چگونه یک محتوای بدون خطا بنویسم؟

بر کسی پوشیده نیست که در جامعه امروزی نوشتن انواع محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. تولید یک محتوای خوب، کلید ارتباط و جذب مخاطبان و به تبع آن دیده شدن و رونق کسب و کار است.

تولید محتوا، مهارتی است که نه تنها به خلاقیت بلکه به آشنایی با فنون نویسندگی هم نیاز دارد. یک کارشناس تولید محتوا باید در درجه اول یک نویسنده خوب باشد. یک نویسنده خوب هم کسی است که علاوه بر آشنایی کامل با دستور زبان از بروز خطاهای گرامری، املایی، تایپی و … در متن خود اجتناب کند.

وجود لغزش‌های نگارشی در یک محتوا سبب می‌شوند که خواندن و درک آن دشوار شده و مخاطب اشتیاقش را برای خواندن آن از دست بدهد.

درست است که ایده و اطلاعات ارائه شده به منزله قلب یک محتوا هستند، ولی اگر به دنبال کسب اعتبار و افزایش کیفیت محتوای خود هستید، بایستی نوشته‌ای عاری از خطا‌های نگارشی ارائه کنید.

به عبارت دیگر هر چقدر هم که محتوای جدید، آموزنده و جذابی تولید کنید، وجود خطا‌های نوشتاری مانند اشتباهات گرامری و املایی، محتوای شما را از یک محتوای حرفه‌ای به یک محتوای مبتدی تبدیل نموده و حتی ممکن است اعتبار وب سایت، وبلاگ، روزنامه یا هر بستر دیگری که مطالب در آن به نمایش درآمده‌اند را نیز زیر سؤال ببرد.

اما چه راهکارها و استراتژی‌هایی وجود دارند که بتوان از طریق آنها از بروز چنین خطا‌هایی در محتوای تولید شده اجتناب کنیم و آن‌ها را به حداقل ممکن برسانیم؟ چگونه می‌توانیم هم‌زمان یک ایده پرداز و یک نویسنده خوب باشیم؟ در ادامه به پاسخ این سؤالات خواهیم پرداخت.

پیش از نوشتن، ایده‌های خود را در ذهن مرور کنید

پیش از دست به قلم شدن یا بهتر است بگوییم پیش از دست به کیبورد شدن، ایده‌های خود را در ذهنتان سازمان‌دهی کنید. مرور و تعیین چهارچوب ایده‌ها در ذهن به شما کمک می‌کند که خطای کمتری در حین نگارش آن‌ها داشته باشید.

نقاط ضعف خود را بشناسید

هر بار محتوایی تولید می‌کنید، آن را به دقت بررسی نمایید. مواردی را که احساس می‌کنید در طراحی محتوای شما از استاندارد لازم برخوردار نیستند را یادداشت نمایید. در این زمینه می‌توانید از نظرات اطرافیان، خوانندگان و مشتریان نیز برای شناسایی نقاط ضعف خود بهره بگیرید.

پس از آنکه به کمبود‌های خود پی بردید، تلاش کنید که با تمرین و تمرکز بیشتر تا حد ممکن آنها را رفع نمایید تا بتوانید محتوای مرغوب‌تری تولید کنید.

از تکرار کلمات کلیدی بپرهیزید

همیشه به یاد داشته باشید که کلمات کلیدی یکسان را به شکل افراطی در محتوای خود تکرار نکنید، چرا که نه تنها تأثیر منفی بر خوانندگان خواهد گذاشت، بلکه سبب افت رتبه وبلاگ‌ها یا وب سایت‌ها در موتور‌های جستجو خواهد شد.

کلمات کلیدی نباید بیشتر از ۳ درصد از محتوای شما را تشکیل دهند و توصیه می‌شود که با تبدیل کلمات کلیدی یا استفاده از مترادف آنها ضمن افزایش تأثیر گذاری محتوا، رتبه بالا‌تری در موتور‌های جستجو کسب کنید.

همچنین بخوانید: چطور کلمات کلیدی مناسب کسب و کار خود را بیابیم؟

ساده ولی دقیق بنویسید

استفاده از جملات ساده در تولید محتوا، هم شما و هم خوانندگان را از سردرگمی حفظ می‌کند. کاربرد جملات ساده از پیچیده و نامفهوم شدن متن جلوگیری می‌کنند، پس تلاش کنید تا حد ممکن ساده و مختصر بنویسید.

بازخوانی متن را به خود عادت دهید

مهم‌ترین راهکاری که خطا‌های موجود در یک نوشته را کاهش می‌دهد، بازخوانی متن است. هر چقدر هم در زمان نگارش یک متن دقت کنید، باز هم بایستی آن را بازخوانی کنید. بازخوانی علاوه بر رفع اشتباهات سبب می‌شود که نقاط ضعف خود را دریابید.

