محتوای بلند یا کوتاه

محتوای بلند برای گوگل بهتر است یا کوتاه؟

اهدافی که امروزه سایت‌های متعدد در آرزوی دست یافتن به آن هستند، این است که هنگام جست‌و‌جو در گوگل بتوانند سایت خود را مشاهده کنند.

 دستیابی به این رؤیا چندان هم سخت نیست؛ البته اگر راه‌های تولید محتواهایی را بدانیم.

 یکی از معیارهایی که گوگل برای پسندیدن و یا نپسندیدن سایت‌ها دارد تعداد کلمات محتوای متنی موجود در این سایت‌هاست. موضوعی که قرار است در این مطلب به آن بپردازیم، تأثیر حجم محتوای سایت‌ها در مورد پسند واقع شدن و یا نشدن گوگل است.

در واقع در مطلب پیش رو قرار است به سؤال «گوگل کدام محتوا را می‌پسندد؟ محتوای بلند یا کوتاه را؟» پاسخ دهیم. امیدواریم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

برای مطالعه مطالب مرتبط در زمینه آموزش نکات تولید محتوا، به بخش تولید محتوای ترجمیک مراجعه کنید.

گوگل محتوای بلند را می‌پسندد یا کوتاه؟

یک محتوای باکیفیت می‌تواند رتبه بالایی را در موتورهای جست‌و‌جو از آن خود کند. هر اندازه که محتوای یک سایت از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، بیشتر دیده خواهد شد و این دقیقاً همان چیزی است که تمامی سایت‌ها در پی دست یافتن به آن هستند.

 یکی از معیارهایی که در کیفیت یک محتوا مؤثر، تعداد کلمات آن است. تعداد کلمات محتوای متنی می‌تواند نظر گوگل را در رابطه با محتوای شما تعیین کند. حال واقعاً کلمات محتوای یک سایت باید چه اندازه باشد تا مورد پسند گوگل واقع شود و رتبه بالاتری را به آن اختصاص دهد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که در حالت کلی گوگل محتوای بلند را به محتوای کوتاه ترجیح می‌دهد. به عبارتی، اغلب گوگل محتوای بلند را مورد پسند قرار می‌دهد. حال ممکن است این سؤال به ذهنتان خطور کرده باشد که دلیل این امر چیست؟

تولید محتوا با کامپیوتر

 چرا گوگل محتوای بلند را بیش از محتوای کوتاه می‌پسندد؟ پاسخ این سؤال واضح است چرا که در یک محتوای بلند:

شانس ایجاد بک لینک بیشتر است

 از این رو، چنانچه تصمیم دارید برای بیان یک موضوع خاص سه محتوای ۳۰۰ کلمه‌ای تولید کنید، به جای آن موضوع مورد نظر خود را در یک محتوای ۱۰۰۰ کلمه‌ای بیان کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که چنانچه قرار است به بیان موضوعی بپردازید که بسیار طولانی است (به عنوان ۵۰۰۰ کلمه‌ای است) بهتر است که موضوع را در چند متن کوتاه‌تر با سر فصل‌های جداگانه بنویسید.

خواننده زمان زیادی را در سایت صرف مطالعه محتوای آن می‌کند

یک محتوای بلند و البته مفید! سبب می‌شود که خواننده روی مطلب سایت بیشتر بماند به عبارتی از زمانی‌که روی لینک مطلب کلیک می‌کند تا زمانی‌که از سایت خارج می‌شود، زمان بیشتری است.

شایان ذکر است که این زمان با گوگل آنالیتیکس اندازه‌گیری می‌شود. زمان متوسط ماندگاری کاربران سایت را می‌توان در بخش Audience Overview مشاهده کرد.

 آمار Avg. Session Duration دقیقاً نشان دهند این آمار است. توجه داشته باشید که هر اندازه این آمار بالا رود، گوگل به این نتیجه خواهد رسید که محتوای سایت مورد بازدید از کیفیت بالایی برخوردار است.

