زامبی پیچ چیست

زامبی پیچ چیست و چگونه زحمات تیم سئو را از بین می‌برد؟

در این مقاله از سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک با صفحات زامبی و صدماتی که به وب‌سایت می‌زنند آشنا خواهیم شد. همچنین خواهیم دید که چگونه برای همیشه از شر این صفحات مخرب خلاص شویم.

دنیای سئو پر از اصطلاحات و واژگان عجیب و جذاب است. فرقی ندارد که یک سئوکار حرفه‌ای باشید یا به‌تازگی وارد این حوزه شده باشید. در هر صورت حتما با عباراتی مثل هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی، الگوریتم پاندا و مرغ مگس‌خوار، صفحات یتیم و زامبی پیج برخورد کرده‌اید.

در واقع قوانین و اصول سئو، پشت این اصطلاحات به‌ظاهر عجیب و غریب پنهان شده‌اند و هر یک به نوبه خود، عملکرد وب‌سایت‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

در این مطلب با یکی از آسیب‌های رایج وب‌سایت‌ها که اتفاقا پشت یکی از همین اصطلاحات هیجان‌انگیز مخفی شده است، آشنا می‌شویم. بله درست حدس زدید: زامبی پیج‌ها! پس همراه ما باشید تا این صفحات را بیشتر بشناسیم!

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره موقعیت شغلی کارشناس سئو

زامبی پیج یا صفحات زامبی چیست؟

در همه وب‌سایت، صفحاتی وجود دارند که ترافیک بسیار کمی دریافت می‌کنند یا اصلا ترافیک ندارند. چنین صفحاتی معمولا نسخه سازگار با موبایل ندارند، محتوای باکیفیت ندارد، سئو نشده‌اند یا به عنوان صفحات ۴۰۴ ایندکس شده‌اند. این صفحات، همان زامبی‌هایی هستند که زحمات تیم سئوی کسب و کار شما را نابود می‌کنند. حال شاید فکر کنید که چرا این صفحات تا این اندازه مخرب هستند؟

برای پاسخ به این سوال، باید یادآوری کنیم که الگوریتم‌های جدید گوگل به‌شدت روی میزان تعامل کاربران با صفحات تاکید دارند. در واقع از این طریق میزان کارایی و محبوبیت صفحات برای کاربران ارزیابی می‌شود. بر اساس این الگوریتم‌ها، گوگل این طور نتیجه‌گیری می‌کند که اگر صفحه‌ای ترافیک کمی دارد یعنی کاربران را به‌سرعت فراری می‌دهد (نرخ پرش بالا) و مفید و مرتبط با نیاز آن‌ها نیست. روشن است که این صفحات در قبرستان صفحات نتایج موتورهای جست‌وجو مدفون می‌شوند و به وب‌سایت آسیب می‌زنند.

صفحات زامبی چه بلایی بر سر سئوی سایت‌ها می‌آورند؟

مقابله با صفحات زامبی یکی از مشکلات مهمی است که می‌تواند یک سئوکار را درگیر کند. این صفحات حاوی اطلاعات مهم و مطالب موردعلاقه کاربران نیستند، به‌کندی بارگذاری می‌شوند و معمولا مشکلات فنی دیگری نیز دارند. بنابراین منجر به افزایش نرخ پرش وب‌سایت می‌شوند، بودجه خزش وب‌سایت را از بین می‌برند، ترافیک سایت را کم می‌کنند، برای کاربران خسته‌کننده هستند و باعث بی‌اعتمادی آن‌ها می‌شوند و به‌طور کلی افت جایگاه کلمات کلیدی و عملکرد سایت را به دنبال خواهند داشت.

با این اوصاف، بهترین کار این است که صفحات زامبی سایت‌تان را شناسایی کنید؛ قبل از این که میزان ترافیک و مشتریان بیشتری را از دست بدهید و دچار آسیب‌های جدی شوید.

مطالب مرتبط:

۱۲ ابزار قدرتمند برای تحلیل سئو در سال ۲۰۲۴

انواع صفحات زامبی

پیش از این که سراغ روش‌های مقابله با صفحات زامبی برویم، باید با انواعِ این صفحات آشنا شویم. یک سایت می‌تواند از ۵ نوع صفحه زامبی آسیب ببیند.

