چگونه به فیلم‌ها در مقاله‌نویسی رفرنس دهیم؟

شیوه رفرنس‌دهی به فیلم‌ها در مقاله‌نویسی

فرض کنید که در حال نوشتن یک مقاله پژوهشی هستید که در قسمتی از آن باید به یک فیلم رفرنس دهید، در این مواقع چه می‌کنید؟ نگارش و ترجمه مقاله و چاپ آن در مجلات معتبر، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید انجام دهند. برای این کار دانشجویان از منابع مختلفی مانند مقالات پژوهشی، کتاب‌ها، تحقیقات میدانی، فیلم‌ها و … استفاده می‌کنند.

فیلم‌ها منبع اطلاعاتی معتبری برای مقالات تحقیقاتی هستند. اما ممکن است که در مورد نحوه استناد به فیلم‌ها در مقالات پژوهشی خود اطلاعی نداشته باشید. در هنگام رفرنس‌دهی به یک فیلم همواره باید از عناصری مانند عنوان فیلم، سال اکران، کارگردان، سایر مشارکت‌کنندگان مرتبط و شرکت تولید/توزیع نام ببرید. برای دست‌یابی به این جزئیات، ازDVD فیلم، وب‌سایت رسمی فیلم موردنظر یا پایگاه‌های اطلاعات آنلاین معتبر مانند IMDb استفاده کنید.

در این مقاله، شیوه رفرنس‌نویسی در هر ۴ سبک MLA، APA، Chicago و Vancouver را بررسی می‌کنیم. بنابراین برای آشنایی با شیوه‌های رفرنس‌دهی به فیلم‌ها در مقالات پژوهشی در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

یک مقاله خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟۱۱نکته برای نوشتن مقالات آکادمیک

استناد به یک فیلم‌های غیرانگلیسی در مقالات انگلیسی

وقتی فیلمی به زبانی غیر از انگلیسی تولید می‌شود، همیشه عنوان اصلی و سپس ترجمه را در داخل پرانتز ذکر کنید. برای مقالات انگلیسی، اگر فیلم به زبانی است که از الفبای رومی استفاده نمی‌کند، عنوان و نام‌های دیگر را نویسه‌گردانی (برگرداندن عین تلفظ کلمه یا عبارتی از زبان مبدا به زبان مقصد) کنید و دومی را به ترتیب غربی مرتب کنید.

برای مثال، کمدی-درام مکزیکی «No se aceptan devoluciones» در کتاب‌شناسی شما با عنوان « No se aceptan devoluciones » آورده می‌شود. قبل از اینکه خودتان عنوان یک فیلم را ترجمه کنید، همیشه بررسی کنید که آیا نسخه انگلیسی رسمی آن وجود دارد یا خیر.

استناد به یک فیلم به سبک APA

برای استناد به یک فیلم به سبک APA، فرقی نمی‌کند که آن را در سینما تماشا کرده‌اید، روی DVDیا در منابع آنلاین، نقل‌قول‌ها همیشه یک قالب را دنبال می‌کنند:

نام خانوادگی کارگردان. (سال انتشار). عنوان فیلم [نوع محتوا]. استودیو.

کتاب‌شناسی مقاله شما در مورد استفاده از میزانسن برای انتقال روایت در فیلم تایتانیک، باید حاوی مدخل زیر باشد:

کامرون، جی (کارگردان). (۱۹۹۷). تایتانیک [فیلم]. پارامونت پیکچرز

Cameron, J. (Director). (1997). Titanic [Film]. Paramount Pictures.

نقل قول و رفرنس‌نویسی در سبک APA از شیوه ثابتی پیروی می‌کند
نقل قول و رفرنس‌نویسی در سبک APA از شیوه ثابتی پیروی می‌کند

استناد درون متنی شما فقط نام خانوادگی کارگردان، سال انتشار و در صورت نیاز یک بازه زمانی از فیلم را باید شامل شود:

(کامرون، ۱۹۹۷، ۰:۴۶:۱۲)

(Cameron, 1997, 0:46:12)

تفاوت APA 6 در مقابل APA 7در رفرنس‌دهی به فیلم‌ها

تفاوت خاصی در نحوه استناد به فیلم‌ها بین دستورالعمل‌های سبک APA 6 و APA 7 وجود ندارد. اما اگر از قوانین جدیدتر پیروی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که معمولا در حال حاضر برچسب‌های زمانی برای ارجاع مستقیم خوانندگان به یک نقل قول یا صحنه توصیه می‌شود.

مطالب مرتبط:

قابلیت‌های پیشرفته ورد برای مقاله‌نویسی

رفرنس‌دهی به یک فیلم به سبک MLA

استناد فیلم به روش MLA با عنوان فیلم (به صورت مورب) شروع می‌شود و سپس با «به کارگردانی» و نام و نام خانوادگی کارگردان ادامه می‌یابد:

تایتانیک به کارگردانی جیمز کامرون، پارامونت پیکچرز، ۱۹۹۷٫

Titanic. Directed by James Cameron, Paramount Pictures, 1997.

