8 گام برای ارسال مقاله به ژورنال

۸نکته مهم برای انتشار یک مقاله ژورنال

محققین تلاششان بر انجام تحقیقات باکیفیتی است که موجب پیشرفت علم خواهد شد. در این مسیر آنچه به نظرشان فرضیاتی منحصر به فردند را شکل داده، کار تحقیقی خود را بر داده های مستحکم استوار کرده و از روش تحقیقی مناسب استفاده می‌کنند. به هنگام نوشتن یافته‌ها، هدف فراهم سازی بینشی نظری و به اشتراک گذاری کاربردهای نظری و عملی حاصل کار است. مرحله بعدی عرضه داشتن نوشته‌ها برای منتشر شدن در ژورنالی است که مقالاتش مورد بازبینی قرار می گیرند. از نظر بسیاری از افراد، این مرحله سخت ترین بخش کار تحقیق است.

نقایص چندی در فرآیند آماده‌سازی و عرضه مطالب وجود دارد که اغلب منتهی به رد شدن کار تحقیقاتی و عدم انتشار آن می‌شود. آگاهی داشتن از نقایص یاد شده شانس منتشر شدن مطلب را افزایش داده و پروفایل شما را به عنوان یک محقق ارتقا بخشیده و موجب پیشرفت در شغلتان می‌شود.

در مقاله حاضر، که برای استفاده دانشجویان دکتری و سایر محققان تازه‌کار نوشته شده است، دست به شناسایی مشکلات رایج در نوشتن مقالات ISI زده و راه‌حل‌های مفیدی را برای آماده‌سازی مقالات ژورنال ارائه می‌گردد. علیرغم اینکه انواع مختلفی از مقالات تحقیقی همانند مقالات کوتاه، مقاله مروری و همانند آن‌ها وجود دارد، اصول راهنمایی که در اینجا عرضه می‌شود بر آماده‌سازی مقالات کامل تمرکز دارد، صرف نظر از اینکه برمبنای متودولوژی کمی یا کیفی، و از دیدگاه علم مدیریت یا آموزش، علوم اطلاعاتی و یا علوم اجتماعی نوشته شده باشند.

نگارش مطلبی برای ژورنال‌های آکادمیک فعالیتی بسیار رقابتی است، و باید دانست که برای رد شدن مقالات دلایل مشخصی وجود دارد. بنابراین می توان گفت مشکلات رایجی در مقالات ژورنال و مقالاتISI که برای انتشار به ژورنال‌ها ارسال می‌شود وجود دارد. افزون بر این، فرآیند داوری همتا از عناصر اساسی انتشار به شمار می‌رود، زیرا هیچ نویسنده‌ای نمی تواند خود به تنهایی تمامی مسائل موجود در یک مطلب را شناسایی و برطرف کند.

 

۱-برای ارائه دادن مقاله خود جهت انتشار عجله نکنید.

در مقاله‌ای که برای Elsevier Connect- با نام «۵ راز دوام آوری (و شکوفایی) در مقطع پی اچ دی»-منتشر شد، بر این نکته تاکید شده است محققان بایستی نوشتن را طی مراحل اولیه تحقیق یا دوره مطالعاتی مقطع دکتری آغاز کنند. البته منظور این نیست به محض نوشتن بخش نتیجه گیری، برای انتشار مقاله آن را ثبت کنید. برخی اوقات نویسندگان دلشان را به این مسله خوش می‌کنند که بعد از دریافت بازخورد از جانب سردبیر ژورنال و افراد مسئول بازبینی مطالب و ارجاع دادن ایرادهای یافت شده توسط آنها فرصت لازم را برای برطرف کردن نواقص مطالب خود خواهند داشت.

