چگونه در زمینه تولید محتوا فعالیت کنیم؟

آموزش صفر تا صد تولید محتوای متنی

چگونه تولید محتوا را یاد بگیریم؟ این سوالی است که در فضای مجازی یا جست و جوهای گوگل زیاد مطرح می‌شود. امروزه بازار کار خوبی برای تولید محتوای متنی، سئو، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و … وجود دارد. دلیل این موضوع هم مشخص است. بسیاری از افراد برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات، ابتدا به گوگل یا شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند.

بنابراین بسیاری از کسب و کارها به ارزش تولید محتوا برای پیدا کردن مشتری‌های جدید و افزایش فروش خود پی برده‌اند. فعالیت در زمینه تولید محتوا برای افرادی که به جست و جو علاقه دارند و ترجمه متون گوناگون و نگارش مقاله جزو علایق آن‌ها محسوب می‌شود، گزینه‌ای مناسب به شمار می‌آید.

اما چه مهارت‌هایی برای تولید محتوا مخصوصا تولید محتوای متنی مناسب است؟ از چه ابزارهایی برای تولید محتوا می‌توان استفاده کرد؟ آیا برای فعالیت در زمینه تولید محتوا، باید با اصول سئو هم آشنا باشیم؟ آیا برای نگارش مقالات آنلاین، مهارت‌هایی مانند ویرایش عکس و ویدئو هم لازم است؟

برای آشنایی با صفر تا صد تولید محتوای متنی در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۰+ ابزار مهم برای تولید محتوای متنی

اگر نویسنده محتوا هستید و توانایی تولید محتوا به هر یک از زبان‌های فارسی، انگلیسی، روسی، عربی و … را دارید، ترجمیک از شما برای همکاری دعوت می‌کند. برای همکاری با ترجمیک و تکمیل اطلاعات، به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

مهارت‌های مورد نیاز برای تولید محتوای متنی

چه مهارت‌هایی برای تولید محتوای متنی مورد نیاز است؟ از جمله مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید به آن مسلط باشید، توانایی نگارش متون فارسی، جست و جوی در منابع اینترنتی، توانایی درک و ترجمه متون انگلیسی به فارسی، آشنایی با اصول سئو (بیشتر سئوی درون صفحه)، توانایی یافتن تصاویر مرتبط و ویرایش آن‌ها و … است.

اگر قصد فعالیت در سایر زمینه‌های تولید محتوا را دارید، باید با اصول و نرم ‌افزارهای مرتبط با آن‌ها هم آشنا شوید. برای مثال در حالت معمول، یک نویسنده محتوا نیازی به تسلط به نرم‌افزاری ویرایش ویدئو ندارد. اما اگر می‌خواهید که در زمینه تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید، باید با نرم‌افزارهای ضبط و ویرایش ویدئو هم آشنا شوید.

در ادامه بیشتر به این مهارت‌ها می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:

معرفی ۴ دوره رایگان برای آموزش تولید محتوای انگلیسی

نگارش متون فارسی جذاب و مخاطب‌پسند

« سیب میوه میفدی است. سیب دارای ویتامین‌های مفیدی است. اگر می‌خوایهد سلامت باشید، سیب گزینه خوبی است. سیب بخورید تا سالم بمایند. اگر به سیب نیاز دایرد، خرید سیب از فروشگاه سیب فروشان توصیه می‌شود.»

با خواندن مطلب بالا چه حسی به شما دست می‌دهد؟ جدای از این‌که متن بالا، دارای ایرادات نگارشی (همانند اشتباهات املایی) است، بسیار ماشین‌وار و یک‌نواخت هم نوشته شده است. در واقع شاید محتواهای ویکی‌پدیا از این مطلب جالب‌تر باشد. هم‌چنین متون کلی که صرفا از صفاتی مانند خوب، مفید و … استفاده می‌کنند، کاربردی نیستند. منظور شما از خوب بودن چیست؟ یعنی ویتامین دارد؟ چه ویتامین‌هایی؟ از تاثیر اعداد، آمار، اسامی و جزئیات بر مخاطب خود غافل نشوید.

در ادامه به چند نکته کاربردی در زمینه نگارش و ویرایش متون فارسی می‌پردازیم.

از نگارش جمله‌های طولانی خودداری کنید.

