چطور محتوایی بنویسیم که گوگل آن را نبیند!

این روزها اهمیت تولید محتوا بر هر کسب‌وکاری ثابت شده است و بسیاری از کسب‌وکارهای به‌روز و موفق به‌دنبال تولید محتوای حرفه‌ای برای معرفی خود، محصولات و خدماتشان هستند. از طرفی، کسانی هستند که اقدام به آموزش نوشتن برای جذب مشتری می‌کنند و علاقمندان را با شغل محتوانویسی آشنا می‌کنند؛ از سویی دیگر، تولید محتوا به شغل اصلی بسیاری از افرادی تبدیل شده که به نحوی در این زمینه استعداد و علاقه دارند.

 در عین حال که تولید محتوای حرفه‌ای می‌تواند شغلی بسیار پر درآمد محسوب شود، اما نیاز به مهارت و استراتژی دارد که همین امر باعث می‌شود کسب‌وکارها یک محتوا‌نویس حرفه‌ای را به راحتی از نوع غیرحرفه‌ای آن تشخیص دهند؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که یک تولید محتوای حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا محتوای تولید شده فقط یک نوع مخاطب دارد و آن کاربران اینترنتی هستند و محتوا فقط باید به مزاج آن‌ها خوش بیاید؟ در جواب این سؤال باید گفت که خیر. تنها مخاطب محتواهای تولید شده کاربران اینترنتی نیستند؛ در واقع یک محتوانویس حرفه‌ای محتوایی تولید می‌کند که علاوه بر کاربرپسند بودن، گوگل‌پسند باشد.

برای مطالعه مطالب مرتبط به دسته بندی تولید محتوای وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

چطور محتوایی بنویسیم که گوگل به آن توجهی نکند؟

اینکه یک محتوای حرفه‌ای چگونه نوشته شود تا هوش و حواس گوگل را ببرد، خیلی اهمیت دارد؛ چراکه این گوگل است که آن محتوا را شناسایی می‌کند، طبقه‌بندی می‌کند، رتبه‌بندی می‌کند و در نهایت در اختیار کاربر اینترنتی قرار می‌دهد؛ بنابراین باید برای داشتن یک تولید محتوای حرفه‌ای، باید آن را طوری نوشت که اول از همه گوگل به آن توجه کند.

 در ادامه این مطلب لازم است برای آن دسته از محتوانویسانی که نمی‌خواهند یک تولید محتوای با کیفیت داشته باشند و گوگل به محتوایشان توجهی بکند، ۶ نکته طلایی یادآوری شود:

برای مطالب تیتر نزنید!

آنچه در نگاه اول، توجه خواننده را جذب می‌کند، تیترهای اصلی و فرعی یک محتواست؛ برای گوگل هم همین طور است. تیترهای یک محتوای درست به گوگل کمک می‌کند تا با موضوع و کلیتی از محتوا آشنا شود؛ چون محتوانویسان حرفه‌ای می‌دانند برای این که بتوانند هرچه زودتر توجه گوگل را به محتوای خود جلب کنند، تیترهایی می‌نویسند که نه کوتاه باشد و نه زیادی بلند. تیترهایی که اصل مطلب و کلمات کلیدی متن را در خود جای داده است. تیترهای جنجالی، جذاب و بحث‌برانگیز هم خوراک کاربران است و هم خوراک گوگل.

با این تفاسیر اگر قصد دارید گوگل از همان ابتدای امر اصلاً به محتوای شما توجهی نشان ندهد، هیچ تیتری برای محتوای خود در نظر نگیرید؛ یا می‌توانید تیتری در نظر بگیرید که بسیار کوتاه یا بسیار طولانی باشد و هیچ ربطی به محتوای شما نداشته باشد.

حسابی زیاده‌گویی کنید!