این درحالی‌ست که اگر راهبرد و دیدگاه پیش فعال در پیش گرفته شود امکان رد شدن مطالب و آزردگی بعد از آن کاهش می یابد. در هر فعالیت تحقیقی جریان منطقی از فعالیت‌ها را شاهد هستیم که بایستی این روند در آماده سازی مطلب برای نشر هم در پیش گرفته شود. فعالیت‌های یاد شده عبارتند از خوانش  مجدد دقیق متن نگاشته شده آنهم چندین بار و حتی در مکان‌های مختلف . بازخوانی در امر تحقیقات کاری اساسی است و به شناسایی بیشتر مشکلات و نواقص رایج در مطالب که در غیر اینصورت مورد غفلت واقع می‌شدند کمک می‌کند. نکته دوم به اشتراک گذاری مطلب نگاشته شده با همکاران و سایر محققانی که در شبکه ارتباطی شما هستند و تقاضای بازخورد از ایشان است. به این منظور هر کدام از بخش‌هایی را که مایلید نظر صریح خود را در بیان کنند هایلایت کنید. ویراستاری و بررسی نکات نگارشی متن توسط فردی متخصص به بالا رفتن کیفیت کار کمک می‌کند.

 

 

 

۲-انتخاب نشریه مناسب

از همکاران خود در مورد مناسب‌ترین ژورنالی که مطلب تحقیقی را باید ارسال کرد سوال کنید؛ پیدا کردن ژورنال مناسب مقاله‌ای که نگاشته‌اید شانس پذیرفته شدن آن‌را به میزان چشمگیری افزایش داده و می‌توانید از رسیدن آن بدست مخاطبان هدف مطمئن باشید.

الزویر در وب‌سایت خود امکان جستجوی خلاقانه‌ای به نام ژورنال‌یاب را عرضه داشته است. کافی است نویسندگان نام مقاله، مختصری از چکیده و زمینه تحقیقی مقاله‌ای را وارد کنند تا فهرستی از مناسب‌ترین ژورنال به ازای مقاله‌شان به آنها پیشنهاد شود. به منظور اطلاع از نحوه انتخاب ژورنال مناسب نگاه کنید به نایت و اشتین باخ (۲۰۰۸).

برخی اوقات محققانی که تجربه کمتری دارند تصمیم می‌گیرند هم‌زمان کار تحقیقی خود را برای انتشار در اختیار دو یا تعداد بیشتری ژورنال قرار بدهند. این درحالیست که بر مبنای اخلاقیات کار تحقیقی و خط‌مشی‌های تمام ژورنال‌های آکادمیک بایستی نویسندگان مقاله ژورنال(مقاله برای چاپ در ژورنالISI) خود را در هر زمان صرفا برای یک ژورنال بفرستند. اگر جز این صورت بگیرد جز شرمندگی و منتهی شدن به مشکلات کپی رایت برای نویسنده، کارمند دانشگاه و ژورنال مربوطه چیزی درپی نخواهد داشت.

۳-بخش‌های اهداف، گستره و راهنمایی‌های مخصوص نویسندگانِ مقالاتِ ژورنال را بدقت مطالعه کنید.

بعد از آن‌که چندین بار نسبت به خواندن و خواندن مجدد نوشته خود اقدام کردید، بازخورد لازم را از همکاران دریافت داشتید و ژورنال هدف را نیز انتخاب نمودید، مرحله مهم بعدی خواندن اهداف و گستره‌ی ژورنال‌های(که قرار است مقاله ژورنال خود را در آن‌ها انتشار دهید) مربوطه در حوزه تحقیقی هدفتان می‌باشد.

به این ترتیب شانس پذیرش مقاله‌تان برای انتشار افزایش پیدا می‌کند. از دیگر مراحل مهم، دانلودکردن و مطالعه‌ی راهنمای نویسندگان و اطمینان یافتن از تطابق داشتن مطلب نگاشته شده‌تان با موارد یاد شده است. بنا به آمارهای منتشر شده توسط برخی از ناشران از هر ۵ مقاله ارسالی ۱ مقاله به علت عدم رعایت سبک و فرمت لازم ژورنال هدف رد می‌شود، ممکن است ژورنال مربوطه شرایط خاصی را برای استفاده از ارقام و اعداد، جداول و رفرنس دهی داشته باشد.( برای اطمینان از رعایت این استانداردها از کارشناسان ترجمیک مشورت بگیرید)

