روش‌های افزایش اعتماد به نفس در

۴ روش افزایش اعتماد به نفس در اسپیکینگ آیلتس

آیلتس یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است. نتیجه آزمون آیلتس در دانشگاه‌ها و موسسات بسیاری از کشورها مانند کانادا، استرالیا، انگلستان و … پذیرفته می‌شود. این آزمون برای سنجش توانایی‌های زبان انگلیسی شما در چهار مهارت صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن و خواندن طراحی شده است.

شاید هدف شما هم کسب نمره بالا در آزمون آیلتس است و با استفاده از روش‌های مختلفی مانند مطالعه منابع، گوش دادن به پادکست و شرکت در کلاس آیلتس برای این آزمون آماده می‌شوید. پس حتما می‌دانید که مکالمه یکی از بخش‌های مهم در آزمون آیلتس است.

در اسپیکینگ آیلتس شما بر اساس ملاک‌های مختلفی مانند روانی و انسجام، واژگان، دامنه و دقت گرامری و تلفظ ارزیابی می‌شوید. اعتماد به نفس در اسپیکینگ معیار ارزیابی نیست اما به شما کمک می‌کند تا در تمام معیارهای گفته شده به خوبی عمل کنید. در نهایت اعتماد به نفس شما را برای دریافت امتیاز بالا هدایت می‌کند.

اما چگونه می‌توان با احساساتی مانند عصبی بودن و اضطراب مقابله کرد؟ چگونه در جلسه اسپیکینگ آیلتس اعتماد به نفس خودمان را حفظ کنیم؟ برای افزایش اعتماد به نفس در مکالمه به زبان انگلیسی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای آشنایی با روش‌های تقویت اعتماد به نفس در اسپیکینگ آیلتس، در ادامه این پست وبلاگ ترجیمک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

در آزمون آیلتس چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آمادگی، مهم‌ترین کلید برای افزایش اعتماد به نفس برای اسپیکینگ آیلتس است

یکی از مهم‌ترین روش‌های تقویت اعتماد به نفس در اسپیکینگ آیلتس، کسب آمادگی کافی است. اگر به خوبی برای آزمون آیلتس آماده نباشید، در جلسه آزمون هم اعتماد به نفس بالایی نخواهید داشت. بدون تمرین، در طول آزمون اسپیکینگ آیلتس مضطرب به نظر خواهید رسید. در این صورت یک اشتباه ساده به گونه‌ای شما را به هم می‌ریزد که قادر به ادامه دادن مکالمه نخواهید بود.

از طرف دیگر، با تمرین زیاد، نقاط ضعف خود را می‌شناسید و طوری صحبت می‌کنید که گویی فردی بومی انگلیسی‌زبان هستید. شما در مکالمه‌‌های به زبان فارسی هم اشتباهاتی دارید اما مضطرب نمی‌شوید. پس با تمرین بیشتر هم تعداد اشتباهات خود را کاهش دهید و هم مسلط‌تر به زبان انگلیسی صحبت کنید.

هنگام تمرین صدای خود را ضبط کنید

بهترین راه حل عملی برای بهبود مکالمه، ضبط صدای خود و سپس تجزیه و تحلیل آن برای یافتن ایرادها است. کافی است که یک برنامه ضبط صدا را دانلود و بر گوشی خود ضبط کنید. البته نرم‌افزارهایی برای ضبط صدا برای ویندوز هم وجود دارد. انتخاب بین گوشی همراه یا کامپیوتر به این بستگی دارد که با کدام یک راحت‌تر هستید.

مطالب مرتبط:

کسب نمره ۹ در لیسنینگ آزمون آیلتس (IELTS)

یک آزمون کامل اسپیکینگ آیلتس یا فقط یک سوال را در مقابل خود قرار دهید و شروع به صحبت کنید. پس از ضبط، آن را پخش کنید و آن را از نظر انسجام، دستور زبان، زمان، واژگان، اصطلاحات و … تحلیل کنید.