علاوه بر این‌که، جمله‌های طولانی، حوصله مخاطب شما را سر می‌برد، برای سئو درون صفحه هم خوب نیست. بهتر است که جملات شما بین ۲۰ تا ۲۵ کلمه داشته باشند. هم‌‌چنین بهتر است که طول پاراگراف‌ها بین سه تا پنج خط باشد.

مواظب اشتباهات املایی باشید!

املای هر واژه‌ای را که به آن شک دارید، جست و جو کنید. هم‌چنین حتما پس از اتمام نگارش مقاله، آن را بازخوانی کنید تا فاقد ایرادات املایی و نگارشی باشید.

دامنه واژگان خود را گسترش دهید!

واژگان تکراری، مخاطب شما را خسته می‌کند و نشان‌دهنده ضعف نویسنده است. بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل این است که بیشتر مطالعه کنید. هر چه کتاب‌های بیشتری را بخوانید، گستره وا‌ژگان شما بهتر می‌شود.

نگارش متون فارسی جذاب و مخاطب‌پسند
هر چه کتاب‌های بیشتری را بخوانید، دامنه وا‌ژگان شما بهتر می‌شود.

از عنوان‌های جالب و مخاطب‌پسند استفاده کنید!

عنوان یک مقاله، اولین چیزی است که به مخاطب نشان داده می‌شود. بنابراین باید به گونه‌ای نوشته شده باشد که مخاطب را به کلیک کردن بر مقاله و خواندن آن ترغیب کنید. از نوشتن عنوان‌های کلی خودداری کنید. از عنوان‌هایی مانند صفر تا صد ….، ۴ نکته برای ….، چگونه … و … برای شروع می‌توانید استفاده کنید. هم‌چنین بهتر است که طول عنوان شما بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر داشته باشد.

از ماشینی نوشتن بپرهیزید!

مهارت یک نویسنده این است که حتی کسل‌کننده‌ترین موضوعات را هم به گونه‌ای بیان کند که مخاطب هدف را به خواندن ادامه مطلب مشتاق سازد. یکی از راه‌های مناسب این است که از تکنیک داستان‌پردازی استفاده کنید. مطلب شما باید از نقطه‌ای شروع، مسیری را طی و سرانجام نیز به نقطه هدف ختم شود. شما باید این مسیر را به گونه‌ای برای مخاطب ترسیم کنید که خواننده از گذر زمان غافل شود.

استفاده از مثال‌ها و داستان‌های مرتبط، به کاربردن آمار و اعداد، خودداری از طولانی نویسی و … همه از جمله روش‌هایی هستند که به ترسیم هر چه بهتر مسیر شما کمک می‌کند.

مطالب مرتبط:

چک‌لیست سئو داخل صفحه برای سال ۱۴۰۲

جست و جوی پیشرفته در منابع اینترنتی

برای پیدا کردن اطلاعات، به ویکی‌پدیا مراجعه می‌کنید؟ دامنه جست و جوهای شما، به وبلاگ‌ها و صفحه اول گوگل محدود می‌شود؟ این نکته مثبتی برای نویسندگان محتوا محسوب نمی‌شود. یک نویسنده محتوای حرفه‌ای همواره به دنبال بهترین و کاربردی‌ترین مطالبی است که می‌تواند در اختیار مخاطبش قرار دهد.

اول از همه بهتر است که مطمئن‌ترین منابع محتوا را شناسایی کنید. برای مثال، نویسنده‌ حرفه‌ای که قصد نگارش مطالبی در زمینه سئو را دارد، منابعی مانند semrush، searchenginejournal، hubspot، moz و … را به وبلاگ‌های بی‌نام و نشان ترجیح می‌دهد. یا اگر قصد نگارش مطالب علمی در زمینه بیوتکنولوژی را دارید، مقالات سایت‌هایncbi و nature، مسلما معتبرتر از سایر منابع است.

هم‌چنین استفاده از عملگرهای گوگل باعث می‌شود که در مدت زمان کوتاه‌تری، به نتایج بهتری دست یابید. برای پیدا کردن بهترین اطلاعات در گوگل، همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که سریع‌ترین راه و اولین مطالب، لزوما بهترین نتایج نیستند.

مطالب مرتبط:

جست و جوی پیشرفته در اینترنت با عملگرهای گوگل

تسلط به اصول سئو

در سطور پیشین بارها بر اهمیت آشنایی نویسندگان محتوا با اصول سئو تاکید کردیم. اما سئو چیست؟ با یک جست و جوی ساده در وب، با وب‌سایت‌های زیادی مواجه می‌شوید که هر کدام ادعا دارند که بهترین مطالب را ارائه می‌دهند. با وجود تعداد بالای وب‌سایت‌ها، الگوریتم‌های گوگل کدام را به عنوان رتبه‌های برتر باید انتخاب کند؟ در این مواقع است که سئو اهمیت بسیاری می‌یابد.

