با آزمون بین‌المللی GRE آشنا شوید

اگر حتی یک بار به تحصیل در خارج از کشور فکر کرده باشید، حتما نام آزمون GRE به گوشتان خورده است. بر خلاف تصور بسیاری از افراد شرکت در آزمون‌های تافل و آیلتس، برای اپلای کردن کافی نیست.

در واقع بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی، نمره آزمون GRE را در نظر می‌گیرند. بنابراین برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی، باید با این آزمون و راه‌های موفقیت در آن آشنا باشید.

در این مطلب به تفصیل به بحث درباره آزمون GRE خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

با آزمون بین‌المللی SAT آشنا شوید

آزمون GRE چیست؟

واژه GRE در واقع از حروف اول عبارت  Graduate Record Examinations به معنای «آزمون‌های سوابق تحصیلات تکمیلی» گرفته شده است. موسسه ETS مجری و برگزارکننده آزمون GRE است. این موسسه GRE را به عنوان «بهترین راه برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی» تعریف می‌کند.

برای اپلای در دانشگاه‌های معتبر آمریکا و کانادا باید در آزمون GRE شرکت کنید.
GRE از مهم‌ترین آزمون‌های ورودی مقاطع تحصیلات تکمیلی آمریکا و کانادا

به بیان ساده‌تر، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیاری از دانشگاه‌ها به خصوص آمریکا و کانادا باید نمره قابل قبولی در آزمون GRE کسب کرده باشید.

آزمون GRE به چه صورتی برگزار می‌شود؟

آزمون جی آر ای، به دو صورت کتبی (Paper base) و کامپیوتری (Computer Base) برگزار می‌شود. آزمون کتبی GRE هر سال سه بار در ماه‌های اکتبر، نوامبر و فوریه برگزار می‌شود. آزمون کامپیوتری نیز هر هفته برگزار می‌شود.

آزمون GRE از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

به طور کلی آزمون GRE بر دو نوع است:

آزمون GRE General

آزمون GRE جنرال، همان آزمون GRE اصلی است. در واقع برای ادامه تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا و کانادا، شرکت در آزمون GRE جنرال کفایت می‌کند. داوطلبان می‌توانند به هر دو صورت کامپیوتری و کتبی در آزمون جنرال GRE شرکت کنند.

آزمون جنرال GRE کتبی از ۳ بخش کلی تشکیل می‌شود:

بخش Quantitative (استدلال کمی و ریاضیات) آزمون GRE جنرال

در این بخش باید به سوالات جبر، هندسه، تجزیه و تحلیل داده‌ها و حل مسئله پاسخ دهید. سطح سوالات این بخش، به‌سادگی دروس دبیرستان است و اکثر داوطلبان نمره خوبی در آن کسب می‌کنند.

سوالات ریاضی آزمون GRE به دو بخش ۲۵ سوالی تقسیم می‌شود. برای پاسخ به سوالات هر بخش ۳۵ دقیقه در نظر گرفته شده است.

نمره بخش استدلال کمی و ریاضیات آزمون جی آر ای نیز از ۱۳۰ تا ۱۷۰ می‌باشد.

سوالات ریاضی آزمون GRE سطح نسبتا ساده‌ای دارد.
آزمون GRE سوالات ریاضی ساده‌ای دارد.

بخش Verbal (استدلال کیفی و درک زبانی) آزمون GRE جنرال

این بخش به سنجش و ارزیابی مهارت‌های زبانی داوطلبان می‌پردازد. سوالات بخش Verbal آزمون GRE می‌تواند به صورت جای خالی و درک مطلب مطرح شود.

سوالات این قسمت نیز به دو سری تقسیم می‌شود. هر سری ۲۰ سوال ۵ گزینه‌ای دارد که باید ظرف ۳۰ دقیقه پاسخ داده شود. نمره سوالات زبان نیز مانند سوالات ریاضی بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ گزارش می‌شود.

بخش Analytical Writing (بخش نوشتاری تحلیلی) آزمون GRE جنرال

داوطلبان برای پاسخ به سوالات بخش نوشتاری آزمون GRE باید درباره ۲ موضوع مشخص انشاء بنویسند. نکته حائز اهمیت در این بخش، تحلیل و بررسی عمیق موضوع است. در آزمون تافل، با بسط دادن مطلب و زیاده‌گویی می‌توان نمره خوبی در بخش نوشتاری گرفت. این در حالی است که در آزمون GER باید نگاهی موشکافانه به مسئله داشته باشید.

