۱۰ نکته کاربردی برای بهبود سئو تصاویر

آیا آخرین باری که در سایت خود تصویری بارگذاری کردید را به خاطر دارید؟ احتمالا طی چند مرحله ساده، تصویر موردنظرتان را از سایت‌های معروف دانلود و بدون کاهش حجم بارگذاری کرده‌اید. اگر با خواندن این جمله احساس همذات‌پنداری کردید، متاسفانه باید بگوییم که سئو تصاویر سایت شما بسیار ضعیف است!

به عبارت دیگر آپلود تصاویر حجیم، مثل اضافه کردن یک وزنه بیست کیلویی به سایت است که قطعا سرعت آن را کاهش می‌دهد و رابط کاربری را نیز تضعیف می‌کند. اما سئو تصاویر تنها به همین مورد محدود نمی‌شود.

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد جست و جوی عبارت موردنظرتان، وارد قسمت image شوید و برای پیدا کردن اطلاعات موردنیازتان تصاویر موجود را بررسی کنید. در این حالت تمام تصاویری که برای شما به نمایش درمی‌آیند، سئوشده هستند. در غیر این صورت، هیچ وقت شانس نمایش به مخاطبان را پیدا نمی‌کردند.

از این رو، همه متخصصان سئو تلاش برای بهبود سئو تصاویر را یک سرمایه‌گذاری ارزشمند می‌دانند. خبر خوب این است که تکنیک‌های مختلف و آسانی برای بهبود سئو تصاویر وجود دارد که در این مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرند. با ما همراه باشید تا با یکی از نکات مهم تولید محتوای متنی آشنا شوید!

مطالب مرتبط:

چگونه سیگنال‌‌های کاربری بر سئو تاثیر می‌گذارند؟

چرا سئو تصاویر مهم است؟

خیلی خلاصه و کوتاه، می‌توان گفت که بدون رعایت نکات سئو تصاویر، فرصتی طلایی برای ارتقای رتبه سایت را از دست می‌دهید. درست مثل این است که یک رستوران در کنار غذاهای خوشمزه‌ای که دارد، دسر رایگان هم بدهد؛ اما شما از آن بی‌خبر باشید و بی‌نصیب بمانید!

آموزش نکات کاربردی سئو

در واقع سئو تصاویر، مزایایی از جمله:

  • ارتقای تجربه کاربری
  • افزایش سرعت سایت
  • جذب مخاطبان جدید

را به دنبال خواهد داشت. در ادامه با ۱۰ ترفند کاربردی برای دستیابی به این اهداف را بررسی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

HTTPS چیست و چرا برای سئو مهم است؟

فرمت مناسب را انتخاب کنید

رمزگشایی از تمام انواع فرمت‌های تصویری، کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد و مثل این است که بخواهید یک دایره‌المعارف کامل را حفظ کنید! با این حال پیش از بارگذاری تصاویر در سایت، باید بتوانید بهترین فرمت را انتخاب کنید. فرمت‌های زیادی در دسترس هستند؛ با این حال PNG و JPEG رایج‌ترین فرمت‌های وب هستند.

PNG

این فرمت تصاویری باکیفیت ولی با حجم بیشتر ایجاد می‌کند.

JPEG

فرمت JPEG، کیفیت تصاویر را کاهش می‌دهد اما حجم نسبتا خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال می‌توانید با تغییرات تنظیمات، بین کیفیت و حجم تعادل برقرار کنید.

WebP

WebP فرمت دیگری است که حجم تصاویر شما را به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. برای تبدیل به این فرمت، باید افزونه WebP را به فوتوشاپ اضافه کنید.

تصاویر خود را فشرده کنید

فشرده نکردن تصاویر و بارگذاری آن‌ها در سایت، مثل سوار شدن ۱۰ نفر در یک ماشین کوچک است! موتورهای جست و جو نیز هنگامی که به سایت شما می‌رسند، با تعجب می‌گویند که چه‌طور این حجم از محتوا را در این فضای کوچک جا کرده‌اید؟!

