معرفی و بررسی مهم‌ترین نکات برای نگارش رزومه تحصیلی

چگونه یک رزومه تحصیلی حرفه‌ای بنویسیم؟

نگارش و ارسال یک رزومه تحصیلی ایده‌آل (Academic CV) اولین قدم شما به سوی شغل رویایی آکادمیک شماست. هم‌چنین رزومه تحصیلی به شما در دریافت پذیرش تحصیلی، فعالیت در موقعیت‌های تحقیقاتی و … کمک می‌کند.

در محیط رقابتی امروز، رزومه شما باید برجسته باشد تا توجه کارفرمایان را جلب کند و از شما برای مصاحبه دعوت کنند. رزومه تحصیلی عموما برای موقعیت‌های غیر آکادمیک مناسب نیست و هم‌چنین رزومه‌های کاری نیز معمولا برای موقعیت‌های پژوهشی مناسب نیستند. رزومه‌های غیرتحصیلی (که معمولا رزومه کاری نامیده می‌شوند) تمام جزئیات لازم را در یک یا دو صفحه مختصر ارائه می‌دهند. رزومه‌های کاری بیشتر بر مهارت‌ها، تجربه کاری و دستاوردهای حرفه‌ای شما تمرکز دارد.

ولی رزومه تحصیلی شما دستاوردهای علمی و حرفه‌ای شما را به صورت عمیق و دقیق‌تر نشان می‌دهد. رزومه تحصیلی معمولا مواردی مانند سوابق تحصیلی، سوابق کاری آکادمیک، آثار منتشرشده مانند کتاب‌های تالیفی یا ترجمه کتاب، ترجمه مقاله، ارسال و چاپ آن در مجلات معتبر، جزئیات آموزشی، مهارت‌های کسب شده و … است.

مطالب مرتبط:

چگونه رزومه‌ای خوب بنویسیم؟

رزومه تحصیلی (Academic CV) چیست؟

رزومه تحصیلی، اطلاعاتی جامع و دقیق است که صلاحیت تحصیلی، تجربه تحقیق و تدریس، آثار منتشر شده، کمک هزینه‌ها، بورسیه‌ها، عضویت در انجمن‌های حرفه‌ای، جوایز و هر جزئیات دیگری را در تجربه تحصیلی شما برجسته می‌کند. هدف از نگارش رزومه تحصیلی، نشان دادن این نکته است که شما بهترین نامزد برای موقعیت درخواستی موردنظر مانند عضویت در تیم تحقیقاتی یا استخدام به عنوان استاد هستید.

طول مناسب برای رزومه تحصیلی، چه میزان است؟

برای طول و تعداد صفحات رزومه تحصیلی، محدودیت خاصی وجود ندارد، زیرا تجربیات تحصیلی افراد مختلف معمولا بر اساس رشته و کاری که انجام می‌دهند، متفاوت است. با این حال، بسته به تجربه شما و شرایط موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید، ۳ تا ۵ صفحه برای رزومه تحصیلی شما مناسب است.

برای جلب نظر کارفرمای دانشگاهی خود،CV شما باید متناسب با شغل دانشگاهی درخواستی باشد. معمولا برای فعالیت به عنوان مدرس دانشگاه و سایر مشاغل مشابه، باید به وظایف زیر مسلط باشید:

  • تحقیق و پژوهش
  • ارائه نتایج و یافته‌ها
  • آموزش به دانشجویان
  • هماهنگی برای دریافت بودجه و سایر موارد
در رزومه تحصیلی خود باید نشان دهید که برای انجام وظایف ذکرشده، صلاحیت دارید.

بنابراین در رزومه تحصیلی خود باید نشان دهید که برای انجام وظایف ذکرشده، صلاحیت دارید. البته بعضی دیگر از مشاغل دانشگاهی و علمی، به صلاحیت‌ها و توانایی‌های متفاوتی نیاز دارند. بنابراین حتما اطلاعات لازم پیرامون شرح وظایف شغل درخواستی را تهیه کنید و سپس طبق آن، رزومه تحصیلی خود را بنویسید.

مطالب مرتبط:

۴ نکته مهم برای انتخاب عنوان مقالات علمی

چگونه یک رزومه علمی موثر بنویسیم؟

اگر شما توانایی‌ها و تجربه‌های زیادی داشته باشید ولی رزومه تحصیلی و علمی مناسبی نداشته باشید، احتمالا به مشکل برخواهید خورد. بنابراین بهتر است که با نکات و اصول نگارش حرفه‌ای رزرومه تحصیلی و علمی آشنا باشید.

به ارائه و چیدمان رزومه خود توجه کنید

مطمئن شوید که فونت شما، قابل خواندن باشد. ترجیحا از فونت‌های استاندارد و رسمی استفاده کنید. فونت شما نباید خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد. از یک سبک ثابت برای فونت عنوان‌ها و مطالب استفاده کنید. سرفصل‌ها را بولد کنید تا اسکن و بررسی مطالب آسان‌تر باشد. برای حاشیه‌های هر دو طرف صفحه یک فاصله مناسب در نظر بگیرید.

چیدمان مطالب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نگارش رزومه تحصیلی خود رعایت کنید
چیدمان مطالب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نگارش رزومه تحصیلی خود رعایت کنید

ابتدا آخرین آثار، تجربیات و مدارک خود را فهرست کنید. استخدام‌کنندگان بیشتر به جدیدترین آثار و آخرین مدارک شما علاقه‌مند هستند.

