معرفی ابزارها و وب‌سایت‌های مهم برای پژوهشگران

۱۰+ وب‌سایت مهم برای پژوهشگران و دانشجویان

به دنبال ابزارهای کاربردی برای مقاله‌نویسی و پژوهش می‌گردید؟ پس این مقاله برای شماست. پژوهشگران و دانشجویان، خواسته‌ها و نیازهای متفاوتی دارند. آن‌ها به ابزارهایی برای طی کردن هر چه آسان‌تر مسیر پژوهش و مقاله‌نویسی نیاز دارند.

ابزارهایی که به آن‌ها در یافتن مقالات، پیدا کردن ژورنال‌ها، تبادل نظر با سایر محققان، مدیریت منابع برای مقاله‌نویسی، معادل‌های واژگان و اصطلاحات برای ترجمه مقاله و … کمک کند. برای هر کدام از این نیازها، ابزارهای آنلاین و آفلاین کاربردی و مناسبی وجود دارد.

برای مثال برای مدیریت مراجع، مندلی، زوترو و اندنوت گزینه‌های مناسبی به شمار می‌آید. یا اگر در تحقیقات خود به داده‌های زیادی دست یافته‌اید، با استفاده از نرم‌افزار SPSS تحلیل آماری اطلاعات آسان‌تر می‌شود. هم‌چنین شبکه اجتماعی ریسرچ‌گیت به شما کمک می‌کند تا با سایر پژوهشگران ارتباط برقرار کنید.

برای آشنایی با ۱۰ وب‌سایت و نرم‌افزار کاربردی که پژوهشگران و دانشجویان به آن نیاز دارند، در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی مهم‌ترین کلیدهای میانبر در ویندوز

وب‌سایت ریسرچ‌گیت، شبکه‌ اجتماعی برای محققان و دانشجویان

ریسرچ‌گیت یک پلت‌فرم رایگان در دسترس برای اتصال و ارتباط دانشمندان به هم و در دسترس قرار دادن تحقیقات برای همه است. در حال حاضر، بیش از ۲۰ میلیون محقق از بیش از ۱۹۰ کشور از طریق ریسرچ‌گیت برای همکاری و به اشتراک گذاری کار خود به هم متصل هستند. همچنین امکان مکالمات تعاملی با محققان در پلتفرم را فراهم می‌کند.

در این پلت‌فرم می‌توانید سایر محققان را دنبال کنید، کار خود را به اشتراک بگذارید و از کارشناسان حوزه خود سؤال بپرسید. به همین ترتیب، می‌توانید تحقیقات و پروژه‌های خود را برای مخاطبان گسترده‌تری به نمایش بگذارید و بازخورد دریافت کنید.

ایجاد حساب کاربری در ریسرچ‌گیت رایگان است. اما برای اطمینان از اینکه محقق هستید (برای دسترسی به امکانات بیشتر)، باید یک آدرس ایمیل سازمانی داشته باشید یا بررسی‌های بیشتری را انجام دهید.

وب‌سایت داپلی‌چکر، ابزاری کاربردی برای تشخیص سرقت ادبی

Duplichecker یک نسخه رایگان برای بررسی مشابهت متن‌ها با سایر منابع است. با استفاده از حساب کاربری رایگان، در هر دفعه، تا ۱۰۰۰ کلمه را می‌توانید بررسی کنید. داپلی‌چکر درصد سرقت ادبی را ارائه می‌دهد و محتوای مشابه را در لیست منابع برجسته می‌کند.

البته این ابزار، دسترسی به پایگاه داده محدودی دارد زیرا سند شما را فقط با منابع اینترنتی و کتاب‌های آنلاین مقایسه می‌شود. در نهایت نیز، گزارش سرقت ادبی این سامانه، به راحتی قابل مطالعه و بررسی است و امکان دانلود آن در قالب‌های PDF و فایل ورد وجود دارد.

داپلی‌چکر درصد سرقت ادبی را ارائه می‌دهد و محتوای مشابه را در لیست منابع برجسته می‌کند.
داپلی‌چکر درصد سرقت ادبی را ارائه می‌دهد و محتوای مشابه را در لیست منابع برجسته می‌کند.