مطالب مرتبط:

۱۲ ابزار قدرتمند برای تحلیل سئو در سال ۲۰۲۴

اصولی هستند که به شما در بهبود رتبه وب‌سایتتان کمک می‌کند که به این موارد، سئو می‌گوییم. به صورت کلی می‌توان گفت که سئو هر اقدامی را که در جهت کاربردی‌تر کردن وب‌سایت و مطالب آن برای مخاطبان به کار گرفته می‌شود، در بر می‌گیرد. اقداماتی مانند نگارش مطالب کاربردی، استفاده از هدینگ‌ها، لینک‌دهی داخلی و خارجی، بهبود رتبه وب‌سایت و …، همه از این دست هستند.

یک نویسنده محتوا، بیشتر از همه با سئو داخل صفحه کار دارد.

سئو را می‌توان به صورت کلی به سه دسته سئوی داخل صفحه، خارج صفحه و فنی تقسیم کرد. یک نویسنده محتوا، بیشتر از همه با سئو داخل صفحه کار دارد. سئوی داخل صفحه مواردی چون استفاده اصولی از کلمات کلیدی، نگارش محتوای منحصر به فرد و کاربردی، استفاده از هدینگ‌ها، لینک‌دهی داخلی و خارجی مناسب، استفاده از تصاویر مرتبط به همراه متن جایگزین و … را در بر می‌گیرد.

البته در صورتی که می‌خواهید به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت کنید، بهتر است که به اصول سئو فنی و خارج از صفحه هم مسلط باشید.

مخاطب‌شناسی و تحقیق کلمات کلیدی

قبل از نگارش هر مقاله، باید بدانید که برای که می‌نویسید، به چه باید بپردازید و چگونه باید بنویسید. مخاطب‌شناسی و آشنایی با دغدغه‌های مخاطبان از جمله مهم‌ترین مهارت‌هایی است که یک نویسنده محتوای حرفه‌ای باید با آن آشنا باشد. در صورتی که کسب و کار شما در زمینه فروش کفش کوهنوردی است، منطقی نیست که در وبلاگ خود، به معرفی انیمیشن‌های مناسب برای کودکان پنج‌ساله بپردازید.

برای این‌که با دغدغه‌های مخاطبان خود آشنا شوید، تحقیق کلمات کلیدی یکی از راه‌های کاربردی و مناسب است. ابزارهای رایگان بسیاری وجود دارند که به شما در تحقیق کلمات کلیدی کمک می‌کنند. البته جست و جو در انجمن‌های آنلاین و مشاهده سوالات کاربران، توجه به نظرات مخاطبان، مشاهده وب‌سایت‌های رقبا، بررسی شبکه‌های اجتماعی و …، از جمله روش‌های دیگری هستند که به شما در آشنایی با دغدغه‌های مخاطبان کمک می‌کند.

پیدا کردن موضوع و ایده برای تولید محتوا

ساعت‌ها به صفحه لپ‌تاپ خود خیره می‌شوید و موضوعی برای نگارش به ذهنتان نمی‌آید؟ خبر خوب این است که این چالشی است که بیشتر نویسندگان محتوا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. نکته دیگر هم این است که بیشتر نویسندگان محتوا صرفا برای پیدا کردن موضوع، از ایده‌های خودشان استفاده نمی‌کنند بلکه از ابزارهایی نیز کمک می‌گیرند.

اولین نکته‌‌ای که در زمینه پیدا کردن موضوع و ایده برای تولید محتوا باید در نظر بگیرید، این است که صرفا نباید منابع فارسی را در نظر بگیرید. با یک جست و جوی ساده به زبان انگلیسی، با حجم زیادی از مطالب مختلف مواجه خواهید شد. ترجمه مقالات انگلیسی و بازنویسی آن‌ها، نوعی منبع برای تولید محتوا محسوب می‌شود.