از شوخی که بگذریم باید بگوییم که طبق بایگانی HTTP تصاویر به طور متوسط، ۲۱ درصد وزن کل صفحه وب را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل فشرده‌سازی تصاویر پیش از آپلود کردن، شدیدا توصیه می‌کنیم. برای این کار می‌توانید از فتوشاپ یا ابزاری مثل TinyPNG استفاده کنید. TinyPNG یک افزونه وردپرس نیز دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

WP Smush نیز یکی دیگر از افزونه‌های وردپرس است که بدون کاهش کیفیت، فشرده‌سازی را انجام می‌دهد.

مطالب مرتبط:

کیورد استافینگ و راه‌های مقابله با آن

تصاویر منحصربه‌فرد ایجاد کنید

منحصربه‌فرد بودن، مهم‌ترین مشخصه‌ای است که سایت شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند. با این وجود، چرا وقتی نوبت به بارگذاری تصاویر می‌رسد، از تصاویر موجود در وب استفاده می‌کنید و هیچ خلاقیتی به خرج نمی‌دهید؟ به عنوان مثال، وب‌سایت‌های مشاوره اکثرا از تصویر آقا یا خانومی که لبخند دارد، استفاده می‌کنند.

چگونه تصاویر سایتم را سئو کنم؟

هر چقدر که تصاویر موجود در وب را بهینه کنید، باز هم از مزایا و تاثیر تصاویر اصیل و منحصربه‌فرد بی‌بهره می‌مانید. بنابراین برای ارتقای رابط کاربری سایت و کسب رتبه بالاتر در موتورهای جست و جو، علاوه بر تولید محتوای متنی یونیک، برای تولید محتوای تصویری نیز برنامه‌ریزی کنید.

حال شاید فکر کنید که درج لوگو در لندینگ پیج‌ها و پست‌های وبلاگی، راهی ساده برای متفاوت کردن سایت باشد. اما هرگز این فکر را عملی نکنید!

به قوانین کپی رایت دقت کنید

حتما می‌دانید که محتواهای کپی، تکراری شناخته می‌شوند و از گوگل اخطار می‌گیرند. این قاعده، در رابطه با تصاویر نیز صادق است. به بیان بهتر، نباید از تصاویری که استفاده از آن‌ها مجاز نیست، استفاده کنید.

خوشبختانه امروزه سایت‌های مختلفی برای دانلود رایگان عکس وجود دارند و این مانع را از سر راه شما برمی‌دارند. تصاویری که در این سایت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، کاملا رایگان هستند و کپی‌برداری از آن‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مطالب مرتبط:

سایت‌های دانلود رایگان عکس برای تولید محتوا

نام فایل تصاویر را تغییر دهید

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر سئو، که احتمالا تا به حال از آن بی‌خبر بوده‌اید، نام فایل تصاویر است. اجازه دهید اهمیت این موضوع را با یک مثال بیان کنیم. فرض کنید که از دوستتان یک جعبه کادویی گرفته‌اید ولی چیزی داخل جعبه وجود ندارد! تغییر ندادن نام فایل تصاویر نیز همین‌ اندازه، مضحک و مخرب است.

بنابراین نام فایل‌ها را از حالت پیش‌فرض که معمولا چیزی شبیه IMG_722019 است تغییر دهید. حال این سوال پیش می‌آید که چه نامی را برای فایل‌ها انتخاب کنیم؟ در این مرحله باید از ابزار کلیدی تولید محتوا، یعنی کلمات کلیدی استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر فروشنده شکلات هستید و تصاویر محصولات‌تان را روی سایت بارگذاری می‌کنید، مواردی مثل «بهترین شکلات‌فروشی تهران» یا از «قیمت شکلات در اصفهان» گزینه‌های خوبی هستند.

متن‌های جایگزین سئوپسند را فراموش نکنید

همان‌طورکه عناوین، محتوای سایت شما را توصیف می‌کنند، متن‌های جایگزین نیز برای معرفی محتویات فایل‌های تصویری نوشته می‌شوند. در صورت عدم استفاده از متن جایگزین مناسب، شانس قرارگیری در منوی IMAGE گوگل و در نتیجه برخی مشتریان بالقوه را از دست می‌دهید.

برای نوشتن متن جایگزین، به موضوع محتوا و تصویر توجه کنید و تا جایی که می‌توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید.