اگر می‌خواهید که مشارکت‌کنندگان دیگری را هم اضافه کنید، فقط نقش آن‌ها را مشخص کرده و با ویرگول از هم جدا کنید:

تایتانیک به کارگردانی جیمز کامرون، با اجرا کیت وینسلت و لئوناردو دی کاپریو، موسیقی جیمز هورنر، پارامونت پیکچرز، ۱۹۹۷٫

Titanic. Directed by James Cameron, performances by Kate Winslet and Leonardo DiCaprio, music by James Horner, Paramount Pictures, 1997.

اگر می‌خواهید که به نسخه خاصی از یک فیلم مراجعه شود، می‌توانید که آن را نیز به مرجع اضافه کنید:

تایتانیک به کارگردانی جیمز کامرون، با اجرا کیت وینسلت و لئوناردو دی کاپریو، موسیقی جیمز هورنر، نسخه توسعه یافته، پارامونت پیکچرز، ۱۹۹۷٫

Titanic. Directed by James Cameron, performances by Kate Winslet and Leonardo DiCaprio, music by James Horner, extended version, Paramount Pictures, 1997.

اگر فیلم را در یک برنامه یا وب‌سایت تماشا کرده‌اید، جزئیات را نیز در نظر بگیرید (اگر فکر می‌کنید که برای خوانندگان ضروری است). مطمئن شوید که نام برنامه یا سایت را با حروف بزرگ و مورب نوشته‌اید:

تایتانیک به کارگردانی جیمز کامرون، پارامونت پیکچرز، ۱۹۹۷٫ نتفلیکس.

Titanic. Directed by James Cameron, Paramount Pictures, 1997. Netflix.

در نقل‌قول‌های درون‌متنی فیلم به روش MLA عنوان (یا نسخه کوتاه‌شده آن) و محدوده زمانی بخشی را که خوانندگان باید به آن نگاه کنند، ذکر می‌شود:

(تایتانیک ۴۵:۱۲-۴۹:۰۸)

(Titanic 45:12–۴۹:۰۸)

مطالب مرتبط:

جایگاه نویسنده در مقالات علمی چگونه تعیین می‌شود؟

تفاوت MLA 8 و MLA 9 در رفرنس‌دهی به فیلم‌ها

قوانین فوق از دستورالعمل‌های جدید MLA 9 گرفته شده است. طبق قوانین MLA 8، یک مدخل کتابشناسی فیلم با نام کارگردان (اکنون: با عنوان) شروع می‌شود و باید نشانی‌های اینترنتی برای پایگاه‌های داده و سرویس‌های پخش ارائه شود. اما در MLA 9 دیگر ذکر این موارد الزامی نیست.

استناد به یک فیلم به سبک شیکاگو (Chicago Style)

راهنمای سبک شیکاگو به شما امکان انتخاب بین سیستم استناد نویسنده-تاریخ (The Author-Date citation system) و سبک پاورقی را می‌دهد.

مواردی که در رفرنس‌دهی فیلم‌ها در مقالات به سبک شیکاگو باید ذکر شوند
مواردی که در رفرنس‌دهی فیلم‌ها در مقالات به سبک شیکاگو باید ذکر شوند

یک مدخل کتاب‌شناسی سبک پاورقی شیکاگو برای یک فیلم، کارگردان را به عنوان نویسنده (به دنبال «کارگردان») فهرست می‌کند، طول فیلم را (بر حسب ساعت و دقیقه) مشخص می‌کند و یک URL در پایان (در صورت تماشای آنلاین) یا جزئیات را شامل می‌شود. در مورد فرمت فیزیکی:

نام خانوادگی کارگردان، کارگردان. عنوان فیلم. شرکت تولیدی یا توزیع کننده، سال. طول فیلم. URL/فرمت.

کامرون، جیمز، کارگردان. تایتانیک پارامونت پیکچرز، ۱۹۹۷٫ ۳ ساعت، ۱۴ دقیقه. https://www.amazon.com/Titanic-Leonardo-DiCaprio/dp/B008PHN6F6.

Cameron, James, director. Titanic. Paramount Pictures, 1997. 3 hr., 14 min. https://www.amazon.com/Titanic-Leonardo-DiCaprio/dp/B008PHN6F6.

یادداشت‌ها با عنوان فیلم شروع می‌شوند و پس از آن نام کارگردان آمده است. با استفاده از برچسب‌های زمانی به یک لحظه خاص در فیلم اشاره کنید.

یادداشت کامل:

۱٫ تایتانیک، به کارگردانی جیمز کامرون (پارامونت پیکچرز، ۱۹۹۷)، ۱:۱۲:۰۲٫ https://www.amazon.com/Titanic-Leonardo-DiCaprio/dp/B008PHN6F6

۱٫ Titanic, directed by James Cameron (Paramount Pictures, 1997), 1:12:02. https://www.amazon.com/Titanic-Leonardo-DiCaprio/dp/B008PHN6F6

یادداشت کوتاه:

تایتانیک، ۱:۱۲:۰۲ تا ۱:۱۴:۱۲٫

Titanic, 1:12:02 to 1:14:12.

