معرفی و بررسی ۱۶ زبان با بیشترین تعداد گویشور در سال ۱۴۰۲

۱۶ زبان رایج در جهان با بیش‌ترین تعداد گویشور در سال ۱۴۰۲

انگلیسی، فرانسوی، چینی یا عربی؟ به نظر شما رایج‌ترین زبان‌های دنیا کدامند؟ اگرچه در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰ زبان وجود دارد اما بیش از نیمی از جمعیت جهان تنها به ۲۳ زبان صحبت می‌کنند. بسیاری از زبان‌ها در معرض خطر فراموشی و از بین رفتن هستند. با این حال هر روزه بر تعداد گویشوران بعضی از زبان‌های رایج هم افزوده می‌شود.

دانش قدرت است. دانستن اطلاعات درباره رایج‌ترین زبان‌های جهان برای برنامه‌ریزی استراتژی توسعه کسب و کار در سطح جهانی و کسب فرصت‌های جدید تجاری، ضروری است. هم‌چنین چه در محل کار و چه در توسعه شخصی، یادگیری زبان‌های جدید افق‌های تازه‌ای را برای ما ایجاد می‌کند.

از جمله اهداف معمول برای آشنایی با زبان‌هایی که در جهان بیشتر صحبت می شوند، می‌توان به یادگیری زبان برای ترجمه تخصصی به زبان‌های دیگر، سفر و ادامه تحصیل در کشورهای خارجی، ارتقا شغلی و … اشاره کرد.

برای آشنایی با ۱۶ زبان که در سال ۱۴۰۲ بیشتر از سایر زبان‌ها گویشور دارند، در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

کدام زبان‌ها، بیش‌ترین میزان رشد را در جهان دارند؟ بخش اول

انگلیسی (۱ میلیارد و ۴۵۲ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که انگلیسی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۳۷۲٫۹ میلیون‌نفر

تعداد کل گویشوران زبان انگلیسی: ۱٫۴+ میلیارد‌نفر

احتمالا برای شما هم عجیب نیست که زبان انگلیسی در صدر این لیست قرار گرفته باشد. انگلیسی پرمخاطب‌ترین زبان در جهان است که البته تعداد زیادی از گویشوران آن، این زبان را به عنوان زبان دوم فرا گرفته‌اند.

تعداد گویشورانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم فرا گرفته‌اند، بیش از ۳ برابر گویشوران مادری این زبان است.
تعداد گویشورانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم فرا گرفته‌اند، بیش از ۳ برابر گویشوران مادری این زبان است.

مانند لاتین یا یونانی که در زمان‌های گذشته زبانی رایج محسوب می‌شدند، انگلیسی نیز در قرن‌های اخیر به زبان رایج جهان تبدیل شده است. این زبان، زبانی پیش فرض در تجارت بین‌المللی، گردشگری، فناوری، مقالات علمی و دانشگاهی و بسیاری موارد دیگر است.

یک فرد دو زبانه که به زبان اسپانیایی و انگلیسی صحبت می‌کند، توانایی برقراری ارتباط با ۱ نفر از هر ۳ نفری که به اینترنت متصل می‌شود، دارد. هم‌چنین این فرد امکان دسترسی و درک بیش از ۶۰درصد از مطالبی را که در فضای وب منتشر می‌شود، دارد.

چینی ماندارین (۱ میلیارد و ۱۱۸ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که چینی ماندارین زبان مادری و اول آن‌ها است: ۹۲۹ میلیون نفر

تعداد کل گویشوران زبان چینی ماندارین: ۱٫۱+ میلیارد

با نگاهی به کل گویشوران، ماندارین دومین زبان در جهان از نظر تعداد گویشوران است. با این حال، با توجه به جمعیت قابل توجه چین، اگر بخواهید که تنها بر اساس تعداد گویشوران زبان مادری، به زبان‌ها رتبه دهید، این زبان رتبه اول را به دست می‌آورد.

ماندارین در واقع یک زبان نیست بلکه مجموعه‌ای از گویش‌های زبان چینی را شامل می‌شود. چینی ماندارین زبان اصلی چین و تایوان است و یکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل محسوب می‌شود. اگر سازمان شما، با شرکت‌های چینی تجارت دارد، احتمالا به ترجمه چینی به فارسی و بالعکس نیاز خواهید داشت. با توجه به گسترش تجارت‌ چین با سایر کشور، یادگیری زبان چینی فرصت خوبی برای اشتغال در زمینه ترجمه این زبان است.

