هر آن‌چه باید درباره جهان مقاله‌نویسی بدانید!

بررسی ۲۰ سوال رایج درباره مقاله‌نویسی

اگر به تازگی تحصیلات تکمیلی را آغاز کرده‌اید، حتما با مقاله‌نویسی آشنا هستید. شاید هم از همین حالا استادان‌تان از شما خواسته‌اند که درباره نگارش مقاله فکر کنید. این‌ جاست که سوالات بی‌پایان شما درباره فرایند مقاله‌نویسی آغاز خواهد شد.

چگونه مقاله‌نویسی را شروع کنم؟ چه زمانی برای نگارش مقاله و تهیه ترجمه تخصصی آن بهتر است؟ هنگامی که نگارش مقاله خود را به اتمام رساندم، چگونه برای آن مجله پیدا کنم؟ چه عواملی باعث رد شدن یک مقاله می‌شوند؟ اگر مقاله من رد شد، چه کنم؟ و …

هنگامی که برای اولین بار وارد جهان ناشناخته مجلات می‌شوید، احتمالاً احساس بدی خواهید داشت و از اشتباه کردن می‌ترسید. نگران نباشید، معمولا همه در ابتدا چنین احساسی دارند. هم‌چنین سوالاتی از این دست نیز برای بیشتر افراد پیش می‌آید، مخصوصا اگر تجربه چندانی در زمینه نگارش و چاپ مقاله نداشته باشید.

برای آشنایی با ۲۰ سوال رایج درباره فرایند مقاله‌نویسی و مشاهده پاسخ آن‌ها در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی ۶۵+ سایت کاربردی برای دانشجویان

در این مطلب خواهید خواند:

سوالات عمومی درباره مقاله‌نویسی

آیا همه می‌توانند مقاله‌ای را به یک مجله ارسال کنند؟

بله! هر فردی که مایل به انجام این کار است، می‌تواند مقاله خود را ارسال کند، به شرطی که چیزی معنادار برای گفتن به جامعه پژوهشی مربوطه داشته باشید. برای نوشتن و ارسال مقاله لازم نیست که رتبه علمی خاصی داشته باشید.

اگر دانشجوی کارشناسی هستید، این کار می‌تواند کمک خوبی برای تقویت رزومه علمی شما باشد. برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز نگارش و ترجمه مقاله در بسیاری از موارد اجباری است.

برای چاپ مقاله، آیا مجله باید برای من درخواست ارسال و دعوت کند؟

خیر! معمولا روال کار برای چاپ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی این‌گونه نیست. بیشتر مقالاتی که به مجلات ارسال می‌شوند، دست‌نوشته‌های ناخواسته‌ای هستند که محققان فقط برای انتشار کار خود ارسال کرده‌اند. برای ارسال نیازی نیست که از شما دعوت شود. در واقع از تعداد کمی از محققان خواسته می‌شود که مقاله‌ای در مورد یک موضوع خاص برای یک مجله بنویسند.

چه زمانی برای ارسال مقاله به مجلات مناسب است و چه زمانی نه؟

زمان مشخصی وجود ندارد که برای ارسال بهتر یا بدتر باشد. زمان‌هایی است که میزان مقالات ارسالی به یک مجله زیادتر می‌شود. اما این معمولا عاملی تاثیرگذار بر شانس چاپ مقاله شما نیست. بهترین زمان برای ارسال مقاله زمانی است که احساس می‌کنید که مقاله شما آماده است.

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین روش‌های رفرنس‌نویسی

چه‌قدر طول می‌کشد تا یک مقاله علمی را بنویسم؟

این سوال یکی از سوالات متداول است و برای بسیاری از افراد پیش می‌آید. پاسخ کلی این سوال این است: بستگی دارد! اگر نویسنده‌ای باتجربه هستید یا کم‌تجربه، اگر از نوشتن لذت می‌برید یا این‌که صرفا برای گذراندن این مرحله، مقاله خود را تکمیل می‌کنید، این‌که تا چه حد با موضوع تحقیق آشنا هستید، خودتان به تنهایی می‌نویسید یا این‌که همکار دارید و …، همه این‌ها بر زمان نوشتن تأثیر می‌گذارد.