معمولاً به نویسندگان توصیه می‌شود که در صورت امکان چند روزی از متنی که نوشته‌اند فاصله بگیرند و سپس آن را بازخوانی کنند. دلیل این موضوع این است که جملات در ذهن نویسنده نقش بسته و در هنگام بازخوانی مغز به خاطر پیش‌زمینه‌ای که از متن دارد، بسیاری از خطاها را نادیده می‌گیرد.

اگر زمان کافی برای انجام چنین کاری ندارید، از دیگران بخواهید تا متن شما را خوانده و خطاهای شما رو مشخص کنند.

از نرم افزار‌های ویرایش متن کمک بگیرید

نرم افزار‌هایی وجود دارند که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، قادر هستند که خطا‌های نگارشی را تشخیص داده و حتی با ارائه پیشنهاداتی به رفع این خطا‌ها کمک کنند. 

از مهم‌ترین نرم افزار‌های ویرایشی می‌توان به نرم افزار گرامرلی (Grammarly) برای متون انگلیسی و افزونه ویراستار برای متون فارسی اشاره کرد که کمک شایانی به بهبود کیفیت نوشتار می‌کنند.

چنین نرم افزار‌هایی در کنار آشکار ساختن اشتباهات نگارشی، با پیشنهاداتی که برای اصلاح خطا‌ها می‌دهند، کاربر را با اصول و قواعد نوشتن بیشتر آشنا می‌کنند. در عین حال ممکن است بخواهید برای داشتن متنی با کیفیت به ویژه در زبان‌هایی همچون انگلیسی از خدمات تولید محتوا انگلیسی ترجمیک استفاده کنید.

بخوانید تا بتوانید بنویسید

اولین اصل برای اینکه بتوانید نویسنده قابلی باشید، این است که خواننده خوبی باشید. با خواندن متون ادبی برگزیده می‌توانید بیشتر با ساختار صحیح جملات، کلمات تأثیر گذار و لحن مناسب در نوشتار آشنا شوید.

وقتی متنی را مطالعه می‌کنید، به شکل ناخودآگاه شکل صحیح نگارش در ذهن شما شکل می‌گیرد و هوش کلامی شما تقویت می‌شود.

آموختن ساخت جملات سنجیده، فرایندی است که صرف زمان و تلاش زیادی را می‌طلبد. تا حد امکان نویسندگان قوی را دنبال کنید و مقالات آن‌ها را مطالعه کرده و از آنها الگو بگیرید.

داستان نویسی را بیاموزید

تفاوتی ندارد که می‌خواهید مقاله وبلاگ بنویسید، گزارشی برای روزنامه تهیه کنید، محتوایی برای یک وب سایت تولید کنید یا … در هر صورت شما به عنوان یک نویسنده باید داستان‌‌سرایی را بلد باشید.

شما باید محتوا را به‌ صورتی بنویسید که خواننده احساس کند که همه چیز زنجیره وار درست پیش چشمانش اتفاق می‌افتد. اگر داستان سرای خوبی باشید، جملات و کلمات راه خود را به صفحه شما پیدا می‌کنند و متن شما پیوستگی لازم را خواهد داشت.

تا می‌توانید بنویسید

در اوقات فراغت، موضوعی را انتخاب و در مورد آن بنویسید. همان طور که با ورزش، عضلات خود را تقویت می‌کنید، با نوشتن هم می‌توانید ذهن خود را پرورش ‌دهید، پس از نوشتن نهراسید.

اگر به نویسندگی و تولید محتوا علاقه‌ای ندارید و از سر اجبار آن را انجام می‌دهید، این کار را برای همیشه کنار بگذارید. چرا که همان طور که گذشتگان گفته‌اند «آنچه از دل برآید، بر دل نشیند»، پس زمانی کلام شما در جان خواننده نفوذ خواهد کرد که با علاقه بنویسید، در غیر این صورت شکست خواهید خورد.

2 دیدگاه در «چگونه یک محتوای بدون خطا بنویسم؟»

  1. به نام خدا
    با تشکر از مطلب خوب و مفیدتان.
    باید بگویم : الحق که نکات خوبی را که در این نوشتار آورده اید خودتان هم، بخوبی رعایت کردید. من همیشه مطالب جدید پایگاهتان را از طریق خوراک (Feed) پایگاه دنبال می کنم.
    از ارائه این مطلب خوبتان سپاسگزاری می کنم و برای شیرینی کام شما این مطلب را هم خاطرنشان می کنم که با همه ملاحظات، همانطوری که در این مطلبتان گفتید باز از این اشتباهات گریزی نیست چنانکه در یک خط مانده به آخر این نوشتارT شما بجای «کلام» واژۀ «کلامی» آورده اید که البته سهوی می باشد.
    با آرزوی موفقیت برای شما

    1. سلام
      خوشحالیم که این مطالب مدنظر شما قرار گرفته است.
      اشکالی که اشاره کردید را اصلاح کردیم.

      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.