چگونه وب‌سایتی سازگارتر با موبایل داشته باشیم؟

۱۰ نکته مهم برای سازگاری وب‌سایت‌ با موبایل

حتما برای شما هم پیش آمده که با تلفن همراه خود وارد وب‌سایتی شوید و بینید که سایت به هم ریخته است. در این مواقع مثلا برای مشاهده کامل محتواها دائما باید صفحه را به چپ و راست بکشانید. یا این‌که مثلا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا محتواهای صفحه به شما نشان داده شود. در این مواقع چه می‌کنید؟ آیا منتظر می‌‌مانید یا این‌که صفحه را ترک کرده و به سراغ وب‌سایت دیگری می‌روید؟

در سال ۲۰۲۴، اهمیت بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای حالت موبایل بیش از پیش اهمیت یافته است. دستگاه‌های تلفن همراه، اکنون بیش از ۶۰ درصد از ترافیک اینترنت را تشکیل می‌دهند و این آمار در سال‌های آینده نیز باز به رشد خود ادامه خواهد داد.

بهینه‌سازی وب سایت شما برای تلفن‌های همراه دیگر تنها یک گزینه نیست. بلکه یک ضرورت است. هر چه قدر هم که با تولید محتوای متنی مخاطب‌پسند و عالی، سئوی داخل صفحه خود را بهبود بخشیده باشید، تا زمانی که وب‌سایت شما برای تلفن‌های همراه سازگار نباشد، فایده‌ای نخواهد داشت.

برای آشنایی با ۱۰ نکته کاربردی برای افزایش سازگاری وب‌سایت‌ها با موبایل در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی ۷ پلاگین‌ رایگان و کاربردی وردپرس

طراحی واکنش‌گرا (Responsive) را انتخاب کنید!

طراحی ریسپانسیو وب‌سایت‌ها یکی از ضروریات در طراحی وب‌سایت‌ها در سال ۲۰۲۴ است. هر فرد و با هر دستگاهی اعم از موبایل، تبلت و لپ‌تاپ هنگامی که وارد وب‌سایت شما می‌شود، باید بهترین نسخه وب‌سایت شما را بیند. در واقع وب‌سایت شما باید با هر صفحه نمایشی و با هر اندازه‌ای سازگار باشد.

طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا به این معنی است که وب‌سایت شما به طور خودکار طرح‌بندی خود را متناسب با صفحه نمایش دستگاهی که کاربر با آن وارد سایت شده، تنظیم می‌کند. این امر باعث می‌شود که وب‌سایت شما در هر دستگاهی، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها عالی به نظر برسد.

ابتدا نسخه موبایل را طراحی کنید و سپس نسخه دسکتاپ را!

در سال ۲۰۲۴، ابتدا طراحی وب‌سایت برای دستگاه‌های تلفن همراه باید در اولویت قرار گیرد. این بدان معنی است که شما طراحی وب سایت خود با در نظر گرفتن دستگاه‌های تلفن همراه شروع می‌کنید و سپس آن را برای دسکتاپ و سایر دستگاه‌ها توسعه می‌دهید.

ابتدا نسخه موبایل را طراحی کنید و سپس نسخه دسکتاپ را!

تصاویر خود را بهینه کنید!

تصاویر بخش مهمی از هر وب‌سایتی هستند اما می‌توانند سرعت بارگذاری وب سایت شما را نیز کاهش دهند. این موضوع مخصوصا برای دستگاه‌های تلفن همراه بسیار مهم است. برای بهینه‌سازی تصاویر خود برای تلفن‌های همراه، باید حجم آن‌ها را بدون کاهش کیفیت کم کنید.

اولین موضوع این است که اندازه تصاویر را متناسب با وب‌سایت خود تنظیم کنید. قاعدتا ۵۰۰۰ پیکسل برای یک تصویر ساده در وب‌سایت شما خیلی بزرگ است. هم‌چنین پس از بهبود اندازه تصاویر، آن‌ها را به webp تبدیل کنید تا تا حد ممکن حجم آن‌ها کاهش یابد.

