اهمیت چگالی کلمات کلیدی

آیا هنوز هم چگالی کلمات کلیدی برای سئو مهم است؟

در این مطلب از سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک، خواهیم دید که آیا چگالی کلمات کلیدی برای گوگل مهم است؟ همچنین با الگوریتم‌های مرتبط با کلمات کلیدی و بهترین راهکارهای استفاده از کیوردها نیز آشنا خواهیم شد.

همان‌طورکه می‌دانید ما یکی از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات تولید محتوای متنی هستیم و روزانه با مشتریان زیادی سر و کار داریم. مشتریانی که به هدف بهبود جایگاه کلمات کلیدی سایت‌شان ثبت سفارش می‌کنند و از قضا خیلی هم عجول هستند! چراکه اکثرا روی استفاده از کلمات کلیدی تاکید زیادی دارند و هرچه چگالی کلمات کلیدی بالاتر باشد، راضی‌تر هستند. این در حالی است که گروه دیگری از مشتریان، درباره چگالی کلمات کلیدی و چگونگی استفاده از آن‌ها مطمئن نیستند.

اگر شما هم به فکر ارتقای جایگاه کلمات کلیدی سایت‌تان هستید ولی هنوز در این خصوص اطلاعات کافی ندارید، این مطلب را از دست ندهید. در ادامه همه نکات درباره چگالی کلمات کلیدی را زیر ذره‌بین خواهیم گذاشت.

مطالب مرتبط:

معرفی ۱۰ کانال یوتیوب برای آموزش حرفه‌ای سئو

آیا چگالی کلمات کلیدی برای سئو مهم است؟

شاید تعجب کنید ولی: «تراکم کلمات کلیدی دیگر یک عامل مهم رتبه‌بندی سایت به حساب نمی‌آید». حال آن که اگر کمی به عقب نگاه کنیم و به زمانی که سئو هنوز یک علم نوظهور بود برگردیم، با اصل کاملا متناقضی روبه‌رو خواهیم شد. در واقع ایده اصلی دنیای سئو در آن روزها چیز دیگری بود: کلمات کلیدی بیشتر، احتمال برقراری ارتباط با کاربران را بیشتر می‌کند و منجر به رتبه‌بندی بالاتر سایت می‌شود.

از این رو، بسیاری از متخصصان سئو روی چگالی کلمات کلیدی تمرکز کردند و حتی محتوا را با کلمات کلیدی پر می‌کردند. چیزی که امروز به عنوان کیورد استافینگ شناخته می‌شود و کمیت را ارجح بر کیفیت می‌کند. با این وجود، هم اکنون دستورالعمل‌های گوگل چنین چیزی را قبول ندارند و حتی سرکوب نیز می‌کنند.

در نتیجه دیگر چگالی کلمات کلیدی به خودی خود باعث موفقیت در سئو نمی‌شود. چراکه موتورهای جست‌وجو بسیار پیچیده‌تر شده‌اند و برای درک محتوای صفحات، عوامل دیگری را مدنظر قرار می‌دهند.

جالب است بدانید که جان مولر در پاسخ کاربری که مستقیما پرسیده بود آیا چگالی کلمات کلیدی باعث رتبه‌بندی سایت‌ها می‌شود؟، تنها به یک «نه» قاطعانه بسنده کرد!

از همه آنچه تا اینجا گفتیم، می‌توانیم این طور نتیجه‌گیری کنیم که صرفا تمرکز روی تراکم کلمات کلیدی کافی نیست. بلکه باید مطمئن شویم که محتوای ما به صورت طبیعی نوشته شده و تجربه کاربری خوبی را رقم می‌زند.

به‌‍روزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل و تاثیر آن بر اهمیت چگالی کلمات کلیدی

الگوریتم‌های گوگل در طول سال‌ها به‌روزرسانی شده‌اند و معیارهای سئو و اهمیت نسبی چگالی کلمات کلیدی را تغییر داده‌اند. روشن است که هدف گوگل از این همه تغییر و تحول و به‌روزرسانی، تنها یک چیز بوده است: بهبود تجربه کاربری و جلوگیری از اقداماتی مانند پر کردن کلمات کلیدی. در این بخش با برخی از این الگوریتم‌ها آشنا خواهیم شد و سری به باغ وحش گوگل خواهیم زد!

چگالی کلمات کلیدی

الگوریتم پاندا

پاندا، یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های اولیه الگوریتم‌های گوگل است. این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و برای جریمه وب‌سایت‌هایی با محتوای کم یا تکراری طراحی شد. به عبارت دیگر، پاندا همه صفحاتی که با محتوای نامرتبط، بی‌ارزش و کپی پر شده بودند را شناسایی می‌کرد.