 قطعاً شما هم به این نتیجه رسیدید که چنانچه مطلب یک سایت کوتاه باشد حتی در صورت مفید بودن، به سرعت مطالعه و بسته می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که دقیقاً برای همین آمار است که گوگل مطالب بلند را مورد پسند قرار می‌دهد.

امکان به اشتراک‌گذاری آن بیشتر است

اغلب کاربران مطالب طولانی و جامع را ترجیح می‌دهند از این رو امکان به اشتراک‌گذاری محتوای بلند توسط کاربران بیشتر است.

به تمامی سؤالات مخاطب پاسخ می‌دهد

 در این صورت دیگر نیازی نیست که مخاطب در سایت‌های دیگر به دنبال پاسخ سؤالات خود باشد چرا که توانسته است در سایت شما به پاسخ تمامی سؤالات خود دست یابد.

نحوه تولید محتوا

حال که با دلایل مورد پسند واقع شدن محتوای طولانی از نظر گوگل آشنا شدید، ممکن است این سؤال در ذهنتان شکل گرفته باشد که محتوای بلند به چه محتوایی گفته می‌شود؟ به عبارتی یک محتوای بلند دارای چه تعداد کلمه است؟ در ادامه به پاسخ سؤال خود خواهید رسید.

تعداد کلمات یک محتوای بلند

یک محتوای بلند به طور میانگین دارای تعداد کلماتی بیش از ۱۵۰۰ کلمه است. البته باید گفت که حد بالایی وجود ندارد با این حال به طور معمول به ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ کلمه می‌رسد. برای تولید یک محتوا باید زمان زیادی را صرف کرد، همین موضوع سبب می‌شود تا اغلب سایت‌ها آن را نادیده بگیرند با این حال سایت‌هایی هم وجود دارند که با محتواهای بلند کلمات کلیدی مورد نظر خود را رتبه‌بندی می‌کنند.

نکات مهم در تولید محتوای بلند

با این‌که یک محتوای طولانی در مقایسه با محتوای کوتاه بیشتر مورد پسند گوگل قرار می‌گیرد، نباید از نکاتی که در خصوص تولید محتوای بلند وجود دارد، غافل شوید. برای این‌که محتوای تولیدی شما مورد توجه مخاطبانتان قرار گیرد، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • عنوان مناسبی انتخاب کنید چرا که یک عنوان جذاب مخاطب را به سوی محتوای شما خواهد کشاند.
  • از آن‌جایی که قرار است محتوای طولانی تولید کنید، لازم است در بین محتوای خود تصاویر مناسب بگنجانید چرا که این کار سبب می‌شود مخاطب از خواندن مطالب شما خسته نشود و به مطالعه ادام محتوا تشویق شود. البته توجه داشته باشید که قرار دادن تصایر بیش از اندازه می‌تواند نتیجه‌ای معکوس داشته باشد. بنابراین، تنها به دو یا سه تصویر مرتبط با محتوای خود بسنده کنید.
  • لیست‌های شمارشی و غیر شمارشی در یک محتوای بلند بسیار مهم است چرا که شما با این کار می‌توانید مطالب مهم را به صورت موردی بیان کنید در این صورت مخاطب سریع‌تر به پاسخ سؤال خود دست می‌یابد.
  • کلمات مهم و کلیدی محتوای خود را بولد کنید. این کار موجب می‌شود که مخاطب به این مسئله پی ببرد که محتوای شما قرار است چه موضوع مهمی را مطرح کند.
  • از محتواهایی استفاده نکنید که سبب خستگی مخاطب شود. از مطالب به روز و جذاب استفاده کنید و سعی کنید مخاطبان خود را شناسایی کرده و مطابق با رده سنی آنان تولید محتوا کنید.
  • در بیان مطالب خود به حاشیه نروید. با تصور این‌که گوگل محتواهای بلند را می‌پسندد سعی نکنید محتوای خود را با به حاشیه کشاندن طولانی‌تر کنید. از این رو، چنانچه واقعاً موضوع انتخابی‌تان دارای مطالب وسیع است، به تولید محتوای بلند بپردازید، در غیر این صورت به محتوای کوتاه بسنده کنید.
  • از کلمات کلیدی به تناسب تعداد کلمات محتوای خود استفاده کنید. در تولید محتوای بلند، نمی‌توانید به هر تعداد که بخواهید،‌ از کلمات کلیدی استفاده کنید. شما باید با استفاده از فرمول چگالی کلمات کلیدی تعداد کلمات کلیدی متناسب با محتوای تولیدی‌تان بهره بگیرید.
  • متن روان بنویسید. داشتن بیان روان و رسا در تولید یک محتوا بسیار مهم است. اهمیت این موضوع در یک محتوای بلند می‌تواند دو چندان باشد چرا که در این صورت مخاطب به راحتی مفهوم نوشته‌های شما را درک می‌کند و قطعاً تا انتها مطالب شما را دنبال خواهد کرد.
  • این نکته را به خاطر بسپارید که یک متن طولانی می‌تواند برای خواننده خسته‌کننده باشد. بالاخص برای مخاطبی که به دنبال یک مطلب کوتاه و مفید است.
  •  بنابراین باید محتوایی که تولید می‌کنید از ساختار مناسبی برخوردار باشد. به عنوان مثال می‌توانید عناوینی را که در محتوای خود به آن پرداخته‌اید، به صورت لینک در قالب یک جدول در ابتدای صفحه قرار دهید. در این صورت مخاطب به راحتی می‌تواند دقیقاً به مطلبی که مد نظر دارد دست یابد.

