چگونه یک مقاله ISI بنویسیم؟

بدون شک، اغلب افرادی که در فضای آکادمیک و علمی فعالیت می‌کنند، با واژه مقالات و ژورنال‌های «ISI» آشنایی دارند. اما اگر از آنها پرسیده ‌شود که یک مقاله ISI چیست و چه خصوصیاتی دارد، افراد کمی هستند که می‌توانند به درستی به پاسخ این پرسش بپردازند. در این متن می‌خواهیم شما را با همه چیز درباره مقالات ISI آشنا کنیم.

اگرچه هدف اصلی ما آموزش نحوه نگارش مقالات ISI و ساختار آن‌‎ها و معرفی ژورنال‌های ISI است، اما اجازه دهید تا کار را با آشنایی اولیه با مفهوم ISI و تفاوت ژورنال‌های ISI با دیگر ژورنال‎‌ها آغاز کنیم. سپس در ادامه این متن، به شرح اینکه چگونه مطمئن شویم یک ژورنال، ISI است خواهیم ‌پرداخت و در نهایت نیز به معرفی ساختار یک مقاله ISI و بخش‌های مختلف آن می‌پردازیم.

آشنایی با درگاه علوم Web of Science

وبسایت Web of Science، یک درگاه اینترنتی است که به دیتابیس اطلاعاتی گسترده‌ای متصل است. این دیتابیس، داده‌های استناد (Citation) را از گستره وسیعی از مقالات آکادمیک منتشر شده جمع‌آوری و تحلیل می‌کند. این کار سابقا بر عهده موسسه بود و امروزه توسط موسسه Clarivate Analytics انجام می‌شود.

درباره موسسه The Institute for Scientific Information

این موسسه در دهه ۱۹۶۰ توسط دکتر گارفیلد بنیان گذاشته‌شد. بعدها در سال ۱۹۹۲ به مالکیت شرکت Thomson Scientific & Healthcare درآمد و به Thomson ISI مشهور شد. امروزه این مجموعه، بخشی از موسسه چند میلیارد دلاری Thomson Reuters Corporation است.

ISI، در حقیقت، خدمات پایگاه داده کتابخانه‌ای را ارائه می‌دهد. تخصص این مجموعه، تحلیل و ارائه نمایه‌های استنادی است. نمایه استنادی نوعی داده کتاب‌شناختی است که در آن کلیه ارتباطات استنادشده مقالات و اسناد با یکدیگر تعیین می‌شود. برای مثال،Google Scholar  یکی از بزرگترین نمایه‌های استنادی است که به صورت رایگان، اطلاعات استنادی مقالات و کتب علمی مختلف را در خود نمایه می‌کند.
همچنین،Scopus نمایه استنادی انتشارات Elsevier است که برای استفاده از خدمات آن می‌بایست حق اشتراک پرداخت. درگاه علوم (Web of Science) نیز نمایه استنادی متعلق به مؤسسه اطلاعات علمی ISI است که زیرمجموعه‌ای از شرکت Thomson Reuters Corporation است. با کمک نمایه‌های استنادی شاخص‌های معتبر علمی برای سنجش ژورنال‌ها و مقالات و محققین مانند H-Index یا Impact Factor به راحتی قابل تعیین هستند.

مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)، پایگاه داده‌ای است که اطلاعات استنادی هزاران ژورنال علمی دانشگاهی را جمع‌آوری می‌کند. این مجموعه اطلاعات شامل داده‌های بلندمدت استنادی از جمله نمایه استنادی علوم (SCI)، نمایه استنادی علوم اجتماعی (SSCI) و نمایه استنادی هنر و علوم انسانی (AHCI) می‎‌شود. کلیه این اطلاعات بر روی درگاه موجود است.

این داده‌ها به محققین کمک می‌کند تا متوجه شوند کدام مقالات بیشترین ارجاع و استناد را داشته‌اند و چه کسانی به آنها ارجاع داده‌اند. در فوریه ۲۰۱۸، موسسه Clarivate Analytics اعلام کرد که مجموعه ISI را مجددا به عنوان بخشی از تیم تحقیقات علمی و دانشگاهی خود فعال می‌کند. لذا، از نواوبر ۲۰۱۸، ISI به عنوان یک گروه متعلق به Clarivate Analytics شناخته ‌می‌شود.