رد مقاله ممکن است در زمان‌ها و به اشکال گوناگون صورت بگیرد. به عنوان مثال، اگر هدف تحقیقی شما با اهداف و گستره‌ی ژورنال هدف هم‌خوانی نداشته باشد، یا مطلبی که آماده کرده‌اید برمبنای چیدمان مورد قبول ژورنال یاد شده ساختاربندی و فرمول بندی نشده باشد، یا در صورتی که مطلب نگاشته شده نتواند انتظارات ژورنال هدف را برآورده سازد، مطلب شما  از طرف سردبیر رد می‌شود بدون اینکه برای داوری همتا فرستاده شود. رد مطلب نگاشته شده از سوی سردبیر نویسندگان را دلسرد کرده و آنان را به این نتیجه می‌رساند که وقت ارزشمندشان را تلف کرده اند و حتی شاید موجب زده شدن ایشان از موضوع تحقیقی شود. سان و لینتون (۲۰۱۴) ،هیرونز (۲۰۱۶) و کریگ (۲۰۱۰) بحث های مفیدی را در موضوع “رد مقالات از سوی سردبیر” عرضه داشته اند.

 

۴-با انتخاب عنوان و چکیده مناسب از همان مرحله اول اثر مثبتی بر روی سردبیر ژورنال بگذارید.

عنوان و چکیده از اجزای تشکیل دهنده بسیار مهم هستند، زیرا اولین عناصری می‌باشند که مقابل روی سردبیر ژورنال قرار می‌گیرند. از نظر دریافت توصیه از سردبیران و مسئولان مرور مقالاتی که برای ژورنال‌های مختلف فرستاده شد و نیز بازخوردهایی که بسیاری از متخصصین در کنفرانس‌های آکادمیک عرضه داشته اند، موارد مهم به شرح زیر است:

 

  • عنوان بایستی خلاصه‌ای از درون مایه اصلی مقاله و منعکس‌کننده سهم شما در نظریه‌ای باشد که بدان پرداخته‌اید.
  • چکیده بایستی با دقت نگاشته شده و دربردارنده هدف و گستره مطالعه؛ مشکل اصلی که قرار است بدان پرداخته شود و نظریه؛ روش مورد استفاده؛ مجموعه داده‌ها؛ یافته‌های کلیدی؛ محدودیت‌های تحقیق؛ و کاربردهای یافته‌های تحقیق برای تئوری و عمل باشد.

دکتر آنجل بوراج تک تک اجزای یاد شده را در مطلبی با عنوان “۱۱ گام برای ساختاردهی مقاله‌ای علمی که مورد توجه جدی سردبیران قرار بگیرد” به شکل مفصل بررسی کرده است.

 

۵-برای ویراستاری (نه صرفا پروفردینگ) مقاله خود، از جمله قسمت هایی چون بدنه اصلی، فهرست رفرنس ها، جداول و تصاویر از یک شرکت ویراستاری حرفه ای کمک بگیرید.

