چگونه کارشناس تولید محتوا و سئو استخدام کنیم؟(شرح شغل، حقوق منصفانه کارشناس تولید محتوا)

پیش از گسترش کسب‌وکارهای مختلف در بستر اینترنت، عنوان شغلی «کارشناس تولید محتوا» با گوش افراد بیگانه بود. اما پس از توسعه فناوری‌های دیجیتال در سراسر دنیا و داغ شدن کسب‌وکارهای اینترنتی، شغل تولید محتوا هم به‌عنوان یکی از مشاغل مهم مرتبط با فضای دیجیتال مطرح گردید.

به همین خاطر است که وقتی صحبت از کارشناس تولید محتوا به میان می‌آید، ذهن اغلب افراد به سمت کارشناسانی می‌رود که در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند. اما این ذهنیت غلط بوده و شغل تولید محتوا از زمان‌های بسیار دور و حتی پیش از اختراع رایانه و اینترنت نیز وجود داشته است. اما دلیل اینکه امروزه این عنوان شغلی را به‌کرات می‌شنویم، این است که وابستگی به این حرفه نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و فعالیت در دنیای مجازی بدون تولید محتوا غیرممکن است. اگر شما هم به ضرورت تولید محتوا پی برده‌اید و به دنبال استخدام کارشناس تولید محتوا و سئو هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا (Content Production) به آفرینش یک مطلب تازه یا بازآفرینی آن با سبک جدید در قالب نوشتاری، شنیداری یا دیداری گفته می‌شود. این مطلب می‌تواند حاوی اطلاعات علمی بوده یا جنبه آموزشی داشته باشد یا تنها برای سرگرمی باشد. در تولید محتوا، هدف اصلی جذب مخاطب و جلب‌توجه او است. حال این کار ممکن است از طریق نشر یک مطلب پر‌بار علمی با داده‌های دقیق صورت بگیرد یا با یک مطلب بی‌پایه و اساس که با عقل و منطق هیچ سنخیتی ندارد، انجام شود.

کارشناسان، انواع محتوا را به دو دسته کلی طبقه‌بندی می‌کنند: ۱) محتوای دیجیتالی و ۲) محتوای غیر ‌دیجیتالی. از محتوا‌های دیجیتالی می‌توان به مطالب منتشرشده در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌‌ها اشاره کرد و از  محتوا‌های غیر دیجیتالی می‌توان مطالب درج‌شده در روزنامه‌ها و بروشور‌های تبلیغاتی را نام برد.

سئو چیست؟

به دلیل رابطه تنگاتنگ تولید محتوا و سئو، برای آشنایی بیشتر با شغل تولید محتوا، لازم است که مختصری درباره مفهوم سئو بدانید.

سئو (SEO) مخفف کلمه Search Engine Optimization است که امروزه به Search Engine Optimization تغییر یافته است و به مفهوم بهینه‌سازی تجربه کاربری از جستجوی خود از طریق استراتژی مناسب و تولید محتوای با‌کیفیت است. به بیان ساده، مجموعه اعمالی که انجام می‌شوند تا یک سایت در رتبه‌های اول حاصل از جستجوی کاربر قرار بگیرد، سئو گفته می‌شود.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا به فردی گفته می‌شود که به خلق، ویرایش، ارتقا و نشر مطالبی می‌پردازد که می‌توانند مخاطبان را تحت تأثیر قرار داده و افکار آنان را به سمت خاصی سوق دهند.

در ایران، کارشناس تولید محتوا با عناوین دیگری همچون کارشناس محتوا، کارشناس بازاریابی محتوا و یا استراتژیست محتوا نیز شناخته می‌شود که در کشور‌های دیگر ممکن است وظایف متفاوتی داشته باشند و به‌عنوان مشاغل مجزا تعریف شوند.

جدای از تفاوت‌ عناوین شغلی ذکر‌شده، آنچه امروزه در سراسر دنیا به‌عنوان کارشناس تولید محتوا در ذهن افراد تداعی می‌شود، کارشناسان تولید محتوای دیجیتالی هستند که برای انواع پلتفرم‌های دیجیتالی همچون وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، کمپین‌های بازاریابی ایمیل، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک و … محتوا تولید می‌کنند. به همین دلیل هم ما در اینجا قصد داریم بر کارشناس تولید محتوای دیجیتالی تمرکز کنیم.

