۹ عادت نویسندگان موفق در عرصه تولید محتوا

امروزه درصد بالایی از فعالان تجاری از استراتژی بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، ولی درصد کمی از آن‌ها قادر هستند که محتوایی تولید ‌کنند که درجه یک، قانع کننده و باارزش باشد.

حال این سؤال مطرح می‌شود که تولید‌کنندگان برتر محتوا چه اصولی را رعایت می‌کنند یا چه خصوصیاتی دارند که سبب می‌شود محتوای آن‌ها نسبت به سایرین از کیفیت و جذابیت بالاتری برخوردار باشد؟

تحقیقات نشان داده است که عادت‌های مشترکی میان تولید‌کنندگان حرفه‌ای محتوا وجود دارد که سبب برتری و تمایز آن‌ها از دیگران می‌شوند. اگر شما هم به دنبال این هستید که به یک نویسنده محتوای قوی تبدیل شوید، بایستی این عادت‌ها را در خود نهادینه کنید.

اما این عادت‌های مشترک چه هستند؟ برای پاسخ به این سؤال به بررسی ۹ عادت نویسندگان برتر در زمینه تولید محتوا خواهیم پرداخت.

اخبار مربوط به کسب و کار خود را دنبال کنید

تولید یک محتوای خوب که بتواند در ذهن مخاطبان طنین‌انداز شود، مستلزم آن است که بدانید در حوزه کاری شما چه می‌گذرد. بهترین تولید‌کنندگان محتوا تنها به خواندن اخبار مربوط به حوزۀ کاری خود بسنده نمی‌کنند، بلکه در مورد آن جست‌وجو هم می‌کنند.

این کار باعث می‌شود که با پیشینه و روند فعلی کسب و کار خود بیشتر آشنا شوید و در نتیجه به درک عمیق‌تری از ذهن مخاطبان هدف خود دست پیدا کنید.

پس خود را به خواندن اخبار به‌روز عادت دهید. برای دسترسی آسان‌تر به اخبار روزانه می‌توانید از خوراک آر‌اس‌اس (RSS feed) استفاده کنید. با نرم افزار‌هایی مانند Feedly و Google Reader می‌توانید اخبار سایت‌هایی که در زمینه مورد نظر شما فعالیت می‌کنند را به صورت خوراک دریافت و پیگیری کنید.

به طور منظم بنویسید

به قول قدیمی‌ها «اگر از چیزی استفاده نکنید، آن را گم می‌کنید». بنابراین اگر به طور منظم ننویسید و فاصله زمانی زیادی در نوشتن شما ایجاد شود، قدرت ذهن نویسنده شما تحلیل می‌رود.

نویسندگان موفق با نوشتن مداوم، قدرت نگارش خود را تقویت می‌کنند و حتی از مطالب خود برای نوشتن مطالب بعدی الهام می‌گیرند.

پس شما هم عادت کنید که هر روز یا حداقل یک روز در میان بنویسید. منظور از نوشتن این نیست که یک مقاله ۱۵۰۰ کلمه‌ای قابل چاپ درباره تجارت خود بنویسید، کافیست روزانه ۱۰ یا ۱۵ دقیقه را به نوشتن اختصاص دهید و در مورد موضوعات مختلف آزادانه بنویسید.

درباره مخاطبان خود تحقیق کنید

یکی از حقایق تلخ موجود در زمینه تولید محتوا این است که موفقیت شما در دستان مخاطبان شما قرار دارد و این نیاز و وابستگی به مخاطبان می‌تواند جوهره خلاقیت شما را بخشکاند.

به عبارت دیگر ممکن است شما فرد بسیار خلاق با ایده‌های عالی و فراوان باشید، ولی ایده‌های شما با سلیقه و نیاز مخاطبان همخوانی نداشته و استقبال لازم را دریافت نکند.

از آنجایی که این مخاطبان هستند که در نهایت حقوق شما را پرداخت می‌کنند، اگر به اندازه کافی درباره مخاطبان خود مطالعه کنید و آن‌ها را به طور کامل بشناسید، می‌توانید خلاقیت و ایده‌های خود را در جهت مناسب هدایت و محتوای موفقی تولید کنید.

یکی از ویژگی‌های تولید‌کنندگان موفق محتوا این است که خوانندگان هدف خود را به خوبی می‌شناسند. پس تلاش کنید کاربران خود را بهتر درک کنید و درباره سن، جنسیت، مکان زندگی، اندازه خانوار، شغل و حقوق ماهیانه آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

از لحن و سبک خود استفاده کنید

شما برای این که یک تولید‌کننده محتوای برتر باشید، بایستی یه سری قواعد خاص را دنبال ‌کنید. تولید محتوای جدید، به اشتراک گذاشتن و تبلیغ محتوای تولید شده در کانال‌های مختلف، کسب تجربه و به دست آوردن اعتماد مخاطبان به مرور زمان، از جمله کار‌هایی هستند که باید برای کسب موفقیت انجام ‌دهید.

اما شما تنها نویسنده محتوایی نیستید که این کار‌ها رو انجام می‌دهد و رقبای شما نیز اقدامات مشابهی را انجام می‌دهند.

چیزی که می‌توانید وارد محتوای خود کنید تا از دیگران متمایز شوید، لحن و سبک خاص شماست. خوانندگان در جستجوی اطلاعات روی پست شما کلیک می‌کنند، ولی به خاطر شخصیت شما باز می‌گردند.