موسسه ISI، همچنین به صورت سالیانه گزارش استناد ژورنال‌های علمی (Journal Citation Reports (JCR)) را با مشخص کردن میزان ضریب تاثیر آنها، تهیه و منتشر می‌کند. ضریب تاثیر ژورنال‌ها، به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای مورد توجه محققین در هنگام انتخاب ژورنال هدف برای انتشار مقاله، نقشی اساسی و البته گاهی بحث‌برانگیر را در نزد جامعه علمی بازی می‌کند.

امروزه بیش از ۱۴ هزار ژورنال علمی مختلف توسط مجموعه ISI ردیابی و کنترل می‌شوند. نمره‌ای که ISI به ضریب تاثیر ژورنال‌ها می‌دهد، برای ناشران و نویسندگان مقالات بسیار اهمیت دارد. ISI همچنین لیستی از محققینی که بالاترین میزان استناد مقالات را به خود اختصاص داده‌اند، منتشر می‎‌کند که نقش بسزایی در رتبه‌بندی سالیانه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان (Academic Ranking of World Universities) دارد. علاوه بر این، ISI هر دو ماه یکبار به انتشار گزارش Science Watch اقدام‌ کند. این گزارش، برترین مقالات منتشر شده در دو سال اخیر در جهان را در رشته‌های مختلف معرفی می‌کند.

ژورنال‌های ISI

هر ژورنال علمی که توسط Institute for Scientific Information، و بر روی درگاه Web of Science تائید و ردگیری و کنترل نمایه استناد (Citation Indexing) می‌شود، یک ژورنال ISI شناخته‌می‌شود؛ این نمایه‌های استنادی شامل SCI، SSCI، ESCI، SCI-E و AHCI هستند. در حقیقت این ژورنال‌ها ممکن است توسط ناشران مختلف منتشر شوند اما همگی آنها توسط Clarivate Analytics کنترل نمایه استناد می‌شوند.

چگونه از ISI بودن یک ژورنال اطمینان حاصل کنیم؟

نمایه‌بندی (Indexing) معمولاً نشان کیفیت یک ژورنال است. در حال حاضر، بسیاری از موسسات دانشگاهی برای اینکه نشریات مربوط به درخواست‌های چاپ مقاله متقاضیان برنامه‌های تحصیلات تکمیلی را بپذیرند، نیاز دارند که این مجلات را در فهرست نمایه‌شده ISI مشاهده ‌کنند. برای اینکه مطمئن شوید یک ژورنال در درگاه ISI Web of Science تائید شده‌ است، کافی است به آدرس clarivate بروید. در این آدرس اول باید ثبت نام کنید و در وبسایت Clarivate Analytics برای خودتان یک پروفایل محقق ساخته ‌باشید. سپس خیلی ساده کافی است نام ژورنال مورد نظر خود را جستجو کنید. موسسه Clarivate  نشان‌می‌دهد که ژورنال مورد نظر شما، در مجموعه‌های ISI قراردارد یا خیر. همچنین مشخص است که نمایه‌سنجی ژورنال مورد نظر در کدام رده SCI, SCI-E, ESCI انجام می‌شود؟

در زیر برای مثال، ژورنال Natural Hazards را در این درگاه جستجو کرده‌ایم. این ژورنال از زیرمجموعه‌های انتشارات Springer است. اطلاعات بدست آمده به شرح تصاویر زیر است:

بجز وبسایت Clarivate برخی دیگر از وبسایت‌هایی که ISI بودن یک ژورنال را تائید می‌کنند بسته به موضوعات مختلف از قرار زیر هستند:

برای داشتن یک مقاله ISI چه گام‌هایی را برداریم؟

به طور کلی برای اینکه یک مقاله ISI داشته‌باشید باید قدم‌های زیر را طی کنید:

  1. انجام یک تحقیق اصیل Original Research
  2. تدوین مقاله طبق ساختار کلی مقالات ISI
  3. جستجوی یک مجله ISI متناسب با موضوع که بیشترین احتمال پذیرش مقاله شما را دارد.
  4. تهیه مقاله در فرمت ژورنال مورد نظر
  5. ارسال مقاله به ژورنال هدف
  6. صبر و پیگیری مقاله از طریق ویراستاران مجله
  7. ویرایش و بازنویسی مقاله طبق درخواست داوران
  8. در صورت عدم پذیرش مقاله: اصلاح مجدد مقاله و ارسال به ژورنال‌های اولویت بعدی

در ادامه، این گام‌ها را با هم مرور می‌کنیم و نکاتی را پیرامون هر یک به تفصیل بیان خواهیم‌کرد.

انجام یک تحقیق اصیل Original Research

اگر شما یک تحقیق نو و ارزشمند انجام دهید، تجربه همکاران ما در ترجمیک به شما می‌گوید که: «حتما در یک ژورنال معتبر علمی بین‌المللی، برای چاپ مقاله شما فرصتی وجود دارد.»

تدوین مقاله طبق ساختار کلی مقالات ISI

هنگامی‌که تصمیم دارید برای ژورنال‌های دانشگاهی مقاله بنویسید، فراموش نکنید که با یک فرآیند بسیار رقابتی و چالش برانگیز روبرو هستید؛ زیرا باید همه قوانین و اصول نگارش علمی را برای نوشتن مقاله‌ای مناسب در نظر بگیرید که از خطر عدم پذیرش مصون باشد.

تمام مقالات علمی و پژوهشی، مبتنی بر هدف اشتراک‌گذاری روش‌ها و نتایج علمی با دیگر دانشمندان هستند. این مقالات همگی دارای یک قالب کلی و بخش‌های مشخصی هستند که نوع خاصی از اطلاعات را بیان می‌کنند. تعداد و عناوین بخش‌ها ممکن است در بین مجلات متفاوت باشد؛ اما در بیشتر موارد، شما باید یک ساختار اساسی را حفظ کنید. این اختلاف میان مجلات همان چیزی است که بعدا از آن به عنوان فرمت مجله یادخواهیم‌کرد.

بخش‌های یک مقاله ISI

یک مقاله علمی ISI، صرف‌نظر از ژورنالی که در آن منتشر می‌شود، دارای بخش‌های زیر است:

  • Title
  • Abstract
  • Keywords
  • Introduction
  • Materials and Methods
  • Results
  • Discussion
  • Conclusion
  • Acknowledgments
  • References

در ادامه، این بخش‌ها را به صورت دقیق شرح می‎‌دهیم:

عنوان مقاله Title

عنوان، نخستین چیزی است که توجه دیگران را برای خواندن مقاله شما جلب می‌کند. عنوان باید از نظر علمی قابل درک باشد و آنچه را که در تحقیقات انجام شده است به درستی نشان دهد؛ زیرا این اولین عنصری است که یک ویراستار مجله یا یک خواننده مقاله می‌بیند. عنوان باید خلاصه موضوع اصلی مقاله باشد و در عین حال بسیار جذاب باشد. یک محقق باید از نوشتن عناوین بلند و استفاده از کلمات اختصاری ناشناخته در عنوان مقاله، جدا خودداری کند.

چکیده مقاله – Abstract

چکیده مقاله، خلاصه کاملی از مقاله را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. در این بخش، محقق باید تحقیقات خود را خلاصه کند و در عین حال، به طور واضح و دقیق اهمیت موضوع و نتایج به دست آمده را در تعداد محدودی از کلمات (بسته به فرمت ژورنال، به عنوان مثال تا ۲۰۰ کلمه) برجسته کند. یک چکیده خوب، چکیده‌ای است که به صورتی نوشته شده‌است تا دیگران را ترغیب به خواندن کامل مقاله شما کند. در چکیده، به هیچ وجه اطلاعاتی فراتر از موارد مطرح‌شده در مقاله خود را درج نکنید. چکیده معمولاً با لحن passive نوشته می‌شود تا تمرکز کلام بر یافته‌های تحقیق باشد نه بر روی افرادی که تحقیق را انجام داده‌اند. در چکیده، هیچ مرجعی نباید اشاره‌شود.

