Bcc در ایمیل به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

سال‌هاست که ایمیل به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای ارتباطی شناخته می‌شود. حتی روی کار آمدن و گسترش شبکه‌های اجتماعی نیز چیزی از اهمیت این تحفه عصر تکنولوژی کم نکرده است. با این حال، بسیاری از ما هنوز هم با قابلیت‌های مختلفی که برنامه‌های ارسال ایمیل در اختیار ما می‌گذارند، آشنا نیستیم.

Bcc یکی از این قابلیت‌هاست که احتمالا بارها هنگام ارسال ایمیل با آن برخورد کرده‌اید ولی با کاربردش آشنا نیستید!

در این مطلب، خواهیم دید که Bcc در ایمیل به چه معناست و چه کاربردی دارد؟ اگر علاوه بر تولید محتوای متنی، بازاریابی ایمیلی را نیز در استراتژی محتوای خود دارید، با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

CC در ایمیل به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

Bcc در ایمیل چیست؟

Bcc، از حروف اول عبارت blind carbon copy گرفته شده و به معنای «کپی پنهان» است. در واقع عملکرد bcc مشابه cc است و یک کپی از ایمیل شما را به گیرندگان لیست موردنظرتان ارسال می‌کند. با این تفاوت که افرادی که در لیست bcc قرار دارند، به نام و آدرس یکدیگر دسترسی نخواهند داشت. قابلیت reply-all یا «پاسخ به همه» نیز برای گیرندگان لیست bcc قفل است.

حال اگر با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید، احتمالا متوجه ترجمه تحت‌اللفظی bcc شده‌اید. در واقع این عبارت، به صورت لغت به لغت، «کپی کور» ترجمه می‌شود! اما چرا چنین نامی روی این ویژگی ارسال ایمیل گذاشته شده است؟

می‌دانیم که پیش از ظهور ایمیل، مردم نامه‌های کاغذی استفاده می‌کردند و در صورت لزوم با کاغذ کاربن، این نامه‌ها را کپی می‌کردند. بعدها با اختراع ایمیل، cc کردن جای کاغذ کاربن را گرفت. اما تمام افرادی از طریق گزینه cc کپی ایمیل را دریافت می‌کنند، به نام و ایمیل همدیگر دسترسی دارند.

در واقع واژه blind به این واقعیت اشاره دارد که گیرندگان ایمیل، همدیگر را نمی‌بینند و لیست گیرندگان bcc تنها برای فرستنده اصلی ایمیل، قابل مشاهده خواهد بود.

نکته: شما نمی‌توانید تنها با پر کردن فیلد bcc یا cc ایمیل ارسال کنید. به عبارت دیگر، فیلد to نیز باید حتما پر شود. با این حال، برای دور زدن این موضوع، می‌توانید در قسمت to، ایمیل خودتان را وارد کنید.

در چه مواردی از قابلیت bcc استفاده کنیم؟

bcc در ایمیل چیست؟

به طور کلی اگر قصد دارید کپی ایمیل‌تان را به لیست بزرگی از افراد بفرستید و محافظت از حریم خصوصی، برایتان مهم نیست، نیازی به bcc کردن ندارید. با این وجود، اگر برای استفاده از این قابلیت تردید دارید، به موارد زیر دقت کنید.

ارسال ایمیل به صورت انبوه

تصور کنید که می‌خواهید به تعداد زیادی از افراد خانواده، دوستان یا همکاران خود ایمیل بزنید. در این حالت، به کمک ویژگی bcc می‌توانید به افراد این‌طور نشان دهید که ایمیل را به صورت خاص و تنها برای آن‌ها ارسال کرده‌اید.

حفاظت از حریم شخصی

ممکن است تمایلی به اشتراک گذاشتن اطلاعات تماس گیرندگان نداشته باشید یا نخواهید بقیه بدانند که شما ایمیل را برای افراد دیگر نیز فرستاده‌اید. در چنین مواردی، قابلیت bcc در خدمت شماست!

عدم تمایل به دریافت پاسخ ایمیل

اگر به فکر ارسال ایمیل به تعداد زیادی از افراد هستید ولی به نیازی به دریافت پاسخ ندارید، بهترین راه bcc کردن است.

