آیلتس کامپیوتری و کاغذی

آزمون آیلتس کامپیوتری چگونه برگزار می‌شود؟

آزمون آیلتس (IELTS) یکی از معتبرترین و استانداردترین آزمون‌های زبان در سطح بین‌الملل است. اگر انگلیسی‌زبان غیر بومی هستید، از طریق این آزمون می‌توانید چهار مهارت مکالمه، شنیداری، درک متن و نوشتاری خود را مورد ارزیابی قرار دهید و بسنجید!

شرط اصلی مهاجرت کاری و تحصیلی به بسیاری از کشورها یک چیز است: کسب نمره مطلوب در آزمون آیلتس! از همین جهت، درصد بالایی از داوطلبان آزمون آیلتس را دانشجویان و افراد شاغل تشکیل می‌دهند. آزمون IELTS سال‌ها به شکل کتبی برگزار می‌شد اما در چند سال اخیر علاوه بر شکل کتبی آن، آزمون آیلتس کامپیوتری نیز برگزار می‌شود.

اگر شما مسیر آموزش آیلتس را به پایان رسانده‌اید و قصد شرکت در این آزمون را دارید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آزمون کامپیوتری آیلتس به دست آوردید، در ادامه همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره آزمون آیلتس

اگر به دنبال مشخص کردن سطح خود در سریع‌ترین زمان هستید، آزمون تعیین سطح آیلتس دبستان ترجمیک مناسب شماست!

آخرین تاریخ به روزرسانی: مرداد ۱۴۰۲

آزمون آیلتس کامپیوتری

همانطور که اشاره کردیم، آزمون آیلتس یکی از آزمون‌های معتبر و بین‌المللی برای سنجش سطح زبان شماست! این آزمون به دو شیوه کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. آیلتس کامپیوتری یا IELTS computer based  نخستین‌بار در دسامبر سال ۲۰۱۷ در استرالیا اجرا شد. پس از آن در سایر کشورها این شیوه برگزاری آزمون آیلتس رواج یافت.

توجه داشته باشید که در هر دو آزمون کاغذی و کامپیوتری آیلتس، تمام بخش‌ها، نوع سوال‌ها و سبک آزمون کاملا یکسان است و تنها تفاوت این دو آزمون در شیوه برگزاری آن است. در آزمون آیلتس کامپیوتری تنها سه مهارت شما به صورت کامپیوتری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد Listening ,Writing و ‌Reading.

از آن‌جایی که مطمئن‌ترین و مناسب‌ترین شیوه ارزیابی بخش مکالمه یا ‌Speaking، برگزاری آن به صورت شفاهی و حضوری با ممتحن است. اسپیکینگ در آیلتس کامپیوتری همانند آیلتس کاغذی، به شیوه حضوری برگزار می‌شود.

خصوصیات آزمون آیلتس کامپیوتری

اگر شما هم قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید، احتمالا بین دو راهی انتخاب آزمون کامپیوتری یا کاغذی مانده‌اید! هر یک از این دو آزمون، معایب و مزایای خودشان را دارند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این آزمون می‌پردازیم.

برگزاری آیلتس به صورت کامپیوتری، به شما انعطاف بیشتری برای شرکت در آزمون می‌دهد. این انعطاف‌پذیری بالا به دلایل زیر است.

اینفوگرافی مزایای آیلتس کامپیوتری
مزایای آیلتس کامپیوتری

فراوانی بیشتر تعداد برگزاری امتحان

آزمون آیلتس کامپیوتری، چندین بار به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

نتایج سریع‌تر آزمون آیلتس کامپیوتری

نتایج آزمون آیلتس کامپیوتری، در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به آیلتس کاغذی اعلام می‌شود. شما می‌توانید نتیجه آزمون خود را ظرف مدت ۵ تا ۷ روز مشاهده کنید. این در حالی است که در آزمون آیلتس کاغذی، نتایج طی ۱۳ روز اعلام می‌شود.

برگزاری آزمون اسپیکینگ در همان روز

یکی از معایب آزمون آیلتس کاغذی این است که شما باید دو روز از زمان خود را به این آزمون اختصاص دهید. یک روز برای سه مهارت شنیداری، درک متن و نوشتاری و روزی دیگر را برای بخش مکالمه! خوشبختانه در آزمون آیلتس کامپیوتری این مشکل بر طرف شده است و آزمون برای هر چهار مهارت در یک روز برگزار می‌شود.

نمایش تعداد کلمۀ رایتینگ

در آیلتس کامپیوتری در بخش رایتینگ آیلتس کاغذی، بعد از اتمام متن‌تان باید کلمه‌ها را بشمارید تا به تعداد کلمه مطلوب برسید. بدیهی است که این کار، بخشی از زمان شما را می‌گیرد. خوشبختانه در آیلتس کامپیوتری این مشکل برطرف شده است و کامپیوتر تعداد کلمه‌های شما را می‌شمار و نمایش می‌دهد!

خلوت‌تر بودن مراکز امتحانی آیلتس کامپوتری

داوطلبان بیشتر ترجیح می‌دهند در آزمون آیلتس کاغذی شرکت کنند، از این رو غالباً مراکز این نوع آزمون نسبت به‌ آزمون کاغذی خلوت‌تر است. در نتیجه داوطلبان تمرکز بیشتری را در حین آزمون خواهند داشت.