ویژگی کلیدی نگارش علمی وضوح و عدم ابهام آن است. قویا پیشنهاد می‌کنیم قبل از ارائه دادن مطلبی برای انتشار آن را جهت کپی-ادیت نوشته تحویل یک شرکت حرفه ای ویراستاری بدهید. مقاله‌ای که برای داوری همتا در اختیار ژورنالی قرار داده می‌شود، قبل از انتخاب شدن برای این مرحله، به‌دقت مورد مدافعه هیئت سردبیری قرار می‌گیرد. بنا به آمارهایی که الزویر منتشر کرده است، مابین ۳۰ الی ۵۰ درصد از مقالاتی که برای ارائه شدن در اختیار ژورنال‌های الزویر قرار می‌گیرند حتی قبل از رسیدن به مرحله داوری همتا رد می‌شوند. نویسندگان می‌توانند با رعایت کردن مواردی، ویرایش مطالب خود را تسهیل سازند. احتیاطات یاد شده شامل نمونه‌خوانی(proofreading)مطلب برای بررسی رعایت صحت و اطاله کلام (خودداری از استفاده از توصیفات غیرلازم و هنجارمندی همانند “لازم است ذکر شود” و “نویسندگان باور دارند”) و ارسال آن برای ویراستاری صرفا بعد از تکمیل شدنش از تمام جنبه‌ها و آماده سازی برای انتشار است. شرکت‌های ویراستاری حرفه‌ای هزینه سنگینی را طلب می‌کنند و به لحاظ مالی معقول نیست که از آنها بخواهید تا چند دور ویراستاری روی مقاله تان انجام بدهند، گروه ویراستاری ترجمیک بدون دریافت وجه اضافه امکان ارتباط ویراستار و مشتری را ایجاده کرده است تا تمام نظرات مشتری در طول ویراستاری اعمال گردد.. کارکردهایی همانند چک کردن دیکته و دستور زبان در مایکروسافت ورد یا گرامری مطمئنا ارزش انجام دادن دارند، اما فواید ویراستاری مناسب غیرقابل انکار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد از کارشناسان ترجمیک مشورت بگیرید.

۶- استفاده از مترجم متخصصی در صورت عدم تسلط به زبان انگلیسی

همانطور که ذکر شد دلایل عدم پذیرش مقالات ژورنال، عمدتا رایج و مشخص است. یکی از مشکلات رایج عدم رعایت نکات اولیه زبانی در یک مقاله‌ی ژورنال یا مقاله ISI است. عدم تسلط کافی محقق به زبان انگلیسی و تبدیل نتیجه‌ی پژوهش خود از یک زبان به زبان انگلیسی ممکن است ارزش یک کار عملی را تماما زیر سوال ببرد. بنابراین در این مورد توصیه می‌شود از متخصصین با تجربه کافی در این زمینه بهره ببرید. سایت ترجمه تخصصی ترجمیک در زمینه‌ی ترجمه مقاله، ترجمه مقاله فارسی به انگلیسی، ترجمه مقاله ISI به انگلیسی، ترجمه مقاله برای چاپ در ژورنال آماده ارائه خدمات به شما است.

۷-ارائه دادن کاور لتر به همراه متن مقاله.

هرگز اهمیت کاورلتری را که خطاب به سردبیر یا سردبیر ارشد ژورنال هدف نوشته شده است دست کم نگیرید. به گفته سردبیران ارشدی که در این جلسه حضور داشتند و نمایندگی ژورنال‌های مشهور و ایندکس‌دار ISI الزویر را به عهده داشتند، کاور لتر فرصت مهمی را در اختیار نویسندگان قرار می‌دهد تا سردبیران را نسبت به ارزشمند بودن مرور مقالات ارسالی‌شان اقناع کنند.

بر این اساس، محتوای کاور لتر نیز ارزش وقت گذاشتن را دارد. برخی از محققان بی تجربه چکیده مقاله‌شان را در نامه مزبور کپی می‌کنند و به خیال خودشان همین برای واجد شرایط ساختن چاپ مقاله کافی است؛ درحالیکه باید از این کار خودداری کرد. کاور لتر مناسب بایستی در ابتدا درون‌مایه اصلی مقاله را بصورت کلی شرح دهد؛ دوم، در مورد وجه تمایز مقاله اطلاعات داده؛ و سوم، مرتبط بودن متن مقاله را با هدف ژورنال توجیه سازد. پیشنهاد آن‌ست که اندازه کاورلتر را به نصف صفحه محدود کنید. مهمتر از آن، لازم است نام همتایان و همکارانی که اقدام به خواندن مطلب کرده و بازخورد خود را پیش از ارائه آن برای نشر در اختیار گذارده اند در کاورلتر ذکر کنید.

 

۸-نظرات داوران را بدقت بررسی کنید.

