چگونه مقاله کنفرانسی بنویسیم؟

نکات طلایی برای نوشتن چکیده مقالات کنفرانسی

پیش از ترجمه مقاله برای شرکت در کنفرانس‌های انگلیسی‌زبان، باید اصول و شیوه‌های نوشتن یک مقاله استاندارد توسط مولف رعایت شود. یکی از این اصول، نوشتن یک چکیده مقاله موجز و در عین حال تخصصی است. در واقع، چکیده مقالات نشان می‌دهد که شما با این مقاله مطلب علمی مهم و ارزشمند را به این کنفرانس اضافه خواهید کرد.

برای نوشتن یک چکیده مقاله مناسب، باید نکات و تکنیک‌هایی توسط نویسنده به کار گرفته شود تا خوانندگان و داوران برای خواندن ادامه مقاله جذب شوند. هم‌چنین محتوای علمی چکیده مقالات کنفرانسی، باید واضح باشد تا داوران کنفرانس برای پذیرش مقاله ترغیب شوند.

اگر جز افرادی هستید که به دنبال یادگیری نکاتی ضروری برای نوشتن چکیدۀ مقالات کنفرانسی هستید، در ادامه این مطلب از وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

چگونه یک فرضیه تحقیق خوب بنویسیم؟

ساختار چکیده

یک چکیدۀ مقاله مناسب باید از بخش‌ها و ساختارهایی شود که برای پذیرش در کنفرانس‌ها مناسب ارزیابی شود. در ادامه، به این بخش‌ها و نکات مهم موجود در هر یک از این بخش‌ها اشاره می‌کنیم:

عنوان

به شکل کلی از آن‌جایی که عنوان مقاله در تمامی بخش‌های مقاله تاثیرگذار و مهم است، باید نقش آن نیز مورد بررسی قرار بگیرد. عنوان مقالۀ و پژوهش باید توجه برانگیز باشد. هم‌چنین عنوان مقاله باید موضوع مقاله شما را به وضوح توضیح دهد. به علاوه، عنوان مقاله دیدی کلی را به داوران کنفرانس می‌دهد که موضوع مقاله شما با کنفرانس ارتباط پیدا می‌کند.

بیان مساله

در این بخش، نگارندگان باید موضوع پژوهش خود را شرح دهند و دغدغه و مشکل خود را بیان کنند. به عبارت دیگر، ذکر بیان مسئله خوب و کافی در چکیده باعث می‌شود نظر داوران کنفرانس بهتر شود.

مواد و روش‌ها

در بیان روش، نگارنده باید به شیوۀ تحلیل، استفاده از اطلاعات و نحوه سازماندهی پژوهش خود اشاره کند. بیان رویکرد برای تحلیل پژوهش موجب می‌شود مقاله شما تخصصی‌تر و علمی‌تر نشان داده شود و تاثیر مثبتی در ذهن داوران ایجاد کند.

نتیجه

ذکر نتیجه و دستاورد در یک چکیده لازم و ضروری است. این نکته که شما با انجام این پژوهش به چه نکته علمی مهم رسیدید، شانس شما در پذیرش مقاله افزایش خواهد داد.

چگونه مقالات کنفرانسی بنویسیم؟

نکات مهم در نوشتن چکیده کنفرانسی

در ادامه این مطلب، به نکات مهمی که در نوشتن چکیدۀ موثر و نقش‌آفرین است و به تبع آن شانس پذیرش مقاله شما را افزایش می‌دهد، اشاره می‌کنیم:

در مورد کنفرانس تحقیق کنید!

تحقیق در خصوص موضوع کنفرانس مربوطه به شما کمک می‌کند تا بدانید کدام موضوع پژوهش شانس پذیرش بالاتری دارد و تمرکز خود را بر چه حوزۀ پژوهشی اختصاص دهید. هم‌چنین این موضوع به مقاله و حوژۀ تحقیق شما جهت می‌دهد و آن را تخصصی‌تر و عمیق‌تر خواهد کرد.

کلمات کلیدی را با دقت انتخاب کنید!

کلمات کلیدی، محتوای مقاله شما را منعکس می‌کند. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم کلمات کلیدی مناسب را با دقت انتخاب کنید. هم‌چنین کلمات کلیدی به داوران در کشف محور مقاله کمک می‌کند از این رو، انتخاب کلمات کلیدی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

مختصر و مفید بنویسید!

دقت کنید که چکیده، عصاره‌ای از تمام مقاله شما است. بنابر این، باید موجز باشد و نهایتا در ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه جمع‌بندی شود. علاوه بر این، در چکیده مهم‌ترین نکات علمی پژوهش خود را یادداشت کنید تا چکیدۀ جذاب و علمی شود.

بررسی آخرین زمان ارسال مقالات موجب می‌شود مقالۀ خود را به دور از دل‌نگرانی بنویسید. بنابراین، از مدت‌ها قبل کنفرانس مدنظر خود را انتخاب کنید و آخرین زمان ارسال مقالات را بررسی کنید تا در زمانی مناسب پژوهش خود را انجام دهید.

مطالب مرتبط:

یک مقاله خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ ۱۱ نکته برای نوشتن مقالات آکادمیک

چگونه چکیده مقاله کنفرانسی بنویسیم؟

از چکیده‌های قبلی به عنوان راهنما استفاده کنید!

بررسی چکیده مقاله‌های قبلی، کمک بزرگی به افراد خواهد بود تا مسیر نوشتن چکیده را بهتر شناسایی کنند. بررسی مقالات پیشین در رشته تخصصی شما، راهنمای بهتری در نوشتن مقالات خواهد بود. حتما پس از بررسی، نکات مهم را یادداشت‌برداری کنید و در طول مقاله نیز از آن استفاده کنید.

از نوشتن اصطلاحات خاص خودداری کنید!

همانطور که اشاره کردیم، چکیده مقاله باید کوتاه و مفید باشد. بنابراین، از به کار بردن کلمات یا عبارت‌هایی که صرفا جنبه پر کردن دارند، خودداری کنید. جملات چکیده را کوتاه و واضح بنویسید تا مطالب مهم علمی به خوبی به مخاطب منتقل شود.

ویرایش کنید!

پس از نوشتن چکیده، حتما با دیدی انتقادی مجدا آن را مطالعه کنید و سعی کنید ایرادات موجود را رفع کنید. ویرایش مجدد به شما کمک می‌کند تا اثربخشی پژوهش خود را بالا ببرید و شانس پذیرش مقاله از سوی داوران را نیز بالا ببرید.

سخن آخر

در این مطلب از وبلاگ ترجمیک، تلاش کردیم به نکات مهم در نوشتن چکیدۀ مقاله کنفرانسی و پذیرش آن اشاره کنیم. پیشنهاد ما این است که از مدت‌ها قبل، کنفرانس موردنظر خود را پیدا کنید و متناسب با محور کنفرانس، پژوهش خود را تنظیم کنید.

پس از نوشتن مقالات، ویراستاری آن‌ها برای رفع ایرادات لازم است از این‌رو، ویرایش مقاله انگلیسی خود را به ترجمیک بسپارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.