چگونه کتاب خود را به پایان‌نامه تبدیل کنیم؟

۹ نکته مهم برای انتشار پایان‌نامه در قالب کتاب

در حالی که شاید کتاب و پایان‌‌نامه شبیه هم، به نظر برسند ولی پایان‌نامه همان کتاب نیست! روند انتشار پایان‌نامه به عنوان یک کتاب از زمان شروع تا پایان آن با نگارش پایان‌نامه متفاوت است. پایان‌نامه‌ای که با هدف ارائه پژوهش‌های شما برای مخاطبان خاص مانند استادتان و هیئت داوری ایجاد می‌‌شود، از جنبه‌های مختلف با یک کتاب تفاوت دارد.

احتمالا شما برای تکمیل فرایند نگارش پایان‌نامه اقدامات مختلفی مانند ترجمه مقاله، انجام پژوهش‌های آزمایشگاهی، مطالعه کتاب‌های مختلف و … را انجام داده‌اید. پایان‌نامه شما نتیجه ماه‌ها تلاش شما است. شاید به نظرتان رسیده باشد که با توجه به تلاش‌ها و زحماتتان، پایان‌نامه خود را به کتاب هم تبدیل کنید.

اگرچه موضوع پایان‌نامه شما مطمئناً با رشته تحصیلی شما مرتبط است اما شاید برای مخاطبان وسیع‌تری نیز جالب باشد. در چنین حالتی می‌توان پایان‌نامه را به کتاب تبدیل کرد. البته باید تغییرات زیادی را در متن پایان‌نامه اعمال کنید و برای نگارش کتاب زمان بگذارید. ولی این تلاش‌ها ارزشمند است و تاثیر مثبتی بر رزومه علمی شما دارد.

برای آشنایی با نکات مهم برای انتشار پایان‌نامه در قالب کتاب، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

مراحل چاپ کتاب چیست؟

تفاوت بین پایان‌نامه و کتاب چیست؟

محققان و دانشجویان چندین سال (بین ۱ تا ۴ سال) بر پایان‌نامه خود کار می‌کنند. یک پایان نامه بر تحقیقات انجام‌شده متمرکز است و بنابراین به عنوان مقالات مجلات نیز منتشر می‌شود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است که به عنوان یک کتاب برای خوانندگان تخصصی‌تر نیز چاپ شود.

مهم‌ترین تفاوت‌های پایان‌نامه و کتاب
مهم‌ترین تفاوت‌های پایان‌نامه و کتاب

در حالی که هم پایان‌نامه و هم نگارش کتاب نیاز به تلاش، زمان و اطلاعات زیاد دارند، از چندین جهت با هم متفاوت هستند. در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم

  • یک پایان‌نامه همیشه با یک سوال یا فرضیه شروع می‌شود. از سوی دیگر، یک کتاب با مجموعه‌ای از تأملات شروع می‌شود تا توجه خواننده را به خود جلب کند. تا حدی می‌توان گفت که در حالی که پایان‌نامه با یک سوال شروع می‌شود، کتاب با یک پاسخ شروع می‌شود.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های عمده این دو در مخاطبان آنهاست. محتوای یک پایان نامه و همچنین قالب و زبان آن، جامعه دانشگاهی است. با این حال، از آنجایی که کتاب با هدف انتقال اطلاعات به مخاطبان گسترده‌تر نوشته شده است، زبان و قالب آن نیز برای درک آسان توسط خوانندگان غیرتخصصی، ساده‌تر شده است.
  • هم‌چنین، پایان‌نامه در مورد مستندسازی یا گزارش فعالیت‌های تحقیقاتی شما در دوره دکتری است. در حالی که کتاب را می‌توان به عنوان یک رسانه روایی برای جلب توجه خواننده به تحقیق شما و تأثیر آن بر جامعه در نظر گرفت.

چگونه پایان‌نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟

ساختار پایان‌نامه شما لزوما مشابه ساختار کتاب شما نخواهد بود. این در درجه اول به این دلیل است که خوانندگان این دو قالب با هم تفاوت دارند. ساختار کتاب شما هم به مخاطب و هم به هدف کتابتان بستگی دارد.

اگر کتاب به عنوان مرجع اولیه یک دوره یا کلاس در نظر گرفته شده است، برنامه درسی دوره را در نظر بگیرید تا موضوعاتی را که باید پوشش داده شود، تعیین کنید. شاید پایان‌نامه شما در حال حاضر بیشتر موضوعات را پوشش می‌دهد اما احتمالا هنوز به اطلاعات تکمیلی بیشتری نیاز دارید.

مطالب مرتبط:

اصول و نکات صفحه‌‌آرایی کتاب

هم‌چنین، شاید بخواهید که کتاب شما نه تنها برای یک دوره، بلکه برای چندین دوره با اهداف مختلف، مرجع آموزشی مکمل باشد. در این صورت باید علایق مختلف مخاطبان خود را در نظر بگیرید.

