چگونه برای مقالات خود عنوان مناسب انتخاب کنیم؟

۴ نکته مهم برای انتخاب عنوان مقالات علمی

آشنایی با اصول و فنون مقاله‌نویسی، یکی از مهم‌ترین نیازهای دانشجویان مخصوصا در تحصیلات تکمیلی است. دانشجویان و پژوهشگران پس از به اتمام رساندن تحقیقات خود برای نگارش آن به صورت مقاله اقدام می‌کنند تا نتایج تحقیقات خود را با دیگران هم به اشتراک بگذارند. هم‌چنین برای ترجمه مقاله خود به زبان انگلیسی اقدام می‌کنند تا بتوانند مقالات خود را در مجله‌های معتبر بین‌المللی به چاپ برسانند.

نکات و اصولی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا مقاله‌های حرفه‌ای‌تری بنویسید. برای مثال یکی از این اصول، چگونگی نگارش عنوان برای مقالاتتان است. عنوان مقاله اولین چیزی است که از مقاله شما مشاهده می‌شود. در واقع وقتی سایر دانشجویان و محققان در موتورهای جست و جو به دنبال مقاله‌ای می‌گیرند، عنوان مقاله یکی از اولین و مهم‌ترین مواردی است که در تصمیم آن‌ها برای انتخاب و مطالعه مقاله تاثیر می‌گذارد.

شاید شما به خوبی با نکاتی که باعث جالب‌تر شدن و حرفه‌ای‌تر شدن مقاله شما می‌شود، آشنا نباشید. برای آشنایی با ۴ نکته مهم برای نگارش عنوان مقاله در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

مجلات ISC ،ISI علمی پژوهشی و علمی ترویجی چیست؟

عنوان مقاله باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

به گفته هیرستون و کین (Hairston and Keene)، برای نگارش مقاله‌ای حرفه‌ای باید به ۴ نکته توجه داشته باشید:

  • عنوان مقاله تحقیقاتی شما باید محتوای مقاله پژوهشی شما را پیش‌بینی کند.
  • باید برای خواننده جالب باشد.
  • باید لحن نوشته را منعکس کند.
  • باید حاوی کلمات کلیدی مهمی باشد که یافتن مقاله‌تان را در طول جست و جو آسان‌تر می‌کند.
ویژگی‌های عنوان مقاله در مقاله‌نویسی

عنوانی مناسب محسوب می‌شود که هر ۴ معیار بالا در آن‌ رعایت شده باشد. برای این که بیشتر با این معیارها آشنا شوید، ۴ عنوان زیر را مشاهده کنید. هر چهار عنوان ممکن است که مطالعات بسیار مشابهی را توصیف کنند؛ شاید حتی آن‌ها عناوینی برای یک مطالعه باشند! اما همانگونه که می‌بینید، این عنوان‌ها برداشت‌های متفاوتی را نیز به همراه دارند.

 

نمایی از پژوهش

جالب بودن

انعکاس لحن نوشته

ذکر کلمات کلیدی مهم

مزایای مدیتیشن برای حرفه پرستاری: یک بررسی کمی

بله

خیر

خیر

بله

چرا پرستاران حواس‌جمع ارتباطات بهتری می‌سازند؟

خیر

بله

بله

خیر

مرشدان یوگا

خیر

بله

خیر

خیر

پرستاران در حال حرکت: گزارش کمی در مورد این‌که چگونه مدیتیشن عملکرد پرستاران را بهبود می‌بخشد؟

بله

بله

بله

بله

بررسی ویژگی‌های ۴گانه در ۴ عنوان متفاوت

در ادامه با جزئیات بیشتری به توضیح این ۴ هدف می‌پردازیم.

باید نمایی از محتوای کلی مقاله شما را به مخاطبان نشان دهد

عنوان اولین چیزی است که به مخاطبان نشان داده می‌شود و در انتخاب و مطالعه مقاله توسط آنان نقشی بسیار مهم دارد. با توجه به همین موضوع عنوان شما باید نشان دهد که مقاله شما درباره چه چیزی است. هم‌چنین عنوان نباید مقاله تحقیقاتی شما نباید خیلی کلی باشد. بلکه باید نشان دهد که چرا پژوهش و مقاله شما با سایر مقالات در آن زمینه و رشته متفاوت است و در مقاله خود به چه چیزی پرداخته‌اید.

مطالب مرتبط:

چرا نباید یک مقاله را برای چندین مجله ارسال کنیم؟

به این دو عنوان نگاه کنید: «تاثیر ورزش بر سلامتی میان‌سالان» و «تاثیر ورزش‌های هوازی بر سلامتی مغز افراد ۷۰ تا ۸۰ سال». اگر شما یک مخاطب باشید و به دنبال یک مقاله در این زمینه باشید، کدام را انتخاب می‌کنید؟

عنوان اول بسیار کلی است و احتمالا در میان عنوان‌های مشابه گم می‌شود. ولی در عنوان دوم هم به کلیات پرداخته‌اید و هم به جزئیات، بنابراین مخاطبی را که به چنین مقاله‌ای نیاز داشته باشد، به سمت خود هدایت می‌کنید.

 عنوان مقاله شما باید نشان دهد که مقاله شما درباره چه چیزی است
عنوان مقاله شما باید نشان دهد که مقاله شما درباره چه چیزی است

برای این‌که بهتر این نکته را درک کنید، در پایگاه‌های دانلود مقاله بگردید و عنوان‌های مقالات را با هم مقایسه کنید. ببینید که به نظر خودتان کدام عنوان‌ها بهتر و کاربردی‌تر هستند و چرا؟

عنوان مقاله باید برای خواننده جالب باشد

عنوان مقاله خود را به گونه ای بنویسید که برای مخاطب جالب باشد. این امر مخصوصا برای مقالات مروری مهم‌تر است. عنوان شما باید نمایی از مقاله شما را به مخاطب نشان دهد ولی در عین حال نباید بیش از حد طولانی باشد. هیچ فردی به عنوان‌های طولانی علاقه ندارد. تا حد ممکن عنوان خود را کوتاه نگه دارید.