ویرایش و بازخوانی رزومه خود را فراموش نکنید

حتما رزومه خود را از لحاظ نداشتن اشتباهات املایی یا گرامری تصحیح کنید. با توجه به این‌که موقعیت شغلی درخواستی موردنظر شما با دانشگاه و علم در ارتباط است، این نکته اهمیت دوچندانی می‌یابد. اگر رزومه شما به زبان انگلیسی یا سایر زبان‌ها است، می‌توانید از خدمات ترجمه رزومه و CV استفاده کنید تا نگرانی شما درباره ایرادات نگارشی و ویرایشی کاهش یابد.

محتوای رزومه خود را متناسب با موقعیت شغلی موردنظر خود تنظیم کنید

رزومه تحصیلی شما باید متناسب با موقعیتی باشد که برای آن درخواست می‌دهید. جنبه‌هایی از رزومه‌تان را که کارفرمای شما احتمالا به آن علاقه‌مند است، برجسته کنید. به عنوان مثال، اگر تدریس محور اصلی موقعیت درخواستی است، ابتدا تجربه‌های تدریس مربوطه را فهرست کنید. به طور مشابه، اگر موقعیت موردنظر بیشتر پیرامون تحقیق و پژوهش است، ابتدا تجربیات تحقیق خود را فهرست کنید.

از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید

برخی از استخدام‌کنندگان مخصوصا در خارج از کشور، از سیستم ردیابی متقاضی (ATS) استفاده می‌کنند تا به آن‌ها در فهرست کردن و مشخص کردن، رزومه‌های مناسب از بین هزاران رزومه‌ای که ماهانه دریافت می‌کنند، کمک کنند.

با این حال، از آنجایی که ربات‌ها فقط آنچه را که به آنها گفته می‌شود، فیلتر می‌کنند، سیستم‌های خودکار نقص‌های خاص خود را دارند. بنابراین، متقاضیان باید اطمینان حاصل کنند که رزومه آنها حاوی کلمات کلیدی مرتبط مورد استفاده در شرح شغل باشد تا شانس انتخاب آنها افزایش یابد.

اگر رزومه شما در همان مراحل ابتدایی رد شود، شانسی برای نشان دادن توانایی‌های خود در جلسه مصاحبه نخواهید داشت.

چه اطلاعاتی باید در رزومه تحصیلی آورده شود؟

یک رزومه تحصیلی در حالت ایده‌آل باید شامل بخش‌های زیر باشد.

مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در رزومه تحصیلی ذکر شوند
مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در رزومه تحصیلی ذکر شوند

مشخصات شخصی

بالایی‌ترین بخش رزومه تحصیلی باید شامل اطلاعات شخصی شما مانند نام، شماره تماس و ایمیل باشد. در صورتی که حساب لینکدین دارید، بهتر است که لینک حساب خود را هم در آن‌جا قرار دهید.

تحصیلات و سوابق تحصیلی

این بخش باید اطلاعاتی مانند سال اتمام تحصیل، نوع مدرک، موضوعات تحقیقاتی مخصوصا در ارشد و دکتری، بخش و موسسه، افتخارات و … باشد. ذکر اطلاعات اشتباه در این بخش، احتمالا عواقبی جدی را به همراه خواهد داشت.

مسئولیت‌های حرفه‌ای و آکادمیک

در این بخش باید به مسئولیت‌ها و وظایفی که تا به حال در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی داشته‌‌اید، اشاره کنید. ذکر اطلاعاتی مانند سمت، نام موسسه، مدت زمان استخدام، مسئولیت‌ها و دوره‌هایی که تدریس کرده‌اید، فراموش نکنید.

آثار

در این بخش به مواردی مانند کتاب‌های چاپ‌شده (چه ترجمه و چه تالیفی)، فصل‌های کتاب و مقالات منتشرشده اشاره کنید. با استفاده از یک نرم‌افزار رفرنس‌نویسی مانند مندلی، از یک سبک ثابت ارجاعات پیروی کنید.

مطالب مرتبط:

اِندنوت بهتر است یا مِندِلی؟

دستاوردها

در این بخش از برخی از جوایز مهم و مربوطی را که دریافت کرده‌اید، نام ببرید. از دیگر مواردی که ذکر آن‌ها در رزومه تحصیلی مهم است، می‌توان به کنفرانس‌هایی که شرکت کرده‌اید، تجربه‌های پژوهشی (با ذکر سمت مانند محقق تمام‌وقت، همکار پژوهشی، دستیار پژوهشی و …)، فعالیت‌های حرفه‌‌ای، فعالیت‌های مهم خارج از دانشگاه (مانند مشاغل غیردانشگاهی) و … اشاره کرد.

سخن پایانی

قبل از اینکه رزومه خود را ارسال کنید، آن‌ها را بررسی کنید تا همه اطلاعات آن صحیح باشد، به اطلاعات مهم اشاره کرده باشید و فاقد ایراد باشد. مطمئن شوید که بر موارد مهم تمرکز کرده‌اید و بیش از حد به موارد فرعی نپرداخته باشید.

از اشتباهات املایی به هر قیمتی اجتناب کنید! هیچ‌چیز به اندازه اشتباهات املایی، نگارشی و گرامری در رزومه تحصیلی، شانس استخدام شما را کاهش نمی‌دهد. سوابق و تجربیات شما بسیار مهم هستند ولی چگونگی ارائه آن‌ها در قالب رزومه تحصیلی نیز بسیار مهم هستند. بنابراین برای تهیه و نگارش رزومه تحصیلی خود زمان کافی بگذارید.

ترجمیک با ارائه خدماتی مانند ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، پارافریز تخصصی، ویرایش نیتیو و … دستیار پژوهشی شما برای رسیدن به اهدافتان است. با خیالی آسوده، سفارش خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.