کدام دیکشنری آکسفورد برای من مناسب است؟ + (لینک دانلود)

چه مترجم باشید چه زبان‌آموز، برای کار خود در دنیای زبان انگلیسی، به دیکشنری‌های کامل و مفید نیاز خواهید داشت. این دیکشنری‌ها به چند بخش تقسیم شده‌اند: آن‌ها که به شما کلمات را می‌آموزند، آن‌ها که به شما عبارات را می‌آموزند و در نهایت آن‌ موارد که به طور کلی «زبان» را برای شما شفاف می‌کنند.

همه ما می‌دانیم جدا از زبان‌آموزان، دیکشنری‌های خوب مهم‌ترین ابزار یک مترجم هستند. بنابراین، وقتی صحبت از یک پروژه ترجمه می‌شود،‌ مترجمان با خود می‌پرسند: «خب، حالا کدام دیکشنری را برای ادامه کار انتخاب کنیم»؟ این، همان پرسش کلیدی این مقاله است.

در این بین دیکشنری‌های آکسفورد مانند الماس می‌درخشند. از آنجایی که آکسفورد دیکشنری‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد، هر کدام از آن‌ها به درد بخشی از کار یک زبان‌آموز یا مترجم می‌خورند. به همین دلیل، در این پست به بررسی و معرفی مهم‌ترین دیکشنری‌های آکسفورد می‌پردازیم.

راستی، دیکشنری سایت ترجمه ترجمیک را فراموش نکنید. دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی ترجمیک، به عنوان یک دیکشنری پویا که معانی به روز کلمات تخصصی در ۶۶ رشته را در خود دارد، ابزار مناسبی برای مترجمان است. این دیکشنری همه روزه توسط مترجمان ترجمیک تکمیل می‌شود و بنابراین مجموعه نسبتا کاملی از کلمات تخصصی است. از طریق لینک دیکشنری ترجمیک، به راحتی از یک دنیا با کلی معانی تخصصی لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

۸ مورد از بهترین دیکشنری‌های انگلیسی

دیکشنری آکسفورد: راه‌حل مشکلات مترجمان

دیکشنری آکسفورد به دو صورت برای استفاده عموم قرار داده شده است: دیکشنری آنلاین و نرم‌افزار. این دیکشنری به زبانی ساده به توصیف واژگان انگلیسی می‌پردازد. علاوه بر آن،‌ معانی مختلف کلمات را به تفکیک موقعیت‌ و با مثال بیان می‌کند.

دیکشنری آکسفورد اطلاعات کاملی درباره نحوه استفاده از افعال، همنشین‌های مناسب، مثال‌های کاربردی و غیره را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بی شک در مواجهه با یک واژه ناآشنای انگلیسی، اولین منبع مناسب برای رجوع،‌ نسخه دهم این کتاب بوده که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است.

لینک دانلود دیکشنری آکسفورد ویرایش دهم

Oxford Collocations Dictionary: در ترجمه روان باش!

«واژگان انگلیسی رو بلدما، اما نمی‌تونم کنار هم به درستی استفاده‌شون کنم»! این جمله آشنایی است، مگر نه؟ با کمک دیکشنری کالوکیشن آکسفورد نگران این موضوع نباشید. به کلماتی که در کنار همدیگر به کار می‌روند تا ساختاری طبیعی زبان را شکل دهند، همنشین یا «collocation» گفته می‌شود. این دیکشنری به شما کمک می‌کند تا به راحتی با جست‌وجوی یک واژه، کلماتی (حرف اضافه، صفت، فعل، قید، اسم) را که در کنار آن واژه به کار می‌روند، یاد بگیرید.

اگر می‌خواهید که جملات انگلیسی را مانند یک انگلیسی‌زبان بسازید، باید از ساختارهای اصلی زبان انگلیسی استفاده کنید. علاوه بر آن، در ترجمه باید همنشین‌های رایج را برای انتقال مفاهیم به شکلی بهتر، بلد باشید. برای مثال، جهت اشاره به باران شدید، باید از صفت «heavy» در کنار «rain» استفاده کنید. جهت استفاده از دیکشنری آنلاین کالوکیشن آکسفورد، وارد لینک شوید.