پاسخ ثابتی وجود ندارد که برای همه صدق کند. مقالاتی بوده‌اند که در سه هفته نوشته شدند (برای مثال بعضی از مقالات مروری) و برخی دیگر سه ماه و برخی حتی تا یک سال هم طول کشیده‌اند.

به عنوان یک قاعده کلی، اگر مجبورید بیشتر کار را خودتان انجام دهید و پشتیبانی کمی هم دارید، صرف ۲ تا ۴ ماه برای نگارش و ترجمه مقاله عددی منطقی است. البته اگر این عدد جدای از از زمانی است که از ارسال مقاله تا پذیرش یا رد آن توسط یک مجله طول می‌کشد.

آیا باید ابتدا مقاله را بنویسم و سپس دنبال مجله بگردم یا برعکس؟

ابتدا موضوع مقاله را مشخص کنید. هنگامی که می‌دانید که مقاله شما در مورد چیست، به دنبال مخاطب و مجله‌ای باشید که علاقه‌مند به انتشار این موضوع است. این به شما این امکان را می‌دهد که مقاله را برای این مخاطب خاص پژوهش خود بنویسید و شانس پذیرش را افزایش می‌دهد.

البته اگر مقاله خود را نوشته‌اید و به دنبال مجله مناسب برای چاپ آن می‌گردید، یک راه ساده برای آن وجود دارد. شما می‌توانید از ژورنال فایندرها استفاده کنید. به این صورت که عنوان، خلاصه یا کلمات کلیدی را به این ژورنال فایندرها می‌دهید و آن‌ها به شما مجله مناسب را پیشنهاد می‌دهند.

مطالب مرتبط:

چگونه برای چاپ مقاله، ژورنال پیدا کنیم؟

چگونه مجله‌ای را پیدا کنم که بتوانم کارم را در آن منتشر کنم؟

برای یافتن مجله مناسب برای چاپ مقاله خود چندین راه‌حل وجود دارد: یک راه‌حل این است که پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین را برای موضوعات مشابه، بررسی کنید. راه دیگر هم این است که بررسی کنید که مقالات کلیدی ذکر شده در تحقیق شما در کدام مجلات منتشر شده‌اند. راه‌حل سوم هم همان‌گونه که قبلتر ذکر کردیم، این است که از ژورنال فایندرها استفاده کنید.

لیست بهترین وب‌سایت‌های یافتن مجله (ژورنال فایندرها)
لیست بهترین وب‌سایت‌های یافتن مجله (ژورنال فایندرها)

مجلات علاقه‌مند به چاپ چه موضوعات و مقالاتی هستند؟

جامعه هدف مجلات علمی و آکادمیک اغلب یک گروه خاص از علاقه‌مندان آن حوزه را تشکیل می‌دهد. مقالاتی که مجلات برای چاپ انتخاب می‌کنند، باید برای این دسته از خوانندگان جالب و کاربردی باشند. بنابراین، آن دسته از مقالاتی که به خوبی با علایق خوانندگان مجله مطابقت دارند، نسبت به سایر مقالات ترجیح داده می‌شوند.

برای مثال، هنگامی که شما مجله‌ای در زمینه نانوبیوتکنولوژی را برای مطالعه انتخاب می‌کنید، توقع ندارید که در آن مقاله‌ای در زمینه فناوری‌های جدید تبدیل صوت به متن مشاهده کنید. برای آگاهی از دستورالعمل‌های مربوط به خوانندگان، صفحات اصلی مجلات را بررسی کنید.

چه مقاله‌ای، مقاله‌ای خوب و حرفه‌ای به شمار می‌آید؟

این سوال، سوالی پیچیده است که پاسخ آسان و مشخصی هم ندارد. مقاله‌ای خوب و حرفه‌ای مطمئناً مقاله‌ای است که تحقیقات جدید و جالبی را در مورد یک موضوع تحقیقاتی مرتبط ارائه می‌دهد. این موضوعی است که سایر محققان نیز شاید روی آن کار کنند و بنابراین از بینش خاص شما بهره‌مند خواهند شد. چنین مقالاتی معمولا پس از چاپ، مورد استقبال سایر پژوهش‌گران نیز قرار می‌گیرند و به آن‌ها ارجاع خواهد شد.