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۴ خطای رایج در هنگام استفاده از اینترنت

استفاده از پاپ‌آپ‌ها را به حداقل برسانید!

حتما شما هم تجربه کرده‌اید که هنگام ورود به یک وب‌سایت، پنجره‌ها و فرم‌هایی برای شما نشان داده می‌شوند که مثلا شما را برای خرید یک محصول دعوت می‌کنند. در این مواقع تا گزینه بستن یا قبول را نزنید، محتوای صفحه برای شما نشان داده نمی‌شود. به این پنجره‌ها، پاپ‌آپ (website popup) گفته می‌شود.

پاپ‌آپ‌ها معمولا در دسکتاپ آزاردهنده به نظر می‌رسند اما در دستگاه‌های تلفن همراه آزاردهنده‌تر هم می‌شوند. آنها می‌توانند کل صفحه را اشغال کنند و حرکت در وب‌سایت شما را برای کاربران دشوار کنند. برای بهینه‌سازی وب سایت خود برای تلفن‌های همراه، استفاده از پاپ‌آپ‌ها را به حداقل برسانید یا آنها را به طور کلی حذف کنید.

از فونت‌های مناسب برای موبایل استفاده کنید!

بعضی فونت ها با وجود این‌که خواندن آن در دسکتاپ آسان است، با این حال به راحتی در نسخه موبایل خوانده نمی‌شوند. اول از همه باید مطمئن شوید که فونت مورد نظر به راحتی در نسخه موبایل وب‌سایت شما خوانده می‌شود. فونت‌های Sans-serif معمولاً انتخاب خوبی برای تلفن‌های همراه هستند زیرا خواندن آنها در اندازه‌های کوچک‌تر آسان‌تر است.

بعد از آن نوبت به اندازه فونت می‌رسد. اندازه فونت شما باید به گونه‌ای باشد که یک کاربر معمولی بدون بزرگ‌نمایی صفحه به راحتی بتواند آن را مطالعه کند. به طور کلی فونت متون انگلیسی، در صفحه موبایل باید حدودpt 12-16، در تبلتpt 15- 19 و در لپ‌تاپ pt 16-20 باشد. برای متون فارسی باید این اندازه را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهید. البته این موضوع باز هم ابتدا به نوع فونتی که انتخاب می‌کنید، بستگی دارید.

بهترین کار این است که در هر مرحله طراحی وب‌سایت، حالت‌های مختلف برای صفحه‌ نمایشگرهای مختلف را امتحان کنید. خودتان را جای کاربرهای مختلف بگذارید و ببینید که خواندن متون مختلف برای آن‌ها آسان است یا خیر. فراموش نکنید که همواره مخاطب از همه چیز مهم‌تر است.

مطالب مرتبط:

۸ نکته مهم برای بهبود سئو فنی سایت شما

سرعت بارگذاری وب سایت خود را بهینه کنید!

سرعت بارگذاری وب‌سایت برای تلفن‌های همراه بسیار مهم است. سرعت پایین بارگذاری صفحه منجر به نرخ پرش بالاتر می‌شود که به رتبه‌بندی وب‌سایت شما در موتورهای جست و جو آسیب می‌رساند. برای بهینه‌سازی سرعت بارگذاری وب سایت خود، همانطور که قبلا ذکر شد، باید استفاده از فایل‌های حجیم را به حداقل برسانید. هم‌چنین تعداد فایل‌های css خود را بررسی کنید.

برای بررسی مشکلات سرعت وب‌سایت خود می‌توانید از وب‌سایت pagespeed استفاده کنید. این وب‌سایت سرعت وب‌سایت شما هم در حالت دسکتاپ و هم موبایل را به شما نشان می‌دهد. علاوه بر این‌ به شما نشان می‌دهد که چه عواملی باعث کاهش سرعت وب‌سایت شما شده است.

