بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های آزمون آيلتس

تفاوت آزمون آیلتس با تافل چیست؟

اگر شما قصد ادامه تحصیل یا کار در کشوری انگلیسی‌زبان را دارید، برای نشان دادن مهارت‌های زبان انگلیسی خویش، دو گزینه اصلی را دارید: شرکت در آزمون آیلتس یا آزمون تافل.

طبیعی است که انتخاب بین این دو آزمون برایتان سخت باشد. شما ابتدا باید با تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو آزمون آشنا شوید و سپس تصمیم بگیرید. یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشد، کشورهایی است که این آزمون‌ها را قبول دارند. حتی سیستم نمره‌دهی این دو آزمون نیز با هم متفاوت است.

پس قبل از این‌که در مسیر آموزش آیلتس یا آموزش تافل قرار گیرید، ابتدا درباره این دو آزمون کامل مطالعه کنید. ابتدا با پرسیدن این سوالات شروع کنید: آزمون آیلتس برای چه افرادی مناسب است؟ برای ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی‌زبان تافل بهتر است یا آیلتس؟ هدف شما از کسب مدرک زبان چیست؟ با توجه به هدفتان بهتر است که در تافل شرکت کنید یا آیلتس؟ در تافل و آیلتس چه نمره‌ای مناسب محسوب می‌شود؟

زمان شما ارزشمند و محدود است. بنابراین ما پاسخ این سوالات را برای شما جمع‌آوری کردیم. برای آشنایی با آزمون‌های تافل و آیلتس و تفاوت‌های این دو آزمون با هم، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره آزمون آیلتس

آیلتس با تافل چه فرقی دارد؟

برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی، روش‌ها و سیستم‌های مختلفی مانند ILR، سیستم امتیازدهی CEFR، سیستم مهارت ACTFL و … وجود دارد. با این حال، هر دو آزمون تافل iBT و آیلتس آکادمیک و جنرال به دلیل شهرت عالی خود به طور گسترده در موسسات آموزشی و سازمان‌ها پذیرفته می‌شوند. این دو آزمون در فرمت و ساختار با هم تفاوت‌هایی دارند.

به طور خلاصه، تافل یک آزمون زبان آمریکایی است که توانایی شما را برای برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در محیط‌های آکادمیک‌تر و کلاس‌های درس ارزیابی می‌کند. از سوی دیگر، هدف آیلتس، سنجش میزان خوب گوش دادن، خواندن، صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی شما است. آزمون آیلتس دو نوع اصلی آیلتس جنرال و آکادمیک را دارد.

در زیر نمودار مقایسه کلی بین این دو آزمون آورده شده است.

آیلتس

تافل

 

۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

۳ ساعت و ۳۰ دقیقه

زمان آزمون

۰-۹

۰-۱۲۰

بازه نمره‌دهی

چه مهارت‌هایی در آزمون آیلتس ارزیابی می‌شوند؟

برای قبولی در آیلتس شما با چهار بخش لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ ارزیابی خواهید شد.

بخش اسپیکینگ و لیسنینگ برای آزمون‌های آیلتس آکادمیک و جنرال، یکسان است.

بسته به نوع آزمون آیلتسی که انتخاب می‌کنید، بخش‌های نوشتن و خواندن با هم تفاوت‌هایی دارد. به عنوان مثال، برای رایتینگ آیلتس جنرال باید نامه‌ای به سبک تجاری بنویسید اما برای آیلتس آکادمیک باید مقاله‌ای علمی بنویسید.

به خاطر داشته باشید که بخش درک مطلب، شنیداری و نوشتن هر دو نسخه آزمون آیلتس، باید در یک روز تکمیل شود. با این حال، تا یک هفته فرصت دارید که بخش مکالمه را به پایان برسانید. مکالمه آیلتس مستلزم مصاحبه حضوری با ممتحن است و فقط ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد. این مکالمه حضوری، ضبط می‌شود.