در یک مقاله به چند مرجع باید استناد شود؟

در گام اول، به شما توصیه می‌کنیم که درباره سرقت ادبی و مصادیق آن حتما مطالعه کنید. اگر شما از منبعی استفاده کنید و به آن استناد نکنید، سرقت ادبی محسوب می‌شود. سرقت ادبی یکی از تخلفات علمی است که در صورت اثبات، باعث رد شدن مقاله شما می‌شود.

شما باید به همه منابعی که استفاده کردید، استناد کنید. البته توجه داشته باشید که فرایند استناددهی چندان هم دشوار نیست. با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند اندنوت، مندلی و زوترو این کار به آسانی و سرعت انجام می‌شود.

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین نرم‌افزارهای رفرنس‌نویسی

آیا باید به مقالات مهم و پرطرفدار در زمینه حوزه پژوهشی‌ام هم استناد کنم؟

اگر از آن مقاله استفاده کرده‌اید، بله، باید این کار را انجام دهید. اما اگر از آن استفاده نکرده‌اید، صرفا برای با اهمیت‌ نشان‌ دادن منابع خود به آن استناد نکنید.

چه زمانی باید کار بر روی مقاله‌ام را شروع کنم؟

هر چه زودتر بهتر! نگارش و ترجمه مقاله زمان‌بر است و اگر در این زمینه تازه‌کار هستید، احتمالا بیشتر هم برای شما طول می‌کشد. اگر هدف شما چاپ مقاله‌تان در مجلات معتبر بین‌المللی است، باید مقاله‌ای در سطح این مجلات بنویسید. این کار نیز چندان ساده نخواهید بود. پس از همین الان، کار بر روی مقاله خود را شروع کنید.

آیا مهم است که چه تعداد نویسنده همکار داشته باشم؟

خیر، نه برای مجله و نه برای ارزیابی تحقیقات شما این موضوع مهمی نیست. همکاری با نویسندگان بیشتر، بهتر یا بدتر نیست. بنابراین اگر همکارانی برای انجام پژوهش دارید، نام آن‌ها را به میزان مشارکت ذکر کنید.

سوالات مربوط به فرایند داوری و چاپ مقاله

چند داور مقاله من را خواهند دید؟

بسته به ژورنال و پیچیدگی مقاله شما معمولاً ۲ تا ۳ داور برای یک مقاله منصوب می‌شوند.

مطالب مرتبط:

چگونه بعد از سابمیت مقاله از وضعیت آن مطلع شویم؟

آیا داوران نام من را می‌بینند؟

باز هم این بستگی به مجله دارد. برخی از مجلات، سیستم بررسی همتای خود را با نام نویسنده باز اجرا می‌کنند و در این حالت، داور نام شما را می‌بیند. برخی دیگر از یک سیستم دو سوکور استفاده می‌کنند که در آن نام داوران و نویسندگان پنهان می‌شود. برای اطلاع از اینکه مجله انتخابی شما از چه سیستمی استفاده می‌کند، وب سایت مجله را بررسی کنید.

داوران هنگام قضاوت در مورد مقاله من به چه چیزی توجه خواهند کرد؟

هدف داوران، مانند ویراستاران، این است که یک مرور کلی از مقاله شما داشته باشند و آن را به خوبی مورد قضاوت قرار دهند. چکیده، عنوان و نتیجه مقاله شما، همراه با مراجع، به آنها کمک می‌کند تا به سرعت، مقاله شما را ارزیابی کنند.

فرآیند بررسی همتا چقدر طول می‌کشد؟

این موضوع به این بستگی دارد که مجله با چه سرعتی داوران مقاله شما را پیدا می‌کند و چه‌قدر طول می‌کشد تا آن را بررسی کنند. به طور معمول، یک مقاله حداکثر با ۲ دور بررسی انجام می‌شود. یک دور بازبینی می‌تواند ۱ تا ۲ ماه طول بکشد.

