سئو چیست؟ بررسی مفاهیم مقدماتی سئو برای افراد مبتدی

با همه‌گیری بیماری کرونا، بسیاری از کسب و کارها رو به فعالیت آنلاین و مجازی آوردند. البته در دروان قبل از کرونا نیز شاهد آنلاین شدن بسیاری از مشاغل و کارهای روزمره بوده‌ایم. با این تفاسیر احتمالا شما هم بارها به کسب درآمد از فضای مجازی فکر کرده‌اید. حتی ممکن است به فکر راه‌اندازی یک وب‌سایت برای کسب و کار فعلی خود باشید.

تا به این‌جای کار عالی است! اما فراموش نکنید که برای جذب افراد به وب‌سایت‌تان و نگه‌ داشتن آن‌ها، باید از علم سئو استفاده کنید.

احتمالا بارها واژه «سئو» به گوش‌تان خورده است. با این حال آیا تا به حال وارد دنیای بزرگ سئو شده‌اید؟ ما در این مطلب مفاهیم اولیه سئو را بررسی خواهیم کرد و خواهیم گفت که برای سئو کردن سایت باید از کجا شروع کنید. تا انتها همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

پنج دلیلی که کسب‌وکار شما به سئو نیاز دارد

سئو چیست؟

SEO مخفف عبارت ‘Search Engine Optimization’ و به معنای «بهینه‌سازی موتورهای جست و جو» است. در واقع سئو، صفحات شما را طوری بهینه می‌کند که در گوگل و سایر موتورهای جست و جو، جایگاه بالاتری را کسب کنند. در نتیجه احتمال این که کاربران هنگام جست و جوی آنلاین سایت شما را پیدا کنند، افزایش می‌یابد.

بنابراین می‌توان گفت که سئو تا حد زیادی شما را از تبلیغات پولی یا گوگل ادز بی‌نیاز می‌کند. پس اگر به فکر افزایش بازدید و ترافیک وب‌سایت‌تان هستید، باید حتما روی سئو تمرکز کنید. در واقع سئو باید به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های بازاریابی شما تبدیل شود.

به عنوان مثال، زمانی که عبارت «سیاره نپتون» را در گوگل جست و جو می‌کنیم، چند سایتی که در تصویر مشاهده می‌کنید بالا می‌آیند. در بین این چند سایت، ویکی‌پدیا در رتبه نخست قرار دارد. این بدین معناست که صفحه مربوط به سیاره نپتون در سایت ویکی‌پدیا به‌خوبی سئو شده است.

سئو چیست؟

در واقع ایده پشت سئو این است: بهینه‌سازی سایت مثل صعود از یک کوه است که قله آن رسیدن به اولین نتیجه‌ جست و جوی کاربران است. جایزه صعود به قله نیز کلیک و ترافیک بیشتری است که به سایت شما وارد می‌شود.

با این حال، همیشه اولین سایت گوگل به کمک سئو بالا نیامده است. مثلا ممکن است اولین نتیجه جست و جوی شما، مربوط به تبلیغات گوگول باشد. علاوه بر این تاریخچه جست و جوهای شما نیز در مرورگرتان ذخیره شده و روی ترتیب سایت‌هایی که به شما نمایش داده می‌شوند تاثیرگذار است.

مطالب مرتبط:

سئو بهتر است یا تبلیغات کلیکی؟

الگوریتم‌های گوگل

رتبه هر یک از سایت‌ها، توسط الگوریتم‌های گوگل تعیین می‌شود. بخشی از این الگوریتم‌ها همواره مثل یک راز باقی مانده است. با این حال می‌توان بر اساس تجربه سئوکاران، مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها را پیدا کرد. این عوامل به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

سئو داخلی یا On-page SEO

رتبه صفحات سایت شما تا حدی توسط عوامل داخلی آن تعیین می‌شود. در واقع On-page SEO همان عواملی هستند که مستقیما توسط شما تعیین می‌شوند. به عنوان مثال، جنبه‌های فنی مثل کیفیت کدنویسی و سرعت سایت یا مواردی مثل کیفیت تولید محتوای متنی، ساختار وب‌سایت و … از عوامل موثر بر سئو داخلی سایت هستند.

سئو خارجی یا Off-page SEO

رتبه سایت شما علاوه بر عوامل داخلی، تحت تاثیر عوامل خارجی نیز قرار دارد. به این عوامل، Off-page SEO یا سئو خارجی گفته می‌شود. لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما داده می‌شود، پیوند با شبکه‌های اجتماعی و سایر مواردی که در خارج از وب‌سایت شما اتفاق می‌افتند، زیرمجموعه سئو خارجی سایت قرار می‌گیرند.

