معرفی ۱۰ سایت برای معرفی کتاب

کتاب خوب در دید افراد مختلف متفاوت است. هر کسی از نگاه خویش، سلیقه، آگاهی و دانش، اطلاعات و علاقه کتاب را خوب و یا بد تعریف می‌‌کند. عده‌‌ای اعتقاد دارند کتاب بد وجود ندارد، هر کتابی هر‌‌چقدر سطح پایینی داشته باشد نکات مثبتی نیز دارد.

برای این‌‌که یک کتاب را خوب معرفی کنیم عوامل متعددی را باید در نظر بگیریم.

موضوع کتاب از مهم‌‌ترین عوامل تاثیر‌‌گذار است. به‌‌غیر از کتاب‌‌های تخصصی و علمی که افراد برای افزایش آگاهی و دانش آن‌‌ها را مطالعه می‌‌کنند، دیگر کتاب‌‌ها بر اساس موضوع انتخاب می‌‌شوند.

نو‌‌آوری و خلاقیت و پرداختن به موضوعات جذاب می‌‌تواند کتاب را به کتاب خوب تبدیل کند.

کتابی که بتواند باعث افزایش سطح آگاهی و دانش شما شود و تنها جنبه‌‌ی سرگرمی نداشته‌‌باشد. برای بالا‌‌بردن سطح اطلاعات فردی باید زمان زیادی را صرف مطالعه کرد.

کتابی که شما بعد از خواندن آن حس خوبی داشته باشید را می‌‌توان کتاب خوب نامید. حس رضایت و خشنودی از خویش بعد از خواندن یک کتاب خوب می‌‌تواند شما را به خواندن بیشتر تشویق کند.

قدرت توصیف و تصویر‌‌سازی نویسنده از عواملی است که باعث می‌‌شود شما از خواندن کتاب احساس کسالت نکنید و ادامه دهید. در این‌‌جا باید خاطر نشان کرد توصیف زیاد باعث دور‌‌شدن خواننده از محور اصلی داستان می‌‌شود و او را به حاشیه می‌‌کشاند و نویسنده با مهارت خود باید از چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

ترجمه کتاب

ترجمه هنر و صنعت حساسی است. ترجمه به‌‌غیر از معنی واژه به واژه کلمات می‌‌باشد. ترجمه خوب باید روان، زیبا و درست باشد. یک مترجم باید توانایی درک، فهم، معنی و تفسیر مطلب را داشته باشد.

در حقیقت مترجم مطلبی را از زبانی ( زبان مبدا) به زبانی دیگر( زبان مقصد) باز‌‌نویسی می‌‌کند. این امر لازمه‌‌ی تسلط به هر‌‌ دو زبان، آشنایی با دستور زبان و قواعد آن زبان‌‌ها ، توانایی تفسیر و درک معانی می‌‌باشد.

ترجمه کتاب در سرنوشت آن کتاب بسیار اهمیت دارد. تاثیر ترجمه بر فروش و چاپ کتاب نکته‌‌ی مهمی می‌‌باشد.

بسیاری از کتاب‌‌ها توسط چندین مترجم ترجمه می‌‌شود اما هر‌‌کدام با استقبال متفاوتی روبه‌‌رو می‌‌شود. بسیاری از آن‌‌ها به تعداد چاپ‌‌های بعدی می‌‌رسند. ترجمه‌‌ای که روان و زیبا باشد و در آن به اصل مطلب آسیب نرسیده باشد برای خواننده جذاب‌‌تر خواهد بود.

اگر به دنبال یافتن ترجمه‌‌ای زیبا و خوب هستید راه‌‌های بسیاری برای آن وجود دارد. یکی از آن‌‌ها انتخاب کتابی است که توسط مترجم سرشناس و نام آشنا ترجمه شده باشد. با کمی جستجو در اینترنت و یا میان افراد می‌‌توانید با مترجمان حرفه‌‌ای و مطرح آشنا شوید.

هم‌‌چنین خواندن قسمت کوچکی از کتاب این امکان را به شما می‌‌دهد که با  نوع نگارش کتاب بدون فهمیدن داستان آشنا بشوید.

معرفی کتاب

اساسا شما برای شروع یک کتاب جدید به چند روش با آن کتاب آشنا می‌‌شوید. معرفی کتاب توسط فردی که شما سلیقه‌‌ی او را قبول دارید یا به اطلاعات و آگاهی او اعتماد دارید، شبکه‌‌های اجتماعی، کتاب‌‌فروشی‌‌ها، کتابخانه‌‌ای که در آن عضو هستید و یا از طریق سایت‌‌های معرفی کتاب.

به‌طور کل، بر‌‌اساس نظریات مختلف و عوامل متعدد، لیست‌‌های مختلفی متشکل از کتاب‌‌های‌‌ برتر دنیا توسط  منتقدان و افراد متخصص تهیه شده است. با مراجعه به این لیست‌‌‌ها می‌‌توانید مرجع قابل اعتمادی برای انتخاب کتاب داشته باشید.

