چگونه از Scopus بزرگترین بانک علمی جهان استفاده کنیم؟

سایت اسکوپوس (Scopus)، یکی از مهم‌ترین بانک‌های اطلاعاتی جهان، نامی آشنا برای اغلب پژوهشگران است. با اینحال، هنوز عده کثیری از افراد این گنج علمی بزرگ را نمی‌شناسند یا با نحوه درست استفاده از آن آشنا نیستند. در این مقاله، به معرفی بانک استنادی با ارزش Scopus خواهیم پرداخت و در ادامه هر آنچه لازم است برای جست‌وجوی اطلاعات در این وبسایت بدانید را مرور خواهیم کرد.

اگر به دنبال اطلاعات بروز و پژوهش‌های علمی و آکادمیک باشید، بدون شک، دسترسی و دریافت مقالات از اسکوپوس آخرین یافته‌های علمی، اعتبار سنجی این مقالات در کوتاهترین زمان ممکن، امری حیاتی است.

قبل از شروع نگارش مقالات فارسی و ترجمه مقاله انگلیسی در اولین قدم به مقالات علمی معتبر و بروز نیاز دارید.

یا حتی اگر قصد نگارش مقاله‌ ISI برای یک ژورنال مناسب دارید، در وهله اول برای انتخاب ژورنال، نیاز به شناخت ژورنال‌های علمی معتبر خواهید داشت. امری که به لطف بانک‌ها و پایگاه‌های علمی چندان دشوار به نظر نمی‌رسد.

از این رو، شناخت این بانک‌های علمی و آشنایی با نحوه استفاده آنها در دسترسی به مقالات، از اولین قدم‌های نگارش مقالات ISI خواهد بود.

سایت Scopus چیست؟

به نقل از Elsevier، اسکوپوس بزرگترین بانک اطلاعاتی موضوعی و چیکده‌ای در جهان است که پوشش محتوایی کاملی در زمینه‌های مختلف از جمله مطالب علمی، فنی، پزشکی و اجتماعی دارد. البته Scopus، خود یکی از محصولات Elsevier است که استفاده از آن به صورت رایگان فراهم نیست. این پایگاه نه تنها چکیده مقالات و اعتبار آن‌ها بر اساس میزان استناد شدن را مشخص می‌کند، امکان جست‌وجوی نویسندگان فعال و مجلات و منابع بر اساس موضوع را نیز فراهم می‌کند.

این بانک استنادی با پوشش بیش از ۴۰۰۰ ناشر شامل ۱۲۸۵۰ ژورنال آکادمیک، ۲۸ میلیون سوابق خلاصه شده، ۱۳ میلیون پرونده ثبت اختراع و ۲۵۰ میلیون وب سایت علمی، به بزرگترین و معتبرترین پایگاه استنادی برای جست­وجوی مقالات، نویسندگان و ژورنال‌های علمی مختلف تبدیل شده‌است.

راهنمای استفاده از سایت اسکوپوس

رابط جست‌وجوی اسکوپوس، با ظاهری تمیز، رنگ‌های مناسب، پیوندهایی به نکات جست‌وجو و ویژگی‌های کمکی، از نظر بصری دلپذیر است که نحوه سرچ مقاله را در اسکوپوس به‌راحتی میسر می‌کند.

چهار گزینه در باکس جست‌وجو فعال است؛ اسناد، نویسنده و وابستگی به موسسه. همچنین، پژوهشگرانی که مایل به استراتژی‌های جست‌وجوی پیچیده‌تری هستند، می‌توانند از گزینه جستجوی پیشرفته استفاده کنند. به هرحال، با نکات زیر می‌توانید سریعا به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید.

جستجوی پیشرفته در اسکوپوس

گام اول: جستجو

  • عبارت دلخواه خود را در قسمت جست‌وجو وارد کنید و همزمان حوزه علمی مورد نظر را انتخاب کنید. برای افزودن حوزه‌های بیشتر روی کلیک کنید.
  • در صورت نیاز محدودیت‌های زمانی آن را مشخص کنید و دکمه Search را فشار دهید.

چند نکته مهم:

  • خط تیره، فاصله در نظر گرفته می‌شود.
  • جست‌جوی همزمان چند کلید واژه امکان پذیر است. برای اینکار، یا از گزینه افزودن حوزه‌های جست‌وجو استفاده کنید و یا اپراتورهای (AND، OR و AND NOT) را تایپ کنید.
  • برای جست‌وجوی یک عبارت مشخص از علامت ” استفاده کنید.
  • واژه‌هایی مانند “the”، “his”، “because” پذیرفته نمی‌شوند، مگر اینکه عبارت با علامت “” بسته شده باشد.
  • سایت اسکوپوس به صورت خودکار غلط‌های املایی شما را حدس زده و واژه‌ای نزدیک به آن را جست‌وجو خواهد کرد.

