حداقل نمره قبولی تافل چند است؟

آزمون تافل نیز مانند آزمون آیلتس، جزء مهم‌ترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی است و ارائه نمره آن، برای ادامه تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های جهان ضرورت دارد. این آزمون به سه شکل مختلفِ اینترنتی (ibt)، کامپیوتری (cbt) و کاغذی (pbt) برگزار می‌شود. البته این آزمون در کشور ما، فقط به صورت ibt برگزار می‌شود.

اگر خود شما یا یکی از اطرافیانتان در تافل ibt شرکت کرده باشید، حتما می‌دانید که انتظار برای نمره این آزمون یک منبع استرس واقعی است. باید هفته‌ها منتظر بمانید و پس از اعلام نتایج نیز به این فکر کنید که آیا نمره مکتسبه شما، برای پذیرش در دانشگاه موردنظرتان مناسب است یا خیر؟!

هیچ جواب مشخصی برای سوال «در آزمون تافل نمره خوب چند است؟» وجود ندارد. با این حال، در این مطلب تمام اطلاعاتی که برای ارزیابی نمره تافل وجود دارد را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

تفاوت آزمون آیلتس با تافل چیست؟

شرایط عمومی برای کسب نمره خوب در آزمون تافل

ممکن است قبلا در آزمون تافل شرکت کرده باشید (تبریک ما را پذیرا باشید!) یا به فکر شرکت در این آزمون سرنوشت‌ساز باشید. در هر صورت احتمالا دائما به فکر این هستید که «آیا در آزمون تافل قبول خواهم شد؟» شما تنها نیستید! این، دغدغه همه داوطلبان تافل است.

این در حالی است که بر خلاف بسیاری از آزمون‌های دیگر، هیچ معیاری مبنی بر رد یا قبول شدن در آزمون تافل وجود ندارد. در واقع نمرات مکتسبه در تافل را نمی‌توان در دسته خوب‌ها و بدها قرار داد! به عبارت دیگر، خوب یا بد بودن نمره شما، به این بستگی دارد که به چه هدفی در آزمون تافل شرکت کرده‌اید و نمره نهایی را به کجا ارائه خواهید داد.

حداقل نمره مورد نیاز در آزمون تافل

خوشبختانه بسیاری از دانشگاه‌ها با اعلام نمره تافل موردنیاز خود، کار را برای داوطلبان آسان می‌کنند. شما می‌توانید پس از بررسی حداقل نمره دانشگاه موردنظرتان، در یک آزمون آزمایشی تافل شرکت کنید. بدین ترتیب یک ارزیابی کلی از سطح خود به دست خواهید آورد.

چگونه در آزمون تافل موفق شویم؟

با این وجود حداقل نمره تافل، در دانشگاه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برخی دانشگاه‌ها کف نمره را ۷۰ و برخی دیگر ۱۱۰ در نظر گرفته‌اند. در هر صورت به طور کلی، «نمره خوب تافل»، «حداقل نمره موردنیاز دانشگاه موردنظر شما» است.

اگر بنابر شرایطی که دارید، در آزمون‌های SAT یا GRE نیز شرکت کرده باشید، احتمالا می‌دانید که باید تلاش کنید تا بالاترین نمره ممکن را کسب کنید. چراکه حتی یک نمره بالاتر هم می‌تواند شانس پذیرش شما را در دانشگاه رویاهایتان افزایش بدهد.

با این حال آزمون تافل (حداقل در بسیاری از دانشگاه‌ها) متفاوت است. اداره پذیرش کشور مقصد، حداقل نمره اعلام‌شده از سوی دانشگاه موردنظرشما را به عنوان نمره‌ای که برای داشتن عملکرد مطلوب کافی است در نظر می‌گیرد. بنابراین کسب حداقل نمره کافیست و افزایش نمره نقشی در افزایش شانس پذیرش شما ندارد.

تصور کنید روز آزمون تافل بیمار شدید و موفق نشدید بهترینِ خودتان باشید. پس از اعلام نتایج، متوجه شدید که ۹۰ گرفته‌اید، در حالی که باید ۱۰۰ می‌شدید. حال اگر حداقل نمره موردنیاز دانشگاه مبدا ۸۰ است، احتمالا نیازی به شرکت مجدد در آزمون آیلتس نخواهید داشت. در عوض بهتر است روی سایر مراحل پذیرش، مثل ترجمه رسمی مدارک تمرکز کنید.

