آموزش استفاده از نقطه‌ویرگول

آموزش استفاده از نقطه‌ویرگول در نگارش انگلیسی

سایت ترجمه تخصصی ترجمیک، در این مطلب به آموزش ۵ مورد از مهم‌ترین کاربردهای نقطه‌ویرگول در نگارش مقالات انگلیسی می‌پردازد. همچنین سعی کرده‌ایم تا با مثال‌های متنوع و ساده، کاربرد این علامت نگارشی مهم را در ذهن شما تثبیت کنیم.

همه ما نخستین بار با عشق یادگیری واژگان و اصطلاحات جدید و مکالمه انگلیسی در کلاس زبان ثبت نام می‌کنیم. اما پس از مدتی متوجه می‌شویم که یادگیری یک زبان جدید چیزی فراتر از این حرف‌هاست!

در واقع برای این که ادعا کنیم به زبان انگلیسی کاملا مسلط هستیم، بایدعلاوه بر واژگان و اصطلاحات به قواعد دستوری و علائم نگارشی نیر اشراف کامل پیدا کنیم. این در حالی است که این بخش از یادگیری زبان به اندازه سایر بخش‌ها لذت‌بخش نیست. با این اوصاف، بهترین راهکار این است که برای یادگیری مباحث این بخش‌ها گام به گام پیش برویم و هر روز نکته جدیدی یاد بگیریم.

پس از همین امروز و با علامت نگارشی جذاب و پرکاربرد نقطه‌ویرگول شروع کنید! همراه ما باشید تا با هم با این عضو مهم از خانواده علائم نگارشی آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته مهم برای نگارش سریع‌تر پایان‌نامه

یک تعریف ابتدایی و ساده از نقطه ویرگول یا همان Semicolons

انگلیسی‌زبان‌ها، نقطه‌ویرگول را با نام Semicolons می‌شناسند و آن را دقیقا مثل ما و به شکل یک ویرگول که در بالا سرش نقطه دارد می‌‌نویسند! بنابراین می‌توان گفت که این علامت نگارشی (حداقل از نظر ظاهری) ترکیبی از نقطه و ویرگول است. اما آیا می‌تواند به جای هر یک از آن‌ها استفاده شود؟ برای پاسخ به این سوال، بخش بعدی را از دست ندهید.

چگونه در نوشته‌های انگلیسی به‌درستی از نقطه‌ویرگول استفاده کنیم؟

رایج‌ترین کاربرد نقطه‌ویرگول این است که دو جمله مستقل را بدون کمک حروف ربط، به هم متصل کنند. البته توجه داشته باشید که جمله بعد از نقطه‌ویرگول، تنها از نظر معنایی مستقل است و از نظر گرامری دنباله جمله قبلی در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه نیازی نیست که این جمله را با حروف بزرگ شروع کنید. مگر این که جمله دوم با یک کلمه خاص، اسم خاص یا مخفف شروع شود. به مثال زیر توجه کنید:

We can go to the museum to do some research; Mondays are pretty quiet there.

می‌توانیم برای تحقیق به موزه برویم؛ آنجا دوشنبه‌ها خلوت است.

آموزش کاربردهای نقطه‌ویرگول

با دقت به این مثال، درمی‌یابیم که نمی‌توان کاما یا نقطه را جایگزین نقطه‌ویرگول کرد. چراکه نقش این علامت نگارشی کاملا منحصربه‌فرد است؛ نه بین جملات مکثی کوتاه ایجاد می‌کند و نه جملات را به پایان می‌رسانند. در این بخش ۵ روش صحیح استفاده از نقطه‌ویرگول را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

برای اتصال جملات مستقل مرتبط از نقطه ویرگول استفاده کنید

حتما با اهمیت انسجام جملات آشنا هستید و می‌دانید که جملات ناپیوسته به متن حالت ماشینی می‌دهند. خوشبختانه استفاده صحیح و به‌جا از علائم نگارشی مثل نقطه‌ویرگول بهترین راهکار مقابله با جملات ناپیوسته و از هم‌گسیخته است. بنابراین جملاتی را که از نظر ساختاری کامل هستند ولی می‌توانند از نظر مفهوم به هم مرتبط شوند را با نقطه‌ویرگول به هم وصل کنید و از این طریق به متن حالتی منسجم‌تر دهید. توجه داشته باشید که جملاتی که با نقطه‌ویرگول به هم وصل می‌شوند، باید کامل باشند و با هم ارتباطی نزدیک و منطقی داشته باشند. به مثال‌های زیر دقت کنید:

I ordered a cheeseburger for lunch; life’s too short for counting calories.

من برای ناهار یک چیزبرگر سفارش دادم؛ زندگی برای شمارش کالری خیلی کوتاه است.

Martha has gone to the library; her sister has gone to play soccer.

مارتا به کتابخانه رفته است؛ خواهرش رفته فوتبال بازی کند.

همان‌طورکه مشاهده کردید، مثال‌های بالا هر کدام از دو جمله کامل که از نظر گرامری ساختار صحیحی دارند، تشکیل شده است.