کنترل کردن و تحت تاثیر قرار دادن این عوامل غیر ممکن نیست، اما بسیار دشوار به نظر می‌رسد. با این حال، برای شروع بهتر است از مهم‌ترین عامل یعنی تعداد و کیفیت لینک‌های خارجی شروع کنید. هر چه سایت‌های باکیفیت و مرتبط بیشتری به سایت شما لینک داده باشند، جایگاه شما در گوگل بالاتر خواهد رفت.

یکی دیگر از عواملی که بر سئو خارجی سایت تاثیر می‌گذارد، عملکرد شما در مقایسه با کسب و کارهای رقیب‌تان است. بنابراین باید همواره در حال تحلیل عملکرد رقبا باشید و سعی کنید بهتر از آن‌ها عمل کنید.

سئو جامع

بهترین راهکار این است که روی تکنیک‌های «سئو جامع» تمرکز کنید. هدف سئو جامع، ساخت و حفظ بهترین سایت ممکن است. با استفاده از تکنیک‌های سئو نیازی به فریب دادن گوگل نخواهید داشت. بلکه زمان و تلاش خود را روی یک استراتژی بلندمدت و پایدار سرمایه‌گذاری می‌کنید. هرچه بهینه‌سازی صفحات را دقیق‌تر انجام دهید و وب‌سایت باکیفیت‌تری داشته باشید، شانس بیشتری برای کسب رتبه‌‌های بالاتر خواهید داشت.

آموزش مفاهیم اولیه سئو

چراکه گوگل دائما در تلاش است تا بهترین نتایج را به کاربرانش ارائه کند. بهترین نتایج هم آن‌هایی هستند که محتوای عالی داشته باشند، کاربرپسند باشند و سریع و راحت در دسترس قرار بگیرند.

کسب رتبه خوب در موتورهای جست وجو مثل گوگل، حاصل یک استراتژی سئو جامع است که تمام جنبه‌های سایت شما را در بر گرفته باشد. همه چیز سایت شما از تجربه کاربری (UX) گرفته تا محتوای آن، باید درجه یک باشند. این دقیقا همان «سئو جامع» است.

تکنیک‌های سئو جامع، نه تنها برای رتبه‌بندی سایت مفید است بلکه به کاربران کمک می‌کند تا محتوا یا لینک‌های موردنیازشان را راحت‌تر و سریع‌تر پیدا کنند.

معرفی بهترین ابزار بهبود سئو سایت

ابزارهای مختلفی برای بهبود سئو سایت وجود دارد. افزونه رایگان یوست یکی از بهترین ابزارها در این زمینه است. این افزونه دارای نسخه رایگان و پرمیوم است و به شما کمک می‌کند تا محتوایی با رتبه سئو بالا تولید کنید. شما می‌توانید به کمک پیشنهادات این افزونه، اصلاحات لازم را روی محتوا اعمال کنید. بدین ترتیب هم مخاطبان از محتوای شما لذت خواهند برد هم گوگل از شما راضی خواهد بود.

نسخه پرمیوم این افزونه به شما کمک می‌کند تا یک گام فراتر بروید. این نسخه مترادف‌ها و کلمات کلیدی مرتبط را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به کمک آن‌ها محتوای خود را بهینه کنید. همچنین می‌توانید لینک‌دهی داخلی محتواها را نیز بر اساس راهنمایی‌های این افزونه انجام دهید.

سخن پایانی

عملیات بهینه‌سازی سایت‌ها که به هدف رسیدن به جایگاهی بالا در نتایج جست و جوی گوگل انجام می‌شود، سئو گفته می‌شود. در این میان، سئو جامع که به بهبود همه‌جانبه سایت منجر می‌شود، بهترین راه برای ارتقای رتبه‌بندی سایت‌ها محسوب می‌شود.

اگر در ابتدای راه هستید، بهتر است دور تمام ترفندهای کلاه سیاه را خط بکشید. چراکه این ترفندها در نهایت، روی رتبه‌بندی سایت شما اثر منفی خواهد داشت. در عوض، تکنیک‌های سئو را به طور منظم به کار بگیرید تا پس از مدتی از اثرات قابل توجه آن بهره‌مند شوید.

برون‌سپاری پروژه‌های تولید محتوا، راهکاری عالی برای ارتقای رتبه سئو سایت است. شما می‌توانید پروژه‌های تولید محتوا خود را به سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک بسپارید.

ترجمیک از تولیدکنندگان محتوا به صورت دورکاری دعوت به همکاری می‌کند. اگر به فعالیت در این حوزه علاقه‌مند هستید، سری به صفحه استخدام مترجم بزنید.

3 دیدگاه در «سئو چیست؟ بررسی مفاهیم مقدماتی سئو برای افراد مبتدی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.