چگونه محتوای خود را ارتقا دهیم: ۱۵ نکته طلایی برای بهتر نوشتن

ایده و خلاقیت در کنار هنر نویسندگی می‌توانند یک محتوای قوی را ایجاد ‌کنند. اغلب تولیدکنندگان محتوا ایده‌های خوبی دارند، ولی در بیان درست آن‌ها عاجز هستند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله نکات کلیدی که به بهبود نویسندگی و تقویت محتوای شما کمک شایانی می‌کنند را بیان کنیم.

مخاطبان هدف خود را بشناسید

هنگامی که قصد دارید محتوا تولید کنید، پیش از همه چیز باید بدانید که برای چه کسی می‌نویسید. اگر مخاطبان هدف شما پزشکان هستند، از عبارت «ترومای اوربیت» استفاده می‌کنید، ولی هنگامی که برای افراد عادی می‌نویسید، عبارت «ضربه به حدقه چشم» را باید به کار ببرید.

همچنین زمانی که تصمیم به نوشتن می‌گیرید، باید تحقیق کنید تا بدانید مخاطب شما به دنبال چه چیزی است و بر همین اساس، می‌توانید استراتژی بازاریابی محتوای خود را مشخص کنید و هدف مخاطبان خود را به عنوان بخشی از محتوا قرار دهید.

برای تولید محتوا یک زمان مشخص تعیین کنید

اگر در تولید محتوا ثابت قدم نباشید، تأثیر آن در نتایج شما مشخص خواهد شد. یک استراتژی بازاریابی محتوا زمانی مؤثر واقع می‌شود که یک محتوای برنامه‌ریزی شده که روی آن فکر شده باشد، در زمان مشخص روی پلتفرم‌های خاص به اشتراک گذاشته شود. اگر در مهلت مقرر محتوای خود را تولید نکنید، در نهایت برند شما از سایر برند‌ها عقب افتاده و دچار زیان خواهد شد.

برای بهبود محتوای خود برنامه‌ریزی کنید

برای برنامه‌ریزی محتوا از خود بپرسید که چه نوع محتوایی می‌خواهید تولید کنید؟ موضوع اصلی آن چیست؟ باید محتوا را در چند بخش تنظیم کنید؟ قرار نیست یک طرح رسمی برای تولید محتوا ارائه کنید ولی باید در مورد آنچه که سعی دارید به مخاطب خود انتقال دهید، فکر کنید. باید درباره چگونگی ارتباط برقرار کردن با مخاطبان خود برنامه‌ریزی کنید. در این صورت می‌توانید به شکل تأثیرگذار‌تری بنویسید.

مخاطبان خود را به حرکت درآورید

از خود بپرسید که چگونه دوست دارید مخاطبان به محتوای شما واکنش نشان دهند و این را به آن‌ها بگویید! از کاربران بخواهید برای اطلاعات بیشتر با شما تماس بگیرند، در ازای ثبت‌نام یا اشتراک در خبرنامه برای آن‌ها تخفیفاتی را قائل شوید یا آن‌ها را با روش‌هایی مانند قرعه کشی تشویق کنید که برند شما را در شبکه‌های اجتماعی تگ کنند.

محتوا را ساده و با لحن خود بنویسید

ممکن است استفاده از کلمات و جملات سنگین و بلند این احساس را به شما القا کند که نویسنده توانمند‌تری هستید، ولی باید بدانید که چنین ساختار‌هایی گیج کننده و تا اندازه‌ای غیرقابل‌فهم هستند. به یاد داشته باشید که وظیفه محتوای شما اطلاع‌رسانی و سرگرم کردن مخاطب است و قرار نیست به‌واسطه آن جایزه نوبل ادبیات را دریافت کنید. پس ساده و قابل‌‌فهم و در عین حال جذاب بنویسید.

دیوید اوگیلوی که پدر تبلیغات نامیده می‌شود، می‌گوید: «همان گونه که صحبت می‌کنید، بنویسید». اگر با همان لحنی که صحبت می‌کنید بنویسید، درک مطالب شما آسان‌تر و برند شما شخصیت متفاوتی از سایرین به خود خواهد گرفت.  

از کلمات تنبل اجتناب کنید

زبان، برای ابراز علاقه مردان به زنان اختراع شد و به‌دست آوردن توجه یک زن با تنبلی و استفاده از کلمات ساده حاصل نمی‌شود. هنگامی که محتوایی می‌نویسند، نمی‌خواهید توجه زنان را به خود جلب کنید، ولی به دنبال جلب نظر مخاطبان هستید. بنابراین استفاده از کلمات و جملات بسیار ساده که برای ساخت آن‌ها تلاشی نشده است، نمی‌تواند در جذب مخاطبان مؤثر واقع شوند.

کلمات اضافه را حذف نمایید

واژگان غیرضروری که با حذف آن‌ها ضربه‌ای به متن وارد نمی‌شود را حذف کنید. کلماتی مانند «درواقع» یا «به اصطلاح» را حذف و تلاش کنید که ایده‌ خود را با استفاده از کمترین کلمات بیان نمایید.