دستورالعمل‌های سبک شیکاگو همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعاتی را در مورد مشارکت‌کنندگانی غیر از کارگردان، در صورتی که به تحلیلی که ارائه می‌کنید یا استدلالی که می‌خواهید ارائه کنید، مربوط باشد، اضافه کنید:

کامرون، جیمز، کارگردان. تایتانیک با حضور کیت وینسلت و لئوناردو دی کاپریو. موسیقی از جیمز هورنر. پارامونت پیکچرز، ۱۹۹۷٫ ۳ ساعت، ۱۴ دقیقه. دیسک بلوری،۱۰۸۰p HD.

Cameron, James, director. Titanic. Featuring Kate Winslet and Leonardo DiCaprio. Music by James Horner. Paramount Pictures, 1997. 3 hr., 14 min. Blu-ray Disc, 1080p HD.

در سبک استناد نویسنده-تاریخ شیکاگو، نقل‌قول‌ها در پرانتز قرار می‌گیرند و شامل نام خانوادگی کارگردان، سال و برچسب زمانی است:

(کامرون ۱۹۹۷، ۱:۱۲:۰۲٫)

(Cameron 1997, 1:12:02).

مطالب مرتبط:

اِندنوت بهتر است یا مِندِلی؟

فهرست مراجع با کتاب‌شناسی سبک پاورقی تقریبا با سبک نویسنده-تاریخ یکسان است. ولی بین این دو سبک، یک تفاوت عمده وجود دار. در سبک پاورقی، سال قبل از عنوان فیلم ذکر می‌شود:

کامرون، جیمز، کارگردان. ۱۹۹۷٫ تایتانیک. پارامونت پیکچرز، ۱۹۹۷٫ ۳ ساعت، ۱۴ دقیقه. دیسک بلوری، ۱۰۸۰p HD.

رفرنس‌دهی به فیلم به سبک ونکوور (Vancouver Style)

سبک مرجع ونکوور از یک سیستم number–endnote پیروی می‌کند: منابع به ترتیب، در پرانتز، مطابق با ورودی‌های فهرست مرجع در انتهای سند، شماره‌گذاری می‌شوند. یعنی هر فیلمی که به آن استناد می‌‌کنید، شماره مخصوص به خود را دارد. اگر یک فیلم را چندین بار ذکر کنید، از همان شماره برای اشاره به آن باید استفاده می‌کنید.

(شماره نقل قول) عنوان فیلم. [فیلم] کارگردان: نام کارگردان. کشور سازنده: شرکت تولیدی; سال

(۱) تایتانیک [فیلم] کارگردان: جیمز کامرون. ایالات متحده آمریکا: پارامونت پیکچرز; ۱۹۹۷٫

(۱) Titanic. [Film] Directed by: James Cameron. USA: Paramount Pictures; 1997.

مواردی که در رفرنس‌دهی فیلم‌ها در مقالات به سبک ونکوور باید ذکر شوند
مواردی که در رفرنس‌دهی فیلم‌ها در مقالات به سبک ونکوور باید ذکر شوند

به یاد داشته باشید که رفرنس‌نویسی به سبک ونکوور متفاوت است و کروشه‌های مربعی، کروشه‌های گرد و اعداد بالا، همگی راه‌های قابل قبولی برای اتصال نقل‌قول‌های درون متنی به ورودی‌های فهرست مرجع هستند. برای استناد صحیح به شیوه ونکوور، باید از دستورالعمل‌های مجله یا دانشگاه خود پیروی کنید. مهم‌ترین نکته در شیوه استنادنویسی ونکوور این است که استنادها و منابع خود را در طول مقاله خود کامل و منسجم کنید.

سخن پایانی

رفرنس‌نویسی صحیح و اصولی، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در نگارش و ترجمه مقاله باید به آن‌ها توجه کنید. این رفرنس‌نویسی تمامی موارد استفاده‌شده و ذکرشده در مقاله‌تان همانند مقالات دیگر، کتاب‌ها، سخرانی‌ها، فیلم‌ها، تصاویر و … را در برمی‌گیرد. فیلم‌ها یکی از منابع مهم برای مقالات پژوهشی مخصوصا مقالات حوزه‌های اجتماعی و علوم انسانی هستند.

در این مقاله وبلاگ ترجمیک، شیوه رفرنس‌‌نویسی فیلم‌‌ها را بررسی کردیم. حتما به این نکته توجه کنید که قبل از ارسال مقاله، حتما دستورالعمل‌های مجله خود را درباره فرمت و شیوه نگارش مقالات بررسی کنید و آن‌ها را در مقاله خود اعمال کنید.

سایت ترجمه ترجمیک دستیار پژوهشی شما پژوهشگران، استادان و دانشجویان گرامی است. ترجمیک انواع مختلف خدمات علمی مانند ترجمه مقاله، ویرایش نیتیو، پارافریز تخصصی و … را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. با خیالی راحت سفارش خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

یک دیدگاه در «شیوه رفرنس‌دهی به فیلم‌ها در مقاله‌نویسی»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.