کارشناس تولید محتوا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ویژگی‌ها و مهارت‌ها‌یی که بایستی در یک فرد وجود داشته باشند تا بتواند در یک شرکت تولید محتوا یا شرکت‌های دیگر مشغول به کار شود، به نوع محتوای تولیدی وابسته است.

برای نمونه، کارشناسی که در حوزه تولید محتوا‌های دیداری یا شنیداری فعالیت می‌کند، بایستی با نرم‌افزار‌های تدوین فیلم و فایل‌های صوتی آشنایی داشته باشد و دارای ذوق هنری و دانش گسترده در زمینه گرافیک باشد، در حالی‌که متخصصان تولید محتوای متنی باید در امر نویسندگی دارای تبحر باشند. در ادامه قصد داریم تا با صرفه نظر از مهارت‌های تخصصی به ویژگی‌های عمومی کارشناسان تولید محتوا بپردازیم.

·         مهارت در نویسندگی

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک تولید‌کننده محتوا، مهارت در نگارش است. این مهارت به‌ویژه برای کارشناسانی که به تولید محتوای متنی می‌پردازند، اهمیت دارد. اما کارشناسانی هم که به تولید محتوا‌های صوتی و تصویری می‌پردازند، از این امر مستثنا نیستند؛ زیرا پیش‌نیاز طراحی و ساخت یک فیلمک یا فایل صوتی، نگارش یک متن گیرا و منحصر‌به‌فرد است. کارشناس محتوا نه تنها باید ذوق نویسندگی داشته باشد و بتواند متون روان و اثر‌گذار بنویسد، بلکه بایستی با قواعد نگارش و دستور زبان فارسی نیز آشنایی داشته باشد.

یک متن هر چقدر هم از نظر مفهوم جذاب باشد، اشکالات دستوری و املایی، کیفیت آن را به‌شدت کاهش می‌دهد و حتی ممکن است کسب‌وکار مربوطه را نیز زیر سؤال ببرد.

·         تسلط بر نرم‌افزار ورد

آشنایی با نرم‌افزار‌های مایکروسافت آفیس به‌ویژه ورد (Microsoft word) از ضروریات فعالیت به‌عنوان کارشناس تولید محتوا است. آشنایی با نرم‌افزار‌های مایکروسافت دیگر همچون پاورپوینت و اکسل نیز کمک زیادی به ارتقای کار فرد می‌کنند، اما به اندازه نرم‌افزار ورد اهمیت ندارند.

·         آشنایی با اینترنت

توانایی جستجوی حرفه‌ای در فضای اینترنت یکی دیگر از مهارت‌های ضروری برای کارشناس محتوا است. یک تولید‌کننده محتوا برای یافتن منابع لازم جهت خلق محتوای تازه، زیر نظر گرفتن سایت‌های رقیب، یافتن کلمات کلیدی برای سئوی محتوا، بررسی جریان حاکم بر بازار و … بایستی با انواع موتور‌های جستجو و شیوه صحیح جستجو آشنایی داشته باشد.

·         تسلط به زبان انگلیسی

تولید محتوا رابطه نزدیکی با ترجمه متون انگلیسی دارد و شخصی که به زبان انگلیسی مسلط نباشد، هرگز نمی‌تواند در این حرفه موفق شود. منبع بسیاری از مطالبی که در سایت‌های مختلف فارسی منتشر می‌شوند، آثار و سایت‌های انگلیسی هستند.

با جمع‌آوری و ترجمه مطالب از سایت‌های انگلیسی نه تنها می‌توان به جدید‌ترین اطلاعات دست یافت، بلکه به روند جهانی و آخرین تغییرات و استراتژی‌های اتخاذ‌شده در آن حوزه نیز می‌توان پی برد. علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند و نیاز به تولید محتوای انگلیسی دارند. بنابراین کارشناس محتوا بایستی توانایی تولید محتوا برای غیرفارسی‌زبان را نیز داشته باشد.