یک محتوای حرفه‌ای گوگل‌پسند، الزاماً محتوای طولانی و بلندبالایی نیست. گوگل به‌دنبال محتوایی متعادل، روان و قابل درک است. در یک تولید محتوای حرفه‌ای هیچ اثری از زیاده‌گویی و به حاشیه کشاندن مطالب دیده نمی‌شود. این تسلط نویسنده را به موضوع نشان می‌دهد. گوگل هم می‌داند که همیشه کیفیت مقدم است بر کمیت.

در الگوریتم‌های جدید گوگل از مطالب طولانی استقبال شده است؛ ولی به شرطی که مطالب در راستای تکمیل اطلاعات مفید، کاربردی و جامع به خواننده باشد و نه به حاشیه راندن موضوع یا تکرار جملات تکراری. گوگل خوب می‌داند که یک متن طولانی در حوصله مخاطبان نمی‌گنجد؛. حال برای اینکه شما توجه گوگل را به محتوای خود جلب نکنید، سعی کنید متنی طولانی و بسیار پر حاشیه و زیاده‌گویی بنویسید و از تکرار جملات قبلی به هیچ عنوان غافل نشوید.

اضافه گویی

اصلاً لازم نیست به کلمات کلیدی توجهی کنید!

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین چیزهایی که در یک تولید محتوای حرفه‌ای به سرعت توجه گوگل را به خود جلب می‌کند، کلمات کلیدی است؛ کلمات کلیدی در نوشتن متن برای وبلاگ و سایت، حکم نماد آن متن را دارند؛ یعنی چه؟ یعنی اینکه یک محتوانویس متخصص با انتخاب و معرفی کلمات کلیدی به گوگل و استفاده درست آن‌ها در متن می‌تواند حسابی توجه گوگل را به نوشته و محتوای خود جلب کند و باعث می‌شود گوگل آن محتوا را بررسی کند و در طول زمان به کاربران ارائه دهد.

بنابراین، اگر می‌خواهید یک تولید محتوای بی‌کیفیت، نادرست، غیراصولی و غیرحرفه‌ای داشته باشید، اصلاً نیازی نیست هیچ کلمه کلیدی برای آن در نظر بگیرید..

سعی کنید متنی بنویسید که اصلاً کیفیت نداشته باشد!

برای اینکه گوگل به محتوای شما توجهی نکند، به هیچ عنوان سعی نکنید محتوای با کیفیت بنویسید. حالا می‌پرسید از نظر گوگل کیفیت چیست؟ جواب شما و راه‌کار آن در چند نکته زیر خلاصه شده است:

  • از نظر گوگل یک محتوای با کیفیت متنی است که به هیچ عنوان کپی نباشد؛ پس برای این‌که توجه گوگل رو جلب نکنید حتماً محتوای خود را از سایت‌های دیگر کپی کنید.
  • از نظر گوگل یک محتوای با کیفیت، محتوایی است که خلاقانه باشد؛ پس لازم نیست در محتوانویسی هیچ خلاقیتی به خرج بدهید تا توجه گوگل به محتوای شما جلب نشود.
  • گوگل مشتاق محتواهای جذاب است؛ جذابیت محتوا باعث می‌شود کاربر اینترنتی دقایق بیشتری را برای خواندن آن محتوای با کیفیت و جذاب در صفحه شما بگذراند؛ این برای گوگل خوشایند است و محتوای شما همان طور که توجه کاربر را به خود جلب کرده است، توجه گوگل را نیز به خود جلب می‌کند.
  • چون گوگل روز به روز در حال هوشمندتر شدن است، خیلی راحت‌تر از قبل محتوای درست را از نادرست تشخیص می‌دهد؛ مثلاً محتوایی که به لحاظ علمی صحت داشته باشد؛ پس حتماً محتوای خود را طوری بنویسید که اصلاً هیچ ریفرنس و مرجع درستی نداشته باشد تا گوگل به آن توجه نکند.
  • مورد دیگری که در تولید محتوای با کیفیت گوگل خیلی به آن اهمیت می‌دهد، درست‌نویسی، پاراگراف بندی، نگارش صحیح متن به لحاظ زبانی و دستوری است؛ پس برای این که کاری کنید که گوگل محتوای شما را از جلوی چشمش دور کند، تا می‌توانید کلمات و جملات را غلط بنویسید! اصلاً پاراگراف‌بندی نکنید و به قواعد دستوری و فاصله‌گذاری‌ها و املای کلمات توجهی نکنید.

