در ویرایش پایان‌نامه چه نکاتی را رعایت کنیم؟

۶ نکته مهم و کاربردی برای ویرایش پایان‌نامه

تا به حال به فرایند نگارش و ویرایش پایان‌نامه فکر کرده‌اید؟ اگر دانشجوی ارشد و دکتری باشید، احتمالا این موضوع ذهن شما را هم مشغول کرده است. اولین چیزی که درباره پایان‌نامه‌نویسی در ذهن افراد تصور می‌شود، دانشجویانی خسته با چشمانی گودافتاده است که با فنجان‌های قهوه، کاغذها و کتاب‌ها محاصره شده و بی‌وقفه در حال تایپ کردن در رایانه‌شان هستند.

البته که این تصویر اغراق‌آمیز است، با این حال نمی‌توان کتمان کرد که نگارش و ویرایش پایان‌نامه کاری طولانی و انرژی‌بر است. برای پایان‌نامه‌نویسی باید ابتدا موضوع خود را مشخص و پیرامون آن فرضیاتی مطرح کنید. سپس نوبت به بررسی مقالات فارسی و ترجمه مقالات انگلیسی برای نگارش بخش مرور ادبیات تحقیق می‌رسد. اکنون نوبت به انجام آزمایش‌ها، پژوهش‌هاو جمع‌آوری داده‌ها می‌رسد. پس از این‌که نگارش پایان‌نامه خود را به اتمام رساندید، تازه نوبت به ویرایش پایان‌نامه می‌رسد.

البته خبر خوب این است که نکات و ترفندهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر نگارش و ویرایش پایان‌نامه خود را انجام دهید. هم‌چنین ابزارها و نرم‌افزارهایی وجود دارد که موجب تسریع این فرایند می‌شود. البته این نکته هم مهم است که قبلا از هر کاری یک چک‌لیست تهیه کنید تا هدفمند پیش روید.

در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک به بیان نکاتی می‌پردازیم که به شما در ویرایش پایان‌نامه‌تان کمک می‌کند. برای آشنایی با این نکات همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته مهم برای نگارش سریع‌تر پایان‌نامه

در ویرایش پایان‌نامه چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

یکی از سوالات و دغدغه‌های دانشجویان پس از پایان نگارش پایان‌نامه خود این است که چگونه آن را ویرایش کنیم. برخی برای ویرایش فارسی و تخصصی پایان‌نامه خود از مهارت و دانش ویراستاران استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند که خود به ویرایش پایان‌نامه خود بپردازند.

اگر شما هم جزو دسته دوم هستید، در ادامه نکاتی را بیان کرده‌ایم که برای ویرایش پایان‌نامه به دردتان می‌خورد.

یک ضمیمه ایجاد کنید تا تمام اطلاعات اضافی را در بر بگیرد!

ضمائم در هر مقاله پژوهشی، مقاله دانشگاهی، پایان نامه ارشد یا دکتری وجود دارد تا نویسنده نکات خاصی را در به تفصیل توضیح دهد. با این حال، این جزئیات اضافی به طور مستقیم با پایان نامه یا یافته‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها مرتبط نیستند. آنها نکاتی اضافی هستند که شاید خواننده به آنها علاقه‌مند باشد.

معمولا خواننده ترجیح می‌دهد که به برخی توضیحات ارائه‌شده در پیوست پایان‌نامه مراجعه کند و احتمالا بقیه آن‌ها را مطالعه نمی‌کند. عناصری که برای پایان‌نامه مهم و ضروری نیستند (اما حس می‌کنید که شاید بعضی خوانندگان به آن‌ها نیاز داشته باشند)، در ضمیمه قرار دهید.

از تکراری نوشتن و بسط غیرضروری جملات خودداری کنید!

در حین نوشتن پایان‌نامه، شاید بعضی جملات را به چند روش مختلف در بخش‌‌های جداگانه پایان‌نامه خود تکرار کرده باشید. سعی کنید که در حین ویرایش تخصصی پایان‌نامه خود، چنین جملات تکراری را حذف کنید. از تکرار نکات در هر بخش خودداری کنید.

از تکراری نوشتن در پایان‌نامه خود خودداری کنید!
از تکراری نوشتن در پایان‌نامه خود خودداری کنید!

هم‌چنین نکته دیگر این است که از تکرار بیش از حد یک کلمه یا عبارت هم بپرهیزید. کلماتی را که احتمالا بارها و بارها در پایان‌نامه خود استفاده کرده‌اید، بررسی کنید. این کلمات را با کلمات یا عباراتی که از نظر معنایی مشابه آنها هستند، جایگزین کنید. این امر باعث می‌شود که پایان‌نامه شما ساده‌تر و خواندن آن جذاب‌تر شود.

قالب پایان‌نامه شما باید با دستورالعمل‌های دانشگاه مطابقت داشته باشد!

هنگامی که پایان‌نامه خود را قالب‌بندی می‌کنید، به دستورالعمل‌هایی که توسط دانشگاه شما ارائه داده شده، مراجعه کنید. از تراز متن، فونت، اندازه فونت، رنگ، عنوان، خط و فاصله پاراگراف مناسب استفاده کنید. هر جا لازم است، زیر موارد مهم خط بکشید و نکات مهم را برجسته کنید.

