برندینگ شخصی چیست؟

پرسونال برندینگ برای افزایش درآمد

در دهه‌های اخیر از زندگی بشر،‌ روش‌های کسب درآمد تغییرات بزرگی کرده است. یکی از این تغییرات برندینگ یا برند سازی کسب‌وکارها و صنایع مختلف است.

در سال‌های اخیر،‌ با توجه به افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان از دانشگاه و افزایش جمعیت در دنیا، برندینگ به حوزه فردی هم راه‌یافته است و افراد در حوزه‌های مختلف سعی می‌کنند تا برای خود یک برند شخصی بسازند.

در این مطلب از وبلاگ ترجمیک، به برند‌سازی در حوزه ترجمه تخصصی می‌پردازیم.

برای مطالعه مطالب بیشتر در مورد تولید محتوا و بهبود کسب‌و کار، به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

پرسونال برندینگ و یا برند سازی شخصی چیست؟

در حقیقت، برند سازی شخصی به معنی نحوه تبلیغ و بیان شما از خودتان برای دیگران است تا مهارت‌ها، ویژگی‌ها و تخصص‌های شما را بهتر بشناسند و در نهایت این شناخت به افزایش درآمد شما منجر شود.

برند سازی به این معنی است شما باید شخصیت و توانایی‌های تخصصی خود را نسبت به دیگران و رقبایتان به طرز متفاوتی تبلیغ کنید.

در نهایت، برند شخصی تصویری است که مخاطب از شما در ذهن خود ساخته است و این تصویر، با توجه به مهارت‌های شما و نحوه حضور در فضای مجازی تغییر می‌کند. هر چه تصویر ساخته شده، نسبت به رقبا قوی‌تر باشد، میزان درآمد نیز بیشتر خواهد بود.

برند سازی شخصی در نهایت، به رشد فردی، شغلی و شخصیتی ما کمک می‌کند و باعث پیشرفت در مسیر حرفه‌ای و کسب درآمد بیشتر ما می‌شود.

دلیل برند سازی افراد چیست؟

برند سازی شخصی باعث می‌شود تا مشتریان فعلی و احتمالی‌تان، شما را بهتر ببینند و تصویر مستحکم‌تری از شما در ذهن خود داشته باشند. این تصویر قوی‌تر در ذهن مشتری باعث می‌شود که او به شما مراجعه کند و در قبال خرید محصول یا دریافت خدمات، به شما هزینه بپردازد.

  • در دورانی که تحصیلات تکمیلی و یادگیری مهارت، نسبت به قبل بسیار آسان‌تر است، برند سازی شخصی یکی از راحت‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای افزایش درآمد خود انجام دهید.
  • برندسازی شخصی به صورت مستقیم بر درآمد شما تأثیر می‌گذارد. کسی که برند شخصی دارد و خدمات و محصول خود را به افراد مختلف ارائه می‌دهد، در اصل، یک کسب‌وکار شخصی دارد و یک شرکت تک‌نفره را اداره می‌کند.
  • زمانی که مخاطب روی شما شناخت داشته باشد،‌ هزینه کار را آسان‌تر از قبل پرداخت می‌کند زیرا انسان‌ها به افرادی که احساس شناخت دارند، بیشتر اعتماد می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، به انتخابات شورای شهر خود فکر کنید، همه به افرادی که می‌شناسند، رأی می‌دهند.
  • با پیشرفت فناوری و افزایش شناخت افراد نسبت به رسانه‌ها، افراد جوان‌تر، کشش کمتری به رسانه‌ها و تبلیغات دارند و به‌راحتی با دیدن یک تبلیغ به فکر خرید کردن نمی‌افتند. این جوان‌ها ترجیح می‌دهند که از افرادی که می‌شناسند، خرید ‌کنند.
  • بهبود برند سازی شخصی باعث می‌شود تا بدون این‌که همیشه به دنبال مشتری باشید، مشتری به شما مراجعه کند.

مهم‌ترین نکات در مورد برند سازی شخصی

برای برند سازی شخصی باید اصول اولیه آن را بدانیم. برای انجام این کار به روش کاملاً اصولی و صحیح، بهتر است که یکی از کتاب‌های مرجع در این حوزه را مطالعه کنید. در ادامه، به نکات مهم در نحوه برند سازی شخصی اشاره می‌کنیم.

