مجلات ISC ،ISI علمی پژوهشی و علمی ترویجی چیست؟

چگونه برای انتشار مقاله خود مجله پیدا کنیم؟ تفاوت پایگاه‌ها و ژورنال‌های ISI و ISC چیست؟ زمانی‌که پس از اتمام نگارش و ترجمه مقاله، تصمیم می‌گیرید که مقاله پژوهشی خود را به یک مجله ارسال کنید، باید یک مجله معتبر در حوزه تحقیقاتی خود بیابید.

این مجله باید در یکی از پایگاه‌های داده اصلی مانند ISI، Scopus یا ISC نمایه شده باشد. این‌گونه مقاله شما اعتبار بیشتری کسب می‌کند. با این حال شناسایی یک ژورنال معتبر چندان هم آسان نیست. به‌ویژه آنکه اغلب دانشجویان و پژوهشگرانی که به‌تازگی به دنیای مقاله‌نویسی پا گذاشته‌اند، شناخت چندانی نسبت به مجلات مختلف ندارند.

با توجه به اهمیت انتخاب مجله مناسب برای چاپ و انتشار مقاله، در این مقاله به معرفی پایگاه‌های مجلات ISI و ISC می‌پردازیم. در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چرا نباید یک مقاله را برای چندین مجله ارسال کنیم؟

مجلات ISI

مؤسسه اطلاعات علمی یا  Institute for Scientific Information ‏که به‌اختصار ISI نامیده می‌شود، مؤسسه‌ای است که در ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تأسیس گردید. این مؤسسه که با هدف علم‌سنجی و ارزیابی انتشارات علمی راه‌اندازی شده بود، پس از مرگ گارفیلد در سال ۱۹۹۲ به مؤسسه تامسون واگذار گردید. امروزه به علت تغییر مالکیت این موسسه، این موسسه، Web of Science نامیده می‌شود.

مجلاتی که توسط این مؤسسه نمایه می‌شوند، یعنی در فهرست مجلات آن قرار می‌گیرند، اصطلاحاً مجلات ISI نامیده می‌شوند. مجلات علمی برای قرار گرفتن در فهرست ISI از نظر عواملی همچون رعایت استانداردهای پایگاه ISI ، سطح کمیته علمی مجله، تنوع بین‌المللی مقالات مجله و نشر به‌موقع شماره‌های مجله به‌دقت ارزیابی می‌شوند.

مجلات علمی برای قرار گرفتن در فهرست ISI از نظر عواملی همچون رعایت استانداردهای پایگاه ISI ، سطح کمیته علمی مجله، تنوع بین‌المللی مقالات مجله و نشر به‌موقع شماره‌های مجله به‌دقت ارزیابی می‌شوند.
مجلات علمی برای قرار گرفتن در فهرست ISI از نظر عواملی همچون رعایت استانداردهای پایگاه ISI ، سطح کمیته علمی مجله، تنوع بین‌المللی مقالات مجله و نشر به‌موقع شماره‌های مجله به‌دقت ارزیابی می‌شوند.

زیرمجموعه‌های ISI

این مؤسسه دارای دو زیرمجموعه مهم به ‌نام‌های (Web of Knowledge (WOK و WOS است. WOK دو وظیفه مهم را بر عهده دارد. اولین وظیفه آن انتشار لیست مجلات معتبر بوده که به مجلات ISI معروف هستند و اطلاعات آن در زیر‌بخش WOS ارائه می‌شوند. دومین کار WOK تعیین ضریب تأثیر مجلات علمی معتبر است.

ضریب تاثیر در مجلات ISI

ضریب تأثیر یا Impact factor) IF) با هدف اعتبار‌سنجی مقالات علمی توسط مؤسسه تامسون رویترز معرفی گردید. این معیار یک شاخص کمی برای نشان دادن میزان استناد (رفرنس‌دهی) به مقالات یک مجله است. مجلات ISI بر اساس ضریب تأثیر به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • مجلات ISI دارای ضریب تأثیر که JCR نامیده می‌شوند.
  • مجلات ISI فاقد ضریب تأثیر که به آن‌ها ISI Listed اطلاق می‌شود.