بهتر است که عنوان مقاله شما دارای ۵ تا ۱۵ کلمه باشد. هم‌چنین ترجیحا از آوردن اصطلاحات غیرضروری و اختصارات در عنوان مقاله خود خودداری کنید. استفاده از اختصارات غیر استاندارد در عنوان، خواننده را پریشان می‌کند و باعث ناراحتی او می‌شود. اختصارهایی مانند ناسا یا WHO شناخته‌شده هستند و استفاده از آن‌ها مشکلی ندارد.

مطالب مرتبط:

استفاده از ضمیر اول شخص در ترجمه مقالات؛ آری یا خیر؟

اما اگر از اختصارهای غیرشناخته‌شده استفاده کنید، احتما خوانندگانی که به آن اصطلاح آشنا نیستند، از مقاله شما رد می‌شوند. ترجیحا در این موارد از عبارت کامل به جای اختصار استفاده کنید. شما به عنوانی نیاز دارید که برای افرادی که در زمینه شما متخصص هم نیستند، جالب باشد. به جزئیات در عنوان مقاله خود اشاره کنید ولی با زبانی ساده.

عنوان مقاله شما باید لحن نوشته‌تان را منعکس کند

بسیار مهم است که لحن تحقیق خود را در عنوان منعکس کنید و آن را در طول مقاله حفظ کنید. اگر مقاله شما، یک مطالعه دانشگاهی جدی و متعارف است، از یک عنوان معمولی یا سرگرم کننده حاوی زبان پرزرق و برق یا محاورها ی اجتناب کنید.

تحقیقاتی مانند پژوهش‌های پزشکی یا مهندسی، از جدیت و اهمیت خاصی برخوردارند. از این رو، بهتر است که از عنوان‌های خنده‌دار یا طنز برای مقالات پژوهشی خودداری کنید. اگرچه ممکن است که این دسته از عنوان‌ها، در ابتدا توجه بیشتری را به خود جذب کنند. ولی یافته‌های مقاله‌هایی با عنوان‌های خنده‌دار یا طنز معمولاً کمتر جدی گرفته می‌شوند و کمتر مورد استناد قرار می‌گیرند.

بیایید به چند عنوان با لحن نامناسب نگاه کنیم:

این همه تلاش برای وزن کم کردن با ورزش؟ واقعا!

آیا باید در ۳ سالگی به فرزندم برنامه‌نویسی آموزش دهم؟ (شاید!)

لحن محاوره‌ای این عنوان‌ها برای یک مقاله پژوهشی نامناسب است و خواننده نیز در این صورت به یافته‌ها و نتایج پژوهش اعتماد نمی‌کند.

عنوان مقاله باید حاوی کلمات کلیدی مهم مقاله باشد

کلمات کلیدی، کلمات و مفاهیم مهمی هستند که اغلب در مقاله تحقیقاتی شما استفاده می‌شوند. استفاده از آنها در عنوان به شما این امکان را می‌دهد تا موضوع، مشکل یا راه حل را بلافاصله معرفی کنید.

به این عنوان نگاه کنید: «تاثیر جهش ژن HLA-DQB1 بر ابتلا به دیابت نوع۱». در این عنوان مهم‌ترین کلمات کلیدی پژوهش بیان شده است.

اهمیت استفاده از کلمات کلیدی در عنوان مقالات
استفاده از کلمات کلیدی در عنوان به شما این امکان را می‌دهد تا موضوع، مشکل یا راه حل را بلافاصله معرفی کنید.

اگر کلمات کلیدی در عنوان مقاله استفاده شود، جست و جو و یافتن آن آسان‌تر می‌شود. افرادی که به دنبال مقاله‌هایی مشابه مقاله شما هستند، آن را آسان‌تر می‌یابند. این امر بر دیده شدن و شناخته شدن مقاله شما نیز تاثیری بسیار مثبت دارد.

مطالب مرتبط:

برای چاپ مقاله، مجله الکترونیکی بهتر است یا مجله کاغذی؟

یک فرمول کاربردی برای نگارش عنوان مقاله

مطمئن شوید که عنوان تحقیق شما (الف) موضوع، (ب) روش، (ج) نمونه و (د) نتایج مطالعه شما را توصیف می‌کند. برای این حصول این اهداف، می‌توانید که از فرمول زیر استفاده کنید:

[نتیجه]: مطالعه [روش] [موضوع] در میان [نمونه]

مثال: مدیتیشن باعث عملکرد بهتر پرستاران می‌شود: مطالعه کیفی مراقبه ذهن‌آگاهی در بین دانشجویان پرستاری آلمانی.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین نکات برای نگارش عنوان مقالات علمی و تخصصی پرداختیم. البته نوشتن عنوان، ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌های خاص خودش را دارد. بهترین راه برای آشنایی با این ظرافت‌ها این است که به عناوین مقالات نگاه کنید و آن‌ها را با دیدی منتقدانه بررسی کنید. با انجام این کار و تمرین، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا عنوان‌هایی حرفه‌ای بنویسید.

سایت ترجمه ترجمیک، دستیار پژوهشی شما است. از ترجمه مقاله و ترجمه کتاب تا ویرایش نیتیو و پارافریز تخصصی را در سایت ترجمه ترجمیک با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه به شما ارائه می‌دهد.

2 دیدگاه در «۴ نکته مهم برای انتخاب عنوان مقالات علمی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.