برای برند سازی شخصی عجله نکنید

برند سازی شخصی چه در محیط واقعی و چه در فضای مجازی، یک روند است، نه پروژه. به این معنی که برای برند سازی باید فرایند طولانی‌مدتی را طی کنید تا به افراد کمی شما را بشناسند؛ اما در نظر داشته باشید که برند سازی شخصی هیچ انتهایی ندارد و زمانی هم که برند شما شناخته شود، می‌توانید افراد جدیدی را به مشتریان خود اضافه کنید و به‌طور مستمر کیفیت کار خود را افزایش دهید.
در حقیقت، باید متوجه باشید که برند سازی شخصی، به‌هیچ‌عنوان یک کار زودبازده و کوتاه‌مدت نیست و به زمان، انرژی، تلاش و استمرار بسیاری نیاز دارد.

برای برند سازی شخصی خود برنامه‌ریزی کنید

برند سازی شخصی باید کاملاً هدفمند باشد. هدفمند بودن در تمام‌کارها سرعت، بازده و کیفیت کار را بالا می‌برد. هدفمند بودن در فرایند برند سازی شخصی باعث می‌شود تا روش‌های بهتری را به کار بگیرید و در مسیر برند سازی شخصی دچار اشتباه نشوید.

الزام بر هدفمند بودنِ برند سازی شخصی به این دلیل است که این کار، به روش‌ها، فعالیت‌ها و ارتباطات خاصی نیاز دارد که بهره‌گیری از این موارد، به دانش اکتسابی، تجربه و آزمون‌وخطا نیاز دارد.

تصویر روشن و پرقدرتی را در ذهن مخاطب بکارید

یکی از جلوه‌های هدفمند بودن برند سازی شخصی این است که در ابتدای کار، تصمیم بگیرید که مخاطب، چه تصویری از شما ببیند. به‌عنوان‌مثال، شما تمایل دارید که مخاطب از شما کدام تصویر را در ذهنش بسازد؟

  • مترجمی که فقط به دلیل رفع نیاز مالی، در تمام حوزه‌ها باکیفیت متوسطی کار می‌کند؛
  • مترجمی که به دلیل علاقه، تخصص و مطالعه بسیار بالا در یک حوزه خاص مشغول به ترجمه تخصصی است و سفارش ترجمه در هر حوزه‌ای را قبول نمی‌کند؛
  • مترجمی که برای ایجاد سابقه کار به کار ترجمه مشغول است؛
  • مترجمی که به کار خود عشق می‌ورزد و اگر کار ادبی را بپسندد، حتی با هزینه پایین هم آن را به بهترین نحو ممکن ترجمه می‌کند

متفاوت باشید

کسی که می‌خواهد به شما مبلغی را پرداخت کند، باید ابتدا قانع شود که خدمات یا محصول شما، با رقبایتان متفاوت است. بنابراین، یا از ابتدای کار، یک روش متفاوت و متمایز از رقبای خود را در پیش بگیرید و یا با ترفندها و روش‌های مختلف، به مشتری خود ثابت کنید که با بقیه فرق دارید.

با برند سازی شخصی خود ارزش‌آفرینی کنید

ارزش‌آفرینی کاملاً یک رابطه دوطرفه است. به میزانی که شما روی برندینگ شخصی زمان بگذارید و یک نتیجه نهایی باکیفیت و باارزش را به مخاطب تحویل دهید، مخاطب هم در مراجعه‌های بعدی، ارزش بیشتری به شما و کارتان اختصاص می‌دهد.

در مسیر برند سازی، درگیر حاشیه‌ها نشوید

یکی از اصول برند سازی شخصی، ممکن است که به نتایجی برسید که به‌طور مستقیم با شغل شما در ارتباط نیستند. شما نباید درگیر حاشیه‌ها و مسائل جزئی در شغل خود شوید و همیشه باید آینده‌نگر باشید.

مراحل برند سازی شخصی

هر فرایندی در طی مراحل مختلف شکل می‌گیرد. مراحل مختلف برند سازی شخصی عبارت است از:

  • به دست آوردن شناخت کافی از خودتان، شخصیتتان، نقطه‌های قوت و ضعفتان و مهارت‌ها و کاستی‌هایتان؛
  • به دست آوردن شناخت کافی از محیط اطراف، مخاطبان و بازار کار؛
  • برقراری ارتباط با مخاطب از روش‌های مختلف؛
  • حفظ و استمرار برند شخصی و ارتباط مؤثر با مخاطبان.