مهم‌ترین عوامل و نکات در تبدیل پایان‌نامه به کتاب
مهم‌ترین عواملی که در تبدیل پایان‌نامه به کتاب باید در نظر بگیرید!

ساختار بیشتر پایان‌نامه‌ها شامل ارجاعات متقابل، پاورقی‌ها و ذکر دقیق مراجع است. هنگام انتشار پایان‌نامه خود به عنوان یک کتاب، اصطلاحات بیش از حد علمی و تخصصی را حذف کنید یا معنی آن را در پاورقی توضیح دهید. هم‌چنین بیش از حد نیز به مراجع نپردازید و آن را با زبانی ساده بیان کنید.

مهم‌ترین عواملی که در تبدیل پایان‌نامه به کتاب باید در نظر بگیرید:

  • هدف کتاب و مشکلاتی که قصد حل آن را دارد
  • عنوان پیشنهادی
  • چرایی نیاز بازار نشر به کتاب شما
  • رقبای فعلی و بالقوه
  • فهرست مطالب
  • مروری بر کتاب
  • خلاصه هر فصل کتاب
  • جدول زمانی تکمیل کتاب
  • شرح مختصری از مخاطبان و مباحثی را که بیان می‌کند

در ادامه این عوامل را به تفکیک توضیح می‌دهیم.

مخاطب هدف خود را تعیین کنید

بر اساس موضوع پایان‌نامه خود، حوزه‌هایی را مشخص کنید که مخاطبان آن‌ها به کتاب شما احتمالا علاقه نشان می‌دهند. هنگامی که مخاطبان هدف خود را مشخص کردید، ماهیت کتاب‌های موردعلاقه آن‌ها را، کشف کنید.

هدف کتاب خود را مشخص کنید

در مورد دامنه کتاب خود و تأثیر آن بر مخاطبان هدف خود فکر کنید. شاید بتوان از آن به عنوان کتاب درسی یا مکملی برای یک یا چند درس استفاده کرد. تجسم کنید که کتاب شما قرار است که چه چیزی باشد. اگر کتابی است با بازار محلی مشخص، نمونه‌های مشابه آن را بررسی کنید.

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در تبدیل پایان‌نامه به کتاب، مشخص کردن هدف کتاب است
یکی از مهم‌ترین گام‌ها در تبدیل پایان‌نامه به کتاب، مشخص کردن هدف کتاب است

با بررسی نمونه‌های مشابه، اطلاعات بیشتری را درباره چگونگی انتقال مفاهیم و مشخص‌کردن هدف پیدا خواهید کرد. شاید بتوانید که پس از ترجمه کتاب خود، آن را در سایر کشورها نیز به چاپ برسانید. البته قبل از هر اقدامی به خوبی شرایط را بسنجید و ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از شرایط و میزان موفقیت کتاب خود داشته باشید.

رقبای خود را بشناسید

در گام قبلی هم بیان کردیم که شناسایی و بررسی نمونه‌های مشابه از اهمیت زیادی برخوردار است. مشخص کنید که کدام کتاب‌ها در حال حاضر در بازار هستند، چه موضوعاتی را پوشش می‌دهند، چه مشکلاتی را حل می‌کنند، و …

ساختار کتاب خود را تعیین کنید

اگر کتاب به عنوان بخشی از یک برنامه درسی نوشته شده است، از آن برنامه برای تعریف ساختار کتاب خود استفاده کنید. اگر چندین برنامه را پوشش می‌دهد، فهرستی از موضوعات برای تمرکز بر آنها را به صورت جداگانه تهیه کنید و آنها را به ترتیب بر اساس معیارهای آموزشی یا علاقه خواننده احتمالی مرتب کنید.

ساختار کتاب شما قرار است که چگونه باشد؟ قبل از تبدیل پایان‌نامه به کتاب حتما به این سوال پاسخ دهید.
ساختار کتاب شما قرار است که چگونه باشد؟ قبل از تبدیل پایان‌نامه به کتاب حتما به این سوال پاسخ دهید.

ناشران بالقوه را شناسایی کنید

یافتن ناشر یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب باید انجام شود. پیدا کردن ناشر این‌گونه نیست که با اولین ناشری که با او صحبت می‌کنید، او چاپ کتاب شما را قبول کند. شاید لازم شود که با بیش از ۱۰ ناشر صحبت کنید.

مطالب مرتبط:

نحوه محاسبه و تعیین حق الزحمه مترجم کتاب

هم‌چنین باید با ناشرهایی در زمینه تخصصی خود صحبت کنید. برای مثال اگر کتاب شما در زمینه زیست‌‌فناوری است، مراجعه به ناشری که معمولا کتاب‌های داستانی منتشر می‌کند، صرفا اتلاف وقت است. هم‌چنین انواع مختلفی از قراردادهای چاپ کتاب وجود دارد.