تمام سعی خود را بکنید که متن لینک نداشته باشد

لینک‌دهی داخلی و خارجی یکی دیگر از مواردی است که کمک می‌کند تا نظر گوگل به محتوای تولید شده جلب شود. لینک‌دهی خارجی باعث افزایش اعتبار سایت نزد گوگل می‌شود. لینک‌های داخلی نیز باعث می‌شوند که کاربران اینترنتی دقایق بیشتری را در سایت شما سپری کنند و بین دیگر صفحات سایت شما جابه‌جا شوند.

 این دقیقاً همان چیزی است که توجه گوگل را به خود جلب می‌کند. پس اگر می‌خواهید نوشتن برای وبلاگ یا سایت خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که اصلاً اعتباری برای گوگل نداشته باشد و توجه گوگل را به خود جلب نکند، بهتر است به هیچ عنوان لینکی به محتوای خود اضافه نکنید؛ چه داخلی و چه خارجی. البته برای این منظور یک کار دیگر هم می‌توانید کنید؛ می‌توانید از لینک‌های تقلبی و به اصطلاح کلاه سیاه استفاده کنید. برای این کار حتماً به تالارهای گفتگوی آنلاین، صفحه نظرات وبلاگ، ویکیپدیا و غیره لینک دهید.

لینک دهی

اصلاً اهمیت ندهید که متن ظاهر و طراحی خوبی داشته باشد!

زیبایی و آراستگی چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی جایگاه ویژه‌ای دارد. یک تولید محتوای درست حتماً از بُعد ظاهری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. نوشتن متن برای وبلاگ یا سایت به تنهایی کافی نیست و باید علاوه‌بر نوشتن، به زیبا نوشتن، گرافیک، تصویرسازی مرتبط با موضوع و بسیاری از موارد دیگر توجه کرد. از نظر گوگل یک تولید محتوای درست و با کیفیت که ظاهر آراسته و طراحی خوبی دارد، بیشتر نظر کاربر را جلب می‌کند؛ آن وبلاگ برای کاربران خسته‌کننده و کسل‌کننده نخواهد بود و خواننده دقایق بیشتری را صرف ماندن و خواندن مطالب آن وبلاگ یا سایت می‌کند؛ گوگل از روی دقایقی که کاربر در پیج گذرانده، به خوبی این مسئله را تشخیص می‌دهد.

حال اگر می‌خواهید نوشتن برای وبلاگ یا سایت را طوری پیش ببرید که متن شما باز هم از توجه گوگل در امان بماند، کافیست متنی خشک و بی‌روح بنویسید؛ بدون هیچ آراستگی نوشتاری؛ بدون هیچ گرافیک و ترکیب رنگی؛ بدون هیچ تصویر، صوت و ویدیویی.

نکته پایانی

نوشتن متن برای وبلاگ و به اصطلاح یک تولید محتوای حرفه‌ای و با کیفیت باید به نحوی صورت بگیرد که مورد توجه گوگل قرار بگیرد یا به قول محتوانویسان حرفه‌ای بهینه‌سازی شود. تیتردهی مناسب، انتخاب و استفاده اصولی از کلمات کلیدی، لینک‌دهی داخلی و خارجی، درست‌نویسی و رعایت اصول نگارشی، آراستگی ظاهری و غیره از مواردی هستند که همگی در کنار هم دست به دست هم می‌دهند تا توجه گوگل را به خود جلب کنند.

برای بهره گیری از خدمات تولید محتوای حرفه‌ای، تنها لازم است به بخش ارسال سفارش تولید محتوای ترجمیک مراجعه کنید. اگر هم قصد فعالیت به عنوان مترجم، نویسنده یا ویراستار را دارید، می‌توانید از صفحه استخدام مترجم، در ترجمیک استخدام شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.