مشخص است که مجلات JCR از اعتبار بالا‌تری نسبت به مجلات ISI Listed برخوردار هستند. تنها آن دسته از مقالاتی که موضوع جذاب و کیفیت بالایی دارند، می‌توانند در مجلات JCR به چاپ برسند.

برای پی بردن به ISI بودن یک مجله به سایت clarivate مراجعه و ISSN یا عنوان مجله را در قسمت جستجوی آن وارد کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه مقاله و پژوهش خود را جهانی کنیم؟

مجلات اسکوپوس

به مجلاتی که توسط پایگاه اسکوپوس نمایه شده‌اند، مجلات اسکوپوس گفته می‌شود. اسکوپوس (SCOPUS) بزرگترین پایگاه چکیده و نمایه استنادی جهان و یکی از ابزار‌های کارآمد جست و جوی منابع علمی است. این پایگاه توسط الزویر (Elsevier) راه‌اندازی شده است. اسکوپوس همانند مؤسسه تامسون رویترز معیاری را برای سنجش کیفیت مقالات ارائه کرده است. به این شاخص SJR گفته می‌شود که مخفف SCImago Journal Rank می‌باشد.

شاخص SJR از نظر مفهوم شبیه به ضریب تأثیر است. با این تفاوت که در محاسبه ضریب تأثیر همه استنادات از ارزش یکسانی برخوردار هستند. ولی در محاسبه شاخص SJR ، علاوه بر تعداد استنادات به کیفیت آن‌ها نیز توجه می‌شود.

اسکوپوس همانند مؤسسه تامسون رویترز، معیاری را برای سنجش کیفیت مقالات ارائه کرده است. به این شاخص SJR گفته می‌شود.
اسکوپوس همانند مؤسسه تامسون رویترز، معیاری را برای سنجش کیفیت مقالات ارائه کرده است. به این شاخص SJR گفته می‌شود.

امتیاز چارک یا Quartile Score در مجلات اسکوپوس

اسکوپوس برای رتبه‌بندی مجلات خود از شاخص دیگری به‌ نام امتیاز چارک یا Quartile Score هم استفاده می‌کند که به‌اختصار به آن Q گفته می‌شود. امتیاز چهارک در چهار درجه Q1، Q2، Q3 و Q4 تنظیم شده است. مجلات Q1 و Q2، از نظر اعتبار و امتیاز هم‌پایه مجلات JCR هستند و مجلات Q3 و Q4 با مجلات ISI listed برابری می‌کنند.

برای دسترسی به فهرست مجلات اسکوپوس به سایت scimagojr مراجعه و نام یا ISSN مجله را در قسمت جستجوی آن وارد کنید.

مجلات SCI و SCIE

SCI مخفف Science Citation Index، یک نمایه استنادی است که توسط مؤسسه ISI ایجاد شد. این پایگاه علمی از ۲۷ حوزه علمی اصلی و بیش از ۵۰۰۰ ناشر بین‌المللی از ۲۳۹ کشور در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند. SCIE هم که مخفف Science Citation Index Expanded است، نسخه بزرگتر از SCI بوده که با آن متفاوت است.

  • تفاوت در ضریب تأثیر: درSCI، مجلاتی که ضریب تأثیر بالای صفر دارند، نمایه شده‌اند. ولی درSCIE ، مجلات بر اساس ضریب تأثیر رتبه‌بندی شده‌اند.
  • تفاوت در فرمت ذخیره‌‌سازی: SCI و SCIE هر دو به‌صورت آنلاین قابل دسترسی هستند، اما SCI برخلاف SCIE در فرمت CD یا DVD هم وجود دارد.