سرعت بارگذاری برای تلفن‌های همراه بسیار مهم است.
سرعت بارگذاری برای تلفن‌های همراه بسیار مهم است.

از دکمه‌ها و منوها قابل لمس کردن استفاده کنید!

دستگاه‌های تلفن همراه از صفحه‌نمایش‌های لمسی استفاده می‌کنند، بنابراین طراحی دکمه‌ها و منوهایی که لمس آن‌ها آسان باشد، مهم است. از دکمه‌های بزرگ (البته نه تا حدی ظاهر سایت شما را به هم بریزند)، استفاده کنید. مطمئن شوید که فاصله دکمه‌ها از هم به اندازه کافی است تا کاربران تصادفاً روی دکمه اشتباه کلیک نکنند.

همچنین، مطمئن شوید که منوهای شما به راحتی با لمس قابل پیمایش هستند. منوی هدر و فوتر وب‌سایت شما مخصوصا در نسخه موبایل باید علاوه بر این‌که مهم‌ترین لینک‌ها را در خود جای داده باشند، چندان هم طولانی نباشند.

محتوای مهم خود را اولویت‌بندی کنید!

دستگاه‌های تلفن همراه، صفحه‌نمایش کوچک‌تری دارند، بنابراین اولویت‌بندی محتواهای وب‌سایت‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است. اطمینان حاصل کنید که مهم‌ترین محتواهای شما به راحتی قابل دسترسی است و به صورت برجسته نمایش داده می‌شود. این امر کمک می‌کند تا کاربران به راحتی مطالب مورد نیازشان را پیدا کنند و از خروج آن‌ها جلوگیری کنید.

وب سایت خود را بر روی دستگاه‌های مختلف آزمایش کنید!

در نهایت، وب سایت خود را بارها بر روی دستگاه‌های مختلف آزمایش کنید تا مطمئن شوید که درست به نظر می‌رسد و به خوبی کار می‌کند. مطمئن شوید که وب سایت خود را هم در اندروید و هم iOS بررسی کرده‌اید. این به شما کمک می‌کند تا هرگونه مشکلی را در وب سایت خود شناسایی کنید. این‌گونه مطمئن خواهید شد که وب‌سایت شما برای همه دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده است.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین نکاتی پرداختیم که هنگام بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای تلفن‌های همراه باید در نظر بگیرید. البته نکات دیگری هم وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. برای مثال وب‌سایت شما برای همه کاربران، از جمله افراد دارای معلولیت، قابل دسترسی باشد. هم‌‌چنین وب‌سایت شما باید با صفحه‌خوان‌ها و سایر فناوری‌های کمکی سازگار باشد.

نکته مهم دیگر این است که مطمئن شوید که وب سایت شما برای جست و جوی صوتی بهینه شده باشد. با ظهور دستیارهای مجازی مانند سیری و الکسا، افراد بیشتری از جست و جوی صوتی برای یافتن آنچه به دنبال آنلاین هستند، استفاده می‌کنند.

برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای جستجوی صوتی، باید بر روی زبان طبیعی و کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید و همچنین پاسخ‌های واضح و مختصر به سؤالات رایج را ارائه دهید. در نهایت، مهم است که دائما تغییرات فناوری را بررسی کنید و وب‌سایت خود را طبق آخرین تغییرات به روز نگه دارید.

به نظر شما با کمک چه روش‌های دیگری می‌توان وب‌سایت سازگارتری با موبایل طراحی کرد؟ آن را با ما در میان بگذارید!

سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک انواع خدمات تولید محتوا مانند تولید محتوای متنی، تهیه استراتژی تولید محتوا، نگارش ابرمحتوا، تهیه کتابچه و … را ارائه می‌دهید. با مراجعه به صفحه هزینه ترجمه، تعرفه خدمات را مطالعه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.