چه اقداماتی به سئو وب‌سایت ما آسیب می‌زند؟

چگونه در تله سئو افراطی نیفتیم؟

سئو فرایندی است که برای بهبود رتبه هر وب‌سایتی به کار می‌رود. با کمک سئو و تولید محتوای متنی می‌توان مطالب وب‌سایت خود را به افراد جدید نشان داد و ترافیک وب‌سایت خود را افزایش داد. هم‌چنین سئو امری مداوم است و بر خلاف تبلیغات کلیکی پس از به نتیجه رسیدن تا مدت‌ها می‌توانید از نتایج آن استفاده کنید. اما آیا می‌توانید بیش از حد پیش بروید؟ آیا می‌توانید بیش از حد بهینه‌سازی (سئو) کنید؟

گاهی مواقع سئو بیش از حد، نتیجه منفی دارد. همانطور که گری ایلیس از گوگل می‌گوید، سئو بیش از حد مضر، این است که به معنای واقعی کلمه آنقدر بهینه‌سازی می‌شود که در نهایت آسیب می‌رساند. در واقع این ماجرا بر اثر تلاش زیاد برای رتبه‌بندی اتفاق می‌افتد که صفحات شما به عنوان صفحات ضعیف تلقی می‌کنند. این امر باعث می‌شود که رتبه محتوای شما کاهش داده می‌شود یا اینکه همه آن‌ها رتبه‌بندی نمی‌شوند.

الگوریتم‌های گوگل نسبت به سال‌های گذشته بسیار پیشرفت کرده است و به راحتی محتوای ضعیف و … را تشخیص می‌دهد. اما چه اقداماتی منجر به سئو بیش از حد می‌شود؟ چگونه با این اقدامات مقابله کنیم؟

برای آشنایی با اقداماتی که منجر به سئو بیش از حد و افت رتبه وب‌سایت می‌شوند، در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۰+ ابزار مهم برای تولید محتوای متنی

پر کردن کلمات کلیدی (Keyword stuffing)

پر کردن کلمات کلیدی (کیورد استافینگ) فرایندی است که برای بهبود رتبه سایت، مطالب خود را پر از کلمات کلیدی‌تان می‌کنید. احتما خود شما هم بارها در مقالات مختلف به پر کردن کلمات کلیدی برخورده‌اید. وقتی کلمه کلیدی پر شده را ببینید، آن را تشخیص خواهید داد. در این حالت کلمات کلیدی و مترادف آنها بارها و بارها، در جملات و پاراگرا‌ف‌هایی که ارتباط معنایی چندانی هم با هم ندارند، تکرار شده است.

به این مثال توجه کنید: «پیدا کردن خوش‌مزه‌ترین کیک شکلاتی بدون شکر شاید کمی سخت به نظر برسد. با این حال، ما در این مقاله به بررسی مغازه‌هایی که خوش‌مزه‌ترین کیک شکلاتی بدون شکر را می‌فروشند، می‌پردازیم. برای پیدا کردن خوش‌مزه‌ترین کیک شکلاتی بدون شکر همراه ما باشید.»

بعد از خواندن این پاراگراف چه احساسی خواهید داشت؟ به نظرتان این پاراگراف خیلی مصنوعی نیست؟ الگوریتم‌های گوگل هم به راحتی این موضوع را تشخیص می‌دهند.

از کلمات کلیدی خود در بخش‌هایی هم‌چون عنوان، هدینگ اول، متادیسکریپشن، بدنه متن و … استفاده کنید. اما این استفاده کردن نباید به افراط کشیده شود. با استفاده مناسب از کلمات کلیدی به الگوریتم‌های گوگل و انسان‌ها به طور یکسان نشان می‌دهید که صفحه شما روی یک موضوع خاص متمرکز شده است.

از کلمات کلیدی خود در بخش‌هایی هم‌چون عنوان، هدینگ اول، متادیسکریپشن، بدنه متن و ... استفاده کنید. اما این استفاده کردن نباید به افراط کشیده شود.
از کلمات کلیدی خود در بخش‌هایی هم‌چون عنوان، هدینگ اول، متادیسکریپشن، بدنه متن و … استفاده کنید. اما این استفاده کردن نباید به افراط کشیده شود.

نیازی نیست که کلمات کلیدی را در هر میلی‌متر از مقاله خود بچسبانید. در مورد موضوع خود با ذکر جزئیات مفید و کاربردی بنویسید. عناوین و سرفصل‌های واضح و مرتبط ایجاد کنید و بدون هیچ تلاش اضافی کلمات کلیدی خود را در آن استفاده کنید.