مطالب مرتبط:

منابع آزمون تافل چیست؟

آیا همیشه کسب حداقل نمره قبولی کفایت می‌کند؟

نمره قبولی تافل چند است؟

درست است که در بسیاری از موارد کسب حداقل نمره قبولی تافل، یکی از موانع مهاجرت تحصیلی را از سر راه شما برمی‌دارد. با این حال، مواردی نیز وجود دارند که حداقل نمره، کافی نیست. چراکه برخی دانشگاه‌ها مزایا و فرصت‌های بیشتری در اختیار دانشجویانی که نمره تافل بالاتری ارائه کنند، قرار می‌دهند.

به عنوان مثال، ممکن است حداقل نمره دانشگاه موردنیاز شما ۹۰ باشد. با این حال، برای TA شدن احتمالا به نمره بالاتری نیاز داشته باشید. یا اگر دوست دارید یکی از فرصت‌های شغلی دانشگاه را از آن خود کنید نیز برای نمره بالاتر تلاش کنید.

آیا همه دانشگاه‌ها کف نمره تافل را برای پذیرش دانشجو مشخص می‌کنند؟

همان‌طورکه گفتیم کسب بالاترین نمره تافل، در بسیاری از موارد ضروری نیست. با این وجود، برخی دانشگاه‌ها، چیزی به عنوان حداقل نمره TOEFL Ibt اعلام نمی‌کنند. این دانشگاه‌ها، محدوده مشخصی تعیین می‌کنند و دانشجویان را ملزم به ارائه نمره‌ای که در این محدوده قرار می‌گیرد، می‌کنند. در صورتی که برای پذیرش در چنین دانشگاه‌هایی برنامه‌ریزی کرده‌اید، باید بالاترین نمره را کسب کنید.

محدوده نمره تافل ibt معمولا توسط برنامه‌های پذیرش مشروط تنظیم می‌شود. این نوع برنامه‌ها به داوطلبانی که نمره تافل پایین‌تری دارند شانسی دوباره می‌دهند. البته دانشجویانی که به صورت مشروط پذیرفته می‌شوند، پیش از آغاز برنامه درسی خود باید برخی دوره‌های ELS را بگذرانند.

به طور کلی دانشجویانی که به صورت مشروط پذیرفته می‌شوند، هرچه نمره بالاتری داشته باشند، باید در دوره‌های ELS کمتری شرکت کنند.

از نظر EST نمره خوب تافل چند است؟

EST، موسسه برگزارکننده تافل است و معیارهای خاصی برای ارزیابی نمره مکتسبه داوطلبان در نظر گرفته است. بر این اساس به همراه نمره تافل، سندی تحت عنوان «بازخورد عملکرد» نیز برای شما صادر می‌شود. این سند خلاصه‌ای از سطح عمومی داوطلب در مهارت‌های چهارگانه تافل است.

ارزیابی عملکرد داوطلبان در ریدینگ و لیسنینگ تافل

عملکرد داوطلبان در ریدینگ و لیسنینگ تافل، در سه سطح high، intermediate و low ارزیابی می‌شود. در این بخش خلاصه‌ای از مفهوم این سه سطح را بررسی خواهیم کرد.

بررسی ریدینگ و اسپیکینگ تافل

High: اگر موفق به کسب این سطح شوید، شانس پذیرش در بهترین دانشگاه‌ها را خواهید داشت.

Intermediate: اگر در مهارت‌های ریدینگ و لیسنینگ سطح متوسط دارید، احتمالا مشکلی بابت ورود به بسیاری از دانشگاه‌ها را خواهید داشت. دانشگاه‌هایی که دانشجویان متوسط را قبول می‌کنند، معمولا نمره مشخصی به عنوان حداقل نمره تافل اعلام می‌کنند.

Low: همان‌طورکه احتمالا حدس می‌زنید، نمرات پایین چندان خوب نیستند. با این حال، اگر نمرات بالای محدوده low را کسب کنید (به عنوان مثال از ۰ تا ۹ low محسوب می‌شود و شما ۸ گرفته‌اید)، احتمالا می‌توانید به صورت مشروط پذیرش بگیرید.