در صورت استفاده از کلمات اختصاری در چکیده، باید عبارت کامل را در پرانتز (بعد از مخفف اختصاری) یا مخفف داخل پرانتز (بعد از عبارت کامل) درج کنید. معمولاً از شکل حال ساده افعال present tense در چکیده استفاده می‌‎شود، اگرچه از افعال گذشته past tense نیز می‌توان استفاده‌کرد. به طور کلی دو نوع چکیده وجود دارد:

چکیده‌ توصیفی Descriptive

چکیده‌های توصیفی در زمینه‌های علوم انسانی و اجتماعی یا روانشناسی استفاده می‌شوند و به طور خلاصه فرآیند تحقیق را توضیح می‌دهند. این نوع خلاصه‌ها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ کلمه هستند. ساختار یک چکیده توصیفی به طور کلی به شرح زیر است:

  • مرور کلی ادبیات تحقیق
  • هدف تحقیق
  • دامنه تحقیق

چکیده‌ اطلاعاتی Informative

چکیده‌های اطلاعاتی معمولاً در مقالات مهندسی، علوم یا روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کلیه استدلال‌ها و نتایج مهم را ارائه می‌دهند. این چکیده‌ها حاوی تقریبا ۲۰۰ کلمه هستند و از بخش‌های زیر تشکیل شده‌اند:

  • مرور کلی ادبیات تحقیق
  • هدف تحقیق
  • روش تحقیق
  • یافته ها و نتایج اساسی
  • نتیجه‌گیری

کلیدواژه‌ها Keywords

کلمات کلیدی ترجیحا باید عباراتی از ۲-۴ کلمه هستند که نشان می‌دهند موضوع در مورد چیست و از نزدیک با موضوع مقاله مرتبط هستند. کلمات کلیدی تک کلمه‌ای نیز قابل قبول است، اما ممکن است باعث برداشت‌های نادرست شود و به نکته اصلی تحقیق اشاره نکند. با کمک کلیدواژه، سایر نویسندگان و محققان می‌توانند مقاله شما را پیدا کنند. در زیر نمونه‌ای از صفحه نخست یک مقاله ISI که دارای بخش‌های عنوان، چکیده و کلیدواژه‌ها است، دیده می‌شود. اغلب مقالات ISI از همین فرمت تبعیت می‌کنند:

برخی از مجلات معتبر امروزه کلیدواژه را با جملات کلیدی جایگزین کرده‌اند. برای مثال مجله معتبر Water Resources Research در علوم و مهندسی منابع آب، یکی از این مجلات است. در زیر یک نمونه صفحه نخست مقالات منتشر شده در این مجله دیده‌می‌شود. در اینجا بجای کلیدواژه از نکات کلیدی استفاده شده‌است.

همچنین، برخی از انواع دیگر مجلات وجود دارند که از کلیدواژه استفاده نمی‌کنند. در زیر یک نمونه از این مقالات را که در ژورنال‌های معتبر ISI منتشر شده مشاهده می‌کنید.

مقدمه Introduction

در بخش مقدمه، باید به سؤال «چرایی تحقیق؟» پاسخ دهید و دلایل خود را در خصوص انتخاب موضوع تحقیق، اهمیت آن، روش‌ها یا رویکردهای تحقیقاتی خود و موارد مرتبط، به روشنی بیان کنید. در این بخش، شما همچنین برخی از اطلاعات موجود را در قالب مرور ادبیات ارائه می‌دهید و زمینه توصیف مسئله یا سوال تحقیق را تعیین می‌کنید. در اینجا، همچنین می‌توانید به گپ یا شکاف دانشی نیاز به تکمیل دارد و اشاره به قسمت‌های دیگر مقاله خود بپردازید.

در ابتدای بخش مقدمه، بهتر است به صورت کلی صحبت کنیم و به تدریج از کل به جزء و نهایتا به موضوع اصلی تحقیق برسیم.