سوالات رایتینگ اولین بخش آزمون GRE است.
اهمیت تحلیل موضوعات در بخش رایتینگ آزمون GRE

فراموش نکنید که حین نوشتن انشاء تمام نکات نگارشی را رعایت کنید. همچنین تا جایی که ممکن است توانایی خود را در حوزه دستور زبان و واژگان نشان دهید. نمره قسمت رایتینگ بین ۰ تا ۴ گزارش می‌شود و نمره ۴، نمره خیلی خوبی است.

آزمون GRE Subject یا موضوعی

آزمون موضوعی GRE همان‌طور که از نامش پیداست، داوطلبان را در یکی از موضوعات درسی ارزیابی می‌کند. به عنوان مثال، این آزمون می‌تواند در زمینه زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک، شیمی و… برگزار شود.

خوشبختانه برای ادامه تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌ها نیازی به شرکت در آزمون موضوعی GRE نیست. با این حال، حتما سری به سایت دانشگاه موردنظرتان بزنید تا از لزوم شرکت در این آزمون مطلع شوید.

با این حال اگر در مقاطع قبلی نمرات چندان خوبی کسب نکرده‌اید یا قصد تحصیل در دانشگاه‌های بسیار مطرح را دارید، حتما در این آزمون شرکت کنید. در واقع کسب نمره بالا در آزمون موضوعی GRE نمرات پایین شما را جبران می‌کند.

فراموش نکنید که آزمون موضوعی GRE تنها به صورت کتبی برگزار می‌شود و بر خلاف آزمون جنرال GRE نمره منفی دارد.

مطالب مرتبط:

چه مدارکی برای دریافت ویزای تحصیلی لازم است؟

آیا آزمون GRE در ایران نیز برگزار می‌شود؟

بله. در حال حاضر در کشور ما ۹ مرکز برگزاری آزمون GRE وجود دارد. این مراکز عبارت‌اند از:

  • سازمان سنجش
  • موسسه فرهنگی علامه سخن
  • موسسه آموزشی معرفت
  • موسسه آموزشی امیر بهادر
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه شمال در آمل
  • دانشگاه شیراز
  • مجتمع آموزشی گسترش انفورماتیک زنجان

ثبت نام در آزمون GRE

برای ثبت نام در آزمون GRE به وب‌سایت ETS مراجعه کنید. در این سایت حساب کاربری بسازید و ادامه مراحل را انجام دهید. حین ثبت نام، هزینه آزمون را نیز باید پرداخت کنید.

برای ثبت نام در این آزمون می‌توانید از طریق سایت سازمان سنجش نیز اقدام کنید.

نمره قابل قبول در آزمون GRE چند است؟

حداقل نمره آزمون GRE، به دانشگاه و رشته موردنظر شما بستگی دارد. با این وجود، نمره‌ای خوب محسوب می‌شود که از میانگین نمره داوطلبان بیشتر باشد.

هر دانشگاه معیار مشخصی برای تعیین حداقل نمره آزمون GRE دارد.
میانگین نمره شما باید از میانگین نمره داوطلبان بیشتر باشد.

برای اطلاع از حداقل نمره قابل قبول در دانشگاه موردنظرتان حتما سری به وب سایت این آن بزنید.

اعلام نتیجه آزمون GRE

اگر به صورت اینترنتی در آزمون GRE شرکت کنید، بلافاصله پس از پایان آزمون، نتیجه دو بخش از سه بخش سوالات را مشاهده خواهید کرد. نمرات امتحان کتبی GRE نیز حدود ۴۵ روز بعد اعلام می‌شود.

منابع آزمون GRE چیست؟

انتخاب منابع مطالعاتی آزمون GRE به سطح دانش و اطلاعات شما بستگی دارد. با این حال، جالب است بدانید که خرید منابع پیشنهادی GRE یکی از مراحل ثبت نام از طریق سایت ETS است (البته این مرحله اختیاری است). هزینه خرید این منابع، به هزینه کلی شما اضافه خواهد شد.

سخن پایانی

شرکت در آزمون GRE و کسب نمره قابل قبول در آن، یکی از ملزومات تحصیل در دانشگاه‌های درجه یک آمریکا و کانادا است. امیدواریم با مطالعه این مطلب، مسیر موفقیت در این آزمون را برای شما هموار کرده باشیم.

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، از جمله اقدامات لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی است. ترجمیک با ارائه خدمات ترجمه رسمی، شما را در این رابطه یاری می‌کند.

اگر مترجم، ویراستار یا نویسنده محتوا هستید، فرصتی طلایی برای کسب درآمد دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

3 دیدگاه در «با آزمون بین‌المللی GRE آشنا شوید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.