برای مثال زمانی که درباره امنیت سایبری مطلب می‌نویسید، می‌توانید با نقل داستان‌های شخصی و افزودن دیدگاه خود از فضای سنگین محتوا بکاهید و جذابیت آن را افزایش دهید.

مسئله‌ای که در این میان وجود دارد این است که اگر شما برای شخص یا شرکت دیگری تولید محتوا کنید، ممکن است در استفاده از لحن غیر رسمی یا اظهار نظر شخصی محدود شوید. در این شرایط باید تلاش کنید که دستورالعمل‌های کارفرمای خود را با خلاقیت و سبک خود بیامیزید تا به یک کارشناس تولید محتوای ارزشمند تبدیل شوید.

از محتوای دیگران به شکل مناسب بهره ببرید

امروزه همگان به راحتی می‌توانند از محتوای دیگران کپی برداری نموده و آن را در سایت یا شبکه اجتماعی خود بازنشر دهند. ولی تولید‌کنندگان برجسته محتوا به خوبی می‌دانند که بازنشر کپی کار دیگران، موفقیتی در پی ندارد.

می‌توانید از اخبار موجود در سطح اینترنت یا محتوا‌های ارزشمند استفاده کنید، ولی به شرط آن‌که با افزودن مطالب جدید، توضیحات بیشتر، نظرات شخصی و تغییر سبک، آن محتوا را ارتقا بدهید.

KPI خود را بشناسید

مهم‌ترین چالش پیش روی تولید‌کنندگان محتوا، دریافت بازدید و ترافیک مورد انتظار است. برای این که محتوای شما دیده شود، پیش از هر چیز لازم است که شاخص کلیدی عملکرد (KPI) محتوای خود را بدانید و بر این اساس، آن را بهینه کنید.

KPI‌های نوین عبارتند از:

۱- ترافیک رسانه‌های اجتماعی: تعداد بازدیدکنندگانی که از یک رسانه اجتماعی به محتوای شما هدایت می‌شوند.

۲- ترافیک مستقیم: کاربرانی که لینک شما را به صورت مستقیم در نوار آدرس مرورگر خود وارد می‌کنند.

۳- ترافیک ارگانیک: کاربرانی که توسط موتور‌های جستجو لینک صفحه شما را دریافت می‌کنند.

۴- ثبت نام‌: کاربرانی که با بازدید صفحه شما اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار می‌دهند.

اگر کارفرما بر اساس ترافیک ارگانیک، محتوای شما را مورد سنجش قرار می‌دهد، تلاش کنید با بررسی الگوریتم جستجوی گوگل، به نحوه رتبه‌بندی آن پی برده و محتوای خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

در هر فرصتی اینترنت‌گردی کنید

محتوانویسان موفق می‌دانند که موفقیتشان تنها حاصل اشتیاقشان نیست، بلکه به خاطر این است که از دیگران آموختند، الهام گرفتند و با راه‌های متفاوت اندیشیدن آشنا شدند.

پس به دیگران گوش دهید. در اوقات فراغت وب گردی کنید. مقداری از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و لینکدین سپری کنید. ارتباطات خود با همکاران خود را وسعت دهید. افراد پیشرو در حوزه کسب و کار خود را دنبال کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که دانش هیچ کس کامل نیست و از اطلاعات دیگران برای افزایش دانسته‌های خود بهره ببرید.

تفسیر نکنید، راه حل ارائه دهید

نویسندگان موفق محتوا به خوبی می‌دانند که دانش و تخصص برای تولید یک محتوای خوب کافی نیست، بلکه انتقال صحیح آن‌ها به مخاطبان اهمیت دارد.

کاربران به دنبال یافتن راه حل برای مشکلات خود، محتوای شما را مطالعه می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید در ذهن آن‌ها ماندگار شوید، به بیان کردن اطلاعات اکتفا نکنید، بلکه به مخاطب بگویید چگونه با استفاده از این اطلاعات می‌تواند مشکل خود را حل کند.

همچنین دانش تخصصی و مشاهدات خود از بازار را به گونه‌ای بیان کنید که برای مخاطبان به راحتی قابل درک باشد. در این صورت کم کم در حافظه خوانندگان خود برای همیشه ثبت خواهید شد.

در مورد هر چیزی سؤال کنید

نویسندگان موفق ذاتاً افراد کنجکاوی هستند. آن‌ها آموخته‌اند که در مورد دانسته‌های خود و اطلاعات دیگران کنجکاو باشند.

لورن دوهیل (رئیس دپارتمان بازاریابی گوگل) می‌گوید: «کنجکاوی سبب می‌شود که مشکلات را شناسایی کرده و با ارائه راه حل‌های جدید آن‌ها را برطرف کنید». مشکلات قدیمی حل نشده، فرصت خوبی برای دیده‌شدن هستند.

همچنین دیدگاه‌های متفاوت را بررسی و در مورد علت پیدایش آن‌ها تفکر کنید. متفاوت اندیشیدن را بیاموزید و مطالب دیگران را نقد کنید، چرا که بهترین کارشناسان تولید محتوا را متفکران منتقد تشکیل می‌دهند. سخن به درازا نمی‌بریم، تنها به خاطر داشته باشید که این عادت‌های پسندیده یک شبه در شما شکل نمی‌گیرند و مستلزم تمرین و تلاش مستمر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.