  • صفحاتی که نسخه سازگار با موبایل ندارند
  • صفحاتی که محتوای باکیفیت ندارند
  • صفحاتی که سئو نشده‌اند یا حداقل به‌خوبی سئو نشده‌اند
  • صفحات یتیم
  • صفحات ۴۰۴

صفحاتی که نسخه سازگار با موبایل ندارند

این صفحات برای بارگذاری در تلفن همراه بهینه نشده‌اند و معمولا بسیار دیر بارگذاری می‌شوند. در نتیجه تجربه کاربری ضعیفی ارائه می‌کنند و رتبه بالایی نمی‌گیرند.

اگر تا به حال برای بهینه‌سازی نسخه موبایل صفحات اقدام نکرده‌اید، هرچه زودتر دست به کار شوید. در غیر این صورت، شک نکنید که ترافیک و سود زیادی را از دست می‌دهید.

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته مهم برای سازگاری وب‌سایت‌ با موبایل

صفحاتی که محتوای باکیفیت ندارند

صفحاتی با محتوای بی‌کیفیت را می‌توان به طور خلاصه این طور معرفی کرد: صفحاتی از وب‌سایت شما که کمتر از ۳۰۰ کلمه دارند و هیچ هدفی را دنبال نمی‌کنند. حال این هدف می‌تواند فروش، آموزش کاربر یا هر چیز دیگری باشد. همچنین صفحاتی که سال‌هاست به‌‌روزرسانی نشده‌اند نیز جزء صفحات زامبی بی‌کیفیت هستند.

اما قضیه از این هم جالب‌تر می‌شود! ممکن است خودتان با دست خودتان چنین زامبی پیج‌هایی را ایجاد کنید و در عین حال فکر کنید که خدمت بزرگی به پیشرفت سایت‌تان کرده‌اید! این، زمانی اتفاق می‌افتد که محتوای صفحات شما با وجود طول و تفصیلی که دارند مفید ارزیابی نشوند، ساختاریافته نباشند، محکوم به سرقت ادبی باشند و در یک کلام چیزی به کاربر اضافه نکنند. برای جلوگیری از ایجاد چنین صفحات مخربی باید با اصول و قواعد تولید محتوای متنی آشنا باشید.

مطالب مرتبط:

آموزش صفر تا صد تولید محتوای متنی

صفحاتی که سئو نشده‌اند یا حداقل به‌خوبی سئو نشده‌اند

بهینه‌سازی صفحات برای موتورهای جست‌وجو، یکی از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین وظایف سئوکارهاست. تا جایی که اگر در انجام آن سهل‌انگاری شود، حتی محتواهای باکیفیت و مفید نیز بی‌اثر می‌شوند. چراکه برای موفقیت در سئو باید به طور همزمان موفقیت گوگل و کاربران را جلب کنیم.

به مجموعه اقداماتی که در راستای سئو کردن محتوای یک وب‌سایت انجام می‌شود، سئوی داخل صفحه یا (on-page SEO) می‌گویند. برای آموزش بیشتر در زمینه سئوی داخل صفحه و تولید محتوای متنی مطلب زیر را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

چک‌لیست سئو داخل صفحه برای سال ۱۴۰۲

صفحات یتیم

صفحات یتیم صفحاتی هستند که در دسترس ربات‌های گوگل قرار ندارند و در نتیجه خزیدن آن‌ها ممکن نیست. چراکه هیچ پیوندی به آن‌ها داده نشده است.

دلایل مختلفی برای به وجود آمدن صفحات یتیم وجود دارد ولی علت هر چیزی که باشد، نتیجه یکسان است: این صفحات برای کاربران نامرئی هستند و هیچ شانسی برای رتبه‌بندی در نتایج جست‌وجو ندارند.

حال نکته مهم اینجاست که یتیم بودن برخی صفحات، با آسیب‌های بیشتری همراه است. صفحاتی مثل تماس با ما، درباره ما، قوانین سایت و مواردی از این قبیل، جزء این دسته از صفحات هستند. این صفحات اطلاعات مهمی را در خود جای داده‌اند و در واقع یکی از پل‌های ارتباطی شما و کاربران هستند. ناگفته پیداست که یتیم بودن چنین صفحاتی، نرخ تبدیل سایت شما را کاهش می‌دهد. بنابراین حتما لینک‌دهی به آن‌ها را در استراتژی سئوی خود قرار دهید.