به طور خلاصه می‌توان این‌طور گفت که نقطه‌ویرگول با کم کردن شکاف بین ایده‌های دو جمله جداگانه، آن‌ها را به هم مرتبط می‌کند. توجه داشته باشید که این ایده‌ها لزوما موافق نیستند و می‌توانند متضاد هم باشند. اما در هر صورت مرتبط هستند و نقطه‌ویرگول این ارتباط را پررنگ‌تر می‌کند.

در صورت استفاده از نقطه‌ویرگول، حرف ربط را حذف کنید

برای اتصال جملات مستقل، علاوه بر نقطه ویرگول می‌توانید از حروف ربط نیز استفاده کنید. با این وجود دقت داشته باشید که استفاده همزمان نقطه‌ویرگول و حروف ربط غیرممکن است. بنابراین زمانی که دو جمله مستقل را با نقطه‌ویرگول به هم مرتبط می‌کنید، حرف ربط را حذف کنید.

I saw a magnificent albatross, and it was eating a mouse.

من یک آلباتروس باشکوه دیدم که داشت یک موش می‌خورد.

در این مثال and حرف ربط است. لذا برای استفاده از نقطه ویرگول آن را حذف می‌کنیم.

I saw a magnificent albatross; it was eating a mouse.

من یک آلباتروس با شکوه را دیدم؛ داشت موش می‌خورد

در لیست‌های سریالی از نقطه‌ویرگول استفاده کنید

جدا کردن آیتم‌های مختلف یک لیست، یکی دیگر از کاربردهای نقطه‌ویرگول است. همچنین ممکن است این آیتم‌ها خودشان هم علامت نگارشی داخلی داشته باشند. در این صورت، بهترین کار این است که با نقطه‌ویرگول از هم جدا شوند. برای نمونه به مثال زیر توجه کنید:

I need the weather statistics for the following cities: London, England; London, Ontario; Paris, France; Paris, Ontario; and Perth, Scotland; Perth, Ontario.

من به آمار آب و هوای شهرهای زیر نیاز دارم: لندن، انگلستان; لندن، انتاریو؛ پاریس، فرانسه؛ پاریس، انتاریو؛ و پرث، اسکاتلند؛ پرث، انتاریو.

در این جمله، گوینده به آمار آب و هوای شهرهای چند کشور

My plan included taking him to a nice—though not necessarily expensive—dinner; going to the park to look at the stars, which, by the way, are amazing this time of year; and playing piano for him.

برنامه‌ام بردن او به یک شام خوب– البته نه لزوماً گران؛ رفتن به پارک برای تماشای ستارگان، که اتفاقاً در این زمان از سال شگفت انگیز است و نواخت پیانو بود.

نقطه‌ویرگول می‌تواند در کنار قید ربط ظاهر شود

زمانی که دو جمله مستقل شما با قید ربط به هم وصل می‌شوند، باید از نقطه‌ویرگول هم استفاده کنید. به این صورت که نقطه‌ویرگول قبل از قید ربط قرار می‌گیرد.

Moreover، nevertheless، however، otherwise، therefore، then، finally، likewise و consequently نمونه‌هایی از قیدهای ربطی هستند.

آموزش استفاده از نقطه ویرگول

I needed to go for a walk and get some fresh air; also, I needed to buy milk.

باید بروم پیاده روی و هوای تازه بخورم. همچنین، من باید شیر بخرم.

Reports of the damage caused by the hurricane were greatly exaggerated; indeed, the storm was not a hurricane at all.

گزارش های مربوط به خسارات ناشی از طوفان بسیار اغراق آمیز بود؛ در واقع، طوفان اصلاً یک طوفان نبود.

he students had been advised against walking alone at night; however, Cathy decided walking wasn’t dangerous if it was early in the evening.

به دانش‌آموزان توصیه شده بود که شب‌ها تنهایی بیرون نروند. با این حال، کتی فکر می‌کرد که اگر اوایل عصر باشد، پیاده‌روی خطرناک نیست.

I’m not all that fond of the colors of tiger lilies; moreover, they don’t smell very good.

نکته: قیدهای ربط می‌توانند در سایر بخش‌های جمله نیز ظاهر شوند. با این حال، تنها در صورتی استفاده از نقطه ویرگول در کنار آن‌ها الزامی است که دو بند مستقل را هم به متصل کنند.

سخن پایانی

در این مطلب با کاربردهای نقطه‌ویرگول یا semicolon، که یکی از علائم نگارشی مهم زبان انگلیسی است، آشنا شدیم و دیدیم که رایج‌ترین مورد استفاده از نقطه‌ویرگول به اتصال دو بند مستقل اختصاص دارد.

حال با این نکته پایانی، آموزش را به اتمام می‌رسانیم: گفتیم که نقطه‌ویرگول دو بند مستقل را به وصل می‌کنند. حال از کجا بفهمیم که دو بند مستقل هستند؟ برای تشخیص این موضوع، دو جمله را جدا از هم در نظر بگیرید و ببینید که آیا هر یک به‌تنهایی معنا می‌دهند یا خیر.

خدمات ترجمه مقالات انگلیسی در ترجمیک به ۳۰ زبان زنده دنیا و در زمینه‌های تخصصی مختلف ارائه می‌شود. برای استفاده از این خدمات کلیک کنید.

برای اطلاع از شرایط استخدام مترجم دورکار در ترجمیک روی لینک رنگی کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۶۷۲۳۵۰۰۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.