آپوستیل کردن مدارک

آموزش کامل آپوستیل کردن مدارک در ایران

اگر در حال سپری کردن مراحل اخذ ویزا هستید و اخیرا گذرتان به دارالترجمه‌های رسمی افتاده باشد، حتما با اصطلاح «آپوستیل» برخورد کرده‌اید. روشن است که این اصطلاح، چندان رایج نیست. از این رو، یکی از رایج‌ترین سوالات افرادی که به ترجمه مدارک نیاز دارند، این است که آپوستیل چیست و چگونه می‌توان از سامانه میخک کد آپوستیل دریافت کرد؟ در این مطلب، به کلیه سوالات شما پیرامون آپوستیل مدارک پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

راهنمای گام به گام دریافت تاییدیه تحصیلی آموزش و پرورش

آپوستیل چیست؟

آپوستیل، در معنای لغوی به معنی «گواهینامه» می‌باشد اما در واقع نام یک معاهده بین‌المللی است که بین ۱۲۴ کشور جهان منعقد شده است. طبق این معاهده مدارکی که دارای مهر آپوستیل باشند، در تمامی کشورهای عضو معاهده مورد تایید خواهند بود.

به طور کلی و خلاصه می‌توان گفت که آپوستیل، همان مهری است که مدارک شما را در کشورهای عضو معاهده، قانونی یا اصطلاحا لگالایز می‌کند. در نظر داشته باشید که برای دریافت آپوستیل مدارک، باید به سامانه میخک مراجعه کنید.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

اخذ آپوستیل از سامانه میخک، کار سخت و پیچیده‌ای نیست و طی چند مرحله ساده انجام می‌شود. در ادامه این مراحل را با هم بررسی می‌کنیم.

وارد سامانه میخک شوید

برای ورود به سامانه میخک کلیک کنید و سپس گزینه «ثبت نام/ ورود به سامانه» را انتخاب کنید.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

در مرحله بعد، کد ملی و پست الکترونیکی خود را وارد کنید و سپس برای ورود به سامانه، یکی از گزینه‌ها، یعنی «دریافت رمز عبور یکبار مصرف» یا «ورود با رمز عبور ثابت» را انتخاب کنید.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

در صورت انتخاب گزینه اول، رمز یک‌بارمصرف به ایمیل‌ شما ارسال می‌شود. این در حالی است که استفاده از گزینه دوم، برای افرادی مناسب است که قبلا در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

ترجمه رسمی در سعادت آباد (لیست دارالترجمه‌های رسمی)

اطلاعات هویتی شخصی خود را وارد کنید

در مرحله دوم، از شما خواسته می‌شود تا برخی اطلاعات شخصی مثل تاریخ تولد، وضعیت تاهل و… را وارد کنید. در وارد کردن این اطلاعات دقت کنید و از صحت تمامی آن‌ها اطمینان حاصل کنید و سپس روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

اطلاعات تکمیلی

در قسمت اطلاعات تکمیلی، از شما اطلاعات بیشتری از قبیل آدرس و شماره تلفن خواسته می‌شود. تنها نکته مهم این مرحله، پر کردن فیلد مدت زمان اقامت در محل زندگی است. برای پر کردن این بخش، سن‌تان را در ۱۲ ضرب کنید و عدد حاصل را در باکس بنویسید.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

اطلاعات واردشده را تایید کنید

در مرحله تایید نهایی، همه اطلاعات‌تان را مشاهده می‌کنید. آن‌ها را بررسی کنید و اگر اشتباهی رخ داده، تصحیح کنید. در پایان نیز کد امنیتی را وارد و گزینه «ثبت اطلاعات» را انتخاب کنید.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

مطالب مرتبط:

برای اخذ ویزای توریستی کانادا به ترجمه چه مدارکی نیاز داریم؟

رمز عبور ثابت انتخاب کنید

تا به این‌ جای کار، حساب کاربری‌ شما ایجاد شده و توصیه می‌شود برای سهولت ورودهای بعدی به سامانه، رمز عبور ثابت انتخاب کنید. برای این کار، کافیست تیک گزینه «می‌خواهم رمز عبور ثابت ثبت نمایم» را انتخاب کنید.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

با تیک زدن این گزینه و انتخاب دکمه ادامه، به صفحه دیگری منتقل می‌شوید. در این صفحه، از شما خواسته می‌شود تا رمز عبور موردنظرتان را انتخاب و آن را ثبت کنید.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

گزینه آپوستیل را انتخاب کنید

بعد از ثبت تغییر رمز عبور، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که گزینه‌های متعددی دارد. از میان این گزینه‌ها، آپوستیل را انتخاب کنید. پس از انتخاب این گزینه، وارد صفحه‌ای می‌شود که فقط گزینه ثبت درخواست آپوستیل در آن وجود دارد.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

سند یا مدرک موردنظرتان را انتخاب کنید

مرحله، بارگذاری اسناد و مدارک، خود از چند مرحله کوچک تشکیل شده است.