ارزیابی عملکرد داوطلبان در اسپیکینگ تافل

EST برای ارزیابی مهارت گفتاری داوطلبان ۴ سطح Good، Fair، Limited و Weak در نظر گرفته است که هر یک را به اختصار توضیح خواهیم داد.

Good: اگر عملکرد شما در اسپیکینگ آیلتس، «خوب» ارزیابی شود، می‌توانید خود را مدارس عالی تصور کنید. بدیهی است که هرچه به حداکثر امتیاز یعنی ۳۰ نزدیک‌تر باشید، بهتر است.

FAIR: fair به معنای «متوسط» است. بنابراین با داشتن این سطح از اسپیکینگ، می‌توانید وارد دانشگاه‌های متوسط شوید. حال جالب است بدانید که گاهی با داشتن سطح متوسط در اسپیکنیگ می‌توانید وارد برنامه‌های ارشد فارغ‌التحصیلی شوید. چراکه برخی از این برنامه‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که در زمینه STEM فعالیت می‌کنند، متقاضیانی که سطح پایین‌تری در اسپیکینگ تافل دارند را ترجیح می‌دهند.

Limited: اگر توانایی گفتاری شما محدود باشد، ممکن است به صورت مشروط پذیرفته شوید اما پذیرش کامل و مستقیم، بعید به نظر می‌رسد.

Weak :week، به معنای ضعیف و به خودی خود گویای همه چیز است. دانشجویانی که در اسپیکینگ ضعیف، ارزیابی می‌شوند، احتمالا در برخی دانشگاه‌ها شانس پذیرش مشروط را داشته باشند ولی در این سطح، پذیرش کامل بعید به نظر می‌رسد.

ارزیابی عملکرد داوطلبان در رایتینگ تافل

مهارت نوشتاری داوطلبان تافل، در سه دسته good، fair و limited طبقه‌بندی می‌شود. سطح Good و Fair مانند سطوح مشابه در اسپیکینگ هستند. با این حال اگر سطح limited یا محدود دارید، علاوه بر پذیرش مشروط، شانس قبولی کامل در مدارس متوسط و پایین را نیز خواهید داشت. البته به شرط این که در بقیه مهارت‌ها عملکرد بهتری داشته باشید.

مطالب مرتبط:

از چه منابعی برای رایتینگ تافل استفاده کنیم؟

جدول نمره‌بندی مهارت‌های چهارگانه در آزمون تافل

در جدول زیر، نمره‌ای که به هر یک از سطوح تعلق می‌گیرد را قید خواهیم کرد..

مهارت

سطح

نمره

ریدینگ یا لیسنینگ

high

۲۲-۳۰

intermediate

۱۵-۲۱

low

۰-۱۴

اسپیکینگ

good

۲۶-۳۰

fair

۱۸-۲۵

limited

۱۰-۱۷

weak

۰-۹

رایتینگ

good

۲۴-۳۰

fair

۱۷-۲۳

limited

۱-۱۶

جمع‌بندی

در این مطلب با مفهوم «نمره خوب در آزمون تافل» آشنا شدیم. با این حال فراموش نکنید که نمره تافل، به تنهایی برای اخذ پذیرش تحصیلی کافی نیست. چاپ مقاله در ژورنال‌های معتبر، نداشتن گپ تحصیلی، ارائه انگیزه‌نامه تاثیرگذار، مراجعه به یک دارالترجمه رسمی آنلاین معتبر و مواردی از این قبیل نیز بر شانس پذیرش شما تاثیرگذار هستند.

به عبارت دیگر اگر نمره تافل شما تنها چند نمره با حداقل نمره اختلاف دارد، اما بقیه رزومه شما عالی است، حتما موضوع را با دانشگاه مقصد مطرح کنید. شاید هنوز هم شانسی برای پذیرش داشته باشید!

ممکن است دانشگاه مقصد شما به مدرک آیلتس نیاز داشته باشد. در این صورت، می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزش آیلتس دبستان ترجمیک، به نمره موردنظر خود دست پیدا کنید.

یک دیدگاه در «حداقل نمره قبولی تافل چند است؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.