چینی دومین زبان رایج در جهان از نظر تعداد گویشور است.
چینی دومین زبان رایج در جهان از نظر تعداد گویشور است.

هندی (بیش از ۶۰۲ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که هندی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۳۴۳٫۹ میلیون نفر

تعداد کل گویشوران زبان هندی: ۶۰۲+ میلیون

زبان هندی همراه با انگلیسی، یکی از ۲۲ زبان رسمی هند، دومین کشور پرجمعیت جهان است. در هندوستان، این زبان، زبان مادری حدود ۴۰۰+ میلیون نفر به زبان هندی و حدود ۱۲۰ میلیون نفر است. علاوه بر هند، بیش از یک چهارم جمعیت نپال نیز به هندی صحبت می‌کنند!

مطالب مرتبط:

در هندوستان، چند زبان وجود دارد؟

اسپانیایی (بیش از ۵۴۸ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که اسپانیایی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۴۷۴٫۷ میلیون نفر

تعداد کل گویشوران زبان اسپانیولی: ۵۴۸+ میلیون

اسپانیایی (اسپانیولی) دومین زبان پرمخاطب در سراسر جهان از نظر تعداد گویشوران مادری است. علاوه بر این، این زبان بیشترین تعداد گویشور را در بین زبان‌های مشتق‌شده از لاتین دارد و سومین زبان پر‌استفاده در اینترنت است.

استعمارطلبی اسپانیا در قرن‌های گذشته این زبان را نه تنها به قاره آمریکا، بلکه به آفریقا و آسیا نیز برده است. امروزه ۲۱ کشور اسپانیایی‌زبان در جهان وجود دارد و ده‌ها کشور دیگر نیز دارای جمعیت قابل توجهی از اسپانیایی‌زبانان است. جالب اینجاست که آمریکا دومین کشور با بیشترین تعداد اسپانیایی‌زبانان در جهان است!

فرانسوی (۲۸۰ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که فرانسوی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۷۹٫۹ میلیون نفر

تعداد کل گویشوران زبان فرانسه: ۲۷۴+ میلیون

امروزه حدود 29 کشور فرانسوی زبان در سراسر جهان وجود دارد!
امروزه حدود ۲۹ کشور فرانسوی زبان در سراسر جهان وجود دارد!

مانند اسپانیایی و انگلیسی، فرانسه نیز به دنبال گسترش امپراتوری استعماری فرانسه در سراسر جهان گسترش یافت. امروزه حدود ۲۹ کشور فرانسوی زبان در سراسر جهان وجود دارد! اگر انگلیسی زبان تجارت است، فرانسوی زبان فرهنگ محسوب می‌شود. یکی از دلایل اهمیت این زبان این است که فرانسوی سومین زبان با بیشترین تعداد گویشور غیربومی است.

مطالب مرتبط:

چند نفر در جهان عربی صحبت می‌کنند؟

عربی استاندارد مدرن (۲۷۴ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که عربی استاندارد مدرن زبان مادری و اول آن‌ها است: ۰

مجموع گویشوران زبان عربی استاندارد مدرن: ۲۷۴+ میلیون‌نفر

آیا می‌دانستید که عربی استاندارد مدرن (MSA) تنها زبان موجود در این فهرست است که گویشوران مادری ندارد؟ در واقع، عربی یک زبان بزرگ و گسترده با لهجه‌های مختلف است. عرب‌زبان‌ها این زبان را معمولا با یک گویش محلی مانند عربی مصری، عربی سوریه‌ای، عربی عراقی یا انواع دیگر گویش‌ها صحبت می‌کنند.

بنابراین، چگونه عربی استاندارد مدرن این همه گویشور غیر بومی دارد؟ دلیل این امر این است که این زبان به صورت گسترده در روزنامه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها استفاده می شود،در واقع عربی استاندارد مدرن، زبانی آکادمیک که در ادبیات سیاسی آن را خواهید یافت اما نه در زندگی روزمره.

با توجه به این موضوع، اگر به یادگیری زبان عربی علاقه دارید، بهتر است که با یادگیری یک گویش عربی شروع کنید، پس از آن عربی استاندارد مدرن را فرا گیرید.

بنگالی (بیش از ۲۷۲ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که بنگالی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۲۳۳٫۷ میلیون نفر

تعداد کل گویشوران زبان بنگالی: ۲۷۲٫۷ میلیون‌نفر

بنگالی زبان رسمی بنگلادش است و در برخی از مناطق هند و میانمار نیز صحبت می‌شود. شاید کمی عجیب به نظر برسد که این زبان، هفتمین زبان از نظر تعداد گویشوران است. با این حال با توجه به جمعیت بنگلادش و هند، این موضوع منطقی است.