مقایسه مجلات SCI و SCIE

مقایسه ISI و Scopus به عنوان منبعی برای استنادات، نتایج متفاوتی ارائه می دهد. به طور کلی، Scopus تعداد استناد بالاتری نسبت به ISI، هم در علوم و هم در علوم اجتماعی و انسانی ارائه می دهد. در علوم این افزایش فقط در حد حاشیه است (به جز علوم کامپیوتر)، در حالی که در علوم اجتماعی و انسانی این افزایش قابل توجه است.

مطالب مرتبط:

استفاده از ضمیر اول شخص در ترجمه مقالات؛ آری یا خیر؟

به نظر می رسد که Scopus پوشش مجلات بسیار گسترده‌تری برای علوم اجتماعی و انسانی نسبت به ISI دارد. از این رو مقایسه منصفانه‌تری ارائه می‌دهد.

مجلات ISC

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یا Islamic World Science Citation Center  به‌اختصار ISC نامیده می‌شود. این پایگاه در سال ۲۰۰۸ به تأیید نمایندگان علمی کشور‌های اسلامی رسید. این پایگاه، سامانه‌ای برای رتبه‌بندی مجلات و علم‌سنجی کشورهای اسلامی است.

پایگاه ISC، سامانه‌ای برای رتبه‌بندی مجلات و علم‌سنجی کشورهای اسلامی است.
پایگاه ISC، سامانه‌ای برای رتبه‌بندی مجلات و علم‌سنجی کشورهای اسلامی است.

این پایگاه معیارها و استانداردهای علمی مخصوص به خود را دارد که بر اساس آن‌ها مجلات علمی چاپ شده در کشورهای اسلامی را ارزیابی می‌کند. در صورت کسب امتیاز لازم، این مجلات را نمایه می‌کند. مجلاتی که در این پایگاه نمایه می‌شوند، مجلات ISC نامیده می‌شوند.

اعتبار مجلات ISC

پس از تامسون و اسکوپوس، پایگاه ISC، سومین پایگاه معتبر برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها به‌شمار می‌آید. اعتبار مجلات آن نیز معمولاً از مجلات ISI و اسکوپوس کمتر ولی از مجلات علمی-پژوهشی بالاتر است. مجلات ISC برخلاف مجلات ISI و اسکوپوس الزامی به نوشتن مقاله به زبان انگلیسی ندارند. البته اگر قصد ادامه تحصیل یا کار در خارج از کشور را دارید، با ترجمه مقاله خود به انگلیسی، اعتبار آن را افزایش دهید.

برای اطمینان از اینکه مجله مورد‌نظر شما ISC می‌باشد، به سایت isc.gov مراجعه و نام یا کد ISSN مجله در قسمت جستجوی آن وارد کنید.

مجلات علمی-پژوهشی

مقالات منتشر شده در مجلات علمی-پژوهشی به جست و جوی حقایق، کشف ناشناخته‌های علمی و یافتن روابط میان پدیده‌های طبیعی می‌پردازند. مجلات علمی-پژوهشی، مجلاتی هستند که به‌تازگی چاپ شده‌اند یا به هر دلیلی موفق به کسب امتیازات لازم برای قرار گرفتن در پایگاه‌های ISI و اسکوپوس نشده‌اند.

مطالب مرتبط:

جایگاه نویسنده در مقالات علمی چگونه تعیین می‌شود؟

مجلات علمی-پژوهشی داخلی نیز همانند مجلات علمی- پژوهشی خارجی هستند، با این تفاوت که به زبان فارسی منتشر می‌شوند. مسلماً مجلات علمی- پژوهشی اعتبار کمتری نسبت به مجلات فوق‌الذکر دارند. البته گاهی مجلات علمی-پژوهشی خارجی اعتبار بالاتری نسبت به مجلات علمی-پژوهشی داخلی دارند.

مجلات علمی-پژوهشی، مجلاتی هستند که به‌تازگی چاپ شده‌اند یا به هر دلیلی موفق به کسب امتیازات لازم برای قرار گرفتن در پایگاه‌های ISI و اسکوپوس نشده‌اند.
مجلات علمی-پژوهشی، مجلاتی هستند که به‌تازگی چاپ شده‌اند یا به هر دلیلی موفق به کسب امتیازات لازم برای قرار گرفتن در پایگاه‌های ISI و اسکوپوس نشده‌اند.