هم‌چنین شما باید از قالب استناد مناسب (مانند شیکاگو، APA و APA) استفاده کنید. معمولا دانشگاه یا استاد راهنما به شما می‌گوید که کدام سبک رفرنس‌نویسی را انتخاب کنید. با این‌حال، اگر اطلاعات خاصی در اختیار شما قرار نگرفته است، می‌توانید از سبک رفرنس‌نویسی رایج رشته خود استفاده کنید.

برای مثال در مقالات روانشناسی بیشتر از سبک APA و برای مقالات اقتصادی بیشتر از سبک Harvard استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین روش‌های رفرنس‌نویسی

مطمئن شوید که تمام بخش‌ها را پوشش داده‌اید و آنها را به خوبی ساختاربندی کرده‌اید!

پایان‌نامه باید دارای بخش‌هایی باشد که استاد راهنما و دانشگاه از شما خواسته‌ است. از مهم‌ترین این بخش‌ها می‌توان به فهرست، چکیده، مقدمه، بیان مساله، مرور تحقیق، شرح روش‌ها و … اشاره کرد. البته این بخش‌ها معمولا در دانشگاه‌های مختلف، کمی با هم تفاوت دارند.

همانطور که پایان‌نامه خود را ویرایش می‌کنید، لازم است که هر بخش را به طور کامل بررسی کنید. مراقب باشید که عنوان فرعی یا نکات مهم را از دست ندهید. اطلاعات ارائه شده باید ترتیبی منطقی داشته باشند.

خواننده باید بتواند سیر استدلالی و یافته‌هایی را که در حین مطالعه بررسی کرده‌اید، دنبال کند. این را می‌توان با ساختاربندی مناسب هر بخش تضمین کرد. بخش‌ها را به ترتیب منطقی قرار دهید، از صفحه عنوان، فهرست مطالب، چکیده، مقدمه شروع کنید و تا پایان، کتاب‌شناسی و ضمائم ادامه دهید.

بررسی کنید که آیا ایده‌های شما به وضوح بیان شده است یا خیر!

یکی از مهم‌ترین مراحل در ویرایش پایان‌نامه، مرور اطلاعاتی است که در آن ارائه می‌دهید. این اطلاعات نه تنها باید به صورت منطقی جریان یابد، بلکه باید با کلمات نوشته‌شده نیز توضیح داده شود. ایده‌هایی که قصد طرح آن را دارید، باید تا جای ممکن، واضح و بدون ابهام بیان شده باشد.

زبان پایان‌نامه‌ها رسمی است و از شکسته‌نویسی در آن‌ها باید خودداری کنید
زبان پایان‌نامه‌ها رسمی است و از شکسته‌نویسی در آن‌ها باید خودداری کنید

زبان پایان‌نامه‌ها رسمی است و از شکسته‌نویسی در آن‌ها باید خودداری کنید. هم‌چنین زبان و لحن پایان‌نامه باید صریح، منطقی، ساده و گویا باشد. از جملات طولانی خودداری کنید و منظور خود را در جملات کوتاه ولی روشن بیان کنید.

هر جا که لازم است جزئیات مناسب را ارائه دهید. تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری باید مناسب و به خوبی شکل گرفته باشد. می‌توانید از یکی از دوستان یا هم‌کلاسی‌های خود بخواهید تا پایان‌نامه شما را مطالعه کند. این‌گونه مطمئن خواهید شد که هر نکته را به خوبی توضیح داده‌اید.

مطالب مرتبط:

۹ نکته مهم برای انتشار پایان‌نامه در قالب کتاب

از اشتباهات املایی و دستور زبانی بپرهیزید!

یکی از اولین چیزهایی که خواننده یا مشاور در پایان‌نامه شما متوجه می‌شود، ایرادات املایی، تایپی و دستور زبانی است. هیچ کس نمی‌خواهد که فقط به خاطر یک کلمه غلط املایی یا جملات نامناسب نمره خود را از دست بدهد یا این‌که اعتبار کارش از دست رود. در حین ویرایش، پایان‌نامه خود را مرور کنید و هر گونه اشتباهی را که به آن برخورد کردید، اصلاح کنید.

کلمات را جایگزین کنید، ساختار جمله را تغییر دهید و پایان‌نامه را خوانا کنید. اگر پایان‌نامه شما به زبان فارسی است، می‌توانید افزونه ویراستیار را در ورد خود نصب کنید. این افزونه به صورت خودکار ایرادات نگارشی و املایی را شناسایی و آن‌ها رفع می‌کند. البته این مانع از بررسی و ویراستاری جداگانه پایان‌نامه توسط خودتان یا ویراستاری مجرب نمی‌شود.

سخن پایانی

امیدواریم که این نکات و ترفندها به شما در فرایند ویرایش پایان‌نامه کمک کند! اگرچه فرآیند نگارش و ویرایش پایان‌نامه طولانی و دشوار به نظر می‌رسد اما با شروع کار به اهمیت آن پی خواهید برد. هم‌چنین هرچه جلوتر روید، این کار آسان‌تر خواهد شد. پس امروز و فردا نکنید و فرایند نگارش و ویرایش پایان‌نامه خود را آغاز کنید!

اگر دانشجو هستید و به خدماتی چون ترجمه مقاله، ویرایش نیتیو، ویرایش تخصصی و … نیاز دارید، خدمات سایت ترجمه ترجمیک گزینه مناسبی برای شما است. کلیه این خدمات با مناسب‌ترین هزینه و با بالاترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.