این الگوریتم، حدود ۱۱/۸ درصد از نتایج جست‌وجو را تحت تاثیر قرار داد و جریمه کرد. وب‌سایت‌هایی که تبلیغات بیش از حد داشتند یا حجم زیادی از صفحات را با محتوای بی‌کیفیت پر کرده بودند. در نقطه مقابل، وب‌سایت‌هایی که برای تهیه مطالب ارزشمند برای کاربران زمان گذاشته بودند، مورد استقبال پاندا قرار گرفتند.

بنابراین می‌توانیم از الگوریتم پاندا، به عنوان نخستین اقدام گوگل در جهت سرکوب کیورد استافینگ و تاکید بر محتوای ارزشمند یاد کنیم.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

مرغ مگس‌خوار، یکی دیگر از آپدیت‌های مهم گوگل بود که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این الگوریتم، به جای جست‌وجوی تک‌تک کلمات درون محتوا به ایده و مفهوم اصلی محتوا دقت می‌کند. به عنوان مثال تصور کنید که محتوایی با عنوان «بهترین مراکز خرید گوشی هوشمند» منتشر شده است. وقتی الگوریتم مرغ مگس‌خوار سراغ این محتوا می‌رود، دنبال تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی نیست. بلکه به این دقت می‌کند که آیا این محتوا واقعا بهترین مراکز خرید گوشی را معرفی کرده؟ به نیاز کاربر پاسخ داده؟ یا صرفا از انبوهی از کلیدواژگان تشکیل شده؟

با روی کار آمدن این الگوریتم، متخصصان سئو از تمرکز روی چگالی کلمات کلیدی فاصله بیشتری گرفتند و تمام تلاش‌شان را روی تطابق نیاز کاربر با محتوا گذاشتند. در واقع مرغ مگس‌خوار، باعث انتشار مطالب باکیفیت‌تر و ارزشمندتری شد و از این راه خدمت بزرگی به کاربران کرد.

الگوریتم رنک‌برین

الگوریتم RankBrain در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشینی است و به طرز شگفت‌انگیزی از روی عباراتی که افراد جست‌وجو می‌کنند، منظور آن‌ها را متوجه می‌شود! در واقع رنک‌برین طوری طراحی شده که کاربر را به چیزی که انتظار دارد برساند. حال عبارت جست‌وجوشده هر چیزی که می‌خواهد باشد.

چگالی کلمات کلیدی

ناگفته پیداست که با ظهور این الگوریتم، چگالی کلمات کلیدی و حتی اهمیت کلمات کلیدی، بار دیگر به حاشیه رانده شد و تولید محتوای مرتبط و دقیق، ارزش بیشتری پیدا کرد.

از اهمیت چگالی کلمات کلیدی تا ارتباط کلمات کلیدی

تا اینجا دیدیم که طی گذر زمان، اهمیت چگالی کلمات کلیدی کم و کم‌تر شده است. در عوض برای رفتن به صفحه اول گوگل، باید بدانیم که چگونه و کجا از کلمات کلیدی استفاده کنیم و عبارات و واژگان مرتبط با نیاز کاربر را نیز فراموش کنیم.

به عنوان مثال فرض کنید که در حال نوشتن یک محتوا درباره «نحوه پخت کلوچه گردویی» هستید. اگر این مقاله را قبل از سال ۲۰۱۱ می‌نوشتید، در هر خط چندین و چند بار از عبارت «دستور پخت کلوچه گردویی» استفاده می‌کردید. اما اکنون در سال ۲۰۲۴ هستیم و همین که تمرکز محتوا را روی انتقال صحیح دستور پخت بگذارید، کفایت می‌کند. قطعا محتوایی که به این هدف نوشته شده شامل واژگان مختلفی مثل دستور پخت، طرز تهیه، کلوچه گردویی، دستورالعمل و… است. این، توسط گوگل تشخیص داده می‌شود و محتوای شما را به کاربران شکموی عاشق کلوچه گردویی می‌رساند!

بهترین روش‌های استفاده از کلمات کلیدی در سال ۲۰۲۴

حالا می‌دانید که چگالی کلمات کلیدی، نباید به استراتژی اصلی سئوی شما تبدیل شود. چراکه تکرار مداوم یک کلیدواژه در سراسر متن نه تنها شانس شما را برای رتبه‌بندی افزایش نمی‌دهد، بلکه خوانایی محتوا را نیز زیر سوال می‌برد و کاربر را دلسرد و خسته می‌کند. اما نباید کلمات کلیدی را کلا کنار بگذاریم! این کلمات هنوز مهم هستند و این تنها چگونگی استفاده از آن‌هاست که تغییر کرده است.