مزایای آیلتس کامپیوتری نسبت به آیلتس کاغذی.
معمولا مراکز برگزارکنندۀ آیلتس کامپیوتری خلوت‌تر هستند.

مقایسه آزمون آیلتس کامپیوتری و کاغذی

بیشتر فراگیران تصور می‌کنند که آیلتس کامپیوتری و کاغذی تفاوت‌های زیادی دارد. این در حالی است که این دو شیوه آزمون تقریبا یکسان هستند و تفاوت‌های بسیار جزئی دارند:

هزینه

هزینۀ آزمون آیلتس تنها به کشور و شهری که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. هزینۀ آزمون آیلتس در فرانسه ۲۴۰ یورو است و در کانادا ۳۲۵ تا ۳۳۹ دلار. هزینه آزمون آیلتس کامپیوتری در ایران در سال ۱۴۰۲، ۸۴،۹۰۰،۰۰۰ است.

کارنامه آزمون آیلتس کامپوتری و کاغذی

کارنامه آزمون آیلتس کامپیوتری و کاغذی کاملا یکسان است. مدت اعتبار هر دو ۲ سال است و نوع آزمون در آن ذکر نمی‌شود.

مطالب مرتبط:

مدرک آیلتس تا چه مدت زمانی اعتبار دارد؟

منابع آزمون آیلتس

همانطور که پیش‌تر گفتیم، محتوا و سوال‌های هر دو آزمون کاملاً یکسان هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. از این رو منابع برای آزمون آیلتس نیز مشابه هستند. برای آشنایی با منابع مورد نیاز برای آیلتس، به صفحه منابع آیلتس دبستان ترجمیک مراجعه کنید. هم‌چنین شما می‌توانید برای تهیۀ پکیج آیلتس اختصاصی ترجمیک نیز اقدام کنید.

آرژانتین، برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان و ترکیه تعدادی از کشوهایی هستند که به برگزاری آیلتس کامپیوتری می‌پردازند. خوشبختانه در ایران نیز مراکز آیلتس، به برگزاری این آزمون به شیوۀ کامپیوتری می‌پردازند.

شیوه برگزاری آزمون آیلتس کامپیوتری

ثبت نام در آزمون آیلتس کامپیوتری تا ۷۲ ساعت قبل از شروع آزمون، باز است. روز آزمون با توجه به ساعت و محل انتخابی شما، در محل آزمون حضور پیدا می‌کنید. توجه داشته باشید که باید ۴۵ دقیقه زودتر از شروع آزمون در محل آزمون حضور پیدا کنید. در روز آزمون سیستم و هدفون در اختیار شما قرار می‌گیرد و نیازی نیست که با خودتان لپ‌تاپ به همراه داشته باشید. شما در سالن اختصاصی قرار می‌گیرید و آزمون را شروع می‌کنید.

از زمانی که روی گزینه «شروع آزمون» کلیک کنید، سوال‌ها روی صفحه نمایش به شما نشان داده می‌شوند. بالای هر صفحه کادری قرار دارد که در آن کادر دستورالعمل کامل هر بخش از آزمون آیلتس نوشته شده است و پاسخ تمام سوال‌های احتمالی شما در آن قرار دارد. علاوه بر این، ساعتی بالای صفحه نمایش شما قرار دارد که زمان باقی مانده از آزمون را به شما نشان می‌دهد و در مدیریت زمان‌ کمک‌تان می‌کند.

ثبت‌نام در آزمون آیلتس کامپیوتری

در حال حاضر ثبت‌نام آزمون آیلتس کامپیوتری در ایران از طریق  سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان نهاد ناظر بر این آزمون صورت می‌گیرد. داوطلبان برای ثبت‌نام در این آزمون می‌توانند از طریق سایت این سازمان اقدام کنند.

شیوه ثبت‌نام آیلتس کامپیوتری در سال 1402.
برای ثبت‌نام در آزمون آیلتس به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم اطلاعاتی را در خصوص آزمون آیلتس کامپیوتری بیان کنیم. هم‌چنین مطالبی را در خصوص تفاوت‌های آن با آیلتس کاغذی بیان کردیم. اگر سرعت شما در تایپ کردن بالاست، راحت‌تر با تکنولوژی ارتباط برقرار می‌کنید یا می‌خواهید هر چهار مهارت آیلتس را در یک روز آزمون دهید، پیشنهاد می‌کنیم آزمون آیلتس کامپیوتری را انتخاب کنید.

آزمون آیلتس کامپیوتری در چند سال اخیر مورد استفاده قرار گرفته است و طرفداران خود را دارد. با این وجود همچنان آزمون آیلتس کاغذی طرفداران بیشتری دارد. پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده، تقاضا برای آیلتس کامپیوتری به شدت افزایش یابد.

یکی از چالش‌های داوطلبان آزمون آیلتس، انتخاب کلاس آیلتس با هزینۀ مناسب است. با بررسی هزینه آیلتس ترجمیک و انتخاب کلاس آیلتس مناسب، دغدغه‌های خود را کاهش دهید!

6 دیدگاه در «آزمون آیلتس کامپیوتری چگونه برگزار می‌شود؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.