مطالب مرتبط:

آیا آزمون آیلتس نمره منفی دارد؟

آزمون آیلتس در مجموع، ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. آزمون آیلتس هم نسخه دستی دارد و هم نسخته کامپیوتری. انتخاب با شما است که کدام را انتخاب کنید. البته این انتخاب را باید در زمان ثبت‌نام انجام دهید. در آزمون آیلتس، نمره نهایی شما میانگینی از نمره ۴ مهارت شما است.

چه مهارت‌هایی در آزمون تافل ارزیابی می‌شوند؟

در تافل، در عرض چهار ساعت، شما باید آزمونی را بگذرانید که شامل چهار بخش است: شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن.

هدف اصلی تافل، ارزیابی مهارت‌های ارتباطی انگلیسی شما است. در تافل شما در پاسخ به یک سوال خاص، تمام وظایف لازم مانند گوش دادن، خواندن و صحبت کردن را انجام خواهید داد. ابتدا بخش لیسنینگ و ریدینگ را با پشت سر می‌گذارید و پس از ۱۰ دقیقه استراحت تست‌های اسپیکینگ و رایتینگ را انجام می‌دهید.

مطالب مرتبط:

منابع آزمون تافل چیست؟

برخلاف آیلتس، تافل کاملا مبتنی بر کامپیوتر است. در آزمون تافل، نمره نهایی شما جمعی از ۴ نمره شما در مهارت‌های ۴گانه است.

آزمون آیلتس با کامپیوتر انجام می‌شود
آزمون آیلتس با کامپیوتر انجام می‌شود

تفاوت نمرات آیلتس با تافل چیست؟

متأسفانه، سیستم کاملا دقیقی برای مقایسه نمرات تافل با آیلتس وجود ندارد زیرا گروه‌های مختلفی این دو آزمون را برگزار می‌کنند. اما در ادامه مقایسه نسبی نمرات این دو آزمون را ارائه می‌کنیم.

آیلتس

تافل

۹

۱۲۰-۱۱۸

۸.۵

۱۱۷-۱۱۵

۸

۱۱۴-۱۱۰

۷.۵

۱۰۹-۱۰۲

۷

۱۰۱-۹۴

۶.۵

۹۳-۷۹

۶

۷۸-۶۰

۵.۵

۵۹-۴۶

۵

۴۵-۳۵

۴.۵

۳۴-۳۲

۴-۰

۳۱-۰

پس از مطالعه این نمودارهای تبدیل نمره تافل به آیلتس، به این نتیجه خواهید رسید که مقیاس امتیازدهی تافل در مقایسه با آیلتس از دامنه امتیاز بیشتری (۰-۱۲۰) استفاده می‌کند. برای قبولی در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا، میانگین نمره مورد نیاز تافل، ۷۸ است. البته بعضی از دانشگاه‌های آمریکا مدرک آیلتس را هم قبول می‌کنند که معمولا باید نمره‌ای بیشتر از ۶.۵ را کسب کرده باشید.

از سوی دیگر، آیلتس بر خلاف تافل به گرد کردن نمرات گرایش دارد. به این معنی که نمره ۶.۱۲۵ در آیلتس، ۶ در نظر گرفته می‌شود و متأسفانه این نمره کمتر از میانگین نمره لازم برای پذیرش در هر دانشگاه‌ ایالات متحده است. اما گرفتن نمره ۷۸ در تافل (برابر با ۶ در آیلتس) تقریبا ورود شما را به دانشگاه‌های آمریکایی تضمین می‌کند.

آیلتس دانشگاه‌های بیشتری را پوشش می‌دهد اما سیستم نمره‌دهی پیچیده‌تری دارد.