در این بخش باید تحقیقات و نتایج یافت‌شده توسط دیگر محققین، کاستی‌ها یا نواقص آنها و سپس رویکرد استفاده‌شده برای نگارش مقاله را بیان کنید؛ این کار، مرور ادبیات تحقیق نام دارد.

پاراگراف آخر بخش مقدمه، ساختار کلی مقاله و مباحثی را که در بخش‌های بعدی مورد بحث قرار می‌گیرد، تشریح می‌کند. زمان افعال به کار رفته در این بخش، ترکیبی از حال و گذشته است.

داده‌ها و روش‌تحقیق – Materials and Methods

نوشتن بخش داده‌ها و روش‌تحقیق می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ اما اگر به خوبی توصیف و نوشته شود، نتیجه‌گیری شما را تقویت می‌کند و می‌تواند شانس چاپ مقاله شما را در یک ژورنال خوب افزایش دهد.

در بخش روش‌تحقیق، شرکت‌کنندگان، نتایج، مداخلات، هدف، آزمایشات و غیره توصیف خواهند‌شد تا به خواننده کمک‌شود که دقیقاً نحوه انجام آزمایش توسط نویسندگان را درک نماید. نویسنده‌ یک مقاله تکنیک‌های خاص و استراتژی تجربی کلی را در این بخش شرح می‌دهد. این کار باید آنقدر شفاف و روشن انجام شود که یک محقق دارای دانش در حوزه مربوطه، بتواند روش تحقیق انجام‌شده را خودش پیاده نماید. همین طور اگر از داده‌هایی استفاده شده‌است، بهتر است که این داده‌های ورودی به عنوان ضمیمه مقاله در اختیار خوانندگان قرارگیرد به نحوی که بتوانند با انجام روش تحقیق، از طریق داده‌های اولیه شما به همان نتایج خروجی شما برسند.

هنگام نوشتن این بخش، باید با اطلاعات کلی شروع کنید و با جزئیات تجربی خاص، کار را به پایان ببرید. شما همچنین باید روش صحت‌سنجی دستاوردهای تحقیق را ارائه‌کنید.

نتایج تحقیق Results

در این بخش باید دستاوردها، یافته‌ها و مقادیر عددی نتایج آزمون، اهمیت و اعتبارسنجی آن‌ها و همچنین ویژگی‌های آماری به طور واضح و دقیق توضیح داده‌شود. زمان افعال استفاده‌شده در این بخش، به صورت گذشته هستند. هدف اصلی این بخش ارائه نتایج تحقیق شماست. این بخش را به یک گزارش عینی از نتایج تبدیل کنید و تمام تفسیرها را برای این بخش نگه دارید.

یافته‌های خود را در این بخش خلاصه کنید و در صورت امکان آنها را به صورت جدول یا نمودار گزارش‌ دهید. تمام نتایج موجود در متن را شرح ‌دهید و خواننده را به سمت مشاهدات مرتبط هدایت‌ کنید. نتایج تست‌های کنترل را شرح‌ دهید و مشاهداتی را که در جداول یا اشکال ارائه نشده‌اند، درج کنید. داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و سپس آنها را در قالب نمودار، جداول یا اشکال ارائه‌ دهید.

بحث Discussion

این بخش، نتایج و دستاوردهای تحقیق را تفسیر و تحلیل می‌کند و بنابراین نیاز به دانش گسترده‌ای دارد. این بخش باید تحقیقات قبلی ذکر شده مرتبط با موضوع مقاله در بخش مقدمه را شرح دهد و روشها یا نتایج آن مقالات را با مطالعه شما مقایسه‌کند. همچنین لازم است تا فرضیات، مزایا و معایب تحقیق حاضر و همچنین قوام یا ناهماهنگی یافته‌های شما با موارد قبلی را با دقت توضیح دهید. زمان افعال استفاده شده در این بخش به صورت گذشته است.