آیا باید به تمام نظرات داوران پاسخ دهم؟

بله، شما باید به تمام نظراتی که بازبینان می‌دهند، پاسخی منطقی، کامل و قانع‌کننده دهید. این بدان معنا نیست که شما باید هر پیشنهادی را که آنها ارائه می‌دهند، اجرا کنید. اما این پیشنهادات را نیز به طور کامل نادیده نگیرید.

چه عواملی باعث رد شدن مقالات می‌شوند؟

در مرحله نخست، اگر مقاله شما دارای ایرادات نگارشی و ویرایشی باشد، توسط ویراستاران رد می‌شود و مقاله شما به داوری همتا نمی‌رسد. این موضوع بیشتر درباره مقالاتی که به یک زبان دیگر به نگارش در آمده‌اند و سپس به زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود. بنابراین شاید بهتر باشد که قبل از ارسال مقاله، ویرایش نیتیو مقاله خود را به یک ویراستار حرفه‌ای بسپارید.

در مرحله دوم، اگر مقاله شما دارای تخلفات علمی و اخلاقی باشد، توسط داوران رد خواهد شد. مواردی هم‌چون سرقت ادبی، داده‌سازی، جعل نتایج، نواقص در مستندات و … از این موارد خواهند بود. هم‌چنین اگر مقاله شما منطبق با فرمت مجله موردنظر نباشد، رد خواهد شد.

گاهی اوقات رد شدن مقاله هیچ ارتباطی با کیفیت کار شما ندارد.
گاهی اوقات رد شدن مقاله هیچ ارتباطی با کیفیت کار شما ندارد.

در صورت رد شدن مقاله چه باید بکنم؟

اگر مقاله‌ای دارید که از یک مجله رد شده است، به این معنی نیست که اصلا نمی‌توانید آن را منتشر کنید. دلایل مختلفی باعث رد یک مقاله می‌شوند. هم‌چنین گاهی رد شدن به این معنا نیست که مقاله شما ایرادی دارد. شاید به تازگی مقاله مشابهی در آن مجله چاپ شده است. شاید هم موضوع و نتایج مقاله شما با خط مشی مجله تطابق ندارد.

بهتر است که مقاله خود را دوباره بررسی کنید (شاید هم از استاد راهنما یا همکاران خود کمک بگیرید) و آن را برای مجله‌ای دیگر ارسال کنید.

مطالب مرتبط:

بعد از رد شدن مقاله چه کار کنیم؟ (راهنمای نگارش ایمیل اعتراض)

از ابتدا تا انتها چقدر طول می‌کشد تا مقاله من منتشر شود؟

این سوال مهم است، چون به شما برای تهیه جدول زمانی و برنامه‌ریزی کمک می‌کند. با این وجود پاسخ دقیقی برای آن وجود ندارد زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد. در بالا، ما فرض کردیم نوشتن مقاله ۲-۴ ماه طول می‌کشد و حدود ۲-۴ ماه نیز فرایند داوری همتا طول می‌کشد. بنابراین، در نظر گرفتن ۴-۸ ماه از شروع نگارش مقاله تا انتشار کامل آن عددی واقع‌بینانه محسوب می‌شود.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید که نگارش مقاله خود را آغاز کنید، آن را عقب نیندازید! بهترین راه این است که یک چک‌لیست و جدول زمانی برای خود تهیه کنید و طبق آن پیش بروید. فراموش نکنید که سالانه، صدها مقاله در مجلات معتبر و بین‌المللی به چاپ می‌رسد. چرا مقاله شما یکی از این مقالات نباشد؟

اگر به خدماتی مانند ترجمه مقاله، ویرایش نیتیو، ترجمه رسمی، پارافریز تخصصی و … نیاز دارید، با خیالی آسوده از خدمات سایت ترجمه تخصصی ترجمیک استفاده کنید. برای اطلاع از تعرفه و قیمت ترجمه کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.