نمره‌دهی آزمون آیلتس
آزمون آیلتس سیستم نمره‌دهی پیچیده‌ای دارد

تبدیل نمرات آیلتس و تافل به CEFR

اگر در مورد نمرات این دو آزمون به شدت سردرگم شده‌اید، تعجب نکنید. این دو آزمون سیستم‌های کاملا متفاوتی دارند. هم‌چنین در کلاس‌های زبان بیشتر از سطوح CEFR برای نشان دادن سطح زبان انگلیسی شما استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نمرات این دو آزمون، معادل CEFR این آزمون‌ها را هم در ادامه آورده‌ایم.

آیلتس

تافل

CEFR

۹

۱۲۰-۱۱۸

C2

۸.۵

۱۱۷-۱۱۵

C2

۸

۱۱۴-۱۱۰

C1

۷.۵

۱۰۹-۱۰۲

C1

۷

۱۰۱-۹۴

C1

۶.۵

۹۳-۷۹

B2

۶

۷۸-۶۰

B2

۵.۵

۵۹-۴۶

B2

۵

۴۵-۳۵

B1

۴.۵

۳۴-۳۲

B1

۴-۰

۳۱-۰

A1 – B1

در آیلتس شرکت کنم یا تافل؟

حالا که با تفاوت‌های آزمون آیلتس و تافل آشنا شدید، بهتر است که در کدام یک شرکت کنید؟

ابتدا باید کمی در مورد دانشگاه، موسسه و کشور مورد نظر خود تحقیق کنید و ببینید کدام آزمون‌ها را قبول می‌کنند. این مهم‌ترین نکته است زیرا اگر مدرک آزمون زبان شما را نپذیرفتند، پس شرکت در آن آزمون چه فایده‌ای دارد؟

تافل بیشتر توسط دانشگاه‌های ایالات متحده پذیرفته می‌شود در حالی که آیلتس معمولا در بیشتر کشورها مانند انگلستان، استرالیا، کانادا و نیوزلند معتبر است. البته موسسات و دانشگاه‌های بسیاری هستند که مدرک هر دو آزمون را قبول می‌کنند.

هزینه هر دو آزمون نیز مهم است. هزینه امتحانات تافل و آیلتس بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار است. اما بسته به کشور محل اقامت شما، هزینه احتمالا کمی متفاوت می‌شود.

در کدام کلاس آیلتس شرکت کنم؟

کلاس‌های آیلتس بسیاری توسط موسسات مختلفی برگزار می‌شوند. کلاس آیلتس شما باید استادی حرفه‌ای و مجرب داشته باشد. هم‌چنین کلاس آیلتس شما باید متناسب با سطح زبان انگلیسی شما باشد. اگر در دوره آیلتسی شرکت کنید که سطح آن پایین‌تر یا بیشتر از سطح شما باشد، احتمالا نتیجه و بازده خوبی در مسیر آموزش آیلتس نخواهید گرفت.

مطالب مرتبط:

کلاس آیلتس کجا برم؟

یک نوع از کلاس آیلتس، کلاس آیلتس آنلاین است. در این نوع کلاس‌ها شما دیگر بابت دوری راه و ترافیک اذیت نخواهید شد. در دوره‌های آنلاین آیلتس، شما از هر نقطه‌ای در ایران می‌توانید که در این کلاس‌ها شرکت کنید. هم‌چنین بعضی افراد ارتباط خوبی با کلاس‌های حضوری نمی‌گیرند و کلاس‌های آنلاین را ترجیح می‌دهند.

دبستان ترجمیک دوره‌های آنلاین آیلتس را برگزار می‌کند. در کلاس آیلتس آنلاین دبستان ترجمیک، استادان مجرب و حرفه‌ای به تدریس دروس آیلتس می‌پردازند. کلیه فیلم‌های جلسات کلاس‌های آیلتس دبستان ترجمیک ضبط می‌شود و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده می‌شود.

هم‌چنین در دبستان ترجمیک برای سطوح مختلف زبان انگلیسی، کلاس آیلتس آنلاین برگزار می‌شود. فردا دیر است، همین الان آموزش آیلتس را آغاز کنید.

3 دیدگاه در «تفاوت آزمون آیلتس با تافل چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.