سامانه همانندجو ایرانداک

سامانه همانندجو ایرانداک، ابزاری آنلاین برای مشخص کردن میزان مشابهت مقالات و پایان‌نامه‌های فارسی با بررسی صدها هزار عنوان از تازه‌ترین پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و دیگر مدارک علمی است. دانشجویان ارشد و دکتری بیشتر دانشگاه‌ها قبل از دفاع از پایان‌نامه خود موظف به بررسی رساله خود با استفاده از این ابزار و ارائه نتیجه به دانشگاه هستند. هم‌چنین معمولا دانشجویان ارشد و دکتری پس از دفاع، باید پایان‌نامه خود را در این سامانه ثبت کنند و این مرحله برای فارغ‌التحصیلی الزامی است.

مطالب مرتبط:

راهنمای تصویری همانندجویی پایان‌نامه

وب‌سایت گرامرلی، بررسی گرامر مقالات انگلیسی

گرامرلی یک وب‌سایت و افزونه محبوب است که برای بررسی گرامر، علائم نگارشی، بافت، ساختار جمله و خوانایی متن ایجاد شده است. در واقع این وب‌سایت، هم نسخه رایگان دارد و هم نسخه غیررایگان. نسخه رایگان بررسی‌های اولیه املا و دستور زبان و همچنین برخی پیشنهادات را ارائه می‌دهد. در حالی که نسخه غیررایگان بازنگری‌های اساسی و پیشنهاداتی برای بهبود واژگان را به شما ارائه می‌دهد.

در صورتی که می‌خواهید مقاله انگلیسی شما فاقد هرگونه ایرادات نگارشی و ویرایشی باشد، خدمات ویرایش نیتیو موسسه ترجمیک گزینه‌ای مناسب برای شما به شمار می‌آید.

ابزار مدیریت مراجع مندلی

مندلی یک ابزار مدیریت مراجع رایگان در دسترس برای ساده‌کردن فرایند مدیریت مراجع مقاله و پایان‌نامه‌های شما است. این نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد تا تمام مراجع خود را فقط در یک کتابخانه ذخیره، سازماندهی و جست و جو کنید. هم‌چنین استفاده و یادگیری این نرم‌افزار به شدت ساده است. مندلی هم نسخه آفلاین (دسکتاپ) و هم نسخه آنلاین (وب) دارد.

مندلی با نرم‌افزارهای Word (در ویندوز، مک و لینوکس)، LibreOffice و OpenOffice سازگار است. به صورت کلی این نرم‌افزار رایگان است. اکانت رایگان این نرم‌افزار تا ۲ گیگابایت فضای رایگان به همراه کلیه امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر به فضای بیشتری نیاز داشته باشید، می‌توانید از نسخه غیررایگان این نرم‌افزار استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

آموزش تصویری مرجع‌دهی (رفرنس‌دهی) با نرم افزار Mendeley

وب‌سایت Elsevier Journal Finder

Elsevier Journal Finder به شما این امکان را می‌دهد تا با وارد کردن عنوان یا چکیده مقاله خود، به راحتی مجلاتی را پیدا کنید که امکان چاپ مقاله شما را دارند. این ابزار برای تطبیق مقاله شما با مجلات علمی، از فناوری جست و جوی هوشمند و واژگان خاص در زمینه تحقیقاتی مربوطه استفاده می‌کند.

این ابزار مجله‌یاب همچنین مجلاتی را فهرست می‌کند که دارای گزینه‌های انتشار با دسترسی آزاد یا آنهایی زمینه‌های تحقیقاتی چند رشته‌ای را پوشش می‌دهند، است.

مطالب مرتبط:

معرفی سایت‌های دانلود مقاله داخلی و خارجی

Google Scholar

اگر دانشجو یا پژوهشگر هستید، احتمالا بارها در طی سفر پژوهشی خود از گوگل اسکالر استفاده کرده‌اید. گوگل اسکالر به عنوان یک موتور جست و جوی آنلاین برای دانشگاهیانی که به دنبال ادبیات علمی و منابع مرتبط برای استناد هستند، عمل می‌کند. تنها کافی است که کلمات کلیدی مرتبط را در این وب‌سایت وارد کنید تا آن را در مقالات تحقیقاتی، پایان‌نامه‌ها، کتاب‌ها و مقالات کنفرانس‌های مختلف جست و جو کند.