ایجاد پیوند با متن لنگر با تطابق دقیق

انکر تکست (Anchor text) به متن لینک‌هایی که در آن‌ها در سایت خود اشاره کرده‌اید، اطلاق می‌شود. برای درک بهتر این موضوع به مثال مقابل نگاه کنید. «خدمات ترجمه مقاله و ترجمه کتاب در موسسه ترجمیک با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین هزینه ارائه می‌شود». در این جمله می‌خواهیم خدمات موسسه را معرفی کنم، از همین روی به آن‌ها لینک هم می‌دهیم. در این جمله ترجمه مقاله و ترجمه کتاب، انکرتکست‌های ما هستند.

اگر انکر تکست شما با موضوع و کلمات کلیدی اصلی صفحه‌ای که به آن پیوند می‌دهید، مطابقت داشته باشد، به آن انکرتکست هدف (exact match anchor text) می‌گویند. چنین انکرتکست‌هایی مفید خواهند بود. چون‌که گوگل به انرتکست‌های لینک‌های شما نگاه می‌کند تا بفهمد صفحه درباره چیست و آیا با متن فعلی مرتبط است یا خیر؟

مطالب مرتبط:

۱۲ ابزار قدرتمند برای تحلیل سئو در سال ۲۰۲۴

اما اگر تعداد زیادی لینک با انکرتکست مورد نظرتان در یک صفحه ایجاد کنید، گوگل به شما مشکوک می‌شود. در این حالت حدس زده می‌شود که یا شما لینک‌ها را خریداری کرده‌اید یا این‌که هدفتان صرفا ‌لینک‌سازی برای کلمات کلیدی‌تان است. چنین کاری مخالف سیاست‌های گوگل است.

این‌که در یک صفحه بارها و بارها از یک لینک و انکرتکست استفاده کنید، اصلا طبیعی نیست. لینک‌سازی داخلی و خارجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این حال این کار باید به صورت طبیعی انجام شود.

فراموش نکنید که قبل از شما هم افراد زیادی بوده‌اند که می‌خواستند صرفا با لینک‌سازی رتبه وب‌سایت خود را بهبود بخشند. بنابراین گوگل در طی این سال‌ها به خوبی الگوریتم‌های خود را برای مقابله با این موضوع توسعه داده است. این موضوع مخصوصا برای لینک‌سازی خارجی اهمیت و حساسیت بیشتری دارد.

عدم توجه به کیفیت محتواها

هیچ فردی نمی‌تواند انکار کند که کمیت محتواهای منتشرشده در سئو تاثیر بسیار مهمی دارد. اما گاهی بعضی وب‌سایت‌ها برای این‌که صرفا رتبه وب‌سایت خود را بهبود بخشند، محتواهایی منتشر می‌کنند که کیفیت بالایی ندارند. یا مثلا محتواهایشان کپی از وب‌سایت‌های دیگر است. به نظرتان در این حالت چه اتفاقی می‌افتد؟

درست حدس زدید، احتمالا این وب‌سایت‌ها در زمان نه چندان دوری، با افت رتبه سایت خود مواجه می‌شوند. یکی از معیارهایی که گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها به آن توجه می‌کند، مدت زمانی است که کاربر در وب‌سایت شما باقی می‌ماند.

اگر مطالب شما ضعیف و غیرکاربردی باشند یا این‌که خوانایی و گیرایی چندانی نداشته باشند، افراد به راحتی وب‌سایت شما را ترک می‌کنند و به سایر وب‌سایت‌ها می‌روند.
اگر مطالب شما ضعیف و غیرکاربردی باشند یا این‌که خوانایی و گیرایی چندانی نداشته باشند، افراد به راحتی وب‌سایت شما را ترک می‌کنند و به سایر وب‌سایت‌ها می‌روند.

اگر مطالب شما ضعیف و غیرکاربردی باشند یا این‌که خوانایی و گیرایی چندانی نداشته باشند، چرا افراد باید در سایت شما بمانند؟ آن‌ها به راحتی وب‌سایت شما را ترک می‌کنند و به سایر وب‌سایت‌ها می‌روند. پس برای بهبود رتبه وب‌سایت‌ها، هم کمیت محتواها مهم است و هم کیفیتشان. هرگز این نکته را از خاطر نبرید.