نتیجه‌گیری Conclusion

در این بخش، مروری بسیار کوتاه از کل مقاله ارائه می‌شود. در حقیقت، این بخش شبیه به چکیده است؛ اما به طور کلی، هیچ محدودیتی در تعداد کلمات وجود ندارد. در این بخش، اهمیت موضوع، نتایج کلی تحقیق و تحقیقات انجام‌شده و همچنین تحقیقات آینده در مورد این موضوع، توضیح و تشریح می‌شوند. زمان فعل مورد استفاده در این بخش، ترکیبی از گذشته و آینده است.

قدردانی Acknowledgments

این بخش لزوماً در همه مقالات یافت نمی‌شود. در این بخش از همه کسانی که در انجام تحقیق کمک کرده‌اند تشکر می‌کنیم. همچنین می‌توانید از مؤسساتی که امکان انجام تحقیق را حمایت مالی کرده‌اند و کسانی که در جمع‌آوری داده‌های ورودی به شما کمک کرده‌اند، تشکر کرده و از داورانی که به ارائه بینش‌های ارزشمند در مورد چگونگی بهبود مقاله شما پرداخته‌اند، قدردانی ‌کنید. مرسوم است پس از اینکه ژورنال درخواست ویرایش می‌کند، در نسخه ویرایش شده، از ویراستاران مجله و داوران که سبب ارتقای کیفی مقاله شده‌اند، نیز قدردانی کنیم.

مراجع تحقیق References

در این بخش منابع ذکر شده در کل مقاله، ارائه شده و به صورت یکجا در انتهای مقاله قرار می‌گیرند. منابع باید مطابق با نام نویسنده اول به ترتیب حروف الفبا ذکر شوند و نباید شماره‌گذاری شوند.

مهم – فراموش نکنید که روش صحیح ارجاع به مقالات مرجع در متن نیز بدین شرح است که در پایان هر جمله یا پاراگرافی که از یک مرجع خاص نقل‌قول شده‌است، درون پرانتز، ابتدا نام نویسنده اول و سپس سال نشر مقاله، مثلا (Thomas et al., 2018)، آورده‌می‌شود. همچنین نباید در داخل متن عینا از واژه‌ها و جملات مراجع استفاده‌شود؛ بلکه باید این مطالب بازنویسی یا پارافریز شوند. برای انجام پارافریز جملات مقالات مرجع خود می‌توانید از تخصص و تجربه بالای همکاران ما در ترجمیک کمک بگیرید.

جستجوی یک مجله ISI متناسب با موضوع با بیشترین احتمال پذیرش مقاله

برآورد می‌شود که بیش از ۳۰ هزار ژورنال علمی در جهان منتشر می‌شوند و در این مجلات سالیانه حدود ۲ میلیون مقاله چاپ می‌شود. شاید در ظاهر اینکه کدام ژورنال را برای چاپ مقاله تخصصی خود انتخاب کنیم کمی سخت و گیج‌کننده به نظر برسد؛ اما نگران نباشید. کافی است دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

وبسایت‌هایی هستند که برای چاپ مقاله ما، ژورنال‌های مناسب را پیشنهاد کنند. برای نمونه به وبسایت journalfinder بروید و با کمک انتشارات معتبر Elsevier و با خیال راحت از امنیت شبکه، عنوان و کلمات کلیدی و خلاصه مقاله و حوزه زمینه کاری خود را وارد کنید. حتی کیفیت ژورنال هدف را نیز در بخش تنظیمات بیشتر، مشخص کنید. اکنون چندین ژورنال مناسب برای چاپ مقاله شما توسط وبسایت انتشارات معرفی می‌شود. کافی است ژورنال مورد نظر را انتخاب و مقاله خود را submit کنید. اکثر کسانی که از این روش بهره گرفته‌اند، اغلب با موفقیت مقالات خود را در ژورنال‌های پیشنهادی چاپ کرده‌اند. برای راحتی شما سه وبسایت مهم در خصوص یافتن محل مناسب برای چاپ مقاله را در ادامه آورده‌ایم:

مهم: برخی از وبسایت‌های معتبر بین‌المللی با ارزیابی دایمی مقالات و ژورنال‌های معتبر علمی، نسبت به رتبه‌بندی و ارزش‌گذاری آنها اقدام می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به آنها، در یک نگاه سریع، وضعیت مجلات مختلف که توسط ناشران متفاوتی منتشر می‌شوند، را به راحتی رصد کنید. یکی از بهترین وبسایت‌ها برای این منظور، وبسایت Scimago است که توسط مجموعه Elsevier هدایت می‌شود. کافی است در این وبسایت روی بخش Journal Ranking کلیک کنید. سپس در این صفحه با فیلتر‌کردن زمینه علمی و حرفه‌ای مورد علاقه خود، ارزیابی و رتبه‌بندی ژورنال‌های مختلف موجود را بررسی کنید. مثلا در این لینک می‌توانید رتبه‌بندی بیش از ۲۵۰ ژورنال حوزه مهندسی و مدیریت منابع آب را ببینید. همان‌طور که دیده می‌شود، در میان آنها تنها حدود ۶۰ مجله Q1 به حساب می‌آیند و بیش از دو سوم کل آنها ژورنالهای Q3 و Q4 هستند. برخی از معتبرترین وبسایت‌های جهانی رتبه‌بندی ژورنال‎های معتبر بین‌المللی به شرح زیر هستند که هر دو توسط انتشارات Elsevier هدایت می‌شوند:

تهیه مقاله در فرمت ژورنال مورد نظر

مهم: در وبسایت ناشران معتبر و ژورنال‌ها، معمولا راهنمایی‌هایی برای نویسندگان مقاله وجود دارد؛ مثلا «Guide for Authors» راهنمای نویسندگان مقاله برای ژورنال‌های زیرمجموعه Elsevier است. در این فایل همه چیز درباره اینکه مقاله شما باید چه فرمتی داشته‌باشد، و نکاتی که باید در نظر بگیرید و همین طور روند انتشار مقاله در ژورنال‌های وابسته، به طور کامل نوشته‌شده‌است. شما باید این متون را به دقت بخوانید و عینا طبق دستورالعمل‌ها رفتار کنید.

این مرحله از کار کمی حساس و البته کاملا تخصصی است. اما نگران نباشید زیرا این بخش تخصص همکاران ما در بخش ترجمه در مجموعه ترجمیک است. ما با بهره گیری از حضور مترجمان برتر و نیتیو در انبوهی از حوزه‌های تخصصی، کیفیتی بالایی از ترجمه را بر اساس زبان تخصصی رشته‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهیم تا به راحتی و با خیال راحت از نظر نگارش زبان انگلیسی نسبت به ارسال مقاله خود اقدام کنید و امید بالایی برای پذیرش آن داشته باشید. مجموعه ترجمیک با ایجاد فرصت‌های ویژه در خصوص ویرایش انگلیسی، ویرایش نیتیو و ترجمه مقاله، از آغاز تا پایان چاپ مقاله همراه و در کنار شما خواهد‌بود.

گام پنجم – ارسال مقاله به ژورنال هدف

همه ژورنال‌های معتبر، وبسایت‌های رسمی و ساده‌ای برای ارسال (Submit) مقاله دارند. اغلب ژورنال‌ها، از پلتفرم مرکزی انتشاراتی که آن ژورنال را منتشر می‌کند، بهره می‌گیرند. مثلا ژورنال‌های انتشارات Springer معمولا از پلتفرم editorialmanager استفاده می‌کنند. و یا ژورنال‌های انتشارات Elsevier از پلاتفرم ees.elsevier بهره می‌گیرند.

پس از تکمیل مقاله و تنظیم آن به فرمت مورد‌نظر ژورنال، کافی است وارد این پلاتفرم‌ها شوید و پس از ساختن یک نام کاربری، مقاله خود و کلیه پیوست‌های آن را آپلود کنید. همچنین از طریق همین سیستم می‌توانید نسبت به رهگیری و پیگیری وضعیت داوری مقاله خود و ارتباط با ویراستاران ژورنال، اقدام کنید.