  • نوع و نام سند را وارد کنید و سپس محل تحویل آن را انتخاب کنید.
  • در باکس نمایندگی، گزینه «وزارت امور خارجه» را انتخاب کنید.
  • پس از این مراحل، نوبت به بارگذاری تصویر سند یا مدرک می‌رسد. فراموش نکنید که تنها فرمت‌های قابل قبول، JPG و JPEG هستند.

نکته: اگر سند یا مدرک شما چند برگ دارد، از تمام برگ‌ها عکس بگیرید و در نهایت همه آن‌ها را یکدست کرده و بارگذاری کنید.

با انتخاب گزینه ثبت، کد رهگیری به ایمیل‌ شما ارسال خواهد شد.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

کد رهگیری آپوستیل را برای دارالترجمه موردنظرتان ارسال کنید

تصویر کد رهگیری را از ایمیل خود بارگیری کرده و با نام خود مدرک ذخیره کنید. به عنوان مثال اگر مدرک شما شناسنامه است، تصویر کد رهگیری آن را با نام shenansname ذخیره کنید و در پنل کاربری خود و روی سفارش خود بارگذاری کنید.

آموزش تصویری دریافت آپوستیل از سامانه میخک

ترجمه رسمی و آپوستیل چه تفاوتی با هم دارند؟

ترجمه رسمی مدارک مختلف، توسط مترجمان رسمی قوه قضاییه انجام می‌شود و در تمامی کشورها قابل قبول است. البته در برخی موارد نیاز به تاییدات دادگستری و وزارت امور خارجه نیز خواهد بود. این در حالی است که برای مهاجرت به برخی کشورها مثل آلمان، اسپانیا و ترکیه، باید مدارک‌تان را آپوستیل کنید.

این فرایند توسط مترجمان رسمی و دارالترجمه‌ها قابل انجام نیست و صرفا توسط مراجع کشورهای عضو آپوستیل انجام می‌شود.

کشورهایی نظیر برزیل، لهستان، استرالیا، روسیه، چین، دانمارک، آمریکا، استرالیا و… عضو این معاهده هستند و همان‌طورکه احتمالا حدس می‌زنید، نام ایران در بین این کشورها دیده نمی‌شود. با این تفاصیل، چه راهی برای آپوستیل کردن مدارک در ایران وجود دارد؟

مطالب مرتبط:

ترجمه رسمی در سعادت آباد (لیست دارالترجمه‌های رسمی)

آپوستیل کردن مدارک در ایران چه مراحلی دارد؟

کشور ایران، جزء اعضای کنوانسیون آپوستیل نیست. بنابراین آپوستیل کردن مدارک در ایران، معنایی ندارد. با این حال، در کشور ما فرایند تایید کنسولی سفارت کشور خارجی، معادل آپوستیل کردن مدرک در نظر گرفته می‌شود. این فرایند شامل مراحل زیر است:

  • ترجمه رسمی مدارک توسط یک دارالترجمه رسمی
  • اخذ تاییدات دادگستری و وزارت امور خارجه
  • ارسال پلمپ ترجمه رسمی به سفارت ایران در کشور مقصد
  • اخذ تاییدیه مدرک
آپوستیل مدارک در ایران

البته به لطف قانونی که اخیرا توسط وزارت امور خارجه به تصویب رسیده، نیازی به انجام این مراحل نخواهید داشت. کافیست برای آپوستیل کردن مدارک به سامانه میخک مراجعه و مدارک موردنظرتان را بارگذاری کنید. پس از انجام چند مرحله ساده، کد رهگیری آپوستیل برای شما ارسال می‌شود.

چه مدارکی قابلیت آپوستیل کردن دارند؟

به طور کلی تقریبا همه اسناد و مدارک قابلیت آپوستیل کردن دارند. البته در این میان، آپوستیل کردن مدارک زیر متاضیان بیشتری دارد:

  • دانشنامه و ریزنمرات
  • سند ازدواج و طلاق
  • گواهی تولد و فوت
  • گواهینامه رانندگی
آموزش آپوستیل کردن مدارک

اعتبار مهر آپوستیل چه‌قدر است؟

برخلاف ترجمه رسمی، اعتبار مهر آپوستیل زمان‌دار نیست و دائمی است. با این حال، اگر اعتبار مدارک شما تا مدت زمان خاصی باشد، پس از اتمام زمان اعتبار، اعتبار مهر آپوستیل نیز منقضی می‌شود و باید مجددا برای تمدید اعتبار و آپوستیل کردن اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با یکی از مراحل مهم مهاجرت یا سفر به کشورهای خارجی، یعنی آپوستیل مدارک، آشنا شدیم. دیدیم که امکان آپوستیل کردن مدارک در ایران وجود ندارد. چراکه ایران عضو معاهده آپوستیل نیست. در عوض فرایند جایگزین و مشابهی وجود دارد که از طریق سامانه میخک انجام می‌شود.

دارالترجمه رسمی آنلاین ترجمیک، با همکاری بهترین مترجمان رسمی به ارائه خدمات مربوطه می‌پردازد. برای استفاده از این خدمات کلیک کنید.

3 دیدگاه در «آموزش کامل آپوستیل کردن مدارک در ایران»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.