نکته دیگر هم این است که شما در ذهن تمامی مخاطبان خود نیستید. هم‌چنین شما نمی‌توانید که تمامی دغدغه‌های آن‌ها را پیش‌بینی کنید. بنابراین باید از ابزارهای مناسب برای شناسایی دغدغه‌های مخاطب استفاده کنید. با استفاده از ابزارهایی که برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می‌شوند، می‌توانید با دغدغه‌های مخاطب خود آشنا شوید. سپس برای هر کدام از این دغدغه‌ها به تولید محتوا بپردازید.

با بررسی وب‌سایت‌های رقیب (مخصوصا رقبای خارجی) به ایده‌های مناسبی برای تولید محتوا دست خواهید یافت!
با بررسی وب‌سایت‌های رقیب (مخصوصا رقبای خارجی) به ایده‌های مناسبی برای تولید محتوا دست خواهید یافت!

راه دیگر هم این است که به وب‌سایت‌هایی (مخصوصا وب‌سایت‌های خارجی) مراجعه کنید که تقریبا مشابه کسب و کار خودتان است. در این حالت، با ایده‌های جالبی برای تولید محتوا مواجه می‌شوید. البته این نکته را هم، مدنظر داشته باشید که به هیچ عنوان از محتواهای دیگران کپی نکنید. به غیر از این‌که این کار حرفه‌ای و اخلاقی نیست، فایده‌ای هم به همراه نخواهد داشت. گوگل به راحتی محتواهای کپی و تکراری را مشخص و به آن‌ها رتبه‌ای پایین می‌دهد.

تهیه و ویرایش تصاویر

اگر هنگام جست و جوی در وب، با یک مقاله‌ی طولانی برخورد کنید که هیچ تصویری هم ندارد، چه احساسی خواهید داشت؟ آیا به خواندن این مقاله ترغیب می‌شوید؟ احتمالا نه. تصاویر علاوه بر این‌که به رساندن پیام مقاله شما کمک می‌کند، به جلوگیری از خستگی مخاطب و بهبود رتبه مقاله نیز کمک می‌کند.

برای قرار دادن یک تصویر، یا خودتان تصویر را تهیه کنید (با عکاسی) یا این‌که از وب‌سایت‌های ارائه دهنده تصاویر رایگان استفاده کنید. استفاده از تصاویر موجود در وب، نوعی سرقت محسوب می‌شود و باعث افت رتبه مقاله شما می‌شود. هم‌چنین به اندازه تصاویر هم دقت کنید. اگر هدف استفاده از تصویر در مقالات وبلاگی است، تصاویر افقی گزینه بسیار بهتری نسبت به تصاویر عمودی هستند (چون هم در دسکتاپ و هم موبایل به خوبی نشان داده می‌شوند).

مطالب مرتبط:

سایت‌های دانلود رایگان عکس برای تولید محتوا

بهتر است که حداکثر عرض تصویر، ۸۰۰ پیکسل و طول تصویر بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ پیکسل باشد. هم‌چنین برای این‌که بر سرعت بارگذاری صفحه تاثیر منفی نداشته باشد، حجم تصاویر باید کمتر از ۲۰۰ کیلوبایت باشند. اگر تصاویر را به فرمت webp تبدیل کنید، حجم آن‌ها کاهش می‌یابد.

برای ویرایش تصاویر نیز نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های بسیاری وجود دارند. اما به صورت کلی اگر شما به دو نرم‌افزار فتوشاپ (ویرایش تصاویر) و ایلاستریتور (ویرایش وکتور) مسلط باشید، بسیاری از اقدامات را با همین دو نرم‌افزار می‌توانید انجام دهید.

سخن پایانی

یک نویسنده محتوا باید بداند که برای چه افرادی می‌نویسد، به چه مطالبی باید بپردازد و چگونه باید این مطالب را به رشته تحریر در بیاورد. نویسندگی مقالات آنلاین، تا حدودی با نویسندگی برای مجلات و روزنامه‌ها متفاوت است. در این حالت، مطالب شما علاوه بر این‌که باید نظر مخاطبان را جلب کند، باید از اصول سئو نیز برای کسب رتبه مناسب پیروی کند.

به نظر شما جای چه نکاتی در این مقاله خالی است؟ آن‌ها را با ما در میان بگذارید تا به این مقاله اضافه کنیم.

اگر به خدمات تولید محتوا همانند تولید محتوای متنی، تهیه استراتژی تولید محتوا، تولید محتوا شبکه‌های اجتماعی و … نیاز دارید، با خیالی مطمئن از خدمات سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک استفاده کنید.

3 دیدگاه در «آموزش صفر تا صد تولید محتوای متنی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.