ضبط صدا برای افزایش اعتماد به نفس در اسپیکینگ آیلتس
یکی از راه‌های تقویت اسپیکینگ ضبط صدا و سپس تحلیل آن است.

یکی دیگر از نکاتی که باید آن را بررسی کنید، تسلط و میزان مکث‌های شما است. اگر تسلط خوبی ندارید و زیاد مکث می‌کنید، احتمالا نمره خوبی در اسپیکینگ آیلتس نخواهید گرفت. توقع نداشته باشید که از اول به خوبی افراد نیتیو صحبت کنید بلکه در مرور زمان بهتر خواهید شد.

با ضبط صدا و بررسی آن، مهارت‌های صحبت کردن خود را بهبود می‌بخشید. درنتیجه اعتماد به نفس شما تقویت شده و این امر در امتحان شما نیز منعکس خواهد شد.

بر خودتان متمرکز باشید نه دیگران

در طول آزمون اسپیکینگ آیلتس، از ممتحن نترسید و در مورد نحوه قضاوت او پیش‌داوری نکنید. شما فقط باید آرام بمانید و با خونسردی توضیح دهید. اگر عجله کنید، مرتکب اشتباه می‌شوید. اگر هم خیلی کند پیش روید، مطمئن و مسلط به نظر نخواهید رسید. پس با سرعتی مناسب به سوالات پاسخ دهید.

برای افزایش اعتماد به نفس، به جای ممتحن و واکنش‌ او به پاسخ‌های شما و مواردی از این دست، بیشتر روی خودتان تمرکز کنید. در این ۱۵ دقیقه، بسیار مهم است که بهترین قابلیت‌های خود را نشان دهید. اگر روی عملکرد خود تمرکز کنید، از توانایی‌های خود به خوبی استفاده خواهید کرد.

تمرکز بر خود برای افزایش نمره مکالمه آیلتس
به جای تمرکز بر ممتحن و واکنش‌های او، بر جواب‌های خودتان متمرکز باشید

البته استفاده کامل از توانایی‌ها بدین معنا نیست که هنگام صحبت کردن بابت هر اشتباه ساده مضطرب شوید. در جلسه آزمون آیلتس شما فقط باید روی سؤالات و چگونگی پاسخ دادن به آن‌ها تمرکز کنید.

به نظرات خود ایمان داشته باشید

در مورد نظر دادن عصبی نباشید. در اسپیکینگ آیلتس به نظر شما نمره نمی‌دهند بلکه چگونگی بیان آن ارزیابی می‌شود. بنابراین با اطمینان به خود بیان نظرات خود بپردازید. ارائه نظرات با ذکر دلایل نیز به ممتحن این امکان را می دهد که مهارت‌های گفتاری شما را بهتر بشناسد.

هم‌چنین از جواب‌های از قبل آماده شده استفاده نکنید. ممتحنین برای شناسایی چنین جواب‌هایی آموزش دیده‌اند. فرض کنید که مشغول مکالمه با فردی معمولی هستید و بدون اضطراب به بیان نظرات خود بپردازید.

مطالب مرتبط:

آیا آزمون آیلتس نمره منفی دارد؟

سخن پایانی

اعتماد به نفس نقش مهمی را در موفقیت ایفا می‌کند. البته فراموش نکنید که اعتماد به نفس بیش از حد هم منجر به غرور کاذب می‌شود. توانایی‌های خود را واقع‌بینانه ارزیابی کنید. در مسیر آموزش آیلتس، نقاط ضعف خود را رفع و نقاط قوت خود را تقویت کنید.

روش‌های افزایش اعتماد به نفس در اسپیکینگ آیلتس
روش‌های افزایش اعتماد به نفس در اسپیکینگ آیلتس

با استفاده از این روش‌ها، اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد و نتیجه بهتری در اسپیکینگ آیلتس به دست خواهید آورد.

یک دیدگاه در «۴ روش افزایش اعتماد به نفس در اسپیکینگ آیلتس»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.