در واقع یکی از موارد مهم چک‌لیست سئوی داخل صفحه به استفاده صحیح و به‌جا از کلمات کلیدی اختصاص دارد. رعایت این مورد مهم هم برای گوگل مهم است و هم برای کاربران و خیال هر دوی آن‌ها را از بابت مرتبط بودن و ارزشمند بودن محتوا آسوده می‌کند.

در این بخش به چگونگی استفاده از کلمات کلیدی در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم. با ما باشید تا یاد بگیریم که برای دستیابی به بهترین نتیجه، چطور از این کلمات استفاده کنیم.

کلمات کلیدی را در تگ عنوان جا دهید

تگ عنوان، یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید کلمات کلیدی را قرار دهید. چراکه این تگ، نخستین چیزی است که کاربران و موتورهای جست‌وجو می‌بینند. بنابراین سعی کنید حتما چند کلمه ابتدایی عنوان را به کلمه کلیدی اختصاص دهید.

گنجاندن کلمات کلیدی در URL را فراموش نکنید

استفاده از کلمات کلیدی در URL صفحه، به کاربران می‌گوید که با بازدید از صفحه چه چیزی به دست می‌آورند. این کار به گوگل نیز اطلاعات تکمیلی بیشتری می‌دهد و فرایند خزیدن و رتبه‌بندی را تسریع و تسهیل می‌کند.

چگالی کلمات کلیدی

هدینگ‌های متن را از قلم نیندازید

اگر می‌خواهید به طور همزمان هم در خدمت کاربران باشید و هم خودتان را به گوگل اثبات کنید، کلمات کلیدی را در هدینگ‌های متن بگنجانید. به این ترتیب، هم کاربران و هم موتورهای جست‌وجو جریان منطقی و ساختار محتوای شما را درک می‌کنند. البته توجه داشته باشید که این کار باید به صورت کاملا طبیعی و مرتبط انجام شود.

کلمات کلیدی را در توضیحات متا قید کنید

حتما با چیستی توضیحات متا آشنایی دارید و می‌دانید که این توضیحات به طور مستقیم روی رتبه‌بندی صفحات تاثیر نمی‌گذارد. این در حالی است که با اضافه کردن کلمات کلیدی به توضیحات متا، توجه کاربران را جلب می‌کنید، امکان بازدید آن‌ها از صفحه شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه روی بهبود نرخ کلیک تاثیر می‌گذارد.

در بدنه متن از کلمات کلیدی غافل نشوید

کلمات کلیدی مرتبط باید به صورت طبیعی در سراسر محتوای شما ظاهر شوند. سعی کنید با تمرین و تکرار، این اصل را در ذهن‌تان تثبیت کنید. به این ترتیب، کلیدواژگان به صورت خودکار از ذهن شما روانه صفحه می‌شوند و نیازی به بازبینی مجدد متن و گنجاندن آن‌ها نخواهید داشت. با این حال هنگام نوشتن ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه ابتدای محتوا وسواس بیشتری به خرج دهید و سعی کنید حتما کلمه کلیدی هدف را در این بخش استفاده کنید.

به عنوان مثال بهتر است محتوایی که با هدف ارتقای جایگاه کلمه کلیدی «قهوه ارگانیک» نوشته شده را اینگونه شروع کنید: «قهوه ارگانیک به دلیل مزایای سلامتی و روش‌های رشد سازگار با محیط زیست بسیار محبوب است.»

سخن پایانی

در این مطلب، دیدیم که طبق قوانین و الگوریتم‌های جدید سئو، پر کردن کلمات کلیدی یا کیورد استافینگ کاملا منسوخ شده و باعث جریمه گوگل می‌شود. در عوض، برای رشد صفحات و کلمات وب‌سایت‌ها، باید روی تولید محتوای متنی باکیفیت، مرتبط و ارزشمند تمرکز کنیم و از استفاده از کلمات کلیدی در قسمت‌های مهم محتوا نیز غافل نشویم.

خدمات تولید محتوای متنی در ترجمیک به صورت کاملا دقیق و باکیفیت انجام می‌شود و نرخ بازدید و تبدیل سایت شما را افزایش می‌دهد. برای استفاده از این خدمات کلیک کنید.

برای مشاهده دقیق هزینه تولید محتوا متنی در ترجمیک روی لینک رنگی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.