غالبا سردبیران و سردبیران ارشد برمبنای پیشنهادات دریافتی از سوی داور یا داوران، پذیرش مقاله را منوط به “بازبینی و ارائه مجدد” آن می‌کنند. ممکن است در نتیجه بازبینی‌های یاد شده انجام تغییرات عمده یا جزئی در مقاله ضروری باشد. لازم است محققان بی‌تجربه متوجه چند جنبه کلیدی مطرح در فرایند بازبینی باشند. اول اینکه، بایستی با پشتکار تمام مواردی را که برای بازبینی ذکر شده است حل و فصل کرد؛ دوم، بایستی تمام موارد دریافتی از جانب داوران را رفع کرده و از غفلت در این مساله خودداری کرد؛ سوم، ارائه مجدد مقاله بازبینی شده بایستی تا ضرب الاجل تعیین شده از سوی ژورنال انجام شود؛ چهارم، فرایند بازبینی ممکن است چند دور داشته باشد.

فرآیند بازبینی نیازمند دو سند متنی عمده است. اولی متن بازبینی شده است که تمامی تعدیلات انجام گرفته در آن بر مبنای پیشنهادات دریافتی از داورها را شامل شود. دوم نامه‌ای است که پاسخ نویسندگان در آن فهرست شده و حاکی از رفع کردن تمامی نکات مورد اشاره داوران و سردبیر است. این دو سند بایستی به دقت تهیه شوند. نویسندگان مقاله ممکن است با نظر داوران موافق بوده یا مخالفت داشته باشند(که البته توصیه آنست که با این نظرات اعلام موافقت نمایند)و همواره نیز الزامی به اجراسازی پیشنهادات دریافتی ندارند، لیکن بایستی در تمامی موارد توجیه مستدلی را برای پاسخی که ابراز می‌دارند ارائه بدهند.

نتیجه گیری

با توجه به تعداد روزافزون مقالاتی که برای انتشار در اختیار ژورنال‌ها قرار می‌گیرند، فرآیند آماده‌سازی مقاله‌ای مناسب برای پذیرفته شدن خود کار دشواری است. ژورنال‌هایی که ضریب ایمپکت بالایی دارند کمتر از ۱۰ درصد از مقالات ارسال شده را قبول می‌کنند، هرچند که نسبت پذیرش به ازای شماره‌های ویژه یا بخش موضوعات خاص معمولا بیش از ۴۰ درصد می‌باشد. در صورت رد شدن مقاله محقق باید این مسله را بپذیرد و مجددا روی آن کار کرده و به ژورنال متفاوتی ارائه دهد تا درنهایت پذیرفته شود. توصیه‌هایی که در مطلب کنونی عرضه شد پیچیده نیستند و اجراسازی آن‌ها آسان است. این پیشنهادات نیازمند دقت زیاد، برنامه‌ریزی و اجراسازی دقیق است؛ با این‌حال، اگر دانشجویان دکتری و سایر دانشجویان توصیه‌های مزبور را به کار ببندند احتمال انتشار مقالاتشان بالا می‌رود که این مسله خود کلید در اختیارگرفتن یک شغل آکادمیک موثر، هیجان انگیز و پرسود است.

نکته:

پردیس انتشاراتی الزویر

پردیس انتشاراتی الزویر یک پلت فورم آنلاین مجانی است که سخنرانی‌ها، آموزش تعاملاتی و توصیه‌های حرفه‌ای را در باب طیف وسیعی از موضوعات از اصول بنیادین نشر گرفته تا مسائل گسترده‌تری در اختیار می‌گذارد. محققان می‌توانند برای شرکت در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کنند، و از پیشروان حوزه‌های تحقیقات و نشر بیاموزند و در مباحث موضوعی شرکت داشته باشند. از محققان به ازای مشارکتی که در تکمیل ماژول یا سمینارها داشته‌اند با ارائه گواهینامه‌ای تقدیر می‌شود.

 

 

 

 

 

2 دیدگاه در «۸نکته مهم برای انتشار یک مقاله ژورنال»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.