محتوای بلند چه مزایایی دارد؟

از مزایای محتوای طولانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • یک محتوای طولانی معتبر به نظر می‌رسد: محتوایی که طولانی است، این تصور را در مخاطب ایجاد می‌کند که مقاله را فردی با تخصص کافی نوشته است. شاید باور کردنی نباشد که این حس حتی به گوگل هم منتقل می‌شود.

توجه داشته باشید که مخاطبان اغلب به محتوای طولانی‌تر اعتماد می‌کنند چرا که یک محتوای طولانی می‌تواند دارای تحقیق، نقل قول‌ها و جزئیاتی دیگر در رابطه با موضوع باشد که همین امر به نوبه خود می‌تواند این حس را در مخاطب ایجاد کند که محتوای تولید شده محتوایی کامل است و از جنبه‌های گوناگون به آن پرداخته شده است.

تولید محتوای با کیفیت

افزون بر تمامی این موارد، اعتبار نویسنده هم بالا می‌رود از این رو خوانندگان تمایل پیدا می‌کنند تا مقالات بیشتری را از همان نویسنده در وب سایت مطالعه کنند.

  • برای کلمات کلیدی بهینه شده است: مسلماً در یک محتوای طولانی، شما قادر خواهید بود برای محتوای خود از چند کلمه کلیدی مختلف استفاده کنید و به تناسب تعداد کلمات مقاله‌تان از آن‌ها بهره بگیرید که همین امر شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتر توسط گوگل افزایش خواهد داد.
  • و غیره.

سخن پایانی

با وجود این‌که اندازه تولید محتوای متنی، موضوعی مهم برای رتبه‌بندی سایت از نظر گوگل است و مطابق آن‌چه که قبلاً هم بیان شد گوگل محتواهای بلند را می‌پسندد،‌ باید توجه داشته باشید که تعداد کلمات به تنهایی نمی‌تواند مسئله مهمی باشد. بلکه باید محتوای تولیدی شما در عین جذاب بودن، مفید و باکیفیت بوده و بتواند دانشی را به مخاطب بیفزاید.

 علاوه بر این باید توجه داشته باشید که گوگل برای رتبه‌بندی سایت معیارهای دیگری به جز تعداد کلمات و حتی باکیفیت بودن آن‌ها در نظر می‌گیرد.

برای به دست آوردن یک محتوای بهینه و صحیح باید از متخصص کمک بگیرید. ترجمیک جایی است که می‌توانید بهترین محتوا نویسان را در آن پیدا کنید. فقط کافی است تا روی ارسال سفارش تولید محتوا کلیک کنید.

یک دیدگاه در «محتوای بلند برای گوگل بهتر است یا کوتاه؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.