موارد ذکرشده در این مطلب، به صورت قطعی و مطلق نیستند و در موقعیت‌های مختلف، برای مشاغل مختلف،‌ متفاوت است.

ایجاد خلاقیت در شغل

سعی کنید تا در بخش‌های مختلف شغل خود، خلاقیت نشان دهید و ابتکاراتی به خرج دهید تا هم کار خودتان راحت شود و هم این‌که این خلاقیت را به مخاطب خود انعکاس دهید. متخصص‌ترین افراد، آن‌هایی هستند که در روند حرفه‌ای خود، یک روش جدید خلق می‌کنند.

ثبات حرفه‌ای و شخصیتی داشته باشید

یکی از نکات برند سازی شخصی برای این است که تعریف مشخصی از اهداف، علایق و چارچوب‌های حرفه‌ای برای خود داشته باشید و در شرایط مختلف و در هنگام مشکلات، این اهداف و برنامه‌ریزی قبلی خود را تغییر ندهید.

در فضای مجازی از تصاویر و مطالب کپی شده و بی‌کیفیت استفاده نکنید

مخاطبی که در واقعیت و روی اینترنت شما را دنبال می‌کند، به دنبال این است که ارزشی از طرف شما به او برسد. استفاده از متن‌های کپی شده و تصاویر دانلود شده و بی‌کیفیت، ‌باعث می‌شود که مخاطب به محتوا و برندینگ شخصی شما تمایلی نشان ندهد.

صداقت داشته باشید

حتی زمانی که تحت‌فشار هستید، مشکلی برای سفارش مشتری پیش‌آمده است و … هم، با مشتری صادق باشید و با لحن و روشی صحیح او را آرام کنید و به او اطمینان خاطر بدهید.

در عوض، سعی کنید تا مشکل پیش‌آمده را برای مخاطب جبران کنید و آرامش قبلی را در آخر کار به او برگردانید.

فنجان خود را خالی کنید

زمانی که یک فنجان پر از آب باشد، دیگر جایی برای آب تازه و خنک نخواهد داشت. سعی کنید فنجان دانسته‌های خود را خالی کنید و این تصور را نداشته باشید که دیگر همه‌چیز را در حوزه ترجمه تخصصی و کار می‌دانید و نیازی به اطلاعات جدید ندارید.

یکی از ویژگی‌های یک فرد متخصص این است که هیچ‌وقت از یادگیری دست نکشد و هیچ زمانی احساس نکند که دیگر نیاز به آموزش ندارد.

موفقیت تحصیلی کسب کنید

برخلاف تصور متداول، دانشگاه و تحصیلات تکمیلی، لزوماً شما را کاردان نمی‌کند و همه‌چیز به خودتان بستگی دارد؛ اما این برداشت را هم نداشته باشید که دانشگاه هیچ اهمیتی ندارد.

کلام آخر

برندسازی شخصی هم مانند بسیاری از فعالیت‌های حرفه‌ای، بسیار زمان‌بر، دشوار و طاقت فرساست؛ اما در صورتی که این سختی‌ها را تحمل کنید، نتیجه بسیار خوبی را به دست می‌آورید و درآمد شما روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند. توصیه ما این است که در صورتی که قوه مدیریت بالایی ندارید به سمت این کار نروید؛ اما اگر احساس می‌کنید که به راحتی از پس این کار بر‌می‌آیید، با استفاده از دانش تخصصی و تلاش و کوشش به برند سازی شخصی خود بپردازید.

ترجمیک پلتفرم جامع زبانی است که خدمات ترجمه،‌ویرایش، تولید محتوا و … را با بهترین کیفیت در کشور انجام می‌دهد. در صورتی که برای کسب‌و‌کار خود به تولید محتوا و تدوین استراتژی محتوا نیاز دارید به بخش ثبت سفارش تولید محتوا مراجعه کنید و اگر در نوشتن محتوای متنی تخصص دارید، به بخش استخدام سایت ترجمیک مراجعه کنید.

2 دیدگاه در «پرسونال برندینگ برای افزایش درآمد»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.