اما آیا تمام این مراجع قابل اعتماد می‌‌باشند و شما به اساس چینش و انتخاب آن‌‌ها مطمئن هستید؟

شبکه‌‌های اجتماعی عموما توسط افراد مدیریت می‌‌شوند و بابت مطالبی که به اشتراک می‌‌گذارند مسئولیتی ندارند و آن را طبق احوالات و نظریات خود منتشر می‌‌کنند. البته در این بین هستند کسانی که با مطالعه و آگاه باشند.

در شرایط امروزی رفتن به کتاب‌‌فروشی و یا کتابخانه کار زمان‌‌بری است، در حالی که اگر شما سایت‌‌های معتبری را در زمینه‌‌ی معرفی کتاب بشناسید می‌‌توانید به سادگی از اطلاعات آن‌‌ها استفاده کنید و کتاب‌‌های برتر و روز را مطالعه کنید. هم‌‌چنین کتاب‌‌هایی را که در زمینه‌‌ی علاقه‌‌ی شخصی و سلیقه خودتان است را انتخاب می‌‌کنید.

این سایت‌‌ها دارای  مشخصه‌‌های گوناگونی می‌‌باشند.

  • طبقه بندی کتاب‌‌ها از نظر تخصص و زمینه‌‌ای که در آن کتاب نوشته شده است می‌‌تواند از اصلی‌‌ترین اصول انتخاب کتاب باشد.

برای مثال بهتر است  به کسی که به تازگی به کتاب خواندن علاقه‌‌مند شده است کتاب‌‌های ساده و با زمینه‌‌های عمومی و جذاب را  پیشنهاد کرد.

اما برای کسی که سال‌‌است کتاب می‌‌خواند باید کتاب‌‌های پیچیده‌‌تر و با مفاهیم عمیق را پیشنهاد کرد. زمینه‌‌ای که کتاب در آن نوشته شده است بسیار حائز اهمیت است، برای انتخاب یک کتاب تنها نباید به فروش بالای آن اکتفا کرد.

  • ادبیات استفاده شده در سایت نیز عامل مهمی است که تاثیر بسیاری را در مخاطبان این سایت‌‌ها می‌‌گذارد. باید در نظر داشت تمام افرادی که برای یافتن کتاب به سایت معرفی کتاب مراجعه می‌‌کنند.

افراد دارای تحصیلات بالا و یا متخصص در زمینه‌‌ی کتاب نیست، به همین دلیل اگر ادبیاتی که در سایت و وبلاگ برای معرفی کتاب و یا نقد و برسی آن  استفاده می‌‌شود ثقیل و دشوار باشد، مخاطب درک درستی از کتاب پیدا نمی‌‌کند و ممکن است انگیزه‌‌ی او را نیز برای خواندن از بین ببرد.

به همین سبب اگر هدف سایت برای بالا بردن آگاهی افراد نسبت به کتاب‌‌های مفید و خوب می‌‌باشد باید با زبانی ساده، روان و قابل فهم مطالب را بازگو کند.

  • در لیست کتاب‌‌های برتر دنیا بیشتر کتاب‌‌های کلاسیک و قدیمی نوشته شده‌‌است. ارزش بالای ادبی و هنری این آثار غیر‌‌قابل انکار است اما این امر دلیل کافی نمی‌‌باشد تا ما کتاب‌‌های خوب جدید‌‌تر را مطالعه نکنیم.  کتاب‌‌های کلاسیک اصولا دارای ادبیات سخت‌‌تری نسبت به کتاب‌‌های جدید می‌‌باشند و مطالعه آن‌‌ها برای بسیاری از افراد دشوار می‌‌باشد و نیاز به آشنایی بیشتر با ادبیات و کتاب‌‌خوانی دارند.

بسیاری از کتاب‌‌های روز دنیا موضوعات جذابی دارند و خواندن آن بسیار توصیه می‌‌شود.

سایت‌‌ها و وبلاگ‌‌های بسیاری در زمینه‌‌ی معرفی کتاب فعالیت می‌‌کنند. تعدادی از آن‌‌ها از اعتبار بالایی برخوردارند و می‌‌توان برای آشنایی با کتاب‌‌های برتر و جدید به آن‌‌ها مراجعه کرد.

در ادامه این مطلب به تعدادی از سایت‌‌ها و وبلاگ‌‌های معتبر با مرجع فارسی و غیر‌‌فارسی اشاره خواهیم کرد تا بتوانید برای یافتن کتاب مورد نظر خود به آن‌‌ها مراجعه کنید.

وبلاگ یک پزشک

در این وبلاگ کتاب‌هایی در ژانرهای متفاوت از کتاب‌هایی در ژانر ادبیات داستانی کلاستیک تا کتاب‌های علمی بررسی و درباره آن‌ها صحبت می‌شود.

وبلاگ میله بدون پرچم

وبلاگ میله بدون پرچم که در بالا معرفی کردیم فعالیتش بر‌‌اساس نظریه شخصی وبلاگ‌‌نویس می‌‌باشد نه یک موسسه، اما کتاب‌‌هایی که در این وبلاگ‌‌ها  معرفی می‌‌شود  قابل اعتماد می‌‌باشند.