·         تسلط بر سیستم‌های مدیریت محتوا

حفظ جایگاه یک سایت در رتبه‌های برتر موتور‌های جستجو در گروی به‌روز‌رسانی محتوای آن است. معمولاً طراحان سایت‌ها اقدام به نگهداری سایت و انتشار محتوا‌های تولید‌شده در آن می‌کنند، اما اگر فردی به‌عنوان کارشناس محتوا در یک شرکت مشغول به‌ کار شود، از او انتظار می‌رود که در کنار تولید محتوا، نشر و قرار دادن آن را در سایت شخصاً انجام دهد. افزون بر این، آشنایی با یک سیستم‌ مدیریت محتوا سبب می‌شود که با شناخت محدودیت‌های نشر محتوا در یک سایت، مطالب بهینه‌تری تولید شود.

بنابراین تسلط به یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا همچون وردپرس (WordPress)، جوملا (Joomla)، دروپال (Drupal)، تکست‌پترن (TextPattern) و اکسپرشن‌انجین (ExpressionEngine) برای یک کارشناس تولید محتوا ضروری است.

·         داشتن اطلاعات در زمینه سئو

در گذشته تولید محتوا و سئو دو مقوله مجزا بودند، اما امروزه تولید محتوا بدون در نظر گرفتن اصول سئو، کاری بیهوده است و تأثیری بر ارتقای سایت نخواهد داشت. حتی اگر کارشناس محتوا با یک متخصص سئو همکاری ‌کند، باز هم نیاز است تا یک شناخت حداقلی از اصول سئو داشته باشد و آن‌ها را در فرآیند تولید محتوا در نظر بگیرد. چرا‌که اگر اصول سئو در طی نگارش یک محتوا در نظر گرفته نشوند، تغییر آن توسط شخص دیگر دشوار خواهد بود و ممکن است به کیفیت محتوا ضربه وارد شود.

یک کارشناس تولید محتوا چه وظایفی را برعهده دارد؟

گاهی مشاهده می‌شود که کارفرمایان از یک کارشناس تولید محتوا انتظارات نابجایی دارند و در آگهی‌های استخدام کارشناس محتوا بعضاً دیده می‌شود که تخصص‌های غیر مرتبط مانند طراحی سایت یا برنامه‌نویسی نیز درج می‌شود. این امر به‌دلیل جدید بودن این مشاغل در ایران و توسعه آن‌ها در سال‌های اخیر و همچنین اوضاع نابسامان اقتصادی است. اما حیطه وظایف شغلی یک کارشناس محتوا چیست و چه انتظاراتی از او می‌توان داشت؟

·         داستان‌سرایی در راستای استاندارد‌های برند

کارشناسان محتوا باید با تولید مطالب تازه، جذاب و کاربردی برای مخاطبان، در توسعه و ارتقای برند مشارکت کنند. کارشناسان محتوا باید با قدرت داستان‌نویسی خود، ذهن مخاطبان را به سمت برند مربوطه و خدمات یا محصولات آن هدایت کنند. محتوا‌های تولیدی باید از دستورالعمل‌های شرکت پیروی کنند تا پیام‌های محتوا با ارزش‌ها و مأموریت شرکت سازگار باشند. به بیان دیگر، شناخت کامل از فعالیت‌ها و محصولات مختلف برند از وظایف یک کارشناس تولید محتوا است.

·         انتشار محتوا

تولیدکنندگان محتوا باید قادر باشند که در سیستم‌عامل‌های مختلف رایانه‌ای و تلفن‌های همراه و در طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌های دیجیتال مانند وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، انجمن‌ها، رسانه‌های اجتماعی و غیره به خلق محتوا‌های متناسب بپردازند. کارشناسان محتوا باید تجربه استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا را داشته باشند و محتوایی را که خود یا دیگری نوشته است، مرور، ویرایش و منتشر کنند و یک تقویم تولید محتوای منظم را تدوین و دنبال نمایند.

·         رعایت اصول سئو

درک بازاریابی دیجیتالی و رعایت اصول سئو از مواردی هستند که یک کارشناس محتوا باید در خلق آثار خود در نظر داشته باشد.