در چه مواردی نباید از bcc ایمیل استفاده کنیم؟

شاید فکرش را هم نکنید اما در برخی موارد، bcc کردن ایمیل، می‌تواند اشتباهی بزرگ و کاری غیراخلاقی باشد. در این بخش، موقعیت‌هایی که bcc کردن در آن‌ها جایز نیست را بررسی می‌کنیم.

بدگویی کردن از افراد

بعضا دیده شده که برخی افراد، مافوق گیرنده اصلی ایمیل را bcc می‌کند تا به طور مخفیانه وی را در جریان اطلاعات مبادله‌شده بگذارند. اگر شما هم این راه را برای بدگویی کردن یا بد جلوه دادن همکارتان انتخاب کرده‌اید، لطفا در تصمیم‌تان تجدید نظر کنید.

استراق سمع

این نیز از اهداف پلید دیگری است که می‌تواند پشت bcc کردن باشد! بنابراین اگر تصمیم گرفته‌اید برخی افراد را به طور مخفیانه در جریان ایمیل خود قرار دهید، فراموش نکنید که این کار عواقب جدی به دنبال خواهد داشت. مخصوصا اگر در محیط کاری یا تحصیلی هستید.

فیلد bcc در کدام قسمت ایمیل قرار دارد؟

بسته به پلتفرمی که برای ارسال ایمیل انتخاب کرده‌اید، محل فیلد bcc می‌تواند متفاوت باشد. با این حال معمولا درست در قسمت پایینی یا سمت راست فیلد to، می‌توانید bcc را پیدا کنید. البته در برخی پلتفرم‌ها فیلد cc و bcc را مخفی شده است. بنابراین، اولین باری که به این گزینه‌ها نیاز دارید، باید کمی جست‌وجو کنید.

مثال‌های رایج bcc کردن ایمیل

در چه مواردی افراد را bcc کنیم؟

در این بخش، سه نمونه از موقعیت‌هایی که ممکن است در آن‌ها ناگزیر به bcc کردن شوید را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ارسال دعوت‌نامه برای یک مهمانی بزرگ

تصور کنید یک مهمانی بزرگ پیش رو دارید و ۳۰ نفر از دوستان‌تان را دعوت می‌کنید. حال نمی‌خواهید پس از ارسال ایمیل دعوت به مهمانی، ساعات زیادی را صرف پاسخ به تشکر مهمان‌ها کنید! بنابراین همه مدعوین را به لیست bcc و میزبانان مشترک را به فیلد cc اضافه کنید. ایمیل خودتان را نیز در بخش to وارد کنید.

در جریان قرار دادن مافوق یا مدیرعامل

ممکن است مدیر شرکت شما بخواهد که برای برخی مشتریان ویژه ایمیل ارسال کنید و وی را در لیست bcc قرار دهید. بدین ترتیب، بدون این که مشتریان متوجه شوند، مدیرعامل روی عملکرد شما نظارت خواهد کرد.

نکته: این کار، استراق سمع به حساب نمی‌آید. چراکه سرپرست یا مدیر شما، اجازه ارزیابی مهارت‌های ارتباطی شما را دارد.

در جریان قرار دادن دوستان نزدیک

تصور کنید یکی از دوستان‌تان، برای معرفی شما به مربی ورزشی خود، شما را در لیست cc ایمیل قرار داده است. حال زمانی که به مربی ورزشی ایمیل می‌دهید، بهتر است دوست‌تان را در لیست bcc قرار دهید. بدین ترتیب، دوست‌تان بدون این که با حجم زیادی از پیام‌های شما و مربی قرار بگیرد، در جریان مکالمات قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

Cc و bcc دو مورد از امکانات کاربردی پلتفرم‌های ارسال ایمیل هستند. این دو قابلیت، عملکردی مشابه هم دارند. با این تفاوت که افراد در لیست bcc، به آدرس ایمیل همدیگر دسترسی ندارند. فراموش نکنید که پیش از cc یا bcc کردن افراد، شرایط را در نظر بگیرید و آداب معاشرت را رعایت کنید.

اگر برای ایمیل‌ها یا نامه‌های سازمانی خود به تولید محتوا نیاز دارید، از خدمات سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک استفاده کنید.

تولید محتوا به زبان‌های خارجی، یکی از بهترین راه‌های جذب مشتریان خارجی است. ما در ترجمیک خدمات تولید محتوای انگلیسی را به شما ارائه می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.