روسی (بیش از ۲۵۸ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که روسی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۱۵۴ میلیون‌نفر

تعداد کل گویشوران زبان روسی: ۲۵۸٫۲ میلیون‌نفر

یکی از دلایل گسترش زبان روسی، وسعت گسترده آن و دیگری نیز به دلیل کشورهای شوروی سابق است.
یکی از دلایل گسترش زبان روسی، وسعت گسترده آن و دیگری نیز به دلیل کشورهای شوروی سابق است.

با توجه به این‌که روسیه گسترده‌ترین کشور از نظر مساحت در جهان است، عجیب نیست که زبان آن جزو زبان‌های پرکاربرد قرار گرفته است. هم‌چنین، در حالی که روسی زبان رسمی تنها چهار کشور است، در ۱۹ کشور به طور گسترده صحبت می‌شود. آیا می‌دانستید که این زبان همچنین بیشترین تعداد گویشوران مادری در اروپا را دارد؟

مطالب مرتبط:

چرا الفبای روسی، عجیب به نظر می‌رسد؟

پرتغالی (بیش از ۲۵۷ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که پرتغالی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۲۳۲٫۴ میلیون نفر

تعداد کل گویشوران پرتغالی: ۲۵۷٫۷ میلیون‌نفر

پرتغالی زبان دیگری است که در طول دوره استعمار اروپا در سراسر جهان گسترش یافت. امروزه پرتغالی زبان رسمی ۹ کشور در اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا است. برزیل بزرگترین کشور از این ۹ کشور است و بیشترین تعداد گویشوران زبان پرتغالی را دارد. جمعیت زیاد برزیل، پرتغالی را به رایج‌ترین زبان در نیمکره جنوبی تبدیل کرده است!

اردو (۲۳۱٫۳ میلیون سخنران)

تعداد گویشورانی که اردو زبان مادری و اول آن‌ها است: ۷۰٫۲ میلیون نفر

تعداد کل گویشوران زبان اردو: ۲۳۱٫۳ میلیون

اردو یکی از دو زبان رسمی پاکستان است و همچنین در مناطق خاصی از هند به طور گسترده استفاده می‌شود. از نظر گفتاری و مکالمه، تا حدود زیادی یک اردوزبان، زبان هندی را متوجه می‌شود. با این حال، اردو از خط فارسی تغییر یافته برای نوشتار خود استفاده می‌کند در حالی که در زبان هندی از سانسکریت استفاده می‌شود.

اندونزیایی (۱۹۹ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که اندونزیایی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۴۳٫۶ میلیون نفر

تعداد کل گویشوران اندونزیایی: ۱۹۹ میلیون‌نفر

باهاسا اندونزیایی (Bahasa Indonesian) زبان رسمی اندونزی، چهارمین کشور پرجمعیت جهان است. به شکل عجیبی، این زبان، زبان مادری اکثر گویشوران آن نیست. بلکه زبان دومی است که برای برقراری ارتباط با سایر افراد در کشوری با بیش از ۲۰۰ زبان، ضروری است.

آلمانی (۱۳۴٫۶ میلیون سخنران)

تعداد گویشورانی که آلمانی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۷۵٫۶ میلیون نفر

تعداد کل گویشوران زبان آلمانی: ۱۳۴٫۶ میلیون‌نفر

آلمانی پنجمین زبان محبوب برای یادگیری در جهان است.
آلمانی پنجمین زبان محبوب برای یادگیری در جهان است.

این نکته کاملا واضح است که آلمانی زبان رسمی آلمان است. برخلاف سایر همتایان اروپایی خود، این زبان بیشتر در اروپا صحبت می‌شود و تنها اتریش، لیختن اشتاین، سوئیس و لوکزامبورگ دارای جمعیت قابل توجهی از آلمانی‌زبانان است. با این حال، یادگیری زبان آلمانی به عنوان زبان دوم نسبت به جمعیت کم آن، قابل توجه است و به عنوان پنجمین زبان مورد مطالعه در جهان رتبه‌بندی می‌شود.