گام سوم: دسته بندی نتایج جست‌وجو

نتایج به صورت خودکار اسناد موجود را نشان می‌دهند. اما نتایج بیشتری نیز وجود دارند:

  • اسناد ثانویه: نتایج حاصل از فهرست مراجع موجود در اسکوپوس (امکان دارد داده‌ها ناقص باشند)
  • ثبت اختراع و پتنت: پتنت‌های موجود

نتایج به صورت پیشفرض بر اساس تاریخ مرتب می‌شوند. می‌توانید با استفاده از گزینه Sort on نحوه مرتب‌سازی را تغییر دهید. همچنین با استفاده از زبانه‌هایی مانند Citation overview می‌توانید جست‌وجوی خود را بر اساس امتیاز مقاله بهبود دهید. در سمت چپ صفحه و در بخش Refine results می‌توانید با انتخاب و محدود کردن گزینه‌هایی مانند نوع دسترسی، سال، نویسنده، کلمات کلیدی و … جست‌وجوی خود را بر اساس نیاز خود بهینه کنید.

گام سوم: بررسی جزییات نتایج

توجه داشته باشید سایت اسکوپوس تنها دسترسی به چکیده مقاله را فراهم می‌کند، برای دسترسی کامل بر روی گزینه view at publisher کلیک کنید.

در صورت استفاده از اکانت‌های دانشگاهی امکان دانلود و مشاهده بسیاری از مقالات برای شما وجود خواهد داشت؛ یا اگر امکان دسترسی به سایت اصلی منتشر کننده مقاله ندارید می‌توانید با کمک DOI (digital object identifier) مقاله و سایت Sci-hub آن را دانلود کنید.

در صورت نیاز به ترجمه مقاله فوری، تیم ترجمیک مفتخر است با داشتن مترجمان متخصص و توانمند از بهترین دانشگاه‌های کشور، با بهترین قیمت ترجمه مقاله شما را بالاترین کیفیت نسبت به سایر سایت‌های ترجمه مقاله در اختیار شما قرار دهد.

بخش دوم: اعتبار سنجی یک ژورنال به کمک سایت اسکوپوس

خوشبختانه بررسی منابع و ژورنال‌های مختلف در وبسایت اسکوپوس رایگان است و برای Indexing ژورنال‌ها نیازی به دسترسی و داشتن اکانت در اسکوپوس ندارید. برای اینکار تنها کافیست وارد وب‌سایت Scopus شوید  و روی بخش Sources کلیک کنید. در قسمت بالایی می‌توانید با انتخاب از میان چهار گزینه موجود بر اساس موضوع، عنوان، ناشر یا ISSN جست‌وجوی مورد نظر خود را انجام دهید. اگر روی ژورنال یا ناشر خاصی متمرکز نیستید و تنها در پی یافتنی ژورنالی مناسب در حوزه تخصصی خود هستید، از گزینه حوزه موضوعی استفاده کنید.

پس از جست‌وجو در سایت اسکوپوس، می‌توانید با کمک فهرست کنار صفحه، نتیجه را بهینه کنید. برای اینکار چند نکته را در نظر داشته باشید.

  • می‌توانید حداقل میزان سایت شدن یا حداقل تعداد مقالات ژورنال را مشخص کنید.
  • شاخص Q  یا quartile هر چه پایینتر باشد، ژورنال رتبه بهتری دارد.
  • می‌توانید نوع مرجع مورد نیاز خود را انتخاب و جست‌وجوی خود را هدفمند کنید.

در نهایت با کلیک بر روی هر کدام از نتایج، وارد آن شده و ژورنال مورد نظر را از تعداد مقالات، میزان استناد واقع شدن، رتبه، موضوع و… بررسی کنید.

توجه داشته باشید یکی از اولین قدم‌ها برای نوشتن مقالات ISI،  انتخاب ژورنالی مناسب و با Index مناسب است. به کمک پایگاه استنادی Scopus می‌توانید به راحتی ژورنال مناسبی برای خود بیابید و یافته‌های علمی خود را به صورت مقاله‌ای معتبر با دنیای دانش به اشتراک بگذارید. اگر برای نگارش مقالات خود به زبان انگلیسی نگران هستید، سایت ترجمه ترجمیک، با داشتن مترجمانی خبره و نیتیو، ترجمه مقاله شما به انگلیسی را با بهترین قیمت ترجمه تضمین می‌کند تا با خاطری آسوده از لحاظ نگارش انگلیسی بر ارتقای کار پژوهشی خود متمرکز شوید.

3 دیدگاه در «چگونه از Scopus بزرگترین بانک علمی جهان استفاده کنیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.