مطالب مرتبط:

محتوای یتیم (Orphaned Content) چیست؟

صفحات ۴۰۴

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام جست‌وجو در گوگل با صفحاتی برخورد کنید که اخطار ۴۰۴ می‌دهند. این صفحات هیچ محتوای ارزشمندی را به کاربران ارائه نمی‌کنند یا بهتر است بگوییم که هیچ محتوایی برای ارائه به کاربر ندارند. در عین حال، صفحات ۴۰۴ ایندکس شده‌اند و به کاربران نمایش داده می‌شوند و از همه بدتر، بخشی از بودجه خزیدن را نیز به خود اختصاص می‌دهند. حال این سوال پیش می‌آید که صفحات ۴۰۴ چگونه به وجود می‌آید؟

ایجاد صفحات ۴۰۴ می‌تواند علت‌های مختلی داشته باشد که بیشتر از آن‌ها از سمت کاربر اتفاق می‌افتند. با این حال حذف صفحات نیز یکی از دلایل رایج ایجاد صفحات ۴۰۴ است که اتفاقا گناه آن بر گردن سرور است!

برای درک این موضوع تصور کنید که یکی از صفحات خود را حذف کرده‌اید اما لینک‌هایی که از سایر صفحات به این صفحه داده شده است را دست نخورده رها کرده‌اید. در چنین حالتی وقتی که کاربران روی این لینک‌ها کلیک می‌کنند، به صفحات ۴۰۴ منتقل می‌شوند و به محتوای موردنظرشان دسترسی پیدا نمی‌کنند.

بنابراین اگر قصد حذف برخی صفحات را دارید، تمام مسیرهای دسترسی به آن‌ها را از دسترس خارج کنید یا از قابلیت ریدایرکت استفاده کنید. یعنی صفحه را حذف نکنید؛ در عوض با تغییر مسیر کاربران، آن‌ها را به صفحه دیگری منتقل کنید.

چگونه صفحات زامبی را شناسایی کنیم؟ (راهنمای گام به گام)

برای خلاص شدن از شر صفحات زامبی، باید پیش از هر کاری آن‌ها را شناسایی کنید. برای این کار، از طریق سرچ کنسول گوگل اقدام کنید. این ابزار، هر آن چه برای شناسایی صفحات ضعیف وب‌سایت نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای گرفتن گزارش صفحات زامبی از سرچ کنسول، از سه روش زیر استفاده کنید:

گزارش عملکرد GSC

به کمک این گزارش سرچ کنسول، می‌توانید صفحات مختلف سایت را با هم مقایسه کنید و صفحاتی که عملکرد خوبی ندارند یا ترافیک کافی دریافت نمی‌کنند را شناسایی کنید.

برای استفاده از این گزارش، وارد سرچ کنسول شوید و روی تب Performance کلیک کنید. سپس به “+” رفته و “Page” را انتخاب کنید. در نهایت بر روی گزینه مقایسه کلیک کنید و آدرس صفحاتی را که فکر می‌کنید عملکرد خوبی ندارند را وارد کنید.

نمایه‌سازی GSC

برای استفاده از روش دوم شناسایی صفحات زامبی، وارد سرچ کنسول شوید و روی گزارش indexing کلیک کنید و وارد تب pages شوید. با ورود به این بخش، یک بخش خاکستری به نام Not Indexed و یک بخش سبز به نام Indexed را مشاهده خواهید کرد.