برای مثال گاهی تمامی هزینه‌های چاپ را خودتان پرداخت می‌کنید و بیشتر سود ناشی از فروش کتاب نیز به شما تعلق می‌گیرد. گاهی نیز ناشر مبلغی را به عنوان حق‌التالیف به شما می‌پردازد و تمامی حقوق و سود ناشی از فروش کتاب به ناشر تعلق می‌گیرد. حتما قبل از عقد قرارداد، تمامی مفاد و شرایط آن را بررسی کنید و ترجیحا از یک وکیل نیز راهنمایی بگیرید.

برنامه‌ریزی کنید

بر اساس ساختار کتاب خود، پیشرفت روند نگارش خود را برنامه‌ریزی کنید و یک برنامه کاری ایجاد کنید. در نظر بگیرید که بسیاری از موضوعات از قبل در پایان‌نامه شما نوشته شده است، شما فقط باید آنها را بازنویسی کنید و نیازی به تحقیق از ابتدا ندارید.

به محدودیت‌های خود هم توجه کنید. معمولا اگر یک هدف بزرگ را بردارید، آن را انجام نمی‌دهید و از انجام کار دلسرد می‌شود. یک عدد منطقی برای تعداد کلمات هدف برای هر روز در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید. برای مثال نگارش روزی ۱۰۰۰-۲۰۰۰ کلمه در روز منطقی است.

از یک سبک نوشتن پیروی کنید

سبک نوشتن به نوع کتاب و مخاطب هدف شما بستگی دارد. در حالی که سبک نوشتن آکادمیک در نگارش پایان‌نامه ترجیح داده می‌شود، کتاب‌ها را می‌توان با زبانی ساده‌تر نوشت. اگر قبلا با یک ناشر علاقه‌مند صحبت کرده‌اید، آن‌ها می‌توانند که به شما در انتخاب و تعیین سبک نوشتاری کمک کنند.

اگر خودتان هم کتابتان را منتشر می‌کنید، به کتاب‌های مشابه مراجعه کنید تا محبوب‌ترین و بهترین سبک نگارش را تعیین و از آن پیروی کنید.

از تصاویر و گرافیک استفاده کنید

بسته به موضوع کتاب شما، ممکن است که انواع مختلفی از ابزارهای تصویری و گرافیکی برای برجسته کردن نوشته شما وجود داشته باشد. استفاده از این ابزارها برای جالب‌تر کردن و جلب نظر مخاطب مفید است.

استفاده از تصاویر و اینفوگرافی‌های مرتبط کتاب شما را جالب‌تر می‌کند
استفاده از تصاویر و اینفوگرافی‌های مرتبط کتاب شما را جالب‌تر می‌کند

از انواع تصاویر، نمودارها، اینفوگرافی‌ها و … در کتاب خود استفاده کنید. البته استفاده از تصاویر و نمودارهای طراحی‌شده دیگران نوعی سرقت ادبی محسوب می‌شود. سایت‌های بسیاری مانند freepik، vecteezy و … قالب‌‌های رایگان اینفوگرافی را به شما ارائه می‌دهند. اگر خودتان با نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ، ایلاستریتور و … آشنایی ندارید، شاید بهتر باشد که از یک گرافیست کمک بگیرید.

مطالب مرتبط:

سایت‌های دانلود رایگان عکس برای تولید محتوا

پیش‌نویس متن کتاب خود را مرور کنید

استاد راهنما و شورای داوری پیش‌نویس پایان‌نامه شما را بررسی و اصلاح می‌کنند. با این حال، یک کتاب باید توسط یک ویراستار و نمونه‌خوان بررسی شود. ویراستاران اشتباهات نگارشی و ویرایشی را شناسایی و آن‌ها را رفع می‌کنند. نمونه‌خوان هم مطمئن می‌شود که نظارت‌ها و بررسی‌های نهایی قبل از چاپ را انجام می‌دهد.

سخن پایانی

تبدیل پایان‌نامه خود به کتاب یکی از عواملی است که بر رزومه شما تاثیر مثبت و چشم‌گیری می‌گذارد. البته قبل از هر اقدامی ابتدا بازار کتاب را بررسی کنید و ببینید که کتاب‌های مشابه کتاب شما تا چه اندازه موفق بوده‌اند. هم‌چنین با مشورت و راهنمایی از خبرگان این حوزه، شانس موفقیت کتاب خود را افزایش دهید.

سایت ترجمه ترجمیک انواع خدمات مختلف مانند ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ویرایش تخصصی، تولید محتوا و … را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه ارائه می‌دهد. با خیالی آسوده سفارش خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

3 دیدگاه در «۹ نکته مهم برای انتشار پایان‌نامه در قالب کتاب»

  1. باسلام برای چاپ پایان نامه خود در قالب کتاب به همکاری شما نیاز دارم. ممکنست راهنمایی نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.