این کار، انتقال پیام شما به مخاطبان را ساده‌تر می‌کند و در عین حال در جا‌هایی که با محدودیت تعداد کلمات مواجه هستید، مفید واقع می‌شود.

از تکرار کلمات بپرهیزید

اگر هنگام بازخوانی محتوای خود، متوجه تکرار برخی کلمات شدید، نسبت به حذف یا جایگزینی آن‌ها با کلمات مترادف اقدام کنید. البته تکرارکلمات یا عبارات کلیدی برای سئوی سایت مفید است، ولی زیاده‌روی در آن نیز مخاطبان را دل‌زده می‌کند و بر سئو تأثیر منفی می‌گذارد.

برای یافتن واژه‌های مترادف می‌توانید از وب‌سایت Thesaurus.com برای کلمات انگلیسی و وب‌سایت‌هایی مانند Vajehyab.com و Lamtakam.com برای کلمات فارسی استفاده کنید.

تا جای ممکن از جملات مجهول استفاده نکنید

هر دو دسته جملات معلوم و جملات مجهول از لحاظ گرامری صحیح هستند، ولی درک جملات معلوم راحت‌تر از انواع مجهول است. از سوی دیگر معمولاً جملات معلوم مختصر‌تر از جملات مجهول هستند، بنابراین محتوا‌های قوی غالباً بر جملات معلوم تکیه دارند.

محتوای خود را بشکنید

دیوید اوگلیوی یک توصیه ساده دارد، «از کلمات کوتاه، جملات کوتاه و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید».

هیچ کس نمی‌خواهد یک دیوار بلند متنی را بخواند، پس این دیوار را خرد کنید. حتی اگر اطلاعات زیادی دارید که می‌خواهید با خوانندگان به اشتراک بگذارید، بایستی به شیوه‌ای آن‌ها را در محتوای خود قرار دهید که اشتیاق مخاطبان را از بین نبرد. پس توصیه می‌شود که موارد زیر را رعایت کنید.

  • از کلمات کوتاه‌تر استفاده کنید.
  • جملات را ساده کنید.
  •  جزئیات را به یک لیست بولت یا شماره‌گذاری تبدیل کنید.
  • از عناوین فرعی برای تقسیم بیشتر متن استفاده کنید.
  • عناصر بصری را به پست خود اضافه کنید تا متن در ذهن خوانندگان شکسته شود.

از منابع معتبر استفاده کنید

مشکل این است که حجم زیادی از اطلاعات در اینترنت وجود دارد. این حجم بالا سبب می‌شود که گاهی جزئیات به شکل نادرست منتشر شوند. از‌این‌رو همیشه اعتبار منابع خود را بررسی نمایید تا اطلاعات یا اخبار جعلی را در محتوای وارد نکنید.

عناصر بصری مناسب در محتوای خود قرار دهید

مخاطبان به تصاویر یا ویدئو‌ها واکنش بهتری نسبت به محتوای نوشتاری نشان می‌دهند. بنابراین حتی زمانی که یک محتوای نوشتاری تولید می‌کنید، تلاش کنید قسمتی از آن را با افزودن عناصر بصری جذاب‌تر کنید.

بدون وقفه ننویسید

وقتی نگارش متنی را آغاز می‌کنید، هر از چند گاهی به خودتان و ذهنتان استراحت بدهید. این کار باعث می‌شود که با نیروی تازه به کار خود ادامه دهید و کیفیت کار شما افت نکند. از همه مهم‌تر وقتی از متن خود برای مدتی فاصله می‌گیرید، جملات و کلمات جدید خود‌به‌خود در ذهن شما شکل می‌گیرند و به بهبود محتوای شما کمک می‌کنند.

متن خود را بازخوانی کنید و سپس آن را دوباره بازخوانی کنید!

مطالبی که در وب‌سایت یا وبلاگ خود درج می‌کنید، بازتاب‌دهنده فعالیت و تجارت شما هستند. با بازخوانی دو، سه یا حتی چهار باره محتوای خود از خطا‌های تایپی و اشتباهات املایی خجالت‌آور اجتناب کنید. این اشتباهات ساده می‌توانند لطمه زیادی به اعتبار شما وارد کنند.

از نرم افزار‌های ویرایش متن و غلط‌یاب نیز می‌توانید کمک بگیرید.

از کارشناسان حرفه‌ای محتوا کمک بگیرید

تلاش کنید که با افراد قوی در این حوزه ارتباط برقرار کنید و از نصایح آن‌ها بهره ببرید. همچنین می‌توانید از نظرات دوستان مورد اعتماد یا همکاران خود در این زمینه کمک بگیرید. آن‌ها می‌توانند به شما در روشن ساختن برخی مسائل کمک کنند و خطاهایی که از چشمان شما پنهان مانده‌اند را به شما گوشزد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.