دیکشنری Oxford Collocations به شما کمک می‌کند تا به راحتی با جست‌وجوی یک واژه، کلماتی (حرف اضافه، صفت، فعل، قید، اسم) را که در کنار آن واژه به کار می‌روند،  یاد بگیرید.
دیکشنری Oxford Collocations به شما کمک می‌کند تا به راحتی با جست‌وجوی یک واژه، کلماتی (حرف اضافه، صفت، فعل، قید، اسم) را که در کنار آن واژه به کار می‌روند، یاد بگیرید.

Oxford Learner’s Thesaurus: واژگان را قورت دهید!

نکته‌ای که در به کارگیری واژگان انگلیسی اهمیت زیادی دارد، انتخاب واژه با توجه به موقعیت آن‌ است. واژگانی که در صحبت یا گفت‌وگوهای روزمره استفاده می‌شوند با واژگانی که در نوشته‌های رسمی یا آکادمیک به کار می‌روند، تفاوت دارند. این اتفاق در زمان مادری خودمان نیز امری طبیعی است.

این دیکشنری آکسفورد به شما کمک می‌کند تا معادل‌ وا‌ژه‌هایی را که معنایی مشابه دارند، پیدا کنید. علاوه بر آن، این واژه‌ها را با توجه به موقعیت مد نظرتان به کار بگیرید. برای مثال؛ با جست‌و‌جوی واژه «relevant»، معادل رسمی آن یعنی «pertinent» را پیدا خواهید کرد. جهت استفاده از این دیکشنری، وارد لینک شوید.

Oxford Learner’s Dictionary Of Academic English: زبان آیلتس و تافل

اگر در مسیر آموزش آیلتس هستید، جدا از دبستان ترجمیک و دوره‌ جامع آیلتس آن، این منبع را در کنار خود داشته باشید. در این آزمون‌ها، برای نشان دادن قدرت درک مطلب و خواندن خود، با متون آکادمیک مختلفی روبه‌رو هستید. این متون به رشته‌های تحصیلی متفاوتی مربوط هستند.

با توجه به سختی این آزمون‌ها و منابعشان، به یک دیکشنری جامع و کامل نیاز دارید تا معنای لغات تخصصی و آکادمیک را به راحتی پیدا کنید. علاوه بر آن، توجه داشته باشید آکسفورد برای هر مشکلی یک چاره‌ای دارد! بنابراین، اگر به این کتاب دسترسی ندارید،‌ دیکشنری آکادمیک آنلاین آکسفورد را انتخاب کنید.

Oxford Learner's Dictionary Of Academic English: گزینه‌ای مناسب برای پیدا کردن معانی لغات آکادمیک
Oxford Learner’s Dictionary Of Academic English: گزینه‌ای مناسب برای پیدا کردن معانی لغات آکادمیک

Oxford English Dictionary–۳nd Ed: مجموعه کامل دیکشنری آکسفورد

در آخر فرهنگ زبان انگلیسی ۲۰ جلدی آکسفورد نسخه‌ی دوم. اگر به دنبال این هستید که تمام معانی مختلف یک واژه در زبان انگلیسی را به همراه نمونه‌هایی از به‌ کارگیری این واژگان در متون قدیمی انگلیسی پیدا کنید، این دیکشنری بهترین گزینه برای شما است. نسخه‌ سوم این دیکشنری در سال ۲۰۱۰ آماده شد و نسخه‌ی چهارم این دیکشنری جامع هنوز ارائه نشده است.

مطالب مرتبط:

چند کلمه در زبان انگلیسی وجود دارد؟

سخن پایانی

پیدا کردن یک دیکشنری مناسب برای یک مترجم، به مانند تیز کردن اره برای یک چوب‌بر است. هر چه دیکشنری راحت‌تر و کامل‌تر باشد، مترجم راحت‌تر می‌تواند تا از دل واژگان انگلیسی خودش را به بیرون بکشد. بنابراین،‌ دیکشنری خودتان را پیدا کنید تا به راحتی وارد دنیای بی‌پایان زبان انگلیسی شوید!

اگر به دنبال ترجمه مقاله و ترجمه تخصصی برای پروژه‌‌های خود هستید، ترجمیک در کنار شما است. شرکت خدمات زبانی ترجمیک انواع خدمات ترجمه به زبان‌های مختلف زنده دنیا را انجام می‌دهد. برای این کار، وارد سایت ترجمیک شوید و از خدمات بی‌نظیر آن، بهره‌مند شوید.

2 دیدگاه در «کدام دیکشنری آکسفورد برای من مناسب است؟ + (لینک دانلود)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.