 گوگل اسکالر به عنوان یک موتور جست و جوی آنلاین برای دانشگاهیانی که به دنبال ادبیات علمی و منابع مرتبط برای استناد هستند، عمل می‌کند.
گوگل اسکالر به عنوان یک موتور جست و جوی آنلاین برای دانشگاهیانی که به دنبال ادبیات علمی و منابع مرتبط برای استناد هستند، عمل می‌کند.

موتور جست و جوی اسکوپوس (Scopus)

یکی دیگر از ابزارهای جستجوی دانشگاهی محبوب برای محققان، Scopus است. اسکوپوس بزرگترین پایگاه پژوهشی با دسترسی به بیش از ۱٫۷ میلیارد مرجع استناد شده، محتوای نمایه‌شده از بیش از ۲۵۰۰۰ عنوان فعال و ۷۰۰۰ ناشر را در خود جای داده است که همگی با دقت بررسی شده و توسط یک هیئت بازبینی مستقل انتخاب شده‌اند.

با اسکوپوس، می‌توانید که به دنبال مقالات، مجلات و هر منبع دیگری باشید که به شما در مقاله‌نویسی و نوشتن تحقیقات بهتر کمک می‌کند. اسکوپوس همچنین دارای ابزارهای تحلیلی برای کمک به تجسم و مقایسه داده‌های تحقیقاتی است.

نرم افزار تحلیل آماری SPSS

اگر به تجزیه و تحلیل آماری داده‌های به دست‌آمده در طی پژوهش خود نیاز دارید، نرم‌افزارSPSS گزینه‌ای مناسب برای شما به شمار می‌آید. اس‌پی‌اس‌اس با جعبه ابزار قوی و تجزیه و تحلیل پیشرفته خود، محققان را قادر می‌سازد تا الگوها و همبستگ‌ های معناداری را از مجموعه داده‌های پیچیده استخراج کنند.

این نرم‌افزار برای پژوهشگران زمینه‌های مختلف مانند مالی، زیستی و سلامتی، بازاریابی و … کاربرد دارد.

دانلود نرم‌افزار تحلیل آماری SPSS

دیکشنری آنلاین merriam-webster

مریام وبستر یک فرهنگ لغت انگلیسی آمریکایی است، به این معنی که تلفظ کلمه و رونویسی آن فقط در نسخه آمریکایی آورده شده است. در دیکشنری merriam-webster می‌توانید مترادف‌ها، متضادها، اصطلاحات و کلمات مرتبط را بیابید. اگر به دنبال مترادف و معادل‌های واژگان انگلیسی هستید، این دیکشنری به شما کمک خواهد کرد.

افزونه ویراستیار

یکی از چالش‌های رایج پژوهشگران، اشتباهات املایی و نگارشی ناخواسته‌ای است که هنگام تایپ سریع نوشته‌هایشان رخ می‌دهد. معمولا نرم‌افزار ورد اشتباهات متون انگلیسی را تا حدودی شناسایی می‌کند اما برای متون فارسی چه‌طور؟ در این مواقع شما می‌توانید از افزونه ویراستیار استفاده کنید.

افزونه ویراستیار که بر نرم‌افزار ورد نصب می‌شود، به اصلاح خطاهای املایی، اشتباهات ویرایشی و نشانه‌گذاری، و استانداردسازی متون فارسی می‌پردازد. کار با این افزونه به شدت ساده است. البته نصب این نرم‌افزار شما را از ویرایش تخصصی مقاله‌هایتان بی‌نیاز نمی‌کند و بهتر است که پس از پایان نوشتن، ویراستاری و بازنویسی توسط خودتان یا فردی که در این زمینه تخصص دارد، انجام شود.

لینک دانلود و نصب نرم‌‌افزار ویراستیار

مطالب مرتبط:

آموزش نصب ویراستیار روی ورد ۲۰۱۶ و بالاتر

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ابزارهای آنلاین و آفلاین کاربردی برای پژوهشگران و دانشجویان پرداختیم. تمامی این ابزارهای معرفی‌شده دارای نسخه رایگان هم هستند. به نظر شما جای چه ابزارها، وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهایی در این مقاله خالی است؟ آن‌ها را با ما در میان بگذارید تا به دیگران هم معرفی کنیم.

سایت ترجمه ترجمیک انواع خدمات موردنیاز پژوهشگران،دانشجویان و استادان دانشگاه همانند ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی، ترجمه رسمی، ویرایش نیتیو و پارافریز تخصصی را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. با خیالی آسوده از خدمات این موسسه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.