مجلات علمی-ترویجی

مجلات علمی-ترویجی به نشر مقالاتی می‌پردازند که برخلاف مقالات علمی-پژوهشی به‌دنبال کشف مسئله جدیدی نیستند. هدف این مجلات ارتقای سطح اطلاعات خوانندگان در زمینه یک موضوع علمی است. مقالات علمی-ترویجی به مرور تحقیقات پیشین می‌پردازند و روش انجام و نتایج حاصل از آن‌ها را به‌صورت خلاصه در یک مقاله ارائه می‌کنند.

گاهی نویسندگان این مقالات، دیدگاه‌های جدیدی را نسبت به تحقیقات گذشته ایجاد می‌کنند. در این حالت نتایج را با نظر خود تفسیر می‌کنند که این کار باعث ایجاد ایده‌های جدیدی می شود.

انواع مقالات علمی ترویجی
انواع مقالات علمی ترویجی

انواع مقالات علمی ترویجی

سه نوع مقاله علمی-ترویجی رایج عبارتند از:

  1. مقالات علمی-ترویجی مروری: این مقالات، پژوهش‌های انجام شده در یک حوزه مشخص را گردآوری و بررسی می‌کنند.
  2. مقالات علمی-ترویجی ترجمه‌ای: این مقالات، یک مقاله علمی معتبر و مهم را به زبان خوانندگان بومی ترجمه می‌کنند.
  3. مقالات علمی-ترویجی تحلیلی: این مقالات علاوه بر گردآوری پژوهش‌های پیشین، به تحلیل نتایج آن‌ها پرداخته و نتایج را با تفسیر جدیدی به مخاطبان ارائه می‌کنند.

از لحاظ درجه‌بندی نشریات علمی در ایران، مجلات علمی-ترویجی از نظر اعتبار و رتبه پایین‌تر از مجلات علمی-پژوهشی قرار می‌گیرند.

مطالب مرتبط:

برای چاپ مقاله، مجله الکترونیکی بهتر است یا مجله کاغذی؟

مجلات علمی – تخصصی

مجلات علمی تخصصی یا مجلات سازمانی، دارای نمایه ISI، اسکوپوس، وزارت علوم، وزارت بهداشت و سایر نمایه‌های معتبر نیستند. به همین دلیل چاپ مقاله در این دسته از مجلات برای دانشگاهیان هیچ امتیازی در برندارد. معمولاً افراد برای تمرین مقاله‌نویسی، تقویت رزومه کاری یا ورود به یک سازمان خاص، مقالات خود را در چنین مجلاتی به چاپ می‌رسانند.

این مجلات که معمولا به سازمان‌ها و نهاد‌های خاص وابسته هستند، به مباحث تخصصی یک حوزه مشخص می‌پردازند. معمولا هدف از انتشار این مجلات افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی به متخصصین آن حوزه است.

چگونه مقالات خود را در مجلات معتبر به چاپ برسانیم؟

برای آنکه مقاله خود را در یک مجله معتبر به چاپ برسانید، علاوه بر موضوعی جذاب، باید ساختار و نحوه نگارش مقاله خود را با استاندارد‌های مجلات انطباق دهید. یکی از دلایل عمده رد شدن مقالات، عدم رعایت نکات گرامری و نگارشی است. توصیه می‌شود که قبل از ارسال مقاله، ترجمه آن را حتما بررسی کنید. شاید هم به ویرایش نیتیو نیاز داشته باشید.

سایت ترجمه ترجمیک انواع خدمات زبانی مختلف مانند ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی، ویرایش نیتیو، پارافریز و … را ارائه می‌دهد. هدف ترجمیک ارائه بهترین کیفیت خدمات با مناسب‌ترین هزینه است.

آخرین به روز رسانی: ۱۴۰۲/۰۳/۱۰

5 دیدگاه در «مجلات ISC ،ISI علمی پژوهشی و علمی ترویجی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.