شناسایی صفحات زامبی

در این صفحه اسکرول کنید و دلایل ایندکس نشدن صفحات را مطالعه کنید. در بین دلایلی که در این بخش آورده شده‌اند، چند مورد با عنوان Duplicate without user-selected canonical، Crawled- currently not indexed، Discovered – currently not indexed مشاهده خواهید کرد. صفحات زامبی معمولا پشت این عناوین مخفی می‌شوند

جست‌وجوی دستی

جستجوی دستی صفحات زامبی روشی موثر برای شناسایی و حذف آن‌هاست. برای شروع استفاده از این روش، عبارت نام سایت site: را در نوار جست‌وجو وارد کنید. با این کار، تمام صفحات وب‌سایت شما بالا می‌آیند. اگر در میان این صفحات، به صفحه‌ای برخورد کردید که انتظارش را نداشتید، یعنی صفحه زامبی ایندکس شده‌ است. علاوه بر این، اگر با صفحه‌ای مواجه شدید که قدیمی است یا برای تجربه کاربری بهینه نشده است و هنوز وجود دارد، به احتمال زیاد در حال مشاهده یک صفحه زامبی هستید.

چنین یافته‌هایی ممکن است نشان دهد در سایت شما صفحه زامبی وجود دارد که باید در اسرع وقت حذف شود!

با صفحات زامبی چه کنیم؟

احتمالا شما با شنیدن نام زامبی وحشت‌زده می‌شوید و موجوداتی عجیب و غریب و ترسناک را تصور می‌کنید. این در حالی است که در دنیای سئو، صفحات زامبی آن‌قدرها هم ترسناک نیستند؛ تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که این صفحات دیگر به کار نمی‌آیند! نه به کار کاربر و نه به کار گوگل!

بنابراین خونسرد باشید و بعد از شناسایی صفحات زامبی، آن‌ها را برای کلمات کلیدی جدید بهینه کنید یا به طور کامل حذف‌شان کنید. با این حال اگر دوست دارید شجاعت بیشتری به خرج دهید، این صفحات را به محتوای تازه و جدید احیا کنید.

چگونه صفحات زامبی را بهبود ببخشیم؟

صفحات زامبی منسوخ و فراموش‌شده‌ هستند اما این به این معنی نیست که نمی‌توانند مفید باشند بلکه با کمی تلاش می‌توانید جان تازه‌ای به این صفحات بدهید و محتوایی ایجاد کنید که ارزش خواندن داشته باشند. برای بهبود این صفحات، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • بهینه‌سازی محتوا (اضافه کردن اطلاعات مفیدتر و سازمان‌دهی کلمات کلیدی)
  • بهبود تجربه کاربری و زمان بارگذاری صفحات
  • اضافه کردن لینک‌های داخلی و خارجی
  • بهبود طراحی صفحات
  • تبلیغ صفحه در شبکه‌های اجتماعی

آیا باید صفحات زامبی را حذف کنیم؟

در برخی موارد، بله! حذف صفحات زامبی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سئوی کلی سایت شما داشته باشد. با این حال، قبل از اینکه بخواهید خواه ناخواه صفحات را حذف کنید، چند نکته مهم را در نظر بگیرید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا می‌توان صفحه را اصلاح کرد؟ گاهی اوقات یک تغییر عنوان ساده یا اضافه کردن محتوای تازه می‌تواند جان تازه‌ای به یک صفحه قدیمی بدهد.
  • آیا صفحه هدف خاصی را دنبال می‌کند؟ حتی اگر هدف کوچکی هم پشت یک صفحه وجود داشته باشد و ترافیک زیادی نیز جذب نکند، می‌تواند همچنین به نرخ تبدیل سایت کمک کند و این خوب است.
  • آیا صفحه مهم است؟ هیچ صفحه مهمی نباید به بهانه زامبی بودن حذف شود. در عوض راهکاری برای اصلاح این صفحات اتخاذ کنید.

سخن پایانی

حال که همه چیز را در مورد صفحات زامبی می‌دانید، چه تصمیمی دارید؟ آن‌ها را حذف می‌کنیم یا به فکر اصلاح هستید؟ از قسمت نظرات، تصمیم‌تان را با ما در میان بگذارید!

تدوین استراتژی محتوا یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین خدمات ترجمیک است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این خدمات کلیک کنید.

ترجمیک از میان نویسندگان و مترجمان مجرب سراسر کشور، اقدام به استخدام نیروی دورکار می‌کند. برای اطلاع از شرایط استخدام مترجم کلیک کنید.

یک دیدگاه در «زامبی پیچ چیست و چگونه زحمات تیم سئو را از بین می‌برد؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.