  • آشنایی با نرم‌افزار‌های گرافیکی

بسیاری از منابعی که برای تولید محتوا از آن‌ها استفاده می‌شوند، حاوی تصاویری هستند که وجود آن‌ها برای توضیح بیشتر ضروری است. بنابراین بهتر است که کارشناسان محتوا با نرم‌افزار‌هایی مانند فتوشاپ (Photoshop) و کارل‌دراو (CorelDraw) آشنایی داشته باشند تا بتوانند تصاویر مورد‌نظر خود را خلق یا ویرایش کنند.

درآمد کارشناس تولید محتوا

نمی‌توان درآمد مشخصی برای کارشناسان تولید محتوا قید کرد، چرا‌که کسب درآمد در مشاغل دیجیتالی به ساعات کاری و میزان فعالیتی که فرد در طول ماه انجام می‌دهد، بستگی دارد. تبحر فرد در تولید محتوا نیز نقش زیادی در درآمد او دارد و تخصص‌های جانبی مانند توانایی طراحی و ویرایش تصاویر، پادکست، انیمیشن و کلیپ‌های ویدئویی بر آن می‌افزاید.

درآمد کارشناسان محتوا از حقوق پایه اداره کار تا ماهی ۲۰ میلیون (سال۹۹) متغیر است و عواملی که ذکر نمودیم بر آن تأثیر می‌گذارند.

باید توجه داشته باشید که اگر فردی را به‌عنوان کارشناس تولید محتوا استخدام می‌کنید، نباید انتظار داشته باشید که با حقوق کمتر از حقوق پایه اداره کار به شما خدمات مناسبی ارائه کند، زیرا تولید محتوا از جمله مشاغلی است که تقاضای بالایی برای آن وجود دارد و تقاضای بالا سبب رقابت در حقوق پرداختی می‌شود. برای نمونه در یک کلان‌شهر مانند تهران یک محتوا نویس تمام‌وقت با‌تجربه ممکن است تا سه برابر حقوق اداره کار دریافت کند.

نقش کارشناس تولید محتوا در رونق کسب‌وکار‌

یک محتوای خوب، وسیله‌ای برای معرفی کسب‌وکار شما به دیگران است. امروزه یک محتوای جذاب ممکن است از آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و مشتریان را با قدرت زیادی به‌سوی برند شما جذب کند. با افزایش روز‌افزون خریدوفروش محصولات مختلف در بستر اینترنت، عدم حضور یک کسب‌وکار‌ در فضای مجازی مساوی است با ناشناخته ماندن و محروم شدن از بازار پر‌رونق مجازی. حتی برند‌ها (نما‌نام‌ها) و شرکت‌های شناخته‌شده نیز در صورت عدم حضور یا حضور کم‌رنگ در دنیای دیجیتال، محکوم به شکست هستند.

بنابراین، شما برای حضور در دنیای دیجیتال و مطرح کردن خود در میان سایر رقبا نیاز به سایتی با محتوای جدید، جامع و کاربردی دارید و این امر بدون وجود یک کارشناس محتوای خبره امکان‌پذیر نیست. بهره‌مندی از یک تولید‌کننده محتوای حرفه‌ای به‌معنای جان بخشیدن به تجارت خود و بازگشت سریع‌تر سرمایه است.

اگر توانایی استخدام کارشناس محتوا را نداشته باشیم، باید چه کنیم؟

محدودیت‌های مالی یا مکانی یا ماهیت برخی مشاغل به صاحبان آن‌ها این اجازه را نمی‌دهد که یک کارشناس محتوای تمام‌وقت استخدام کنند. در این شرایط شما می‌توانید از کارشناسان محتوای فریلنسر یاری بگیرید یا به یک شرکت تولید محتوا مانند ترجمیک برون‌سپاری کنید. ترجمیک یک مؤسسه ترجمه، ویراستاری و تولید محتوای آنلاین است که با بهره‌گیری از کارشناسان تولید محتوای حرفه‌ای در رشته‌های مختلف و مسلط به زبان‌های متفاوت، نیاز شما به استخدام کارشناس محتوا را برطرف می‌کند. در ترجمیک شما با کمترین هزینه بهترین‌ها را خواهید داشت. برای کسب اطلاع از نحوه سفارش و هزینه تولید محتوا می‌توانید به وب‌سایت ترجمیک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.