صبر و پیگیری مقاله از طریق ویراستاران مجله

پس از ارسال نهایی مقاله، دوران طولانی صبر آغاز می‌شود. اگر زیاد صبر ندارید یا از نظر زمانی محدودیت برای انتشار مقاله خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم که مجلات Q1 و Q2 را برای چاپ مقاله خود انتخاب نکنید. زیرا کمترین زمان پذیرش اولیه مقاله در این ژورنال‌ها، حداقل چند ماه است. گاهی برای محققین تازه کار، این زمان تا ۲ سال هم زمان می‌برد!

با توجه به تجربیات گذشته دیگر محققین، پیشنهاد می‌شود هر دو یا سه ماه یکبار با داوران و ویراستاران مجله از طریق همان پلاتفرم ارسال مقاله، ارتباط داشته باشید و پیگیر وضعیت مقاله خود شوید. سعی کنید در متن ارسالی اشتیاق خود را به انتشار مقاله در آن ژورنال دوباره بیان کنید و تاکید کنید که مقاله را تنها برای همان مجله ارسال کرده‌اید زیرا آن مجله برای شما بسیار اهمیت دارد و مراجع مقاله‌تان نیز قبلا در این ژورنال منتشر شده‌بوده‌اند و لذا انتشار نتایج این تحقیق برای مجله نیز خوب خواهد‌بود.

ویرایش و بازنویسی مقاله طبق درخواست داوران

با تائید اولیه مقاله از نظر ویراستاران اصلی ژورنال، ایمیلی دریافت خواهید‌کرد که نشان می‌دهد مقاله شما به مرحله داوری راه‌یافته‌است. اگر مقاله شما از فرمت ژورنال تبعیت کرده‌باشد و چاپ آن موضوع در حیطه ملاحظات ویراستاران و سردبیران ژورنال و اهداف ناشران آن باشد.

معمولا پس از داوری، درخواست یک ویرایش از شما خواهد‌شد. این ویرایش ممکن است کلی یا جزئی باشد. اگر درخواست ویرایش دریافت کردید باید به چاپ مقاله بسیار امیدوار شوید. کلی یا جزئی بودن ویرایش بستگی به اهمیت موضوع، ملاحظات مجله، نگرش داوران و در موارد جزئی نیاز به اصلاحات زبانی و گاهی ساختاری و نیز اصلاح گراف‌ها و جداول و در برخی موارد نیاز به اضافه کردن نتایج جدید و مراجع به روزتر به مقاله دارد. معمولا درخواست ویرایش زمانی که مربوط به فقط مسائل نگارشی باشد، ویرایش جزئی است. اما درخواست‌های ویرایش کلی، عموما زمانی که روش تحقیق و یا نتایج نیاز به بازنگری دارند، داده‌می‌شوند.

در این زمان معمولا شما یک بازه چند هفته‌ای تا دو ماهه فرصت خواهید‌داشت تا مقاله خود را اصلاح (Revise) و مجددا ارسال (Resubmit) کنید. پس از آن نیز دوباره باید به دوران صبر و پیگیری مقاله بازگردید و منتظر دریافت پاسخ ویراستار باشید.

در صورت عدم پذیرش مقاله: اصلاح مجدد مقاله و ارسال به ژورنال‌های اولویت بعدی

«اگر مقاله رد (Reject) شد، چه کنیم؟» این سوالی است که ممکن است در ذهن هر کسی شکل بگیرد. اما ما به شما می‌گوییم که هرگز از چاپ مقاله خود ناامید نشوید. رد‌شدن مقاله یک اتفاق محتمل است که برای هر کسی ممکن است رخ دهد حتی برای افراد شناخته شده. رد شدن مقاله دلایل متفاوتی دارد. در صورت دریافت نامه رد شدن مقاله، اول مشکلات اشاره شده را به دقت و به طور کامل رفع کنید. اگر هنوز بر انتشار مقاله در آن نشریه پافشاری می‌کنید، به سردبیر نامه بزنید و درخواست بررسی مجدد مقاله را کنید. اما اگر امیدی به نشر مقاله در آن ژورنال ندارید، سراغ اولویت‌های بعدی خود بروید. یادتان باشد، اگر ناامید نشوید حتما نتیجه خواهید‌گرفت.

10 دیدگاه در «چگونه یک مقاله ISI بنویسیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.