مجله آوانگارد

این مجله آوانگارد را می‌‌توان یک منبع تخصصی و حرفه‌‌‍‌‌ای در زمینه‌‌ی معرفی کتاب و تولید محتوای انبوه دانست. زبان به‌‌کار برده شده ساده و آسان می‌‌باشد. از نکات قابل توجه در این مجله اینترنتی معرفی کتاب‌‌های کمتر شناخته شده و نا‌‌آشنا را معرفی کند.

سایت معرفی و نقد کتاب بینش

این سایت معرفی و نقد کتاب توسط نویسنده‌‌ی معتبری نوشته شده است.

حوزه‌‌ی فعالیت این سایت در زمینه‌‌ی یک موضوع خاص نمی‌‌باشد و کتاب‌‌ها با موضوعات مختلف معرفی می‌‌شوند. در این سایت شما می‌‌توانید نظرات و نقد‌‌های دیگر منتقدین و نویسنده‌‌ها را پس از خواندن یک کتاب بخوانید.

سایت معرفی و نقد کتاب تهران

سایت نقد کتاب داراری محتوای تخصصی می‌‌باشد و بسیاری از کتاب‌‌هایی که کمتر شناخته شده‌‌اند اما اهمیت بسیاری دارند را معرفی می‌‌کند. هم‌‌چنین کتاب‌‌هایی که  ترجمه خوبی دارند  را در این سایت مورد برسی قرار می‌‌دهد.

در بسیاری از کشور‌‌ها مجلات و روزنامه‌‌ها به‌‌صورت تخصصی به معرفی کتاب می‌‌پردازند. حتی جوایز ادبی نیز برای نویسندگان برتر در این مجلات سالانه به افراد موفق در زمینه‌‌ی نویسندگی اهدا می‌‌شود. از نمونه‌‌های این منابع می‌‌توان به روزنامه نیویورک تایمز و روزنامه گارد‌‌ین اشاره کرد.

سایت اسپارک نوت

این سایت اسپارک نوت یکی از بهترین سایت‌‌هایی است که در زمینه‌‌ی معرفی، نقد و برسی کتاب‌‌های جدید و جذاب تولید محتوا می‌‌کند. کتاب‌‌های الکترونیکی بسیاری در این سایت معرفی می‌‌شوند. برسی کتاب‌‌ها با جزئیات کامل انجام می‌‌شود و معمولا به تمامی پرسش‌‌های ذهن خواننده پاسخ می‌‌دهد.

سایت کافه بوک

سایت کافه بوک از سایت‌‌های پر‌‌بازدید فارسی می‌‌باشد و بسیاری از افراد علاقه‌‌مند در زمینه‌‌های کتاب خوانی و نقد . برسی در آن فعالیت می‌‌کنند و شما می‌‌توانید نظرات آن‌‌ها را در این سایت مطالعه کنید.

سایت کتابیسم

سایت کتابیسم به معرفی کتاب‌‌های مشهور ادبی ایران و جهان می‌‌پردازد و در حوزه‌‌های مختلف کتاب‌‌های جذابی را به مخاطب معرفی می‌‌کند.

سایت Goodreads

سایت goodreads یکی از معتبر‌‌ترین و محبوب‌‌ترین سایت‌‌های معرفی کتاب می‌‌باشد که علاوه بر معرفی کتاب به شما پیشنهاداتی بر‌‌اساس نظر و سلیقه‌‌تان ارائه می‌‌دهد.

هم‌‌چنین در این سایت می‌‌توانید ببینید کدام کتاب‌‌ها بیشترین امتیاز را دریافت کرده‌‌اند و محبوب شده‌‌اند. از ویژه‌‌گی جذاب دیگر این سایت امکان امتیاز‌‌دهی و نظر درباره‌‌ی کتابی است که آن‌‌را مطالعه کرده‌‌اید.

سایت کتابک

کودکان و نوجوانان در جامعه از اهمیت بسیاری برخوردارند. معرفی کتاب‌‌های مناسب با این سنین نیز باید به درستی صورت بگیرد، زیرا تربیت و آموزش در این سنین بسیار تاثیرگذار می‌‌باشد و متخصصین و خانواده‌‌ها باید توجه کافی را در انتخاب کتاب برای آن‌‌ها داشته‌‌باشند. سایت کتابک تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته و برای آگاه‌‌سازی مخاطبین قسمتی را به نقد و برسی کتاب‌‌ها اختصاص داده شده است.

8 دیدگاه در «معرفی ۱۰ سایت برای معرفی کتاب»

    1. سلام، روز به خیر
      شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایی مانند آمازون از جدیدترین و پرفروش‌ترین‌های کتاب‌های سال مطلع شوید. معمولا نیز به راحتی پس از آن می‌توان نسخ پی‌دی‌اف بعضی از این کتاب‌ها را پیدا کرد.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.