مطالب مرتبط:

آلمانی یاد بگیرم یا فرانسوی؟

ژاپنی (۱۲۵٫۴ میلیون سخنران)

تعداد گویشورانی که ژاپنی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۱۲۵٫۳ میلیون نفر

تعداد کل گویشوران زبان ژاپنی: ۱۲۵٫۴ میلیون‌نفر

ژاپنی اولین زبان در این فهرست است که به طور کامل در یک کشور صحبت می‌شود. در واقع، بیش از ۹۹ درصد از مردم ژاپن، ژاپنی را به عنوان زبان مادری خود صحبت می‌کنند! به همین دلیل، یادگیری زبان ژاپنی در میان افرادی که می‌خواهند از فرهنگ ژاپنی لذت ببرند و با سومین اقتصاد بزرگ جهان تجارت کنند، بسیار محبوب است.

یکی از نیازهای رایج شرکت‌هایی که با ژاپن تجارت می‌کنند، ترجمه ژاپنی است.

نیجریه‌ای (Nigerian Pidgin) (120.7 میلیون سخنران)

تعداد کل گویشوران زبان نیجریه‌ای: ۱۲۰٫۷ میلیون

نیجیریه بیش از ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد و در سواحل غرب آفریقا بین کشورهای عمدتا فرانسوی‌زبان کامرون، چاد، نیجر و جمهوری بنین قرار گرفته است. نیجریه یکی از کشورهایی است که سریع‌ترین رشد را از نظر جمعیت دارد. در واقع، تخمین زده می‌شود که این کشور آفریقای غربی تا سال ۲۰۵۰ چهارمین کشور بزرگ جهان از نظر جمعیت خواهد بود.

زبان فارسی (بیش از ۱۲۰ میلیون گویشور)

تعداد گویشورانی که فارسی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۵۵+ میلیون‌نفر

تعداد کل گویشوران زبان فارسی: ۱۲۰+ میلیون‌نفر

پانزدهمین زبان از این لیست، به زبان شیرین فارسی تعلق دارد. زبان فارسی در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و … صحبت می‌شود. منابع مختلف بین تعداد دقیق گویشوران زبان فارسی توافق ندارند ولی می‌توان گفت که این زبان بیش از ۱۲۰میلیون‌نفر گویشور در سراسر جهان مخصوصا آسیا دارد.

مطالب مرتبط:

آیا فارسی، دری و تاجیکی سه زبان متفاوت‌اند؟

زبان مراتی (۹۹٫۱ میلیون سخنران)

تعداد گویشورانی که مراتی زبان مادری و اول آن‌ها است: ۸۳٫۱ میلیون‌نفر

تعداد کل گویشوران زبان مراتی: ۹۹٫۱ میلیون

مراتی سومین زبان رایج در هند است که بیشتر گویشوران آن در ایالت ماهاراشترا متمرکز هستند. این زبان حدود ۱۳۰۰ سال است که به شکل کنونی وجود دارد. همین موضوع آن را به یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های جهان تبدیل کرده است!

سخن پایانی

زبان‌ها دنیای عجیب و جالبی دارند. هر زبان به شیوه‌ خاص خودش منحصر به فرد است و افق‌های تازه را برای فراگیرانش پدید می‌آورد. هم‌چنین یادگیری زبان‌های جدید فرصت‌های شغلی جدیدی را برای افراد فراهم می‌کند. یادگیری یک زبان جدید تجربه‌ای است که ارزش زمانی را که برای آن می‌گذارید، دارد.

موسسه ترجمیک خدمات ترجمه را در بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا ارائه می‌دهد. اگر به خدماتی مانند ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ترجمه رسمی و تولید محتوا نیاز دارید، با خیالی آسوده سفارش خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

دبستان ترجمیک برگزارکننده دوره‌های آنلاین آیلتس و زبان‌های خارجی است. اگر به دوره‌های خصوصی زبان و آیلتس نیاز دارید، به صفحه کلاس خصوصی آیلتس مراجعه کنید تا در سریع‌ترین زمان کلاس خصوصی شما رزرو شود.

6 دیدگاه در «۱۶ زبان رایج در جهان با بیش‌ترین تعداد گویشور در سال ۱۴۰۲»

  1. اگه انگلیسی ها به هند حمله نمی‌کردند الان بیش از ۱ میلیارد نفر فارسی صحبت می‌کردند

  2. این ۱۲۰ ملیون گویشور فارسی در کدام کشورها هستند؟!!! لطفا با درصد جمعیت کشورها که فارسی حرف میزنند توضیح دهید؟!! توضیح اینکه فقط در لیست شما فارسی وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.