی به فارسی خود را به ما بسپارید. این خدمات توسط مترجمان متخصص و با بالاترین کیفیت انجام می‌شود.

اگر در زمینه ترجمه متون انگلیسی و سایر زبان‌ها مهارت دارید، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید تا پس از بررسی‌های لازم، به عنوان مترجم دورکار مشغول به کار شوید.

یک دیدگاه در «چگونه در مقالات علمی از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.