سوء استفاده از داده‌های ساختاریافته

داده‌های ساختاریافته، کدهایی هستند که به شما کمک می‌کند تا نحوه نمایش محتوای خود را در صفحات نتایج موتورهای جست و جو تغییر دهید. این کدها، محتوای شما را از رقبا متمایز می‌کنند. یکی از رایج‌ترین داده‌های ساختاریافته، اسکیما است.

با این حال، گاهی به ارائه اطلاعات نادرست در داده‌های ساختاریافته برای فریب دادن موتورهای جست و جو و کاربران می‌پردازند. برای مثال آدرس موسسه را در صفحات مختلف تغییر می‌دهند تا باعث بهبود سئو محلی شوند. یا این‌که در بخش تایتل و هدلاین از کلمات کلیدی استفاده کند که به صفحه ارتباطی ندارد.

در این حالت شاید در بازه زمانی کوتاهی رتبه سایت شما بهبود یابد ولی در طولانی مدت با عواقب آن مواجه خواهید شد.

مطالب مرتبط:

پاسخ به ۲۵ سوال رایج درباره سئو و تولید محتوا

ریدایرکت‌های اشتباهی

یکی از چالش‌هایی که وب‌سایت‌هایی با قدمت بالا با آن مواجه می‌شوند، وجود مطالبی است که محتوای نسبتا مشابهی دارند. معمولا هر چند وقت یک‌بار شما باید به هرس محتواهای وب‌سایت خود بپردازید. برای مثال محتواهای تکراری را حذف کنید. احتمالا شما در سایر مطالبتان به آن صفحه، لینک داده‌اید. بنابراین برای این‌که با چالش لینک‌های شکسته مواجه نشوید، از ریدایرکت استفاده می‌کنید.

در این حالت وقتی کاربر بر صفحه مورد نظر کلیک می‌کند، به جای این‌که با اخطار ۴۰۴ مواجه شود، به صفحه دیگری هدایت می‌شود. این موضوع برای بهبود سئو وب‌سایت‌ها اهمیت بالایی دارد. با این حال، تعداد ریدایرکت‌ها محدودیتی دارد. به طور متوسط، برای هر صفحه تا ۱۰ ریدایرکت قابل ردیابی است و بیشتر از آن چالش‌برانگیز است.

هم‌چنین یکی از اقداماتی که در سئو کلاه سیاه انجام می‌شود، ریدایرکت‌های عمدی برای صفحات محبوب است. فرض کنید که در وب‌سایت خود مطلب به نام «طرز تهیه کیک شکلاتی» دارید که رتبه خوبی هم در نتایج جست و جو دارد. شما روی آن ریدایرکت اعمال می‌کنید تا هنگامی که کاربر بر این صفحه کلیک کرد، به صفحه «خرید کیک شکلاتی» منتقل شود. این کار، کاملا اشتباه است.

بنابراین هم حواستان به تعداد ریدایرکت‌ها باشد و هم این‌که ریدایرکت را به چه هدفی ایجاد می‌کنید.

سخن پایانی

حتما شما هم با افرادی مواجه شده‌اید که به شما وعده می‌دهند که وب‌سایت شما را در زمان کوتاهی طراحی می‌کنند و رتبه آن را به خوبی بهبود می‌دهند. در این حالت، آن‌ها از معجزه‌ای به نام سئو (بیشتر سئو کلاه سیاه) سخن می‌گویند. اما در همین لحظه متوقف شوید، ماجرا به همین سادگی نیست.

هدف از ایجاد مفهومی به نام سئو، این بود که گوگل محتواهای خوب را از غیرکاربردی تشخیص دهد. هم‌چنین مهم‌ترین دارایی گوگل، کاربرانش هستند. بنابراین دائما در حال توسعه الگوریتم‌هایی است که بهترین و مرتبط‌ترین محتواها را به کاربران نشان دهد. سئو بیش از حد و سئو کلاه سیاه تنها در طولانی مدت به وب‌سایت شما بیش از حد ضربه می‌زنند.

بنابراین بهترین راه برای بهبود رتبه وب‌سایت‌ها، تولید محتوای کاربردی، با کیفیت و خواندنی و سپس اعمال اصول سئو است. پس اهمیت تولید محتوا را دست کم نگیرید!

اگر برای وب‌سایت خود به تولید محتوای باکیفیت و سئوشده نیاز دارید، تنها با چند کلیک از خدمات سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک استفاده کنید. با کیفیت‌ترین خدمات را با مناسب‌ترین هزینه به شما ارائه می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.