به مسیر فایل تصاویر دقت کنید

گوگل روزبه‌روز در حال پیشرفت و ارائه نسخه‌ها و به‌روزرسانی‌های جدید است. یکی از جالب توجه‌ترین به‌روزرسانی‌های اخیر، توجه به نام و مسیر فایل تصاویر است. در واقع این عوامل نیز از دست‌های پشت پرده‌ای هستند که رتبه‌بندی سایت شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

چگونه سئو سایتم را بهبود ببخشم؟

به عنوان مثال تصور کنید که صاحب یک برند تجاری ساخت و فروش قطعات الکترونیکی هستید. در این حالت، به جای این که تمام محتواهای تصویری را در یک پوشه با نام عمومی «تصاویر» ذخیره کنید، چند پوشه مختلف با نام‌های مشخصی مثل «برد الکتریکی» و «خازن» ایجاد کنید.

مطالب مرتبط:

معرفی و بررسی شش اشتباه رایج سئو

از تصاویری با ابعاد مشخص استفاده کنید

آیا تا به حال به طول و عرض تصاویری که در پست‌های وبلاگی استفاده می‌کنید، دقت کرده‌اید؟ آیا هیچ الگوی ثابتی برای مشخص کردن ابعاد تصاویر دارید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، باید بگوییم که در بحث سئو تصاویر عملکرد خوبی نداشته‌اید. اما ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است!

برای انتخاب طول و عرض تصاویر، باید چند نکته را مد نظر قرار دهید. تمام این نکات، در راستای بهبود تجربه کاربری هستند. در واقع طول و عرض تصاویر باید طوری باشد که چشم مخاطب، حین مطالعه مطلب خسته نشود.

به عنوان مثال، بهتر است عرض تصاویر را با طول جملات تراز کنید تا سایت شما ظاهری چشم‌نوازتر و یکدست‌تر پیدا کند.

کاربرانی که با گوشی همراه وارد سایت شما می‌شوند را فراموش نکنید

حتما می‌دانید که بسیاری از مخاطبان، از طریق گوشی همراه از سایت شما بازدید می‌کنند. علاوه بر این، گوشی‌های موبایل با لپتاپ و کامپیوتر تفاوت‌های زیادی دارند. بنابراین نحوه نمایش سایت شما در گوشی موبایل، با رایانه‌های شخصی متفاوت خواهد بود.

با این تفاصیل باید رابط کاربری سایت را طوری طراحی کنید که برای کاربران تلفن‌های همراه نیز مطلوب و خوشایند باشد. بهینه کردن ابعاد تصاویر یکی از راهکارهایی است که تحقق این هدف را میسر می‌کند. به عنوان مثال طول تصاویر شما نباید آن‌قدر بزرگ باشد که کاربران برای مشاهده کامل آن چند ثانیه به اسکرول کردن مشغول باشند.

علاوه بر این، عرض تصاویر نیز نباید از عرض استاندارد صفحه‌ نمایش تلفن‌های همراه بیشتر باشد. در غیر این صورت کاربر ناچار به اسکرول کردن افقی، که کاری حوصله‌سربر و ناخوشایند است، خواهد بود.

تصاویر را به نقشه سایت خود اضافه کنید

فراموش نکنید که نقشه سایت شما باید شامل تصاویر نیز باشد. حال می‌توانید تصاویر را به نقشه سایت اضافه کنید یا نقشه جدید برای تصاویر ایجاد کنید. با رعایت این نکته، شانس ایندکس شدن تصاویر سایت شما افزایش می‌یابد و در نتیجه ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد.

سخن پایانی

قطعا پس از مطالعه این مطلب، هیچ تصویری را بدون بهینه‌سازی بارگذاری نخواهید کرد. می‌توانیم این طور جمع‌بندی کنیم که ارتباط بین تصویر و متن جایگزین با محتوای سایت، مهم‌ترین اقدامات سئو تصاویر هستند. با این حال مواردی همچون انتخاب فرمت مناسب و کاهش حجم فایل نیز حائز اهمیت هستند.

اگر به فکر تولید محتوای سئوشده هستید ولی فرصت کافی ندارید، ما خدمات تولید محتوا ترجمیک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در صورتی که نویسنده هستید و به فعالیت‌های فریلنسری علاقه‌مند هستید، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

4 دیدگاه در «۱۰ نکته کاربردی برای بهبود سئو تصاویر»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.